גל הכשות נחשים בצפון הארץ

(0)
לדרג

במהלך סוף השבוע אושפזו 3 אנשים בבי"ח זיו בעקבות הכשת נחשי צפע. ד"ר עמאר חוסיין: "במקרה של הכשה יש לפנות את הנפגע במהירות האפשרית לקבלת טיפול רפואי"

מאת: מערכת zap doctors

אישה בת 34, נער בן 14 ופעוט בן ארבע, הוכשו במהלך סוף השבוע האחרון על ידי נחשי צפע וטופלו במצב קשה במרכז הרפואי זיו. שלושתם עדיין מאושפזים להשגחה במרכז הרפואי זיו.

ניר גרונר, מקיבוץ בגליל, אביו של מעיין בן ה-4 שהוכש על ידי נחש צפע סיפר כי בנו הוכש בשעת לילה, בזמן שבני המשפחה היו על מרפסת ביתם. "יצאנו למרפסת לראות את גשם המטאורים. מספר דקות לאחר שנשכבנו על המזרון, נחש שחצה את המרפסת, נתקל במעיין והכישו בידו השמאלית. בני המשפחה הבחינו בנחש והשכן אף הצליח ללכוד אותו. מבדיקה מיידית של מעיין הבחינו ההורים כי למעיין יש שני חורים בידו והיד החלה להתנפח מאוד. הם מיד הזעיקו את צוות מד"א ירדן, שפינה אותם לחדר המיון במרכז הרפואי זיו.

ד"ר יורי וינר, סגן מנהל מחלקת ילדים במרכז הרפואי זיו שטיפל במעיין אמר כי הילד הגיע למרכז הרפואי זיו עם כלל התופעות הקשות המאפיינות הכשות נחשים: "הפעוט היה במצב של הלם, כשהוא סובל מהקאות מרובות, כאבי בטן קשים, הכרה מעורפלת ונפיחות קשה בידו".

ד"ר וינר הוסיף כי הטיפול הנהוג במצב של הכשת נחש הוא מתן נסיוב, המאפשר הצלת חיים. את התרופה יש לתת בדחיפות וסמוך ככל האפשר להכשה. הכשת נחש שאינה מטופלת עלולה להסתיים במוות מאחר והארס גורם לכשל מערכות בגוף ופוגע בכבד, בעצבים ובכלי הדם.

שטיפה במים בלבד

ד"ר עאמר חוסיין, מנהל המחלקה לרפואה דחופה במרכז הרפואי זיו, מזהיר את היוצאים לחורשות ולטבע במהלך חופשת הקיץ: "הימנעו מטיולים ברגלים חשופות, הכנסת ידיים מתחת לסלעים או לעשבייה, מהחשש להכשות נחשים. נחש הצפע הוא הנחש הנפוץ ביותר באזור והארס שלו משפיע באופן קשה על מערכת העצבים ושרירי הגוף וגורם להרס כדוריות אדומות".

"הסימנים המקומיים הראשונים לאחר הכשת נחש הינם כאב דוקר או שורף, סימני הכשה על העור ונפיחות. סימנים נוספים שיש לשים לב אליהם: בחילה, הקאה, שלשול, חולשה, ירידת לחץ דם, שינוי מנטאלי, ונימול. הסימנים המאוחרים שעלולים להופיע הם נמק, שטפי דם וזיהום הפצע. ברמה מערכתית הפרעות בקרישה, דימום במערכת העיכול, התכווצויות, הפרעה במערכת הלב וכלי הדם, איבוד הכרה ואי ספיקת כליות".

במקרה של הכשת נחש יש לפנות את הנפגע במהירות האפשרית לקבלת טיפול רפואי, לפני הגעת הצוות הרפואי יש להשכיב את המוכש ולהרגיעו. חשוב לקבע את הגפה הפגועה ולשטוף את אזור ההכשה במים, ובשום מקרה אין לחתוך את הפצע, למצוץ את הדם במקום ההכשה, לקשור את הגפה, או להניח קרח ישירות על מקום ההכשה. אין לקחת משכך כאבים או לבצע חסימת עורקים ובשום פנים ואופן אסור לרוץ, או לשתות שתייה חריפה.

"חומרת ההכשה תלויה בסוג וגודל הנחש, גיל וגודל הנפגע, הזמן שחלף מאז ההכשה ואופי ההכשה. חשוב ביותר לזהות איזה נחש הכיש את הנפגע, מה צבעו ומאפייניו. זיהוי הנחש יסייע לרופאים בטיפול בנפגע" מסכם ד"ר עאמר.

בואו לדבר על זה בפורום רפואה דחופה.

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום