הפרעות קשב וריכוז בחופש הגדול

(0)
לדרג

ילדים עם הפרעות קשב וריכוז מתקשים לעיתים במעבר משגרה לחופש. יצירת מסגרת אלטרנטיבית ותכנון הפעילויות המשפחתיות יהפכו את החופש הגדול לחוויה מהנה

מאת: מירב סבר

סיום שנת הלימודים הוא נקודת אור והקלה עצומה עבור ילדינו, אלא שעבור ילדים עם הפרעת קשב וריכוז (ADHD\ADD) השינוי והמעבר משנת לימודים לחופש הגדול לא תמיד פשוט.

הורים ומטפלים יסכימו שלאחר שנת לימודים ארוכה ומתישה, חשוב מאוד שלילד תהיה הפסקה ושינוי, אך החשש מהפסקה זו הוא בשל העדר מסגרת ושגרה הכוללת לוח זמנים מסודר.

המסגרות חשובות ומשמעותיות לילדים עם הפרעות קשב וריכוז ולכן מומלצת בניית מסגרת אלטרנטיבית, שתסייע בשמירה ההישגים אליהם הגיעו גם במהלך החופשה.

מומלץ ליצור מסגרת אלטרנטיבית ולתכנן את הזמן והפעילויות יחד עם הילדים, בכדי שלא לאבד את הקרקע היציבה לה הם כל כך זקוקים.

להלן המלצות העשויות לסייע לכם ולילדכם ליהנות בחופשת הקיץ:

1. צרו סדר יום ברור של זמנים בבית.

2. קבעו מסגרת התנהגותית ברורה ועקבית עם כללים שיתאימו לתא המשפחתי הייחודי שלכם. מומלץ ליצור תיאום ציפיות בו הילד יציין מה הוא מצפה מהוריו וההורים יציינו מה הם מצפים מילדם. היעזרו במערכת של חיזוקים ומניעות כדי להבטיח את הצלחת מערכת היחסים.

3. קבעו מראש מקומות קבועים לחפצים חשובים בבית, כדי לא לחפש אותם בכל יום.

4. חלקו ביניכם את התפקידים בהתאם לאופייכם.

5. הקפידו שהשפה המשפחתית תהיה מורכבת מהמון מחמאות, עידוד והומור.

6. רעננו את מערכת היחסים עם ילדיכם, על ידי הפרדת כוחות מדי פעם. לשם כך בקשו את עזרתם של קרובי משפחה, חברים, שמרטפים או חונכים שישגיחו על ילדיכם בזמן שאתם מקדישים זמן פרטי לעצמכם. החופש הגדול הוא הזדמנות מעולה.

7. יצירת שגרה מקנה הרגשת בטחון ורוגע גם במהלך החופשה, כאשר לכאורה "פורקים מסגרות". חיזרו על דבריכם שוב ושוב כדי להזכיר לילדכם את כללי הבית.

8. מומלץ להיעזר בתזכורות מצלצלות, כתובות או מצוירות אשר יעזרו לילדים לעמוד בהתחייבויותיהם.

9. בעת התפרצות זעם, נסו להעביר את הילד למקום נינוח, שמרו על שקט ואל תיגררו להסלמת המצב. רצוי גם להשתמש בהומור. לאחר ה"סערה", נסו לשחזר מה היה הגורם להתפרצות הזעם, וחישבו על דרכי מניעה מראש ועל "דרכי מילוט" לתחילת ההתפרצות הבאה.

10. ערכו לוח אירועים במקום בולט בבית, בו תרשמו את כל האירועים של כל אחד מבני הבית בחודש הקרוב, לכל בן משפחה עם צבע ייחודי לו.

11. פרקו כל משימה גדולה למספר משימות קטנות, והקצו לכל משימה את משך הזמן הדרוש לביצועה.

12. לימדו להסביר את עצמכם בדרך בהירה בכדי להשיג הבנה, קבלה ועזרה מילדיכם. בדרך זו גם ילדיכם ילמדו להשיג הבנה, קבלה ועזרה מחבריהם, מוריהם, מדריכיהם ובעיקר - מכם.

13. החופש הגדול הוא זמן טוב להתכונן לשנה הבאה. חישבו על דרכים ושיטות, באמצעותם ניתן לעזור ולהקל על ילדכם. שיפור שיטות למידה, דרכים לביטוי - אומנות, פעילות גופנית וכו'.

14. החופש זהו זמן טוב להכניס שינויים בתזונה במידה וצריך. השתדלו לתת לילדכם תזונה בריאה ומאוזנת.

15. ואל תשכחו ילדכם זקוק לחופש, אפשר לוותר קצת.

מירב סבר, מטפלת ברפואה סינית ומומחית בטיפול בבעיות קשב וריכוז מרפאת מדיטף - רפואות, רמת אביב.

בואו לדבר על זה בואו לדבר על זה בפורום הפרעות קשב וריכוז בקרב ילדים.

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום