מחסור חמור ברופאים מתמחים

(0)
לדרג

חברי ועדת העבודה, הרווחה והבריאות דנו במצוקתם של הרופאים המתמחים בישראל. ח"כ שלי יחימוביץ: "החולים משלמים את המחיר בסופו של יום"

מאת: מערכת zap doctors

ועדת העבודה, הרווחה והבריאות התכנסה על מנת לדון במצוקתם של הרופאים המתמחים בישראל, בהפרה חמורה של זכויותיהם וכתוצאה מכך, גם בפגיעה במערכת הבריאות הציבורית. הוועדה החליטה כי על משרד הבריאות ומשרד האוצר לעשות כל מאמץ על מנת לשנות את תקינת הרופאים בישראל, להגדיל את מספר הסטודנטים בישראל ואת מספר המיטות בבתי החולים.

כל יושבי הוועדה תומכים בכך שהתקינה הנהוגה כיום בישראל, משנת 1976, אינה מספקת מענה ראוי לצרכי הרפואה העכשווית. ישנם יותר חולים, גילם הממוצע גבוה יותר והטיפול העדכני מחייב אמצעים מתקדמים יותר. נגזר מכך כי הצורך ביותר רופאים הוא קריטי.

"הרופאים המתמחים מנוצלים"

בוועדה דובר על כך שישנם אלפי סטודנטים לרפואה שלומדים בחו"ל ויש לדאוג ולהביא אותם לארץ על ידי פיתוי להעתקת הלימודים בארץ ולהתמחות בבתי החולים בישראל. אולם, התנאים הקיימים כיום בתחום העסקת הרופאים בישראל, הם תנאי עבודה בלתי נסבלים הדורשים שינוי משמעותי באופן מיידי. "על משרד האוצר לפתוח את בנק התקנים ולשנות את התקינה במצבת כוח האדם בממסד הרפואי בישראל", אמר ד"ר בני דוידזון, מנהל בית חולים אסף הרופא.

ח"כ שלי יחימוביץ' אמרה כי "נכון להיום הרופאים המתמחים הם אחד הסקטורים המנוצלים ביותר במשק. ההעסקה שלהם נעשית תוך פריצה של כל הסכם קיבוצי ורמיסת זכויות בסיסיות עד כדי כך שהם לא זכאים ליום מנוחה שבועי. מי שמשלם את המחיר בסופו של יום הם החולים".

כבר לפני שמונה שנים הוחלט בועדת אמוראי על שינוי התקינה במערכת הבריאות, אולם, עד היום לא נעשה כלום והמצב הולך ומחמיר, כך שסטודנטים לרפואה ישראלים, אשר נחשבים לטובים בעולם, נוסעים ללמוד בחו"ל ונשארים לעבוד שם היכן שתנאי ההתמחות והעבודה ראויים יותר.

עומס בלתי אפשרי

חברי הכנסת, הסכימו פה אחד על כך שמצב הרופאים המתמחים קשה ובלתי נסבל, הגדיל ד"ר אחמד טיבי להגיד שבעבר מצב המתמחים היה גרוע וגם כיום הוא ממשיך להיות גרוע.

ד"ר ליאור פרל, נציג עמותת מרש"ם (מתמחים לשיפור הרפואה בישראל), דיבר בשם המתמחים, והזכיר את העומס בו נמצאים מתמחים במחלקות אשפוז ברחבי הארץ, בעיקר במחלקות החיוניות של הכירורגיה הכללית, הרדמה, רפואה פנימית, ילדים ויחידות טיפול הנמרץ. באשר למשך התורנויות בעבר, התייחס ד"ר פרל לכך שמחקרים מראים כי התפקוד של מתמחה לאחר 24 שעות שווה ערך להתנהגות תחת השפעת אלכוהול, ולכך שהעומס הנופל על הרופאים במחלקות האשפוז והמיון הולך וגובר. היום רופאים בתורנות עשויים להתמודד עם 6-7 קבלות חדשות של חולים למחלקה במהלך לילה בודד, עם עומס בלתי אפשרי של מטופלים הפונים למיון, עם אחוז תפוסה במחלקות של מעל למאה אחוז. העומס הקיים כיום גדול לעין שיעור מבעבר והמצב הולך ומחריף. החשש הוא כי המתמחים לא יוכלו לספק את איכות הרפואה המתבקשת, כפי שראוי במדינה מערבית, אם מגמה זו תימשך.

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום