רפואה סינית לגיל השלישי

(0)
לדרג

בתרבות הסינית תקופת הזקנה היא תקופה של חוכמה. על פי הרפואה הסינית, בתקופת חיים זו יש לנהוג בגוף בתבונה בעזרת חשיבה נכונה, תזונה, התעמלות וטיפולים מתאימים

מאת: בני מרמור

בדומה לתרבות היהודית הקדומה, שבה נכרכה הזקנה עם תבונה וניסיון חיים, ובה "זקנים" היה כינוי ל"חכמים", גם בתרבות סין רחשו מאז ומתמיד הערכה לאלה שהגיעו לגילאים מופלגים. אולם, בהגיענו לגיל השלישי, אנו למודי חוויות, ניסיון וחוכמת חיים, אך משלמים על כך בהידלדלות ה"ג'ינג" - תמצית כוח החיים שלנו.

הזמן מתקדם ואנו מגיעים לגיל שבו מתחילות לצוץ בעיות רפואיות שונות. הגוף מגיב טוב פחות מבעבר לצרכים יום-יומיים, אנו נעשים רגישים ורגשניים יותר, לעיתים קשים ונוקשים מבעבר. אנו עושים חשבון נפש - מה עשינו עד היום? האם הגשמנו את עצמנו? האם אנו מרגישים קורבן של אנשים אחרים? מה קורה לנו? לאן אנחנו הולכים? שאלות אלו מטרידות רבים מבני גיל הזהב. רק כאשר נצליח להשלים עם מצבנו בכל הרבדים, נוכל להיות מאושרים ומסופקים יותר, נדע שיש לנוע קדימה, כיוון שאת העבר לא ניתן לשנות. לכן, כדאי לקבל את העבר להשלים איתו, ולנצל את יתרונות מצבנו באופן הטוב ביותר.

מתחזקים את כוח החיים

על פי הרפואה הסינית, כוח החיים שלנו קשור למצב הכליות, והן אחראיות על העצמות, היכולת הקוגניטיבית (המוח) והמערכת ההורמונלית. חולשה בכוח החיים עלולה להביא לבעיות גב ומפרקים, אוסטיאופורוזיס, חולשה במערכת החיסון ובמערכת המטבולית (השמנה, סוכרת), אינסומניה (בעיות שינה), גדילה של הערמונית, בעיות זיכרון, בעיקר לטווח הקצר, ורגישות נפשית.

בכתבים הסיניים העוסקים בשמירת הבריאות וחיזוקה, מצוינים ארבעה פרמטרים שיסייעו בכך: חשיבה נכונה, תזונה, התעמלות וטיפולים. לכל אחד מאלה מספר כללי זהב שיכולים להיטיב עם המצב הבריאותי והנפשי של בני הגיל השלישי.

חשיבה נכונה - קבלו את מצבכם: הגוף עייף יותר, לכן פעלו באיטיות, אל תעמיסו על עצמכם - לא בכמות המטלות ולא לאורך זמן. התנהלו בקצב המתאים לכם, כך שתוכלו ליהנות מכל רגע ומכל דבר. למדו מן העבר: יש לכם ניסיון אדיר, אתם חכמים יותר מבעבר. נצלו את ההזדמנות הזו ופעלו בחוכמה. שתפו אחרים בניסיונכם ואפשרו להם ללמוד מכם. ראוי שעיקר הזמן יוקדש לתחביבים שלכם, למשפחה ולכל דבר שתרצו. נצלו את הזמן לפעילות, אך חשוב גם לנוח. מנוחה מאפשרת לגוף לחדש את תאיו ולהאט את תהליך ההזדקנות. תרגלו את המוח: אימון חשיבה מאמן את המוח ושומר על כשירותו הקוגניטיבית כמו שמאמנים שריר. חשוב להתאמן, אך לא יותר מדי.

תזונה - אכלו נכון לפי העונות: סתיו וחורף הם עונות אגירה והזנה, על כן נאכל במהלכם מזון שמעשיר את כוחות החיים - זרעים, שורשים; אביב וקיץ הם עונות הפרשה וניקוי, לכן נאכל במהלכם מזון קל לעיכול המפזר את האנרגיה כלפי מעלה והחוצה - דגנים, עלים. עשו זאת כך: אדו את המזון, אם ברצונכם לקבל מזון עתיר לחות. אם אתם מבשלים במים, שתו אותם, שכן המים סופגים את תמציות המזון. הקפיצו את המזון כדי שהוא לא יאבד את התמציות שבו. אם אתם רוצים שהמזון שלכם יהיה יבש יותר וטעמו המתקתק יודגש, בשלו או אפו אותו בתנור, ולבסוף - סיר הלחץ יסייע לכם לקבל מזון מהיר שתמציותיו מרוכזות.

התעמלות - תנועה שוות ערך לבריאות. הנה כמה סוגי פעילות מועילים: התעמלות המבוססת על סיבולת לב-ריאה, כמו הליכה, שחיה, אופניים, עוזרת לחידוש ההזנה הרקמתית ולהאטה של תהליכי ההזדקנות. חיזוק שרירי הבטן והגב מאפשר לשמור על יציבה נכונה המשפיעה על פעילות האיברים הפנימיים. תרגילי גמישות "מלחחים" את המפרקים ובכך שומרים עליהם ומאפשרים טווח תנועה רחב המשפר את יכולת הביצוע הגופנית שלנו. סוגי התעמלות מומלצים: טאי צ'י, צ'י גונג, פלדנקרייז, פילאטיס, יוגה.

טיפולים - הרפואה הסינית מאפשרת מגוון טיפולים אשר מעודדים ומפעילים את המערכת הפנימית על מנת לשמור על איזון. הטיפולים נערכים בשני מצבים - טיפולים מונעים וכאלה הניתנים כשהבעיה כבר קיימת. טיפול מונע מתקיים אחת לשלושה-ארבעה שבועות. אורח חיינו גורם לנו להעמיס על הגוף גורמים אשר מפריעים לו לפעול נכון. טיפול תקופתי עוזר להחזיר לגוף את יכולותיו, ובכך אנו מאטיים את הזדקנות הגוף ומעצימים את איכות חיינו. קיימים טיפולים שוטפים להקלה ולפתרון בעיות שונות: אקופונקטורה - שימוש במחטים חד-פעמיות ודקות במיוחד, המוחדרות בעדינות לנקודות מיוחדות בגוף ולמרכזים שלהם יכולת השפעה על תפקוד מערכות הגוף השונות. הדיקור מסייע בוויסות הגוף ואיזונו, מקל על כאבים ועוזר במקרים של כאבי שרירים, מפרקים, ראש, חיזוק והנעת המערכת המטבולית, חיזוק מערכת החיסון ועוד. צמחי מרפא סיניים - שימוש במרקחות צמחי מרפא סיניים לשתייה מתאים לחיזוק והזנה של רקמות הגוף ולבעיות חוסר דם, בעיות שינה, חולשה ועייפות. טווינא - עיסוי סיני שלו יכולת טובה לטיפול בבעיות אורטופדיות ועזרה בעידוד התנועה הפנימית. העיסוי מסייע ומקל על עצירות או כאבים שונים, אך פחות מתאים לסובלים מאוסטיאופורוזיס או מכל חולשה באיכות העצם.

הידעתם? הסינים האמינו שהזקנים מכירים את התנועות ואת חוקי הטבע, על כן יש להקשיב וללמוד מהם.

בני מרמור הוא מומחה ואחראי תחום רפואה סינית ברשת מרפאות כללית רפואה משלימה.

בואו לדבר על זה בפורום רפואה סינית.

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום

עוד בתחום