לא לפחד מאנטיביוטיקה לילדים

(0)
לדרג

על פי מחקר חדש, מתן אנטיביוטיקה לילדים עם דלקת ריאות, תוך פרק זמן קצר מרגע הופעת התסמינים הראשוניים, משפיע על מהלך המחלה

מאת: מערכת zap doctors

דלקת ריאות נרכשת בקהילה היא סיבה שכיחה לתחלואה ואף לתמותה בקרב ילדים, גם במדינות מפותחות. לאור הפחד המוצדק משימוש יתר בתרופות אנטיביוטיות הגורם להתפתחות זנים עמידים, רופאים רבים נוהגים להמתין זמן מה לפני תחילת טיפול אנטיביוטי הולם. עד היום לא נבדק כיצד משך הזמן עד תחילת הטיפול משפיע על מהלך המחלה.

מטרת המחקר הנוכחי, שפורסם השבוע ב- Pediatric Infectious Diseases Journal, היתה לבדוק את השפעת משך הזמן עד תחילת הטיפול האנטיביוטי על התפתחות המחלה וסיבוכיה בילדים עם דלקת ריאות נרכשת בקהילה.

שיטות

חוקרים מאוהיו, ארה"ב, ביצעו מחקר רטרוספקטיבי, בו נכללו כל הילדים שאושפזו בטיפול נמרץ ילדים במהלך תקופה של 3 שנים, עם הוכחה הדמייתית ומעבדתית לדלקת ריאות. לצורך כך, נאספו נתונים רבים על מהלך המחלה, בדיקות מעבדה, פרזנטציה קלינית, טיפול ונתונים דמוגרפיים. נתוני צמיחה ורגישות של המזהמים השונים נאספו, ולגבי כל ילד נקבע פרק הזמן מהופעת המחלה עד קבלת טיפול אנטיביוטי מתאים. בנוסף, נעשתה קורלציה עם משך ההנשמה והאשפוז, ומדדים קליניים נוספים.

תוצאות

סה"כ נכללו במחקר 45 ילדים שהונשמו על רקע דלקת ריאות חדה.

הזמן הממוצע מרגע ההגעה למיון עד קבלת טיפול מתאים למזהם היה 10 שעות.

מניתוח סטטיסטי של הנתונים עולה קשר מובהק בין אורך הזמן עד קבלת טיפול אנטיביוטי הולם למשך האשפוז וההנשמה.

מתן טיפול אנטיביוטי תוך ורידי, תוך שעתיים מרגע ההגעה למיון, היה קשור בתוצאות טובות יותר, גם בילדים עם מחלות כרוניות נוספות.

מסקנה

טיפול אנטיביוטי הולם לדלקת ריאות בילדים צריך להינתן תוך פרק זמן קצר מהופעת התסמינים למחלה. אמנם מחקר זה בוצע בסביבה של בית חולים וטיפול נמרץ ילדים, ואין הכוונה שצריך לתת לכל ילד משתעל טיפול אנטיביוטי תוך ורידי, אך חשוב לזכור שגם לתזמון הטיפול יש השפעה על מהלך המחלה.

לכתבות נוספות והרשמה לאתר ללא תשלום - לחצו כאן.

בואו לדבר על זה בפורום רפואת ילדים - הלל יפה.

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום