שריר - muscle

(0)
לדרג

רקמה בעלת כושר התכווצות שמייצרת תנועה וכוח. השריר מורכב מתאים ארוכים שיכולים להתכווץ כדי שליש עד מחצית מאורכם בזמן מנוחה.

השרירים המפוספסים מופעלים על?ידי העצבים המוטוריים (עצבי התנועה) תחת בקרה רצונית; קצותיהם מחוברים לעצמות בדרך כלל, באמצעות גידים. תאי שריר מפוספס מרכיבים את חלק הארי של מערכת השרירים (כ-40 אחוז ממשקל הגוף כולו). שריר מפוספס נקרא גם שריר שלד, שריר סומטי (גופני) או שריר רצוני.

שרירים לא רצוניים או חלקים נשלטים על ידי העצבים המוטוריים של מערכת העצבים האוטונומית ונמצאים במעיים, בכלי הדם, בקשתית העין ובצינורות השונים בגוף. את השרירים החלקים ניתן למצוא בעיקר בדפנות איברים פנימיים חלולים בגוף, כמו למשל במעיים. התכווצויותיהם המתמשכות מספקות את הכוח המניע לעיכול, להפרשה ולסילוק פסולת מן הגוף. השריר החלק אינו נמצא תחת בקרה רצונית.

שריר הלב, שנמצא בלב בלבד, נשלט גם הוא על?ידי מערכת העצבים האוטונומית. שלא כמו סיבי שריר סומטיים, הסיבים שלו מסתעפים כך שמסת השרירים נוטה לתפקד כיחידה אחת. שריר הלב ממשיך להתכווץ בצורה ריתמית כאשר מנתקים את אספקת העצבים שלו.

תא עצב יחיד וכל סיבי השריר שהוא מעצבב נקראים בשם הקיבוצי יחידה מוטורית. כאשר נדרשים מעברים הדרגתיים של פעילות שרירית, כמו למשל בשרירי העין, היחידות המוטוריות הן קטנות, וכוללות אולי רק סיב שריר אחד או שניים. לעומת זאת, שרירי הגפיים החזקים זקוקים רק לבקרה גולמית, יחסית, ויחידה מוטורית עשויה לכלול מעל מאה סיבי שריר. שריר בריא במנוחה אמור להראות טונוס שרירי, תחושה מוצקה והתנגדות אלסטית טיפוסית ללחץ. אם מנתקים את אספקת העצבים לשריר, משתקים אותו.

שריר

אפילו תנועות פשוטות, כמו כיפוף הזרוע ויישורה,
מצריכות שזוגות שרירים יתכווצו ויתרפו בו זמנית.

בואו לדבר על זה בפורום רפואת משפחה.

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום