השמנה עלולה לפגוע בחיי המין

(0)
לדרג

זה הזמן לדיאטה: מחקר חדש מוכיח כי בעלי עודף משקל, שסובלים מסטיגמות חברתיות ומבעיות בריאותיות, מקיימים פחות יחסי מין מאנשים עם משקל תקין

מאת: מערכת zap doctors

מתוצאות מחקר שפורסם בגיליון ה-15 ביוני 2010 של ה-British Medical Journal עולה כי משתתפים הסובלים מהשמנת יתר דיווחו על פחות פרטנרים מיניים בהשוואה למשתתפים ללא השמנה, וכי בקרב נשים עם השמנת יתר נצפה שיעור הריונות לא-רצויים גבוה יותר.

החוקרים שיערו כי אנשים הסובלים מעודף משקל ובפרט מהשמנת יתר, עלולים לסבול מהשפעה שלילית על חיי המין שלהם בשל הסטיגמה החברתית ומצבם הבריאותי.

החוקרים בדקו נתונים על 5,535 נשים ו-4,635 גברים בגילאי 18-69 שנים, אשר השתתפו בסקר צרפתי שנערך בשנת 2006. הם מדווחים כי 1,010 נשים ו-1,488 גברים סבלו מעודף משקל (BMI של 25-30 ק"ג/מ2), וכי 411 נשים ו-350 גברים סבלו מהשמנת יתר (BMI > 30 ק"ג/מ2).

סיכוי גבוה להריונות לא רצויים

מתוצאות המחקר עולה כי בהשוואה לנשים בעלות משקל גוף תקין, לנשים עם השמנת יתר היה סיכוי נמוך יותר לפרטנר מיני כלשהו בשנה האחרונה. בהשוואה לגברים במשקל גוף תקין, לגברים עם השמנת יתר היה סיכוי נמוך יותר לדווח על יותר מפרטנרית מינית אחד בשנה החולפת. כמו כן, לגברים עם השמנת יתר נצפה סיכוי גבוה יותר להפרעה בתפקוד הזקפה, בהשוואה לגברים במשקל תקין.

החוקרים מסבירים כי בנשים לא נצפה קשר בין ערך ה-BMI ובין פגיעה בתפקוד המיני. עם זאת, לנשים צעירות מגיל 30 שנים עם השמנת יתר נצפה סיכוי נמוך יותר ליטול גלולות למניעת הריון, או לפנות בבקשה לקבלת גלולות למניעת הריון. בנוסף, לקבוצה זו נמצא סיכוי גבוה פי 4 להריונות לא-רצויים, בהשוואה לנשים במשקל גוף תקין.

החוקרים מציינים כי לבני ובנות הזוג של גברים ונשים הסובלים מהשמנת יתר היה סיכוי גבוה יותר לסבול בעצמם מהשמנה, ומוסיפים כי הקשר היה חזק יותר בנשים מאשר בגברים.

לאור תוצאות המחקר הם מסכמים כי מניעת הריונות לא רצויים באוכלוסיה זו היא אתגר משמעותי, ומוסיפים כי על הצוות הרפואי להכיר את הרגישות הקשורה למשקל הגוף ולמגדר.

קושי לדבר על בעיות משקל

במאמר מערכת שפורסם בתגובה, הדגישה הכותבת את השימוש הפחות שכיח באמצעי מניעה בקרב צעירות הסובלות מהשמנה, ואת שיעור ההריונות הלא-רצויים הגבוה באוכלוסיה זו. הכותבת ציינה כי החוקרים התמקדו בגלולות למניעת הריון וקונדומים ולא בדקו שימוש באמצעי מניעה אחרים, דוגמת אמצעי מניעה ארוכי טווח. היא הסבירה כי אמצעי מניעה ארוכי טווח מומלצים לנשים הסובלות מהשמנת יתר, בין היתר בשל הסיכוי הנמוך יותר לתרומבואמבוליזם ורידי וכן לבעיות במינון התרופה בשל משקל המטופלת.

כותבת מאמר המערכת הדגישה כי דרושים מחקרים נוספים על מנת לתקף את ממצאי המחקר ולהבין את הסיבות לממצאים. היא ציינה כי הרופאים המטפלים מתקשים במקרים רבים לדון על מיניות ומשקל עם המטופלים שלהם, והוסיפה כי חשוב להרחיב את מודעות הרופאים לחשיבות הנושא.

בואו לדבר על זה בפורום זוגיות, מיניות ופרידה.

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום

עוד בתחום