'אלרגיה למזון יכולה לסכן חיים'

(0)
לדרג

ד"ר קובי שדה, מומחה לאלרגיה, התייחס למות הצעירה שפיתחה אלרגיה לשוקולד עם אגוזים: "תגובה אלרגית למזון עלולה להתבטא בקריסת מערכות של הגוף"

מאת: מערכת zap doctors

בחורה בת 26 מתה הבוקר (ה') לאחר שאכלה ופל בלגי המכיל אגוזים. הצעירה, תושבת אילת, בילתה ביום חמישי שעבר עם חברותיה בבית קפה תל-אביבי, והזמינה את הוופל, תוך שהיא מציינת, על פי עדויות חברותיה, כי היא רגישה לאגוזים, ובנוסף בדקה שהשוקולד המוזמן על ידה הינו מסוג "שחר" ללא אגוזים. ואולם, למרות בקשתה, המנה שהוגשה לה כללה שוקולד עם אגוזים.

הצעירה הובהלה למרכז הרפואי איכילוב במצב קשה לאחר החייאה ממושכת של מד"א, כשהיא סובלת מאי ספיקה נשימתית קיצונית ומחוסרת הכרה; זאת על רקע התקף אסתמה משני לאלרגיה כתוצאה מאכילת אגוזים.

הצעירה הועברה באופן מיידי לטיפול נמרץ. במהלך שלושת הימים הראשונים היא עברה טיפולים שונים שחלקם אף ייצבו את מצבה; אך חרף מאמצי הרופאים נקבע כי היא שרויה במצב של מוות מוחי.

משפחתה ביקשה למסור כי היא מבקשת לתרום את איבריה לחולים אחרים.

"אלרגיה לאגוזים היא חלק מתסמונת לאלרגיות למזון", מסביר ד"ר קובי שדה, מומחה לאלרגיה במרכז הרפואי ת"א ומנהל פורום אלרגיה ואסתמה באתר doctors. "יש אנשים אלרגיים למזון ספציפי אחד ויש אנשים אלרגיים לכמה סוגי מזונות. השכיחות יכולה להגיע עד ל-2% מהאוכלוסייה. אלרגיה מופיעה גם בילדים וגם במבוגרים בכל גיל. בחלק מן המקרים תגובה אלרגית למזון עלולה להתבטא בשוק אנפילקטי - קריסה רב מערכתית של מערכות בגוף, ירידה חדה בלחץ הדם ומחנק, עד כדי איבוד הכרה וסכנה לחיים. שוק כזה קורה תוך שניות או דקות ספורות מהאכילה".

מהם גילויי האלרגיה?

"במקרה הטוב, התגובה האלרגית תתבטא רק בפריחה, קוצר נשימה קל וסחרחורת. אבל במקרים רבים זה עלול להסתיים בשוק אנפילקטי".

מה ניתן לעשות כדי להימנע מתגובות אלה?

"יש שתי דרכים למנוע את התגובה האלרגית. האחת היא מניעה - החולים אמורים, בין השאר, לבדוק היטב מה מכיל המזון אותו הם אוכלים. השנייה היא טיפול - החולים חייבים לשאת איתם מזרק אוטומטי של אדרנלין המציל ממוות במקרה של תגובה אלרגית למזון. אם מזריקים את החומר במקום, זה עוזר. מקרי תמותה מתרחשים כאשר אנשים לא משתמשים במזרק מוקדם מספיק. כל חולה מקבל הדרכה לשימוש במזרק אדרנלין".

מהם הגורמים לאלרגיה במזון?

"האלרגיה נגרמת כתוצאה מכך שמערכת החיסון מפתחת ויוצרת נוגדנים נגד גורמים בתוך המזון שהם אינם מזיקים לגוף. למה זה קורה? אנחנו לא יודעים. יש כאן רקע גנטי וסביבתי, אולם לא יודעים למי זה יקרה ולמי לא. האלרגיה הזאת הופכת לשכיחה מאוד בעשורים האחרונים".

איך מאבחנים תגובה אלרגית?

"ברגע שעולה חשד לאלרגיה, חולה חייב להגיע לאבחון. כיום זה נעשה בשיטות פשוטות: בדיקות אלרגיות באמצעותן מבחינים מדוע אדם אלרגי, האם הוא אלרגי לסוג ספציפי של מזון - לאגוזים למשל, האם לכל האגוזים או לסוג מסוים של אגוז. מדי פעם מגלים שמבוגרים פיתחו עם השנים אלרגיה למזון מסוים, למשל לביצים או כוסמת".

בואו לדבר על זה עם ד"ר שדה בפורום אלרגיה ואסתמה.

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום