אושרה הקפאת ביציות לבנות 30-40

(0)
לדרג

משרד הבריאות אישר תקנה להקפאת ביציות לנשים בגילאי 30-40 למטרה של שימור פריון. הפרוצדורה לא תותנה בביצוע של טיפולי פוריות או טיפולים רפואיים אחרים

מאת: מערכת zap doctors

משרד הבריאות הודיע אתמול (ב') על אישור תקנות בריאות העם (הפריה חוץ גופית) התש"ע 2010. כיום, ניתנת לנשים האפשרות לעבור פרוצדורה של נטילת ביציות, רק אם הן עוברות טיפולי פוריות (או מצויות בטיפולים רפואיים אחרים, שהם מסכני פוריות). התוצאה היא שנשים המעוניינות לשמר פוריות על ידי נטילת ביציות ושמירתן למטרות הולדה עתידית (למשל לעת הקמת משפחה בגיל מתקדם) אינן יכולות לעשות כן, והדבר פוגע פגיעה קשה בסיכוייהן להרות בגיל מאוחר יותר.

לפי התיקון, ניתן יהיה ליטול ביציות מנשים בגיל 30 עד 40 למטרות שימור פריון, וזאת אף אם אינן עוברות טיפולי פוריות. ניתן יהיה לבצע 4 שאיבות או עד 20 ביציות סך הכל, לפי המוקדם מבניהם. הפרוצדורה תחל מיד עם פרסום הרשימות.

תיקון זה מתווסף לאישור חוק תרומת הביציות בכנסת ביוני 2010. החוק מסדיר את הליך תרומת הביציות למטרות הולדה לאישה בגירה שטרם מלאו לה 54 שנים, ואינה יכולה להתעבר בגלל בעיה רפואית. החוק אוסר על סחר בביציות ועל תיווך שנעשה בתמורה שנקבעה בהצעת החוק כאסורה; בנוסף, נקבע איסור על התניית מתן טיפול רפואי לאישה בהסכמתה לשאיבת ביציות שייועדו למטרת השתלה או למטרת מחקר.

הליך בעל ערך רפואי רב

הליך הקפאת ביציות מאפשר לשמר את פוריותן של נשים המעוניינות להרות בשלב מאוחר יותר בחייהן. בנוסף להקפאת ביציות ערך רפואי רב במקרים שבהם לא ניתן להקפיא עוברים, בהיעדר זרע זמין להפריה, לפני טיפולים הפוגעים בשחלה (אצל חולות סרטן) ועבור נשים הזקוקות לתרומת ביצית.

ביצים מוקפאות בשיטת ההזדגגות (ויטריפיקציה). בשל גודלה של הביצית, כ-200 מיקרון, היה צורך בפיתוח שיטת הקפאה אשר תמנע היווצרות גבישים תוך תאיים במהלך הקירור, אשר גורמים לפגיעה בתא הביצית. השיטה מתבססת על קירור מהיר מאוד של הביצית בנוכחות תמיסה משמרת בריכוז גבוה. מטרת ההליך להקפיא את ביציות האישה לצורך שימור הפוריות, ובעתיד להפשירן ולהפרותן בתאי הזרע במעבדה, ולהחזיר את העוברים שנוצרו לחלל הרחם. ההליך מתבצע באמצעות הפריה חוץ-גופית, הכוללת את השלבים הבאים: השראת ביוץ ביתר, שאיבת ביציות והקפאתן, הפשרת הביציות והפרייתן במעבדה בזרע בן הזוג או תורם, והחזרת הביציות המופרות לרחם.

בואו לדבר על זה בפורום הקפאת ביציות.

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום