לוקמיה: עלייה בשיעור המחלימים

(4)
לדרג

הרפואה השיגה 80% הצלחה בריפוי המחלה שבעבר המיתה את כל הילדים שלקו בה. בשנים האחרונות פותחו תרופות הפוגעות בתאים הסרטניים בלבד

מאת: נגוהה שפרלינג, כתבת doctors

לא לחינם נחשב הדם לנוזל החיים. פרופ' אלדד דן, המטולוג, מנהל בנק הדם ויחידת האפרזיס במרכז הרפואי רמב"ם, מסביר: "הדם זורם בכל הגוף דרך כלי הדם, ורידים ועורקים, ותפקידו להוביל מזון וחמצן לכל התאים בגוף ולפנות פסולת ופחמן דו חמצני מהגוף. תפקידו של הדם חשוב ביותר, שהרי ללא החמצן המגיע לתאים לא יתאפשרו חיים כלל. הדם גם מהווה חלק ממערכת החיסון והוא מסייע לגוף להילחם בזיהומים".

פרופ' דן מתאר את מרכיבי הדם ותפקידם: "הדם מורכב מתאים ומנוזל והוא מהווה רקמה, שככל רקמה בגוף האדם, מתכלה עם המוות; ייחודה של רקמת הדם הוא בכך שבשונה משאר האיברים והרקמות בגוף, תאי הדם סמוכים אלה לאלה אך אינם מחוברים. נוזל הדם מכונה 'פלזמה', והתאים נחלקים למספר קבוצות: טסיות דם; כדוריות דם אדומות, שהן המוליכות; וכדוריות דם לבנות, הנחלקות לתתי קבוצות, שתפקידן העיקרי להילחם בזיהומים".

יש מחלות הקשורות לדם, אשר חלקן נפוצות ומוכרות וחלקן נדירות. בין המחלות הנפוצות מוכרת האנמיה והאנמיה החרמשית. יש גם מחלות הקשורות לקרישת דם, כגון קרישיות יתר, שעלולה לפי פרופ' דן לגרום לסיבוכים שונים, למשל הפלות. מחלה נוספת הקשורה לקרישיות הדם היא מחלת ההמופיליה, שלסובלים ממנה חסרים פקטורי קרישה של הדם. מחלה מוכרת נוספת הקשורה לדם היא הלוקמיה, סרטן הדם. מחלה זו הינה נדירה.

מחלת הלוקמיה נחשבת בעיני רבים ל"סרטן של ילדים", בשל שכיחותה בשכבות גיל הילדות. לדברי ד"ר דרור לוין , המטו-אונקולוג, מנהל המרפאה להמטו-אונקולוגיה ילדים במרכז הרפואי תל אביב, "הממאירות השכיחה ביותר בגיל הילדות היא לוקמיה, (יותר משליש מכלל הממאירויות). שעלולה להתפתח, בגילאים שונים, המחלה קיימת בכל גילאי הילדות, מתינוקות ועד מתבגרים, אולם שיא המחלה הוא בגילאי הגן.

ד"ר לוין מסביר: "בגופם של חולי לוקמיה מתחולל תהליך ממאיר שמתחיל באחד מתאי הדם. תהליך זה מתחיל בדרך כלל בתאי הדם אשר במח העצם, תאים שאחראים על שלבי הייצור וההבשלה של הדם. סוג הלוקמיה נגזר מסוג התא במח העצם שעבר התמרה ממארת.

"יש כמה סוגי לוקמיה. ALL, לוקמיה לימפוציטית חריפה, הוא סוג הלוקמיה השכיח בגיל הילדות. התאים הממאירים הם תאים המצויים בתהליך ההבשלה וההתמיינות ללימפוציט (סוג של תא דם לבן); הסוג השני, AML, לוקמיה מיאלואית חריפה, מצוי במקום השני מבחינת השכיחות בקרב ילדים.

התאים הממאירים בסוג זה של לוקמיה הם תאים המצויים בתהליך הבשלה והתמיינות של נוטרופילים, מונוציטים (תאי דם לבנים) או תאי דם לבנים דומים. יש סוגים נוספים של לוקמיה בהם CML, ממנו סובלים אחוזים בודדים של ילדים".

לוקמיה (צילום: יח"צ)
לוקמיה (צילום: יח"צ)

בשורות טובות

ד"ר לוין מעודד מאוד מההתמודדות עם מחלת הלוקמיה בשנים האחרונות: "אחד הנתונים המדהימים לגבי מחלת הלוקמיה הוא אחוזי הריפוי מהמחלה לאורך השנים. לפני 40-50 שנה כל הילדים החולים היו נפטרים, תוך מספר חודשים, בדרך כלל עקב דימומים או זיהומים קשים. לאורך השנים, עם כניסת הכימותרפיה המודרנית, התחוללו באופן הדרגתי שינויים דרמטיים באחוזי ההחלמה. מעשור לעשור חל שיפור ברור בהצלחות הטיפול, וכיום יש כ-80% ריפוי בסוג השכיח יותר של לוקמיה בילדים המחלימים באופן מלא לגמרי וחוזרים לחיים רגילים לחלוטין.

לדברי ד"ר לוין, "יש חידושים רבים בתחום הטיפול בלוקמיה. החידוש הראשון הוא טיפול אישי בשיטת MRD. הטיפול מותאם לחולה הספציפי באמצעות בדיקה מדויקת מאוד של תגובה לטיפול, המתבצעת באמצעות ביולוגיה מולקולרית. בבדיקה לומדים מהי תגובת המטופל לטיפול ומהי מידת ה-MRD שלו, כלומר מידת המחלה השארתית. הטכנולוגיה מאפשרת לאבחן המצאות תאי מחלה בכמות קטנה מאד. וכך, חולים שהגיבו טוב לטיפול הראשוני וכמות המחלה השארית שלהם קטנה מאד יקבלו טיפול "קל יותר". ואילו חולים אשר הגיבו פחות טוב לטיפול יקבלו טיפול "מחוזק". בכך מתאימים את הטיפול לחולה ולתגובתו לתרופות .

דבר נוסף שמעודד מאוד את הצלחת הטיפול בילדים חולי לוקמיה הוא העובדה שהאיגוד הישראלי להמטולוגיה ואונקולוגיה ילדים מפעיל פרוטוקול טיפול אחיד בכל המרכזים הרפואיים המטפלים בילדים חולי סרטן. השנה הוחל בשימוש בפרוטוקול חדש ומהפכני המתעד את ההתרחשויות החשובות ומספק עדכונים מרכזיים בתחום הטיפול בלוקמיה".

מגמה מבורכת נוספת שמזכיר ד"ר לוין היא השימוש ההולך ופוחת בטיפולי קרינה בילדים. מגמת צמצום השימוש בקרינה נובעת מעדויות שהצביעו על כך שהקרינה כרוכה בנזקים לאורך זמן ועלולה בסבירות גבוהה לפגוע ביכולת הילד לחזור לעצמו באופן מוחלט.

פרופ' דן מספר על תרופות חדישות שנכנסו לשימוש בשנים האחרונות ומסייעות לריפוי של מבוגרים וילדים הסובלים מלוקמיה מיאלואידית כרונית, CML. המדובר בתרופות ממשפחת מעכבי הפרוטאזות: תרופות המעכבות את ייצור החלבון של גן שאינו תקין וכך מעכבות את התפשטות המחלה ומאריכות את חיי החולה. לדברי פרופ' דן, מדובר במהפכה של ממש המסמנת מגמה מבורכת של התמודדות עם מחלת הסרטן באמצעות פגיעה בתאים הסרטניים בלבד, מבלי לסכן את תאי הגוף הבריאים.

ד"ר לוין מציין שטיפול זה קיים גם בילדים ומסייע מאד בחולי CML ובחולה ALL עם טרנסלוקציה גנטית ספציפית היוצרת רגישות לטיפול ביולוגי ייחודי זה.


בואו לדבר עם ד"ר לוין בפורום המטואונקולוגיה - מחלות דם וסרטן בילדים.

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום