שבץ מוחי: הגיעה בזמן וניצלה

(0)
לדרג

צנתור מוחי שבוצע ברמב"ם הציל אשה מנכות קשה. תוך ארבע שעות מרגע תחילת האירוע, התחדשה אספקת הדם למוחה של החולה שבינתיים שוחררה לביתה

מאת: מערכת zap doctors

באירוע מסוג שבץ מוחי - הזמן הוא שחקן ראשי. אורלי מלכה, בת 45 מעתלית, ניצלה בשבוע שעבר (יום ו') מנכות קשה, הודות להגעתה לקריה הרפואית רמב"ם במהירות לאחר שחוותה תסמינים של אוטם מוחי. מלכה חזרה מקניות לביתה והחלה לחוש ברע. "שמעתי אותה נושמת בכבדות והבנתי שמשהו לא בסדר", משחזר שלמה מלכה, בעלה. "ניסיתי להשכיב אותה ואז היא נפלה. הזעקנו אמבולנס והגענו לבית-חולים מיד. היא עוד הספיקה לומר שהיא חושבת שהיא עוברת שבץ מוחי".

"נס משמיים"

מלכה הגיע למיון ברמב"ם תוך חצי שעה, שם אובחנה על-ידי "אח מתאם שבץ" בשירות ייחודי שמטרתו לאבחן מקרי שבץ מוחי המגיעים למיון בזמן. בתוך מחצית השעה מרגע הגעתה לבית-חולים, עברה מלכה את בדיקות ההדמיה שהראו בבירור כי היא סובלת מחסימה מלאה בעורק הצוואר השמאלי שעולה למוח, כתוצאה מקריש דם. ד"ר יעקב אמסלם, מנהל היחידה לנוירורדיולוגיה פולשנית, אחד מארבעת מצנתרי המוח בארץ (והיחיד בצפון), צינתר את החולה ושלף את קריש הדם מהעורק החסום בתהליך מורכב ועדין של צנתור מוח.

כארבע שעות לאחר שהחלה מלכה לחוש ברע, הסתיים הצנתור הטיפולי בהצלחה וחודשה זרימת דם תקינה למוחה. "הערנו אותה והיא הראתה פעילות מוחית תקינה", אומר ד"ר אמסלם, "אילולא היא היתה מגיעה בזמן, ההשלכות היו יכולות להיות קשות ובלתי הפיכות. המקרה הזה הוא עדות נוספת לכך שההגעה בזמן לבית החולים במקרים האלה מצילה חיים".

"זה ממש נס משמיים", אומר שלמה מלכה. "עוד לפני שהגענו לבית החולים אשתי כבר החלה לפתח שיתוק שבגללו היא נפלה ואף שברה את רגלה. ההגעה בזמן לבית-חולים פשוט הצילה אותה".

שלושה ימים לאחר שנותחה בראשה, עברה מלכה ניתוח נוסף לתיקון הסתיידות העורקים ממנה סבלה ואתמול (ד') היא שוחררה לביתה כשהיא חשה בטוב.

הזמן הוא גורם מכריע

כל 35 דקות מתרחש אירוע מוחי בישראל. כ-15 אלף אנשים לוקים מדי שנה בשבץ מוחי ומצטרפים לסטטיסטיקת המחלה שהפכה לגורם התמותה השלישי בארץ ובעולם. נתונים אלו דומים במספרם למספר הלוקים בהתקפי לב, אולם השלכות האירוע המוחי על בריאותו של החולה ושיקומו קשים יותר ונמשכים זמן רב יותר.

הזמן שחולף הוא גורם מכריע בטיפול בשבץ המוחי ובמקרים רבים הוא ההבדל בין חיים ומוות. בבתי חולים רבים ניתן לקבל טיפול באמצעות הזרקת חומר ממיס קרישים לוריד, עד שלוש שעות מתחילתו של האירוע המוחי. צנתור מוח הוא האפשרות היחידה להרחיב את חלון הטיפול בשבץ מוחי איסכמי משלוש שעות לשמונה שעות. הטיפול זמין רק בארבעה המרכזים הרפואיים הגדולים בישראל.

85% ממקרי השבץ המוחי הם "איסכמים" (אוטם) והיתר הם "המורגים" (שבץ דימומי). שבץ איסכמי נגרם כתוצאה מחסימת זרימת הדם על ידי קריש דם (תסחיף או תהליך מקומי). שבץ המורגי מתרחש כשישנו קרע בכלי דם ודליפה של דם לאזורי המוח שמסביב. שני סוגי השבץ גורמים למחסור בחמצן במוח ולתחילתו של תהליך מוות ברקמת המוח. מבחינה קלינית תהליך זה מקבל ביטוי בהופעת סימנים נוירולוגיים כמו דיבור לא ברור, אי יכולת לדבר, שיתוק בגפיים ואף איבוד הכרה.

בואו לדבר על זה בפורום שבץ מוח.

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום