מחקר: אורז שחור בריא ללב

(4)
לדרג

אורז שחור המצוי בעיקר במאכלים אסיאתיים דוגמת אטריות וסושי מכיל נוגדי חמצון, שמסוגלים להוריד את רמות כולסטרול 'הרע' ומסייעים במניעת מחלות לב

מאת: מערכת zap doctors

מתוצאות מחקר חדש שהוצג בכנס ה-2010 National Meeting of the American Chemical Society, עולה כי אורז שחור מכיל נוגדי חמצון מסוג anthocyanin, בדומה לאלו המצויים באוכמנית ובפטל שחור.

לדברי החוקרים, די בכף אורז שחור בכדי להכיל יותר נוגדי חמצון מסוג blueberries המצויים בכף אוכמניות, אך במחיר של פחות סוכר ויותר סיבים תזונתיים וויטמין E.

לטענת החוקרים, סובין אורז שחור עשוי להוות דרך ייחודית ולא יקרה להעלאת צריכת נוגדי החמצון בקרב האוכלוסיה הכללית.

אורז שחור, הם מסבירים, עשיר ב-anthocyanin, תרכובת אשר מיוחסות לה תכונות מועילות לבריאות הלב וכן תכונות אנטי סרטניות ונוספות.

החוקרים מציינים כי יצרני מזון יוכלו בעתיד להשתמש בסובין אורז מלא או תמציות סובין על מנת להעלות את ערכם התזונתי של דגני בוקר, משקאות, עוגות, עוגיות ומזונות נוספים.

האורז המיוצר הנפוץ ביותר הינו אורז חום. טחינת אורז חום מוציאה ממנו את המוץ, או את הקליפה החיצונית על מנת להופכו לחום. אורז לבן מופק ע"י טחינות נוספות אשר מוציאות גם את הסובין.

סובין האורז החום מכיל רמות גבוהות של אחת מתרכובות ויטמין E הידועות כנוגדי חמצון gamma-tocotrienol או gamma-oryzanol.

מחקרים רבים בעבר הראו כי נוגדי חמצון אלו מסוגלים להוריד רמות כולסטרול LDL ומסייעים במניעת מחלות לב.

החוקרים הדגימו במחקרם כי פיגמנטים בתמציות סובין אורז שחור עשויים ליצור מגוון צבעים, מורוד ועד שחור, ועשויים לספק חלופה בריאה יותר לצבעי מאכל מלאכותיים המוספים למשקאות ומזונות שונים.

הממצא חשוב עוד יותר בהתחשב בכך שמספר מחקרים הצביעו על קשר בין צבעי מאכל מלאכותיים לבין סרטן, בעיות התנהגות בילדים ותופעות בריאותיות נוספות.

נכון להיום, אורז שחור מצוי בשימוש בעיקר באסיה במאכלים דוגמת אטריות, סושי ופודינג וכן בשימוש לצורכי קישוט מאכלים.

החוקרים ממליצים על הרחבת השימוש באורז זה גם במדינות מערביות תוך הכנסתו למזונות דוגמת חטיפים, עוגות ודגנים וכך העלאת ערכם התזונתי.

בואו לדבר על זה בפורום תזונה קלינית.

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום