1/3 מתמותת ילדים מקורה בפגיעות

(0)
לדרג

על פי נתוני ארגון "בטרם", בשנים האחרונות חלה ירידה במספר הילדים שמתו כתוצאה מהיפגעויות. בנים, פעוטות, ערבים ובני נוער נמצאים בסיכון גבוה לפגיעות

מאת: מערכת zap doctors

ארגון הבריאות העולמי הגדיר היפגעות של ילדים כאחת ממגפות האלף השלישי. בישראל, בדומה למדינות מפותחות אחרות, היפגעות של ילדים גורמת לתמותה בטרם עת, לנכויות ולמוגבלויות ולפגיעה באיכות החיים.

מדו"ח היפגעות ילדים שהוצג היום (ג') במסיבת עיתונאים של ארגון "בטרם" לבטיחות ילדים ושל משרד הבריאות עולה כי תמותת ילדים, כתוצאה מהיפגעות, נמצאת במגמת ירידה - בשנים האחרונות היא אף פחתה בשליש. ולמרות זאת, מספר מקרי המוות נותר עדיין גבוה - 144 ילדים מתים מדי שנה בישראל עקב היפגעות.

בישראל חיים כ-2.4 מיליון ילדים ונערים בגילאי 17-0. בכל אחת מהשנים 2008-2006 מתו בממוצע 144 ילדים עקב היפגעות, כ-24 אלף ילדים התאשפזו בבתי חולים, וכ-182 אלף ילדים הגיעו לחדרי המיון. לפי הערכות, כמחצית מילדי ישראל נפגעים באופן שדורש טיפול רפואי בקהילה. רובן המכריע של היפגעויות ילדים מקורן בהיפגעות לא מכוונת.

עוד עולה מהנתונים כי ילדים חולים ומתים יותר כתוצאה מהיפגעויות לעומת מבוגרים. בקרב ילדים בני 17-1 כמעט שליש ממקרי התמותה, כ-40% מכלל הפניות למיון וכ-18% מהאשפוזים מקורם בהיפגעות, ולא במחלות. זאת בהשוואה לאוכלוסיית המבוגרים (מגיל 18 ואילך) שבה כ-22% מתוך כלל הפניות למיון, כ-7% מהאשפוזים ו-4.5% מהתמותה - מקורם בהיפגעות.

קבוצות סיכון

היקפי ההיפגעות גבוהים במיוחד בארבע קבוצות:

בנים - אחוז הבנים שנפגעים גבוה פי 2.5 מאחוז הבנות שנפגעות.

ערבים - ילדים ערבים נפגעים יותר מילדים יהודים: שיעור התמותה מהיפגעות לא מכוונת בקרב ילדים ערבים גבוה פי 3.3 מהשיעור המקביל בקרב ילדים יהודים.

שליש מהילדים שמתו מהיפגעות לא מכוונת היו פעוטות בני 4-1 שנים.

בני נוער - היקף התמותה מהיפגעות מעורר דאגה - יותר ממחצית מתמותת בני הנוער מקורה בהיפגעות ולא במחלות. שיעור התמותה בקרב בני הנוער גבוה פי 2.25 מהשיעור המקביל בכלל אוכלוסיית הילדים.

איפה נפגעים ומה הסיבות?

נתון מעניין נוסף הוא כי כשני שלישים מהאשפוזים של ילדים עקב היפגעות מקורם בתאונות בית ופנאי, ו-45% מהילדים שאושפזו עקב היפגעות נפגעו בבית. נפילה היא הסיבה השכיחה ביותר לתאונות בית ופנאי.

תאונת דרכים היא הסיבה המובילה (57%) לתמותת ילדים בגין היפגעות לא מכוונת. סיבות נוספות: טביעות, חנק נפילות, אש/כוויות והיפגעויות מכלי נשק.

בבחינת הסיבות לאשפוז לפי גיל, עולה כי נפילה היא הסיבה השכיחה ביותר לאשפוז עד גיל 15. בעוד שאחוז האשפוזים עקב נפילה יורד עם הגיל, אחוז האשפוזים עקב תאונות דרכים עולה עם הגיל.

בהשוואה למדינות ה-OECD, ישראל מדורגת במקום ה-15 מתוך 34 מדינות בבחינת שיעור תמותת הילדים כתוצאה מהיפגעות.

כדי להפחית את מספר ההיפגעויות של ילדים, יש לפעול על פי מספר אסטרטגיות שנמצאו יעילות בעולם, ביניהן תכנון ויישום תוכנית לאומית לבטיחות ילדים, הקמת מערך לאומי לאיסוף נתוני היפגעות ובטיחות ילדים, פעילות ברמה המקומית - מיפוי מצב היפגעות הילדים ביישוב, תכנון ארוך טווח לשיפור הבטיחות וביצוע פעולות מניעה ממוקדות.

בואו לדבר על זה בפורום "בטרם" - לבטיחות ילדים.

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום