חיסון רוטה מפחית מספר האשפוזים

(0)
לדרג

ב-2007 הוכנס חיסון הרוטה לשגרת החיסונים בארה"ב. מחקר מצא כי החיסון הפחית בכ-50% את מספר האשפוזים עקב שלשול על רקע נגיף הרוטה

מאת: מערכת zap doctors

נגיף הרוטה הוא גורם מרכזי לאשפוזים על רקע שלשול, בקרב ילדים עד גיל 5 שנים.לפני מספר שנים הוערך כי בארה"ב בלבד אחראי הנגיף ל-70 אלף אשפוזים בשנה, 50 מקרי תמותה ועלות טיפול כוללת של למעלה מ-800 מיליון דולר בשנה. בשנת 2006 הוכנס לשגרת החיסונים בארה"ב החיסון הפומי החדש לרוטה, אך ההשפעה שלו על התחלואה הכללית טרם התבררה.

מטרת המחקר הנוכחי, שפורסם החודש ב-Pediatrics, היתה לבדוק כיצד השפיעה הוספת החיסון לרוטה לשגרת חיסוני הילדות בארה"ב על שיעורי התחלואה באוכלוסיית הילדים.

שיטות

חוקרים מארה"ב סקרו את נתוני האשפוז של 62 מרכזים רפואיים גדולים במהלך 3 שנים עוקבות לפני הכנסת החיסון לתכנית החיסונים (2003-2006) ובמהלך שנתיים עוקבות אחרי הכנסת החיסון (2007-2009). נאספו נתונים על כמות האשפוזים, בעונת הרוטה, בשל שלשול באופן כללי, ואשפוזים על רקע שלשול שנגרם מנגיף הרוטה בפרט.

תוצאות

בשנים 2003-2006 אושפזו בבתי החולים, שנבדקו בכל עונת הרוטה, בממוצע 15,645 ילדים מתחת לגיל 5 שנים, עקב מחלות שלשול. זאת, לעומת 7,760 ילדים בעונת 2007-2008, ו-11,039 בעונת 2008-2009. כלומר, נרשמה ירידה של 50% ו-29% בכמות האשפוזים.

ירידה דומה נמצאה כאשר בחנו את כמות האשפוזים עקב שלשול על רקע נגיף הרוטה.

הירידה בכמות האשפוזים היתה משמעותית גם בקרב ילדים מעל גיל שנתיים, שלא היו זכאים לקבלת החיסון - כלומר היתה הגנה עקב "אפקט העדר".

מסקנה

הכנסת החיסון לרוטה לשגרת חיסוני הילדות בארה"ב גרמה לירידה משמעותית בקרב ילדים עד גיל 5 שנים במספר האשפוזים על רקע מחלת הרוטה, ובמספר האשפוזים עקב שלשול באופן כללי.

הערה

במדינות מתפתחות נגיף הרוטה גורם לתחלואה רבה ולתמותה משמעותית, והחיסון יכול לחולל מהפכה של ממש. במדינות מפותחות היו שפקפקו בתועלת שבחיסון, אך הנתונים המובאים במאמר הנוכחי מוכיחים שיש משמעות רבה לביצוע החיסון הן מבחינה מערכתית והן במניעת תחלואה קשה ברמת הפרט.

לסיום, חשוב להמשיך את המעקב אחרי בסיסי הנתונים, כיוון שקיימת וריאביליות רבה משנה לשנה בתחלואה מרוטה, ואף שהנתונים נראים מוצקים יש לוודא שמגמת הירידה נשמרת.

לכתבות נוספות והרשמה לאתר ללא תשלום - לחצו כאן.

בואו לדבר על זה בפורום חיסונים לילדים.

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום