האם תזונה נכונה מונעת סוכרת?

(0)
לדרג

מחקר בקרב ילודים להורים עם סוכרת מסוג 1: הזנה במזון היפו אלרגני לא הפחיתה משמעותית תחלואה בסוכרת

מאת: מערכת zap doctors

סוכרת מסוג 1 מאופיינת על ידי איבוד תאי בטא מייצרי אינסולין, כתוצאה מהתפתחות נוגדנים עצמיים. הנוגדנים מתפתחים על פי רוב באנשים עם רקע גנטי מתאים, אך מקובל לחשוב שישנה חשיבות רבה להשפעות סביבתיות על הסיכון לפתח סוכרת. מספר עבודות קטנות רמזו על השפעתה של תזונת תינוקות בשלבי החיים הראשונים על התפתחות נוגדנים עצמיים של הלבלב.

מטרת המחקר הנוכחי, שפורסם השבוע ב-New England Journal of Medicine, היתה לבדוק האם ניתן להפחית את הסיכון לסוכרת באוכלוסייה עם סיכון גבוה למחלה על ידי מתן מזון היפו אלרגני בינקות.

שיטות

חוקרים מפינלנד ביצעו מחקר פרוספקטיבי, אקראי, כפול סמיות. במשך 3 שנים גייסו החוקרים תינוקות שנולדו להורים עם סוכרת מסוג 1. לכל היילודים בוצעה בדיקה גנטית תוך שבוע מהלידה, ובסופו של דבר נכללו התינוקות שהדגימו HLA גנוטיפ עם סיכון לסוכרת. היילודים חולקו באופן אקראי לקבוצת התערבות שניזונה מפורמולה מפורקת (נוטרמיגן), וקבוצת ביקורת שניזונה מפורמולה מבוססת חלבון פרה.

התינוקות ניזונו מהנקה במידה והאם רצתה להניק, וכל תוספת מזון אחרת עד גיל 8 חודשים היתה מאחת משתי האפשרויות שצויינו לעיל. בדיקות דם לגילוי נוגדנים כנגד תאי בטא בוצעו בגילאי 3, 6, 9, 12, 18, 24 חודשים, ולאחר מכן בגילאי 3, 5, 7 ו-10 שנים. נתונים קליניים על התפתחות סוכרת נאספו מרופאי הילדים. בסך הכל עקבו אחרי הילדים עד גיל 10 שנים.

תוצאות

בסך הכל נכללו 230 תינוקות במחקר: 113 בקבוצת המחקר ו-117 ניזונו מפורמולה רגילה.

במהלך תקופת המעקב פיתחו 17 ילדים בקבוצת ההתערבות (17%) לפחות סוג אחד של נוגדנים עצמיים, לעומת 33 ילדים בקבוצת הביקורת (30%).

ה-hazard ratio לפיתוח נוגדנים עצמיים בקבוצת ההידרוליזאט, לעומת קבוצת הביקורת היה 0.54 (CI 0.29-0.95).

בסה"כ 16 ילדים פיתחו סוכרת קלינית בתקופת המעקב (גיל ממוצע 4.8 שנים). לא היה הבדל מובהק בין הקבוצות בניתוח הראשוני עקב המספר הנמוך של חיוביים.

מסקנה

להתערבות תזונתית בינקות יש השפעה ארוכת טווח על מרקרים אוטואימוניים, וככל הנראה על הסיכון לפתח סוכרת בהמשך החיים.

לכתבות נוספות והרשמה לאתר ללא תשלום - לחצו כאן.

בואו לדבר על זה בפורום סוכרת נעורים - תמיכה.

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום