בריאות הילד - קיץ בטוח

(0)
לדרג

חופשת הקיץ כוללת נסיעות מרובות, בילוי בשמש וחשיפה לחרקים וזוחלים ארסיים, מה שמעלה את שיעור הפגיעות בילדים. אפשר להימנע מהן בעזרת כמה כללים פשוטים

מאת: מערכת zap doctors

החופש הגדול כבר כאן - ילדי התיכון סיימו את שנת הלימודים השבוע ושאר הילדים יצטרפו אליהם עוד מספר ימים. מלבד החוויות בים, בבריכה, בקייטנות ובטיולים, כדאי לשים לב גם לצד המסוכן של הקיץ ולמזג האוויר החם. רק בשבוע החולף הגיעו שני מקרי טביעה של ילדים בחוף הים לטיפול במחלקת הילדים של המרכז הרפואי הלל יפה. כדי לצמצם את מספר הפגיעות, מומחי המרכז הרפואי הלל יפה קיבצו עבורכם מספר עצות וטיפים עם כניסתו של החופש הגדול לפעולה.

הימנעות מתאונות בבית ומחוצה לו

ד"ר ג'לאל אשקר, מנהל המחלקה לרפואה דחופה בהלל יפה, טוען כי עלייה במספר התאונות הביתיות בחופש הגדולה היא תוצאה סטטיסטית של בילוי רב יותר של הילדים בבית. לכן, יש להימנע מהשארת ילדים ופעוטות ללא השגחת מבוגר אחראי ככל הניתן. כמו כן, ישנם מספרים אמצעים שניתן לנקוט על מנת לשמור על בטיחות הילדים בתוך הבית:

ודאו כי שקעים חשמליים שאינם בשימוש סגורים על ידי מגנים מיוחדים. בזמן הבישול יש להקפיד כי ידיות הסיר והמחבת יפנו פנימה הרחק מטווח ידם של ילדים, ורצוי לנסות להשתמש בלהבות האחוריות של הכיריים.

יש להקפיד כי הקומקום החשמלי עומד במקום יציב ובטוח על מנת למנוע נפילתו ושפיכה אפשרית של מים רותחים. יש להרחיק תרופות, חומרי ניקוי וחפצים מסוכנים מילדים על ידי נעילתם בארון מיוחד.

בנוסף, חשוב להקפיד כי גם ביציאה מהבית ינקטו פעולות בטיחותיות בכל הקשור לרכיבה על אופניים, נסיעה ברכב ודומיהם. בחופשה הילדים מרבים בנסיעה על אופניים, סקטים, קורקינט, רולר בליידס ועוד. בכל המקרים האלו חבישת קסדה, מגני מרפקים וברכיים ימנעו פגיעה קשה במקרה של נפילה.

לגבי נסיעות ברכב - ודאו כי הילדים חגורים בכל נסיעה, גם הקצרה ביותר. חשוב להקפיד על חגירה נכונה של פעוטות בכיסאות המיועדים לכך ברכב. הקפדה על חגירת חגורות בטיחות יכולה להפחית משמעותית את חומרת הפגיעה של תאונת הדרכים, במידה שמתרחשת.

כללי בטיחות בים ובבריכה

ד"ר מוני ליטמנוביץ', מנהל המחלקה לטיפול נמרץ כללי של המרכז הרפואי הלל יפה, טוען כי מצבי טביעה יכולים להימנע ב-100% מהמקרים אם רק מקפידים על הימנעות משהייה בחוף או בבריכה ללא השגחת מציל וללא גישה נוחה לפינוי.

"במקרה של טביעה", מציין ד"ר ליטמנוביץ', "הזמן עד להגעת העזרה למטופל הוא קריטי ביותר. הנזק שעלול להתרחש קשור ישירות למשך הזמן מרגע הטביעה ועד לזמן ההחייאה או העזרה. אדם שטבע נמצא במצב שבו ריאותיו מלאות במים ולא יכולה להתבצע פעולת החמצון והחלפת הגזים החיונית לתפקוד המערכות השונות בגוף, וכך עלול להיווצר נזק בלתי הפיך".

הפעולות הראשוניות במקרה טביעה:

במידה שיש בסביבה אדם המיומן בביצוע החייאה, רצוי להתחיל בפעולות החייאה ראשוניות במקביל להזעקת עזרה. חשוב להבין שחלק מהאנשים שטובעים גם נחבלים במהלך הטביעה מסלעים ועצמים קשים, דבר שיכול לגרום לנזק אורטופדי משמעותי. לכן אין לבצע טלטלות מיותרות לאחר שנמשה הטובע מהמים.

ניתן לנסות ולהוציא מפיו של הטובע הפרשות לא רצויות החוסמות את קנה הנשימה. אל תנסו להשקות את הטובע במים רגילים או לשפוך עליו מים רגילים.

טיפול בשלשולים, הקאות והתייבשות

"שלשולים והקאות מרובים גם הם מתופעות הקיץ, בעיקר אצל ילדים. הם נגרמים בעיקר על ידי וירוסים מקבוצת האנטרו-וירוסים אשר מאפיינים את תקופות הקיץ", כך על פי ד"ר עדי קליין, מנהלת מחלקת הילדים בהלל יפה. ההדבקה מתרחשת לרוב במגע, אם כי בחלק מהמקרים העברה תיתכן גם באוויר. הביטוי הראשוני של התופעה הוא הקאות מרובות בתחילתה, ולאחר מכן גם חום ושלשולים. האבחנה לגבי הווירוס הספציפי היא קלינית בלבד על סמך הקירבה לעונה והסימפטומים, כאשר הטיפול הוא תומך מיידי שמאפשר את הבראתו של הילד תוך מספר ימים. עם זאת, ייתכנו מצבי התייבשות קשה ואף פגיעה במערכת העצבים המרכזית אם התופעה אינה מטופלת בזמן. הפנייה לעזרה רפואית או לבית החולים מתבקשת בכל מצב שבו הילד אינו מצליח לקבל נוזלים ולספוג אותם, אם בשל הקאות מרובות ואם בשל שלשולים מרובים. בכל מצב של טשטוש הכרה או כאבי ראש עזים, יש לפנות בדחיפות להערכה רפואית. שטיפת ידיים קפדנית, רחצה והקפדה על שתיית נוזלים יכולות למנוע את מרבית ההידבקויות בווירוס מסוג זה.

בהקשר של שתייה בחודשי הקיץ, מוסיף ד"ר אשקר ואומר, שחשוב להקפיד על הפסקות שתייה יזומות, חבישת כובע, שהייה בצל ושימוש בקרם בעל מקדם הגנה גבוה. התייבשות מתבטאת בדרך כלל בישנוניות יתר (עד לכדי אפאתיות), כאבי שרירים, כאבי ראש, ירידה במתן שתן, דופק מהיר, ועלייה בחום והקאות נמשכות.

הטיפול בהתייבשות הוא על ידי מתן נוזלים בתדירות גבוהה. במקרה של ילדים ופעוטות, אם הם מסרבים לשתף פעולה והופכים אפאתים בתגובותיהם, יש לפנות לרופא או לחדר מיון לצורך קבלת עירוי נוזלים. חשוב לדעת: כשמתייבשים, נפגע גם הצמא, לכן אינו אינדיקציה להתייבשות.

הישמרות מהכשות ועקיצות

בקיץ עולה שכיחות הופעתם של חרקים וזוחלים ארסיים. בישראל נפוץ הצפע הארצישראלי המצוי. הכשתו של זה עלולה ליצור נפיחות מקומית, אודם מקומי ואף כאבי בטן, הקאות, תחושת ישנוניות, הפרעה בקצב הלב וקרישיות יתר. ד"ר אשקר אומר כי במקרה של הכשה חשוב להשתדל להיות במנוחה מוחלטת, לנסות לקבע את האיבר הפגוע ולפנות את הנפגע לחדר מיון בהקדם האפשרי. אין לנסות למצוץ את הארס או להניח חוסם עורקים או קרח ואסור לנסות לחבר בין שתי נקודות ההכשה או לעשות שימוש באלכוהול לחיטוי והרגעה. פעולות אלו עלולות להמריץ את מחזור הדם ולהגביר את התפשטות הרעל. הדבר נכון גם למקרים של עקיצת עקרב צהוב ועקרב שחור עבה זנב.

הכשות נחשים ועקיצות עקרבים עלולות לפתח תופעות כגון ירידה בלחץ הדם, חוסר יציבות ופגיעה נוירולוגית ואף למוות במקרים קיצוניים. לכן, קיימת חשיבות רבה לתשומת הלב למצב הפיזי של הילד או המבוגר, במיוחד במהלך טיולים, פיקניקים או אזורים חקלאיים שבהם הסיכוי להימצאות נחשים ועקרבים עולה בימי הקיץ.

רצוי לא להפוך אבנים, לא להסתובב יחפים בין שיחים וחולות ולהיזהר באזורים חקלאיים. בטיולים רצוי להקפיד על נעילת נעליים גבוהות ולא סנדלים, וכך להימנע מסיכונים מיותרים.

כוויות שמש וצריבות ממדוזות

ד"ר מיכאל כהנא, מנהל מרפאת העור בהלל יפה, מסביר כי החשיפה לקרני השמש צריכה להיות במידה, תוך שימוש בקרמים עם מקדמי הגנה משום שהיא עלולה להזיק.

החשיבות של החשיפה קשורה בסיוע של קרני השמש "הטובות" לסינתזה של ויטמין D החיוני לעור הגוף והפנים. עם זאת, כיום אנו מקבלים הרבה ויטמין D מן המזון שאותו אנו אוכלים, ולכן אין צורך בחשיפה מוגברת כפי שהיה נהוג בעבר. שימו לב תמיד למספר של מקדם ההגנה המצוין על אריזת הקרם כ-SPF (sun protection factor). סימון זה הוא קנה מידה לדרגת ההגנה של התכשיר בעת החשיפה לשמש. ככל שהמספר גבוה יותר, משך הזמן שהתכשיר מגן על העור ממושך יותר. אנשים שעורם בהיר - מומלץ כי יקפידו למרוח תכשירים עם מסנני קרינה שערכם המספרי גבוה ובתדירות רבה (אחת לשעה). חשוב לציין כי תכשירי הגנה בעלי מקדם הגנה גבוה הם לעיתים בעלי מרקם שומני ועלולים לגרום לצריבה בלתי נעימה על העור. ההמלצה של ד"ר כהנא היא להשתמש בקרם הגנה תוך התייחסות לזמן חשיפה משוער ולתדירות השימוש בו.

"אם בכל זאת התהוותה כוויית שמש, במיוחד אצל ילדים, אבל לא רק", מסביר ד"ר צבי שטיינר, מנהל היחידה לכירורגית ילדים בהלל יפה, "מומלץ למרוח משחות מרגיעות ומקררות. במקרה של כוויות קשות יותר והופעת שלפוחיות, רצוי לפנות לקבל טיפול רפואי על ידי גורם מוסמך. בכל מקרה, בדומה להמלצות לגבי כוויות מדוזות, אין לעשות שימוש בחומרים מחטאים כגון אלכוהול, שיכולים להגביר ואפילו לקבע את הנזק שגרמה השמש".

בואו לדבר על זה בפורום רפואת ילדים - הלל יפה.

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום

עוד בתחום