האם יש תחליף לריטלין?

(0)
לדרג

מחקרים חדשים מצאו שיש שוני גנטי בין ילדים הסובלים מ-ADHD. האם אנו עומדים בפני דרכי טיפול חדשות? ד"ר מוחמד מחאג'נה לא ממהר להספיד את הריטלין

מאת: נגוהה שפרלינג, כתבת doctors

יותר ויותר ילדים אשר מאובחנים כבעלי הפרעות קשב משתמשים בריטלין. היקף התופעה והדיון הציבורי הממושך סביב האבחון והטיפול בריטלין מעוררים שאלות רבות בקרב הורים לילדים המאובחנים כבעלי ADD או ADHD. רבים מההורים המבוהלים קוראים ושומעים חצאי אמיתות בנוגע להפרעות קשב וריכוז ובעיקר לריטלין ומחפשים טיפולים אלטרנטיביים. ד"ר מוחמד מחאג'נה, נוירולוג ילדים, מנהל המכון להתפתחות הילד של המרכז הרפואי "הלל יפה", עושה סדר בדברים.

תחליף לריטלין
תחליף לריטלין

הפרעה בעלייה

יש עלייה ברורה במספר הילדים המאובחנים כסובלים מהפרעות קשב וריכוז. מרבית המחקרים מדברים על שיעור של בין 5%-10% מהילדים", אומר דר מחאג'נה. על השאלה ממה נובעת העלייה בשכיחות התופעה משיב ד"ר מחאג'נה: "הגורמים הם מודעות גבוהה, מבנה חברתי בעידן המודרני, מערכת חינוך 'צפופה', עודף גירויים וקצב חיים מהיר.

הטיפול בריטלין

בעקבות העלייה באבחון של ילדים הסובלים מהפרעות קשב וריכוז יש גם עלייה בשימוש בריטלין. "כיום הריטלין הוא הטיפול הזמין, הטוב והנוח ביותר להפרעות אלה. לתרופה זו יש הכי פחות תופעות לוואי, היא לא יקרה, ומסייעת לילדים להתמודד עם מצבם. יש לה גם מספר תצורות לשחרור מושהה בגוף כגון: "קונצרטה, "ריטלין אל איי" ו"דיטרנה שיכולות להתאים לחלק מהילדים", מציין ד"ר מחאג'נה.

קיימות ידיעות שונות לגבי הריטלין והשלכותיו כגון, פגיעה בהתפתחות של הילד, בגובהו ובמשקלו. ד"ר מחאג'נה שולל את הדברים באופן חד משמעי. לדבריו, "אין אמת בטענות השונות והמשונות לגבי השפעה הרסנית של הריטלין על הצורכים אותו. בוודאי שאין פגיעה בגובה ובמשקל של הילדים".

במחקר מקיף ורב משתתפים שכלל שני מיליון ילדים בדקו ומצאו שאין הפרעה משמעותית להתפתחות הילדים. לכל הפחות, ניתן היה למצוא שהילדים הגיעו לגובה סופי נמוך ב-1/2-1 סנטימטרים מגובהם הסופי החזוי. ד"ר מחאג'נה מתייחס למחקר: "יתכן כי ילדים בעלי קומה נמוכה באופן משמעותי יותרו על שימוש בריטלין כי איבוד גובה מזערי, שכזה לא ייחשב כה זניח עבורם".

ד"ר מחאג'נה גם מתייחס לצורך בבדיקות תקופתיות לילדים המשתמשים בריטלין. "בניגוד לאגדות הנפוצות אין צורך בבדיקות תכופות וקשות לילדים המשתמשים בריטלין. על פי רוב, ילדים אלה עוברים אחת לשנה בדיקת דם שגרתית כדי לשלול אנמיה. עם זאת, חשוב לציין, כי דווקא לפני תחילת השימוש יש לערוך לילד בדיקות מקיפות כדי לשלול אסתמה ו/או סוכרת".

תחליפים לריטלין

הדיון סביב השימוש בריטלין מוליד עוד ועוד ניסיונות למצוא תחליפים ואלטרנטיבות לריטלין. ד"ר מחאג'נה מציין כי חלק מהילדים הנוטלים ריטלין יכולים להסתדר נהדר גם ללא התרופה. יש מערך שלם שיכול לסייע לילדים אלה, אבל במצב הדברים היום רוב ההורים אפילו לא מנסים. הם מוותרים מראש על האופציות האחרות ובוחרים בטיפול התרופתי. הם נרתעים מהזמן, המאמץ והכסף שיש להשקיע כדי לאזן ילד הסובל מהפרעות קשב וריכוז והיפראקטיביות".

הורים שכן מוכנים לנסות לטפל בילדיהם ללא ריטלין צריכים בנוסף לסבלנות רבה גם להצטייד בכסף, אמונה וזמן השקעה בילדים. לדברי ד"ר מחאג'נה, "הורים לילדים רבים מחפשים פתרון מהיר ואין להם הזמן להשקיע בילדיהם. ילדים אלה זקוקים ליחס חם וליווי צמוד ולהפחתת הלחץ הקיים עליהם בחברה של ימינו. הורים כאלה יכולים לשלוח את ילדיהם לטיפול פסיכולוגי שייסייע להם למצוא את אופן הטיפול הראוי ללא שימוש בריטלין, וכן להצמידם לילדים מלווים שיעזרו להם בבית הספר.

ד"ר מחאג'נה מסייג את דבריו ומדגיש כי "במקרים מסוימים, למרות שלהורים יש את הזמן והכסף הדרושים לשם טיפול בילדים ללא ריטלין, הבעיה עדיין לא נפתרת". ידיהם של הרופאים לא פעם קצרות מלהושיע, ובכך אפשר להאשים את מערכת החינוך. ילדים אלה נאלצים ללמוד בכיתה צפופה ולתפקד במסגרת יום לימודים ארוך. לו ילדים אלה היו זוכים ליחס אישי יותר, לומדים בכיתות קטנות עד עשרה ילדים ולומדים מחצית מהשעות, אולי הם לא היו זקוקים לריטלין. אבל, במצב הדברים היום הכולל גם לחץ רב להצליח ולהשתלב, בעייתם רק מחמירה. ד"ר מחאג'נה אומר כי "על ההורים מופעל לחץ רב לתת לילדיהם ריטלין כדי שבעיות ההתנהגות שלהם ייפסקו, כדי שיצליחו חברתית וכדי שיגיעו להישגים בלימודים. כל זה גורם להורים להיכנע ולפנות לטיפול המהיר בריטלין.

מגמות טיפול חדשות

בנוסף לאמור לעיל יש היום תקווה לדרכי טיפול חדשות, כגון טיפול גנטי שיתבסס על ההכרה כי ילדים עם הפרעות קשב וריכוז הינם ילדים בעלי שוני גנטי - טענה שהוכחה לאחרונה מחקרית. ד"ר מחאג'נה מבהיר כי הדרך לקיומן של מגמות מעין אלה עוד ארוכה. לדבריו, "עוד ועוד מחקרים שפורסמו לאחרונה מצביעים על הקשר גנטי כשמדברים על ההפרעות הנדונות. הקשר הגנטי ברור ומובהק ועליו מעידה העובדה שניתן לראות לא פעם בני משפחה הסובלים מהפרעות דומות. אולם אין עד היום מחקר שהצליח לאתר גן או מוטציה האחראים ישירות להפרעות. יש כמה הנחות, כמה תיאוריות וכן מוטציות 'חשודות' אך אין מסקנות חד משמעיות שיוכלו להוות בסיס לטיפול שיחליף את הטיפול התרופתי. אולי זה יגיע בעתיד, אך לעת עתה עלינו להסתפק בטיפול התרופתי המוכר".

בואו לדבר על זה בפורום קשב, ריכוז ויכולות למידה.

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום