סמים (לא) קלים

(0)
לדרג

השימוש בקנאביס, במיוחד בגילאי העשרה, מעלה את הסיכון ללקות בפסיכוזה. על הרשויות להביא לידיעתם של תלמידי התיכון את הסיכון הכרוך בעישון סמים

מאת: ד"ר אירנה נתנאל ופרופ' ליאון גרינהאוס

הקנאביס פופולארי במיוחד בקרב גילאי 20 עד 40. יותר מ-16 מיליון אמריקאים משתמשים בקנאביס באופן קבוע. כ-60% מהסטודנטים בבריטניה ניסו לעשן את הצמח ו-20% משתמשים בו באופן קבוע. חלק מהמשתמשים ציינו שהם מעשנים 15 ג'וינטים ויותר ביום.

הנתונים על היקף תופעת השימוש בקנאביס בקרב בני נוער בישראל מדאיגים מאוד. הסקר האפידמיולוגי של הרשות למלחמה בסמים מדווח על כ-10% מבני נוער בגילאי 12 18 בישראל שמשתמשים בסמים. הגיל הממוצע להתחלת השימוש בסמים בארץ הוא 13. החשיפה מגיל צעיר לשימוש בסמים מחייבת את בתי הספר לנקוט צעדים משמעותיים להתמודדות עם התופעה.

סמים ופסיכוזה
סמים ופסיכוזה

פגיעה בזיכרון, דיכאון וחרדה

החומר הפעיל בצמח הוא דלתא 9 THC, הקרוי בשם טטרה הידרו קנבינול. בריכוז גבוה ביותר הוא נמצא בשרף הצמח. זהו החומר שאחראי על תחושת האופוריה. לשימוש קבוע בצמח עלולות להיות תופעות לוואי רציניות כגון פגיעה בזיכרון, בריכוז וביכולת לעבד מידע מורכב. מבחינה נפשית קנאביס עלול לגרום לחרדה, דיכאון, מחשבות שווא, פרנויה והזיות.

בשנים האחרונות מתגלים מקרים רבים של פסיכוזה בקרב המשתמשים בסמים. מספר חוקרים מצאו כי השימוש בקנאביס ובחומרים פסיכו-אקטיביים אחרים קשור עם התפרצות מחלה פסיכוטית. 443 מאמרים ו-83 מחקרים מאשרים את הקשר בין התפרצות הפסיכוזה ושימוש בקנאביס טרם התפרצות המחלה. המחקרים תומכים בהשערה שקנאביס מהווה גורם סיבתי להתפרצות הפסיכוזה.

מחקרים נוספים מראים שהשימוש בקנאביס מתחיל כשנתייםשלוש קודם ממה שחשבו עד לאחרונה. מחקר מטה אנליטי שהתפרסם לאחרונה על ידי American Medical Association מדווח על כך שכיום צעירים בני 13 ממתחילים לראשונה שימוש בסם. החוקרים משערים כי שימוש בקנאביס בגילאים המוקדמים משבש את התפתחות המוח ומגביר את הסבירות להתפרצות של פסיכוזה.

ממצאי המחקר מספקים ראיות מוצקות לכך, ששימוש בקנאביס, על ידי מתבגרים מלווה בסיכון מעשי להתפתחותם של מצבים פסיכוטיים רבים. עם זאת, החוקרים מציינים כי דחייה בשימוש בקנאביס בשנתיים-שלוש בשלבים של גילאי ההתבגרות יכולה להביא להקטנה בשכיחות הפסיכוזה. זה הזמן שמאפשר למוח להגיע למידה התפתחותית מספיקה על מנת להשיג מידה מסוימת של חוסן מפני ההשפעות של הקנאביס. הפחתה בשימוש בקנאביס יכול להיות אחת הדרכים למנוע התפרצות של פסיכוזה.

ניתן למנוע את הנכות לטווח הארוך הנובעת מהפרעה פסיכוטית. יש צורך מיידי להגביר את המאמצים הסברתיים של רשויות הבריאות בקרב בתי הספר על מנת למנוע שימוש בקנאביס ובסמים אחרים. איתור מוקדם של בני נוער הנמצאים בסיכון יכול למנוע שימוש לרעה בסמים ולצמצם סבירות לנזקים עתידיים שנגרמים כתוצאה משימוש בחומרים מסוכנים.

מי שמשתמש בקנאביס צריך להביא בחשבון שכמה שנים מאוחר יותר הוא עלול לפתח פסיכוזה.

ד"ר אירנה נתנאל היא פסיכותרפיסטית במרכז לטיפולים מתקדמים "מיינד קליניק". פרופ' ליאון גרינהאוס הוא מנהל מרכז ירושלמי לבריאות הנפש, ומנהל בית החולים איתנים וכפר שאול.

בואו לדבר על זה בפורומים הבאים:

פורום פסיכולוגיה קלינית של הילד והמתבגר
ובפורום פסיכיאטריה

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום