מצוקת כוח אדם רפואי בדרום

(0)
לדרג

רק 58% מהרופאים בדרום הם רופאים מומחים, לעומת 72% במרכז. פרופ' צ'רניחובסקי: "הפערים בבריאות ובנגישות לשירות בין המרכז לבין הנגב הולכים וגדלים"

מאת: מערכת zap doctors

מצוקה קשה בכוח אדם ובתשתיות רפואיות בדרום. כך מתריע פרופ' דב צ'רניחובסקי העומד בראש הפורום לבריאות בנגב של הפקולטה למדעי הבריאות באוניברסיטת בן-גוריון. הממוצע הארצי של היצע המיטות הכלליות הוא 2.0 ל-1,000 נפש, לעומת 1.6 בדרום, והפיזור הגיאוגרפי של האוכלוסייה מחמיר את בעיית הנגישות לשירות.

"ההתפתחות המואצת של הרפואה במרכז, הניזונה מהתפתחות הביטוחים הפרטיים בקרב האוכלוסייה האמידה יחסית במרכז, מביאה לצמצום בהיצע כוח אדם רפואי בדרום, אשר מלכתחילה נמצא בחסר", אומר פרופ' צ'רניחובסקי. "כך למשל, אחוז הרופאים המומחים מבין סך הרופאים בדרום הוא הנמוך ביותר בישראל. 58% מהרופאים בדרום הם רופאים מומחים, לעומת 82% בתל-אביב ו-72% במרכז".

מחסור בתשתיות רפואיות

לקראת ערב העיון "התמודדות עם מחסור בתשתיות ובכוח אדם רפואי בנגב", שיתקיים מחר (ה') באוניברסיטה, ציין פרופ' צ'רניחובסקי כי "אמנם בריאות אוכלוסיית הנגב וזמינות שירותי הרפואה באזור השתפרו ללא הכר עם השנים, אולם יחד עם זאת, הנגב 'מתרחק' מהמרכז בשני מדדים אלה. הפערים בבריאות ובנגישות לשירות בין המרכז לבין הנגב הולכים וגדלים".

לדברי פרופ' צ'רניחובסקי, "לא זו בלבד שיכולת גיוס כוח האדם בדרום הולכת ופוחתת, קיים לחץ מתמשך לעזיבתו של כוח-האדם הקיים. מציאות זו אינה נובעת רק מהבדלים ביכולת ההשתכרות של הרופאים, אלא גם מהיעדר התפתחות מספקת בתשתיות רפואיות בנגב. אלה מתבטאים בעיקר במחסור קשה במיטות אשפוז. כך למשל, הממוצע הארצי של היצע המיטות הכלליות הוא 2.0 ל-1,000 נפש מתוקנות, לעומת 1.6 בדרום. הפיזור הגיאוגרפי של האוכלוסייה מחמיר את בעיית הנגישות לשירות".

"העברת בסיסי צה"ל לדרום והצורך לספק שירותים נאותים גם לחיילי צה"ל ולבני משפחותיהם מחמירים את המצב עוד יותר. המצוקה הקיימת הגיעה לפתחי הרשויות המקומיות. אלה, בניגוד למצב במערכת החינוך, למשל, לא ראו בנושאי הרפואה עיסוק שהם חייבים בו. זאת, עד לאחרונה, כאשר החלו תושבים להתלונן על זמינות נמוכה של שירותים".

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום