תקווה לחולים בתסמונת המטבולית

(0)
לדרג

האם נמצא טיפול בתסמונת המטבולית? מחקר ישראלי מצא כי הורמון שמיוצר על ידי הגוף יעיל בטיפול בתסמונת הכוללת השמנה ביטנית, תנגודת לאינסולין ויתר לחץ דם

מאת: מערכת zap doctors

מחקר בסיסי פורץ דרך, שהוצג השבוע בכנס החברה האמריקאית לאנדוקרינולוגיה בסאן דייגו, מצא כי הורמון טבעי שמיוצר על ידי הגוף יעיל מאוד בטיפול בתסמונת המטבולית בקרב חולדות. המחקר בוצע על-ידי ד"ר יונית מרקוס, סטודנטית ל-PHD במכון ויצמן ורופאה במכון האנדוקריני במרכז הרפואי תל-אביב (איכילוב), בניהולו של פרופ' שטרן, בשיתוף פרופ' יורם שכטר.

המחקר בדק את השפעת הטיפול באנגיוטנסין 1-7 על התסמונת המטבולית הכוללת השמנה (בעיקר ביטנית), תנגודת לאינסולין, הפרעה במשק הסוכר, הפרעה בפרופיל שומנים, כבד שומני ויתר לחץ דם, המהווים את גורמי הסיכון העיקריים להתפתחות של מחלות לב, שבץ מוחי, סוכרת ופגיעה כבדית.

עד כה לא נמצא טיפול יעיל בתסמונת המטבולית ומחקר זה עשוי לפרוץ דרך למציאת טיפול יעיל בתופעה שכיחה זו ממנה סובלים כ-25 אחוז מהאוכלוסייה הבוגרת. אנגיוטנסין 1-7 הינו הורמון טבעי שמיוצר על ידי הגוף בכמויות קטנות. המחקר בדק אם מתן ההורמון בכמות מספקת תאפשר למנוע ולטפל בתסמונת המטבולית. אחד מההורמונים המרכזיים בתסמונת המטבולית הוא אנגיוטנסין ΙΙ שגורם לעליית לחץ הדם ומסייע להשמנה, סוכרת ותנגודת אינסולין. אנגיוטנסין 1-7 שנוצר מאנגיוטנסין ΙΙ ידוע כמוריד לחץ דם.

מסת השומן יורדת

במחקר ניתן אנגיוטנסין 1-7 לחולדות שניזונו מדיאטה עתירת פרוקטוז ואשר פיתחו עקב כך תסמונת מטבולית בדומה לבני אדם. שש מהחולדות טופלו באנגיוטנסין 1-7 במשך שישה חודשים, ויתר תשע החולדות שלא קיבלו טיפול שימשו כקבוצת ביקורת. בתום שישה חודשים החולדות שטופלו באנגיוטנסין 1-7 עלו פחות במשקל, מסת השומן שלהן הייתה קטנה יותר ורמת הטריגליצרידים שלהן הייתה נמוכה יותר. התנגודת שלהן לאינסולין פחתה וכך גם רמת הסוכר שלהן בשעת צום. רמת האלדוסטרון (הורמון הגורם לעליית לחץ הדם) הייתה נמוכה יותר בחולדות המטופלות. גם ברקמת השומן הייתה לאנגיוטנסין 1-7 השפעה אנטי דלקתית, ויתכן כי הגורם הזה הוא שמסביר את הקשר להשמנה ולתחלואה קרדיו-וסקולרית בתסמונת זו.

"מדובר במחקר אשר סוקר לראשונה את ההגנה הכלל מערכתית של אנגיוטנסין על האברים הנפגעים בתסמונת המטבולית, קרי כבד שומני ומודלק, דלקת ברקמת השומן הלבנה, ופגיעה שומנית ברקמת השריר", אומרת ד"ר מרקוס. "אנו חוקרים במקביל את האפשרות להפוך את אנגיוטנסין 1-7 לתרופה הניתנת בזריקה חד יומית. כמו כן אנו חוקרים את השפעת ההורמון במודלים אחרים של השמנה ויתר לחץ דם".

בואו לדבר על זה בפורום סוכרת והשמנה.

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום