בריאות האשה: התקן תוך רחמי

(0)
לדרג

הוא אינו גורם לדלקות או להריון חוץ רחמי, ניתן להוציא אותו בכל זמן נתון והוא יכול לשמש כאמצעי מניעה בכל גיל. כל האמת על התקן תוך רחמי

מאת: ענת בלזברג, כתבת doctors

מיתוסים רבים נקשרו בשמו של התקן התוך רחמי, האמצעי המוכר והידוע למניעת הריון. יש מי שטען כי השימוש בהתקנים תוך רחמיים עלול לגרום להופעתם של זיהומים ודלקות קשות ברחם, יש גם מי שטען שעקב שימוש בהתקן תוך רחמי עלה שיעור ההריונות החוץ רחמיים. המיתוס הידוע והמפורסם מכולם, בו החזיקו רופאי נשים ונשים כאחד, קבע כי השימוש בהתקן תוך רחמי מיועד רק לאשה שכבר ילדה שני ילדים ויותר, וזאת מכיוון ששימוש בהתקן עלול לגרום להפרעה בפוריות.

"להתקנים התוך רחמיים יצא שם רע וממש שלא בצדק", מבקש ד"ר עמוס בר, רופא נשים בכיר, גזבר האיגוד הישראלי לאמצעי מניעה וחבר וועד האיגוד האירופאי לאמצעי מניעה ובריאות מינית, לצאת כנגד המיתוס הקיים. "ובניגוד לעבר, בעיות כמו זיהומים ודלקות שנגרמות עקב נוכחותו של ההתקן בתוך הרחם הן נדירות יחסית. מחקרים שנערכו בתחום הצביעו על כך ששיעור הנשים, שלקו בדלקת עקב שימוש בהתקן תוך רחמי דומה לזה של נשים שלקו בדלקת בקרב האוכלוסייה הכללית . חשוב לציין כי אם ישנה דלקת חבויה בצוואר הרחם ישנה אפשרות שהיא תתפרץ כאשר אנו מעבירים את ההתקן דרך הצוואר ולכן דלקת מתרחשת בעיקר בשלושת השבועות הראשונים לאחר ההחדרה.

ד"ר בר אומר גם כי "ריבוי בני זוג מגביר את הסיכוי ללקות בדלקת וגם כאן אין להאשים את ההתקן. גם המיתוס לגבי הקשר בין ההתקן לבין הריון חוץ רחמי אינו נכון. התקן לא גורם להיווצרות הריון שכזה, מאידך, אם כבר יש הריון עולה הסיכוי שהוא יהיה מחוץ לרחם מאחר וההתקן יעיל יותר נגד הריון תוך רחמי. גם למיתוס לגבי גיל האשה ומספר הילדים שילדה אין כל בסיס רפואי מעשי, וכיום אין הגבלה עקרונית לגבי גיל השימוש בו, ורופאי הנשים אף ממליצים על שימוש בו בנשים שלא ילדו, בעיקר כשמדובר בנשים שנוטות לשכוח גלולות, נשים שהרו תוך שימוש בגלולות או נשים שלא יכולות להשתמש בגלולות מסיבה זו או אחרת".

הגנה לטווח ארוך

אחד היתרונות בשימוש בהתקן תוך רחמי היא שהתקנתו קלה יחסית וכל גניקולוג מיומן ומנוסה יוכל להתקינו תוך זמן קצר. במרבית המקרים האשה תחוש רק בכאב קצר וקל דמוי כאב ווסת. "לאחר שההתקן הותקן בגוף, יכולות הנשים לשכוח מנוכחותו לחמש שנים בערך", אומר ד"ר בר. "האשה מוגנת לטווח ארוך ואינה צריכה לזכור לקחת גלולות למניעת הריון על בסיס יומי. יעילותו של ההתקן התוך רחמי במניעת הריונות זהה ליעילות הגלולות ועומדת כיום על 99%. יתרון נוסף הוא שניתן להוציא את ההתקן בכל זמן נתון".

מרבית התקנים הסטנדרטים המקובלים כיום הינם התקני פלסטיק שעליהם מלופף סליל נחושת. מטרתם למעשה מניעת הריון על-ידי פגיעה בתנועת הזרעונים ויכולתם להפרות.

הפחתת הדימום

בשנים האחרונות נכנס לשוק התקן תוך רחמי חדש בשם 'מירנה'. ייחודו של ההתקן החדש הוא בכך שסליל הנחושת הוחלף במיכל קטן, שמפריש לרחם מינון קטן מאד של ההורמון פרוגסטרון במשך 5 שנים. "הורמון זה נמצא למעשה בחלק גדול מהגלולות הפופולאריות הקיימות כיום בשוק", אומר ד"ר בר. "נוכחותו של ההורמון ברחם האשה מונעת את צמיחת רירית הרחם ועל-ידי כך מונעת היווצרות הריון ב-99.8%. ההורמון המופרש גם מעבה את ריר צוואר הרחם, גורם נוסף שמונע התפתחות הריון ומוריד את הסיכוי לחדירת חיידקים לרחם וכך עוזר להוריד את הסיכון לדלקת. יתרון נוסף של ההתקן החדש הוא בכך שהוא מפחית בצורה משמעותית את כמות הדימום ואת כאבי הווסת אצל כ-90% מהנשים. אצל 15-20% אין כלל הופעת דימום בזמן הווסת החודשית. אי הופעת הדימום או הווסת הקצרה עשויה לעיתים לגרום לתחושת דאגה בקרב חלק מהנשים, אולם לתחושה זו אין כל שחר מכיוון שתוך חודש מהוצאתו של ההתקן חוזרות הווסתות הרגילות. ההתקן אינו "פקק שסותם את הרחם" ולכן לחששות שהדם נשאר בגוף והנשים לכאורה 'לא מתנקות' אין לו ביסוס. רירית הרחם כמעט ולא צומחת ולכן יש דמם ווסתי חלש, ובפירוש לא בגלל שיש משהו שנשאר שם".

ההתקן מאושר על-ידי משרד הבריאות ומתאים במיוחד לנשים עם דימומים כבדים ויכול אפילו להציל אותן מכריתות רחם (מעל גיל 45, במקרים של דמם ווסתי קשה ההתקן ממומן בסל הבריאות) וכן לצעירות שסובלות מווסת חזקה כואבת וקשה בין אם ילדו או לא. "עובדה מעניינת נוספת היא שההתקן הנ"ל קיבל אישור של משרד הבריאות להיות חלק מהטיפול ההורמונאלי בסימפטומים של נשים בגיל המעבר", אומר ד"ר בר.

תחום הגיניקולוגיה עובר בתקופה האחרונה שינויים מרחיקי לכת וחידושים בתחום אמצעי המניעה. כל מה שנחוץ הוא להיפטר מהרגלים וממיתוסים לא נכונים ולבחור את אמצעי המניעה המתאים.

בואו לדבר על זה בפורום מיניות האישה, הריון ומניעתו.

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום