"הרפורמה בבריאות הנפש הרסנית"

(0)
לדרג

לקראת הדיון בהצעת החוק לרפורמה בבריאות הנפש, ההסתדרות הרפואית מציעה לתקצב את הרפורמה, ולהכשיר את רופאי המשפחה לטפל בנכי הנפש

מאת: מערכת zap doctors

ההסתדרות הרפואית בישראל מתריעה כי קידומה של הצעת החוק לרפורמה בבריאות הנפש במתכונתה הנוכחית, ללא התקציב הדרוש וללא תיקונים של הליקויים הקיימים בהצעה, עלולה להביא לפגיעה אנושה בחולים הפסיכיאטריים, להרס של מערך בריאות הנפש בישראל ולפגיעה קשה בחברה כולה.

זו העמדה שתציג מחר (ד') הר"י בדיון בוועדת העבודה הרווחה והבריאות, אשר מיועד להכנה לקריאה שנייה ושלישית של הצעת חוק ביטוח בריאות ממלכתי (הרפורמה בבריאות הנפש). לפי ההצעה, תועבר רובה של האחריות הביטוחית לשירותי בריאות הנפש מהמדינה אל קופות החולים. בנוסף, הדגש יהיה על טיפול בקהילה, תוך צמצום הדרגתי של מספר מיטות האשפוז הפסיכיאטרי בישראל.

דרושה רפורמה מתוקצבת

הר"י ציינה כי היא תומכת בקיום רפורמה אמיתית ומכירה בחשיבות העברת האחריות הביטוחית, אולם מתנגדת נחרצות להעברה זו מבלי שנעשות ההתאמות הנדרשות ותיקון הכשלים שבהצעת החוק. לדבריה, הרפורמה פוגעת בסל השירותים הניתנים לחולים הפסיכיאטריים - הן על ידי קביעת מכסות מגבילות של מספר מפגשים וטיפולים (בשונה משאר תחומי הרפואה על פיהם אלו נקבעים לפי הצורך) והן על ידי החרגת אבחנות חיוניות.

ליקוי נוסף, לדעת הר"י: הרפורמה המוצעת קובעת כי מרפאות בריאות הנפש האמבולטוריות הפועלות כיום תסגרנה עד תום 5 שנים מיום תחילת החוק, אך אינה מסדירה את המשך פעילותן של מרפאות אלו.

ליקויים אלו יאלצו את קופות החולים להטיל על המטופלים חסמים בירוקרטים ואדמיניסטרטיביים, אשר עלולים להוביל להתארכות התורים ולפגוע בכלל ציבור המטופלים של רופאי המשפחה. בנוסף, אין התייחסות ברפורמה לזמן שיש להקדיש לחולים פסיכיאטריים, לאמצעים הנוספים ולהכשרה הדרושים לרופאי המשפחה בכדי לעמוד בה. מעבר לכך, יש טשטוש של הגבולות המקצועיים בין רופאי משפחה לבין הרופאים הפסיכיאטריים, כך שעלול להיווצר מצב בו הטיפול בחולים הפסיכיאטריים הקשים לא יהיה מספק.

הצעתה של הר"י היא כי טרם תיקון החקיקה יש לגבש תוכנית לביצוע הרפורמה תוך מתן התייחסות גם למצוקת רופאי המשפחה, ולהקצות בחוק תקציב ייעודי לטובת יישום הרפורמה ותגבור התשתיות.

זאת ועוד, האמירות של משרד הבריאות בדבר הכוונה להפריט את שירותי בריאות הנפש עלולות, לדברי הר"י, רק להחריף את מצבו העגום גם כך של מערך בריאות הנפש. זאת, משם שלגוף פרטי אין כל תמריץ לתעדף את התחום ולהקצות לו משאבים. ולראיה: הפרטת שירותי בריאות התלמיד גרמה לפגיעה במטופלים ואיכות הטיפול לו הם זוכים.

בואו לדבר על זה בפורום פסיכיאטריה.

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום