זאבת: שיעור ילודה נמוך יותר

(0)
לדרג

מחקר מצא לראשונה כי שיעורי ילודה של נשים החולות בזאבת, מחלה אוטו-אימונית המתאפיינת בפגיעה בעור, נמוכים בהשוואה לנשים מהאוכלוסייה הכללית

מאת: מערכת zap doctors

מעט ידוע על פוריות הנשים הלוקות בזאבת (SLE או Systemic Lupus Erythematosus), מחלה אוטו-אימונית המתאפיינת בפגיעה בעור. אף על פי שנהוג לחשוב כי לזאבת אין השפעה על הפוריות, מעולם לא נערכו מחקרים מקיפים להערכת ההשפעה על פוריות בנשים אלה. יתרה מזאת, מספר גורמים הנוגעים למחלה עשויים להשפיע על הפוריות, כולל הפרעות הורמונליות, נטילת תרופות טרטוגניות והפרעה בתפקוד המיני.

ממחקר חדש, שפורסם בכתב העת Arthritis Care & Research, עולה כי שיעור הלידות בנשים עם זאבת נמוך משמעותית, בהשוואה לנשים באוכלוסיה הכללית.

מדגם המחקר כלל למעלה מ-339 נשים שאובחנו כחולות בזאבת לפני גיל 50. במהלך המחקר תועדו 313 לידות בלבד, כאשר לפי ההערכות באוכלוסייה הכללית, הצפי הוא ל-479 לידות.

מניתוח הממצאים עולה כי שיעורי הילודה היו גבוהים יותר בקרב נשים שחורות, נשים נשואות ובקרב אלו שהתגוררו עם בן זוג, בהשוואה לכלל קבוצת הנשים החולות בזאבת. מנגד, אצל נשים שקיבלו טיפול ב-Cyclophosphamide ובקרב אלה עם מדד גבוה להערכת פעילות המחלה, שיעור הלידות היה נמוך יותר.

בניסיון להסביר את הממצאים, החוקרים מציינים כי מחקר קודם מצא כי שיעור ההפלות בנשים עם זאבת עמד על 20%, בהשוואה לשיעור של 9% בנשים באוכלוסייה הכללית. כמו כן, ייתכן כי נשים החולות בזאבת בוחרות שלא ללדת ילדים, כאשר החוקרים מצטטים מחקר אחד שמצא כי 27% מהנשים עם זאבת סברו כי מחלתן מהווה מכשול להבאת ילדים לעולם.

בואו לדבר על זה בפורום הריון ולידה.

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום