כיצד לשמור על כושר קרבי?

(0)
לדרג

שירות ביחידות קרביות במקומות רחוקים ומסוכנים עלול לפגוע ביכולת הגופנית. שמירה על תפריט מאוזן וכושר גופני תמנע עלייה במשקל וירידה ביכולת המבצעית

מאת: ד"ר איתי זיו

צנחנים, גולני, גבעתי, קומנדו ימי, שלדג, נח"ל, הנדסה קרבית, 669 - זוהי רק רשימה חלקית של יחידות קרביות הקיימות בצה"ל מזה שנים. מנגד, בצבא ארצות הברית קיימות יחידות קרביות מסוגים שונים. חלקן נחשבות "יחידות מיוחדות" בשל התפקידים הייחודיים שעל הלוחמים לבצע. במקרים רבים, החיילים הקרביים שוהים במקומות נידחים ומסוכנים בהם יכולת התנועה מוגבלת, ולפיכך יש קושי רב לשמור על הכושר הגופני הקרבי. התוצאה היא ירידה עקבית ביכולת הגופנית וכשירות מבצעית לקויה.

יש לציין שתוך זמן קצר יחסית חלה ירידה בכושר הגופני על מרכיביו השונים. לדוגמה, כשמדובר בסיבולת לב ריאה, לאחר 4 ימים ללא גירוי המערכת הקרדיווסקולרית, תחול נסיגה ביכולת האירובית. כשמדובר במרכיבי כושר גופני אחרים כמו כוח, גמישות, זריזות וכדומה, הירידה ביכולות הגופניות מתונה יותר.

כושר קרבי
כושר קרבי

ירידה בכושר אירובי

באחד המחקרים המעניינים שנערכו על ידי צבא ארצות הברית נבדקה ההשפעה של 13 חודשי שירות בעיראק על הרכב הגוף והכושר הגופני בקרב 73 חיילים קרביים לפני השירות בעיראק ולאחריו. במחקר זה נבדק הרכב הגוף. חוזק השרירים נמדד על ידי ביצוע חזרה אחת של סקווט (שפיפת רגליים) ושל הנפת משקולות בכוח מרבי (RM1). הכושר הגופני נמדד באמצעות קפיצות תוך כדי ביצוע סקווט וריצת 3.2 ק"מ. הנחקרים מילאו שאלון לגבי היסטורית האימון הגופני והפציעות שלהם.

הממצאים היו כדלהלן: במהלך 13 חודשי השירות בעיראק, חל שיפור של 8% בחוזק פלג הגוף העליון ושל 7% בפלג הגוף התחתון. מסת הגוף הרזה (מסת שריר) עלתה ב-3%, אך מנגד חלה ירידה בכושר האירובי ב-13% ומסת השומן עלתה ב-9%. מסתבר שמעטים מהחיילים השתתפו באימונים אירוביים במהלך השירות.

שמירה על כושר

כאן המקום לציין שבמהלך שירות צבאי במקומות בהם הניידות מוגבלת, יש צורך למצוא חלופות מתאימות. זאת על מנת שלא תחול ירידה מהותית במרכיבי הכושר הגופני בכלל, ובעיקר לא ביכולת האירובית, שהנה משמעותית במיוחד לשם תפקוד יומיומי ובפרט בשדה הקרב. נסיגה ביכולת האירובית תשפיע על יכולת התנועה של החייל בשטח. חלופה מתאימה במקרה של מגבלות תנועה וביצוע פעילות גופנית במרחב היא שימוש במכשירים אירוביים נייחים, חדר כושר נייד ועוד.

תפריט תזונתי בריא

בנוסף, חשוב לציין שללא ביצוע פעילות אירובית יש קושי לשמור על הרכב גוף תקין (אחוזי שומן לעומת מסת השריר), ולכן חיילים שאינם מבצעים פעילות אירובית על בסיס קבוע מגדילים הסיכוי לעלייה במשקל ובאחוזי השומן. לכך יש השפעה על העלאת אחוזי התחלואה, ירידה ביכולת הגופנית, פגיעה בהרכב הדם (כגון: כולסטרול, סוכר, טריגליצרידים ועוד).

נקודה חשובה לציון היא התזונה הנהוגה בבסיסים רחוקים. לעיתים העושר ויכולת הבחירה הרבה של אספקת המזון תורמים לצריכה רבה של מזון. במקרה זה, כמות הקלוריות הנצרכת גבוהה יותר מהמוצאת והדרך מנקודה זו להשמנה - קצרה.

לסיכום, שירות ביחידות קרביות במקומות רחוקים מצריך חשיבה רבה של המפקדים, על מנת להבטיח שלא תחול ירידה ביכולת הגופנית לסוגיה השונים. מנגד, חשוב להקפיד במיוחד על התפריט התזונתי, וזאת על מנת למגר תופעות אפשריות של עלייה במשקל, אחוזי שומן, ירידה ביכולת המבצעית ועוד.

ד"ר איתי זיו הוא סגן מנהל קמפוס 'שיאים' באוניברסיטת תל אביב.

בואו לדבר על זה בפורום רפואת ספורט לבריאים ונכים.

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום