מלנומה: מתים פחות, חולים יותר

(0)
לדרג

נתונים חדשים מלמדים על ירידה בשיעורי התמותה מסרטן העור אצל יהודים בעשור האחרון. לעומת זאת, חלה עלייה משמעותית בתחלואה במלנומה ממוקדת של העור

מאת: מערכת zap doctors

בשנת 2008 אובחנו 1,330 חולים חדשים עם מלנומה ממאירה של העור (חודרנית וממוקדת). רוב מקרי המלנומה הממוקדת הם בילידי ישראל, אירופה ואמריקה. כך עולה מנתונים שהוצגו היום (ג') במסיבת עיתונים שערכה האגודה למלחמה בסרטן, לרגל שבוע המודעות למניעת סרטן העור.

עוד עולה מהנתונים כי שיעורי התחלואה של מלנומה חודרנית נשארו יציבים בעשור האחרון. לעומת זאת, נרשם גידול משמעותי בתחלואה במלנומה ממוקדת של העור: חלה עלייה של כ-40% בשיעור הנשים המאובחנות מוקדם - בשנת 2000 אותרו 117 מקרים חדשים, לעומת 228 בשנת 2008. חשוב לציין כי אבחון מוקדם של מלנומה ממוקדת מאפשר סיכויי ריפוי גבוהים ביותר.

שיעורי ההישרדות היחסית (במשך חמש שנים) ממלנומה ממאירה חודרנית של העור עלו ל-84% אצל גברים וירדו ל-87% בקרב נשים. שיעורי התמותה בקרב יהודים ירדו בעשור האחרון, מ-2.42 ל-100,000 בשנת 2000 ל-2.05 ל-100,000 בשנת 2008.

טיפול חדש במלנומה גרורתית

ד"ר מיכל לוטם, מנהלת המרכז למלנומה ואימונותרפיה של סרטן במרכז הרפואי הדסה עין כרם, דיווחה על כיוון חדש ומעודד במחקר על טיפול במלנומה גרורתית באמצעות חיסון. חשיבות החיסון אינה רק במניעה של חזרת המחלה, אלא גם בשיפור הסיכויים להגיב לתרופה חדשה, המדרבנת את המערכת החיסונית לפעול נגד מלנומה. ד"ר לוטם מסבירה: "החולים מסווגים לפי איכות התגובה העורית, שהם מפתחים נגד תאי המלנומה העצמיים. נמצא כי חולים אשר מפתחים תגובה טובה זוכים להישרדות גבוהה יותר, לעומת אלה שלא מתעוררת בגופם התגובה המצופה לחיסון. כך, שיעור חולים אלה אשר חיים כעבור 5 שנים הוא 72%, לעומת 35% שהוא שיעור ההישרדות של חולים אשר לא פיתחו תגובה משמעותית בעור".

ד"ר אהוד ורנר, מומחה ברפואת עור במכבי שירותי בריאות, אומר כי בדיקה עצמית שגרתית היא הדרך הטובה לזיהוי מוקדם של מלנומה. שכן, אבחון מוקדם של מלנומה מעלה את שיעור הריפוי באופן משמעותי.

סימני ההיכר של מלנומות (להבדיל מנקודות חן "פשוטות") ניתנים לזיהוי לפי שיטת "שלושת הגימלים" - גודל, גוון וגבול. גודל - קוטר של חצי ס"מ ומעלה; גוון - שחור או רב גוני; גבול - לא עגול, לא סימטרי.

חשוב לבדוק בעיקר באזורי הגוף (גב, חזה ובטן) ורגליים, אולם צריך לבדוק גם באזורים אחרים כמו כפות רגליים, בין אצבעות הרגליים, קרקפת ואברי המין. חשוב לשים לב לשינויים בנקודות חן כמו: גדילה פתאומית, שינוי צבע או שליחת שלוחות צבע, סביבה, דימום, דלקת או גרד.

חשיפה לשמש - הנזק רב מהתועלת

חשיפה יתירה לקרינת שמש אינה מבטיחה רמות תקינות של ויטמין D, אומרת פרופ' אסתר עזיזי מאוניברסיטת תל-אביב. הגורמים לכך הם בין השאר: גוון עור כהה, עור שזוף, גילאים מתקדמים, נשים בהריון, נשים מיניקות ועוד. ניתן לפתור מצבים של רמות נמוכות של ויטמיןD על ידי נטילת הוויטמין דרך הפה.

אין חדש תחת השמש - הצעירים לא נזהרים ממנה מספיק, כך עולה מנתוני סקר טלפוני בקרב 4,100 איש, שנערך ב-2008 על ידי משרד הבריאות. הממצאים הוצגו על ידי פרופ' אורנה בראון אפל מבית הספר לבריאות הציבור באוניברסיטת חיפה. כך למשל, נשים ומבוגרים מקפידים יותר על שהייה בצל: 68.4% מהנשים מעל גיל 65 עושים כן, לעומת 38.8% בלבד מקרב הגברים הצעירים (בגילאי 21- 34).

במהלך שבוע המודעות לסרטן העור, אשר יתקיים בין ה-15.5 ל-20.5, ייפתחו מאות תחנות בדיקה חינם ברחבי הארץ, בשיתוף כל קופות החולים, משרד הבריאות, האיגוד הישראלי לכירורגיה פלסטית והאיגוד הישראלי לרפואת עור.

בואו לדבר על זה בפורום טיפול בסרטן העור, ניתוחי מוס ושחזורי פנים.

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום