טיפול חדש לציפורן חודרנית

(0)
לדרג

ציפורן חודרנית עלולה לגרום לפצע כרוני הכרוך בכאבים וסבל רב. טיפול חדש על ידי מנגנון מכאני, עשוי לפתור את הבעיה ללא ניתוח

מאת: ד"ר אהרון ליברזון

ציפורן חודרנית הינה מצב בו הציפורן גדלה לתוך הבשר של האצבע במקום לגדול מעליו. כתוצאה מכך נגרם למטופל פצע כרוני הכרוך בכאבים עזים, בדלקת, בנפיחות, ובקושי לנעול נעליים. במקרים קשים יותר הפצע מלווה במוגלה ובדימומים ובמקרים קיצוניים אצל אוכלוסיות סיכון הפצע עלול להוביל לכריתה של האצבע.

מספר גורמים עשויים להסיט את נתיב הגדילה הטבעי של הציפורן לתוך הגוף: הגורם השכיח ביותר הינו טראומה או גזירה לא נכונה של הציפורן. גזירה זו יכולה להיגרם באופן עצמאי או על ידי פדיקוריסטית לא מיומנת. גורמים שכיחים נוספים הם נעליים לוחצות כמו נעלי צבא, תורשה, זיהומים ופטריות ושינוי במבנה הרגל כתוצאה מהשמנה, הריון, זקנה או סוכרת.

פתרון כירורגי

הטיפול העיקרי כיום ברפואה לציפורן חודרנית הוא ניתוח. הניתוח יכול להיות להסרת העוקץ של הציפורן החודרנית בלבד והוא יכול להיות להסרת הציפורן כולה. הניתוח יכול להתבצע בעזרת סכין המנתח והוא יכול להתבצע בעזרת סכין לייזר. אצל מטופלים שעברו מספר ניתוחים לא מוצלחים נהוג לצרוב את הציפורן בחום או בחומצה, על מנת למנוע צמיחה מחודשת של הציפורן. החסרונות העיקריים של הניתוח הוא שהוא כואב, כרוך בהרדמה, יש לו סדרה של סיבוכים אפשריים, והוא אינו מתאים לאוכלוסיות סיכון כגון סוכרתיים וקשישים בשל סיבוכים של זרימת הדם לאצבע.

פדיקור

טיפול נפוץ נוסף לציפורן חודרנית, הינו טיפול אצל פדיקוריסטית. היא מסירה את קצה הציפורן החודרנית על ידי צבתית פינה ומקלה על זרימת הדם לאזור ועל הכאב באופן זמני. החיסרון העיקרי של השיטה הוא, שלעיתים הטיפול נהפך לכרוני. נתיב הגדילה של הציפורן לתוך הבשר אינו משתנה והמטופל צריך לבוא לטיפול אצל הפדיקוריסטית כל שלושה שבועות. במהלך השנים החדירה לבשר נהיית נמוכה יותר (קרובה יותר לבסיס הציפורן) והפצע נהיה חמור יותר. חסרון נוסף הוא שהטיפול עלול להיות כרוך בכאבים עזים משום שהפעולה נעשית ללא הרדמה.

טיפול חדש: מנגנון מכאני

ToeFIX הינו טיפול חדשני המטפל בציפורן חודרנית ללא ניתוח וללא כאבים. הטיפול מתבצע על ידי מכשיר פלסטיק מתוחכם המודבק לציפורן ואשר משנה באופן קבוע את נתיב הגדילה של הציפורן אל מחוץ לבשר. המכשיר מודבק לציפורן בבסיס הציפורן ובקצה החודרני. המטפל מוציא את העוקץ מחוץ לבשר על ידי מנגנון מכאני. ההוצאה הינה איטית ומבוקרת ולכן אינה כואבת. לאחר מכן המכשיר נשאר מודבק לציפורן במשך כשלושה ימים. בתקופה זו הציפורן משנה את צורתה והופכת לציפורן רגילה. לאחר מכן המכשיר מוסר מהציפורן.

ד"ר אהרון ליברזון הוא מומחה לאורתופדיה של כף הרגל והקרסול.

בואו לדבר על זה בפורום בריאות כף הרגל.

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום