התבגרות מינית: מקדימות את זמנן

(0)
לדרג

איש אינו יודע בוודאות מה גורם לילדות כה רבות בעידן המודרני להקדים את התבגרותן המינית. הטיפול בתופעה הבעייתית הינו ממושך ויקר

מאת: נגוהה שפרלינג, כתבת doctors

התבגרות מינית מוקדמת היא תופעה מתרחבת המדירה שינה מעיניהם של הורים רבים בארץ ובעולם. לתופעה זו השלכות רבות וקשות", אומר פרופ' צבי צדיק, יו"ר רשות המחקר ואנדוקרינולוג ילדים ומתבגרים במרכז הרפואי קפלן. "התבגרות מינית בגיל צעיר מאוד יכולה להפריע לגדילת הנערה אשר יכולה להיות בשל כך נמוכת קומה באופן משמעותי ולסיים צמיחתה כשהיא בגובה 1.35 מטרים. כאשר ההתפתחות הפיסית של הילדה מקדימה את התפתחותה הרגשית והנפשית מתעוררות בעיות קשות מאוד. אותה ילדה מרגישה שונה מחברותיה, היא חשופה להצקות ונידוי חברתי; בטחונה העצמי נפגע; היא חשה בלבול, בושה ורצון להסתיר את ניצני שדיה; היא חווה קשיים רגשיים ונפשיים עצומים וניצבת בפני התמודדות לא קלה. ההתבגרות המינית כוללת פעילות הורמונלית מוגברת היוצרת תחושות ודחפים אשר הילדה אינה מבינה, אינה יודעת כיצד להתמודד עימם, כיצד לנהוג ואף אינה מצליחה לכבוש את חלקם. אותה ילדה הנראית בוגרת מכפי גילה נחשפת לחיזורים מבנים גדולים ממנה ואינה יודעת האם וכיצד לדחותם". תוך תהליך זה מתרחשת האצה בגדילה, גדילה מהירה המאפיינת את תהליך ההתבגרות וקידום גיל העצמות.

מה ייחשב להתפתחות מינית מוקדמת

פרופ' צדיק מפרט מתי התפתחות מינית של נערות נחשבת מוקדמת מדי: "אם הסימן הראשון של התבגרות מינית, הופעת ניצן שד, מופיע לפני גיל 8, מדובר בהתבגרות מוקדמת. תקופת המחזור החודשי מתחילה באופן נורמלי בגילאים 12-13, והופעתו לפני גיל 10.5 יכולה להיחשב להתפתחות מינית מוקדמת.

לפי פרופ' צדיק, בדורות הקודמים סימני ההתבגרות המינית הראשונים החלו להופיע בגיל 10-11,‬ אבל בעשורים האחרונים הם הולכים ומקדימים. סקר גדילה והתבגרות הנערך בבית החולים קפלן מ-1977 עד היום מראה עלייה בשכיחות ההתבגרות המינית המוקדמת בילדות. בשנת 1986, מבין 1,000 נבדקות היו אפס ילדות עם ניצן שד בגיל 7, לעומת 8 ילדות כאלה בשנת 2004. כך גם היו 25 ילדות עם מחזור בגיל 11 בשנת 1978, לעומת 62 כאלה בשנת 2004.

האבחנה

יש צורך לוודא שמדובר בהתבגרות מוקדמת אמיתית. כלומר כל הציר ההורמונלי מופעל, מיותרת המוח ועד השחלות. כלומר הפרשת ההורמונים מיותרת המוח ה-LH וה-FSH ובעקבותיהם עולה רמת האסטרוגנים.

לעיתים יש צורך לבצע באשפוז יום תבחין גרוי הפרשת ההורמונים על ידי ההיפופיזה LRH טסט אולטראסאונד של הבטן להדגמת גודל השחלות, מספר זקיקים ועובי רירית הרחם, יכולים להיות לעזר באבחנה.

אם אין הפרשת יתר של ה-LH וה-FSH, אין זו התבגרות מוקדמת אמיתית אלא תיתכן למשל עקב לקיחת חומר מכיל אסטרוגן או גידול מפריש אסטרוגן. כל הופעת התבגרות מוקדמת בגיל צעיר מאד, דורשת בצוע MRI של המוח כדי לשלול גורם כגון גידול במוח או שינוי במבנה

הגורמים להקדמת תהליך ההתבגרות עם הדורות

לדברי פרופ' צדיק, אין הסבר מדעי לתופעה ברוב המקרים, אלא רק השערות. הגורמים החשודים כוללים השמנה בקרב ילדים, ירידה בתחלואה במחלות זיהומיות, נטילת תרופות וחשיפה לחומרים בעלי פעילות אסטרוגנית במזהמים סביבתיים.

הגורמים לתופעת ההתבגרות המוקדמת: קיים הבדל בין בנות לבנים. בבנות ב-95% מופיעה התבגרות מוקדמת ללא כל מחלה יסודית. לעומת זאת ב-50% מהבנים ניתן למצוא מחלה חבויה כגון גידול במוח.

ההתבגרות המוקדמת שכיחה יותר מהרגיל בילדים עם פגיעה מוחית נרכשת - דלקת קרום המוח, נזק מלידה, חבלה, ניתוח, הקרנות, שינויים מולדים במוח. תת פעילות כרונית קשה של בלוטת התריס (לא מטופלת) ועוד.

הטיפול בהתבגרות מינית מוקדמת

ילדות העוברות התבגרות מינית מוקדמת זקוקות לטיפול נפשי וגופני. פרופ' צדיק: "ניתן למנוע או להאט התפתחות מינית מוקדמת על ידי טיפול המוכר מ-1972. אחת לארבעה שבועות מקבלת המטופלת זריקה של דיפרלין או דקפפטיל או בשמה הגנרי - TRIPTORELIN במטרה לעצור את הפרשת הורמוני המין וכך לסייע לעצירת תהליך ההתבגרות המינית. התרופה מובילה לירידה ברמות הורמוני המין בגוף הילדה לרמה הקיימת לפני גיל ההתבגרות המינית, מה שלרוב מוביל לנסיגה בסימני המין המשניים שהתפתחו כתוצאה מההתבגרות המינית המוקדמת. עם סיום הטיפול, לאחר גיל 10.5 או מאוחר יותר, תהליך ההתבגרות מתקדם כרגיל והתפתחותה המינית נמשכת באין מפריע. תופעת הלוואי של הטיפול היא עליה בתיאבון ונטיה להשמנה. פעילות גופנית ותזונה מאוזנת מונעים את התופעה.

טיפול בהתבגרות מוקדמת ניתן על ידי אנדוקרינולוג ילדים הנעזר לפי הצורך בפסיכולוג.

בואו לדבר על זה עם פרופ' צדיק בפורום אנדוקרינולוגיה והפרעות בגדילה בקרב ילדים.

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום

עוד בתחום