משפחות לא מסורתיות: אתגר לילדים

(0)
לדרג

למרות העלייה במספר המשפחות שהמבנה שלהן שונה מזה המסורתי, רבות מהן מדווחות על התמודדות קשה עם הסביבה הרואה בהן משהו מוזר, שונה, ואינה מקבלת אותם

מאת: נגוהה שפרלינג, כתבת doctor

עד לפני עשרות שנים מבנה המשפחה המסורתי המקובל בחברות המערביות הורכב מאם, אב וילדים. המהפכה החברתית בארצות הברית בשנות השישים הובילה לשינויים מרחיקי לכת גם בתחום זה. השלכותיה של המהפכה שהשפיעה על העולם כולו מתבטאות גם כיום. אותה מהפכה הובילה לשינוי מעמד האשה, שינוי בתפיסות דתיות וחברתיות, שינוי במעמדן של קבוצות שונות, שחרור מיני, שינוי בהתייחסות להומוסקסואלים (homosexual) ועוד, והיוותה קרקע פורייה לסדר חברתי חדש בעולם ובישראל. סדר זה כולל, בין היתר, שינוי מבני במשפחות הגרעיניות.

"בשנים האחרונות בישראל, בייחוד בעשור האחרון, יש עלייה ניכרת במספר המשפחות שהמבנה שלהן שונה מהמבנה המסורתי המוכר", מספרת ד"ר דליה גלבוע, מי שהיתה פסיכולוגית ראשית במשרד הבריאות וכיום היא מומחית לפניות טרנסג'נדרים. ד"ר גלבוע מדגישה שהשינוי החל לאט ובמנותק מקהילת ההומוסקסואלים, לשם חלחל בהדרגה. גלבוע: "ניצני המשפחות במבנה הפחות מוכר בישראל היו המשפחות החד-הוריות. לפני כארבעים שנה לערך החלה תופעה של נשים שבוחרות להביא ילד לעולם ללא בן זוג".

למשפחות החד הוריות הללו הצטרפו משפחות חד הוריות שלא מבחירה. הכוונה לאלמנות או אלמנים וכן גרושות או גרושים שניתקו את הקשר עם בני זוגם. ברבות השנים, בעקבות העלייה בגירושים בישראל ניתן לראות גם משפחות מורכבות יותר, משפחות של הורים שהתגרשו ונישאו בשנית והביאו עימם ילדים ממערכות יחסים קודמות.

לצד אלה, ניתן כיום גם לראות משפחות של זוגות הומוסקסואלים בהם יש יותר משני מבוגרים המשותפים בגידול הילדים או מבוגרים בני אותו מין. ד"ר גלבוע: "בישראל על פי רוב, גם בקרב משפחות הומוסקסואליות, יש אם מתפקדת ומעורבת. הדבר נובע מכך שלשני גברים קשה ביותר להביא ילד לעולם ללא אישה ישראלית שתישא את ההיריון. האופציה של פונדקאות בארץ לא קיימת לבני זוג מאותו המין, ורק זוגות הומוסקסואלים שנעזרו בהליך פונדקאות בחו"ל יכולים להביא ילדים מבלי לערב אישה ישראלית. לעומת זאת נשים יכולות בדרכים שונות ללדת מבלי לערב גבר בתפקיד האב. לפיכך משפחות עם שתי נשים נפוצות יותר ממשפחות עם שני גברים. לצד המשפחות הללו ניתן למצוא משפחה של שתי אמהות ואב, שני אבות ואם, או אב ואם המגדלים ילד משותף בנפרד, כשכל אחד מהם במערכת יחסים עם בן זוג שאינו ההורה של הילד".

משפחות לא מסורתיות
משפחות לא מסורתיות

התנגדות שמרנית ודתית

למרות העלייה במספר המשפחות שהמבנה שלהן שונה מזה המסורתי, רבים מבני המשפחות הללו מדווחים על התמודדות לא קלה עם הסביבה הרואה בהם משהו מוזר, שונה, לא טבעי ואינה מקבלת אותם. את עיקר ההתמודדות נאלצים לשאת על כתפיהם הילדים. ד"ר גלבוע: "למרבה הצער זוגות הומוסקסואלים בישראל שבוחרים להביא ילדים נאלצים לעיתים להתמודד עם ביקורת סמויה או גלויה מהסובבים אותם. השינוי ביחס החברה בארץ לזוגות הומוסקסואלים ולזכותם להביא ילדים הוא אכן מרחיק לכת, אולם הוא איננו גורף, ויש אנשים שמרנים שאינם רואים בעין יפה את התנהלותם של הזוגות הללו. לכן, פעמים רבות בני המשפחה ובעיקר הילדים נאלצים להתמודד עם שיפוט וביקורת מצד הסביבה, עם חוסר קבלה, ולעיתים אף עם דחייה, לעג וזלזול, מצד אותם פרטים בחברה שאינם מכבדים את בחירתם ואת זכותם הטבעית, הלגיטימית והברורה לחיות לפי העדפותיהם. הלוואי וכולם היו מתייחסים לכולם באופן שוויוני ללא משוא פנים ומבלי להתייחס באופן לא ראוי לנטייתם המינית. אולם החברה הישראלית עדיין לא שם, ומשפחות שמבנן שונה במקצת מהמוכר לא תמיד מתקבלות בברכה ובהשלמה, בייחוד בחלקים השמרניים והדתיים בחברה בישראל. ילדים שאינם מבינים את מעשיהם עלולים להיות אכזריים כלפי הילדים השייכים למשפחות המיוחדות, להקניט אותם ולפגוע בהם".

ד"ר גלבוע ממליצה להורים במשפחות הללו להיות קשובים וערניים למצוקות אפשריות של הילדים ואף לערב את המחנכים ובמידת הצורך להיעזר באנשי מקצוע. "חשוב לשים לב למצבם של הילדים. אם מזהים שינוי התנהגות כלשהו אצל הילד, סירוב שלו ללכת לבית ספר או לפעילויות, ירידה בלימודים, הסתגרות וניתוק, חוסר תיאבון או כל סימן אחר המצביע על קושי כלשהו יש לברר את המקור למצוקת הילד. יש לשוחח עימו ועם אנשי החינוך המלווים אותו כדי לבחון את קשייו וצרכיו. אם ההורים מתקשים לפתור את העניין בכלים העומדים לרשותם, חשוב שיפנו לעזרה מקצועית ויגישו את הסיוע הנחוץ לילד מוקדם ככל האפשר".

ד"ר גלבוע מדגישה כי גם למחנכים תפקיד חשוב בקבלת הילדים המגיעים ממשפחות בעלות מבנה שונה. לתפיסתה, חשוב שאנשי חינוך, עוד מגיל הגן, ילמדו את הילדים על קיומם של סוגים שונים של משפחות. "אנשי חינוך צריכים לחנך לקבלת השונה, לחשיבה לא סטיגמטית ולפתיחות, ולהילחם בצרות אופקים ובדעות קדומות. כל איש חינוך צריך לשים על כך דגש, קל וחומר שעה שבכיתה או בגן יש ילד ממשפחה במבנה לא מסורתי".

בואו לדבר על זה בפורום שרינק פרנדלי - ייעוץ פסיכולוגי להומוסקסואלים, ביסקסואלים וטראנסג'נדרים.

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום