לחץ נפשי גורם לאלצהיימר בנשים

(0)
לדרג

ידוע כי לחץ גורם למחלות לב. כעת הוכח שלחץ נפשי בקרב נשים בגילאי הביניים מעלה ב-65% את הסיכון שלהן לחלות באלצהיימר. הסיבה: לחץ פוגע באזור הזיכרון במוח

מאת: מערכת zap doctors

מחלת האלצהיימר פוגעת בגברים ובנשים באופן שווה, אולם מסתבר, כי נשים הסובלות מלחץ נפשי מתמשך בגילאי הביניים נמצאות בסיכון גבוה יותר (65%) ללקות במחלה. כך עולה ממחקר חדש שפורסם במגזין הרפואי Brain.

המחקר נערך על ידי חוקרים שבדיים, מאוניברסיטת גטבורג, ובמהלכו בוצע מעקב אחר 1,415 נשים בגילאים 38-60. רמת הלחץ הנפשי של הנשים נבחנה בשלושה מחקרי משנה בשנים 1968, 1974 ו-1980. סממני הלחץ שבחן המחקר היו מתח נפשי, עצבנות, חרדה, פחדים ובעיות שינה שנמשכו לפרק זמן של חודש או יותר.

מממצאי המחקר עולה כי 161 נשים מהמשתתפות לקו בשיטיון בגיל מבוגר, מרביתן באלצהיימר. הסיכוי של נשים אשר אובחנו כסובלות מלחץ בשני המחקרים ללקות במחלה עלה ב-73%, והכפיל עצמו בקרב נשים שבכל שלושת המחקרים אובחנו כסובלות מלחץ מתמשך.

לדברי פרופ' יאיר למפל, מנהל המחלקה הנוירולוגית בביה"ח וולפסון, "תוצאות המחקר מלמדות על חשיבות אורח החיים הבריא והרגוע לצורך מניעת אלצהיימר. מחקרים הוכיחו שמצבי לחץ פוגעים באזורים שונים במוח, ביניהם אזורי הזיכרון, ולעתים מובילים גם לאלצהיימר. כמו כן, לחץ גורם לעלייה בלחץ הדם, מה שיכול לגרום לאירועים מוחיים קטנים המגבירים את הסיכון לאלצהיימר.

"בנוסף, נשים לחוצות, לרוב, לא מקדישות זמן לפעילות ספורטיבית ולא מקפידות על תזונה נכונה ומאוזנת, דבר המגביר את השפעתם של גורמי הסיכון הנוספים למחלה. נשים אשר נמצאות בקבוצת הסיכון, עליהן להיות ערניות למצבן הבריאותי. אבחון מוקדם וטיפול בזמן, באמצעות תרופות כמו אביקסה ורמיניל, עשויים לסייע בעיכוב הידרדרות המחלה".

לסיום, אומר פרופ' למפל: "לחץ הוא גורם המוביל לבעיות רפואיות שונות, כגון התקפי לב, שבץ או לחץ דם גבוה. זהו אחד המחקרים הראשונים שעוסק בהשפעת הלחץ על מחלות עצביות כמו אלצהיימר. בשנים האחרונות בוצעו מחקרים רבים לבחינת גורמי המניעה הפיזיולוגיים של אלצהיימר, ובהם פעילות קוגנטיבית, פעילות גופנית, לחץ דם תקין, פרופיל שומנים תקין, צריכת מזונות עשירים באומגה 3 וכו'. עתה ניתן להסיק כי מניעת לחץ תורמת גם היא לצמצום הסיכון לאלצהיימר".

בואו לדבר על זה בפורום אלצהיימר.

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום