התקף לב: התפוח נופל קרוב לעץ

(0)
לדרג

סיפור משפחתי של התקף לב אצל אחד ההורים הוא גורם מנבא משמעותי לאירוע לבבי בצאצא, זאת ללא תלות בגורמים גנטיים או התנהגותיים

מאת: מערכת zap doctors

אחת השאלות הנפוצות בהערכת חולים חדשים נוגעת לרקע משפחתי של מחלות שונות. אחד מגורמי הסיכון המוכרים היטב למחלות לב וכלי דם הוא סיפור משפחתי של מחלות לב בגיל צעיר. בכתב העת Journal of the American College of Cardiology פורסמה סקירה חדשה שכללה יותר מ-12 אלף משתתפים במחקר INTERHEART להערכת חשיבותה של ההיסטוריה המשפחתית כגורם סיכון לאירועים לבביים.

מהסקירה עולה כי סיפור משפחתי של התקף לב באחד ההורים הוא גורם מנבא משמעותי לאירוע לבבי בצאצא, זאת ללא תלות בגורמים התנהגותיים, ביולוגיים, פסיכוסוציאליים וגורמים גנטיים. יתרה מזאת, עוצמת הקשר בין סיפור משפחתי ואירוע לבבי נותרה עקבית בחלקים שונים ברחבי העולם.

בנוכחות הורה אחד עם היסטוריה של אוטם לבבי חלה עלייה של כמעט פי שניים בסיכון לאוטם לבבי עתידי; ובמקרים בהם יש סיפור משפחתי של שני הורים עם היסטוריה של אוטם לבבי, או אוטם לבבי מוקדם, הסיכון עולה בשיעור גדול יותר.

מחקר INTERHEART זכה לכותרות בתקשורת, לאחר שהחוקרים דיווחו כי תשעה גורמי סיכון מסייעים בהערכה כ-90% מהסיכון לאירוע לבבי. בניתוח ממוקד של הממצאים, נבחן הסיכון לאוטם לבבי בהתאם לנתונים גנטיים, אך החוקרים לא מצאו תרומה משמעותית של הערכת שינויים גנטיים לניבוי הסיכון למחלות לב וכלי דם.

לדברי החוקרים, בשלב זה לא ידוע בדיוק מדוע סיפור משפחתי הוא סמן מנבא להתפתחות מחלות לב וכלי דם. הם מאמינים כי בכל החולים עם היסטוריה משפחתית של אירועים לבביים נדרשת הערכה למחלות לב וכלי דם.

בואו לדבר על זה בפורום קרדיולוגיה - הפורום הרשמי של האיגוד הקרדיולוגי.

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום