עישון עלול לגרום לדיכאון

(13)
לדרג

מחקר חדש מראה כי קיים קשר בין עישון ותלות בניקוטין לבין סיכון מוגבר לתסמיני דיכאון. ואולם, החוקרים ממליצים לערוך מחקרים נוספים כדי לבחון את סיבתיות הקשר

מאת: מערכת zap doctors

מתוצאות מחקר שפורסם בגיליון ה-1 ביוני 2010 של ה- British Journal of Psychiatry, עולה כי נצפה קשר בין עישון סיגריות ובין סיכון גבוה יותר לפתח דיכאון. לדברי החוקרים, מהות הקשר בין עישון סיגריות ובין דיכאון אינה ברורה. הם משערים כי ייתכן והניקוטין גורם לשינוי בפעילות הנוירוטרנסמיטורים במוח ועל כן מעלה את הסיכון לדיכאון.

הם מסבירים כי לאחרונה נערכו מספר מחקרים לבדיקת הקשר בין שימוש בחומרים ובין הפרעות נפשיות, אך עד כה לא נמצא הסבר לקשר בין דיכאון ועישון. בין הסיבות האפשריות הם מציינים גורם משותף הקשור הן לדיכאון והן לעישון, את האפשרות שדיכאון מגביר את שיעור העישון, ולבסוף את האפשרות שעישון מוביל לדיכאון.

החוקרים בדקו נתונים על 1,265 משתתפים ממחקר ה- Christchurch Health and Development Study. המדגם כלל 635 גברים ו-630 נשים אשר נולדו בשנת 1977. משתתפי המחקר נשאלו בגיל 18, 21 ו-25 שנים האם הם סבלו מתסמיני דיכאון בשנה החולפת וכן נשאלו על הרגלי העישון שלהם בחודש האחרון. תסמיני הדיכאון הוערכו באמצעות ה- Composite International Diagnostic Interview, ותסמיני התלות בניקוטין הוערכו באמצעות הקריטריונים של ה-DSM-IV.

שיעור תסמיני דיכאון כפול

מתוצאות המחקר עולה כי בכל קבוצת גיל נצפה קשר מובהק בין תסמיני תלות בניקוטין ובין תסמיני דיכאון. החוקרים מדווחים כי במשתתפים שסיפרו על חמישה תסמיני תלות בניקוטין לפחות נצפה שיעור תסמיני דיכאון כפול, בהשוואה למשתתפים שלא דיווחו על תסמיני תלות בניקוטין. גם לאחר תקנון לערפלנים אפשריים נצפה קשר מובהק בין תלות בניקוטין ובין תסמיני דיכאון.

החוקרים מציינים כי אמנם נצפה קשר בין תסמיני תלות בניקוטין ובין תסמיני דיכאון, אך לא נצפה קשר מובהק בין תסמיני דיכאון ובין תסמיני תלות בניקוטין. לפיכך כותבים החוקרים כי ככל הנראה עישון בשל דיכאון אינו מהווה הסבר לקשר. הם מדגישים כי לא ניתן לקבוע סיבתיות ולומר כי עישון גורם לדיכאון, וכעת הם מעוניינים להמשיך ולבחון את המסלולים המוחיים שעשויים לקשור בין השניים.

לדברי מומחה מהתחום, עד כה נערכו מספר מחקרים לבדיקת הקשר בין עישון ודיכאון, והמחקר הנוכחי מוסיף נדבך נוסף התומך בסיבתיות הקשר. הוא הוסיף כי יש לבדוק את הקשר גם בקבוצות גיל צעירות יותר ולערוך מחקרים נוספים, הן מחקרים אפידמיולוגים והן מחקרים גנטיים והדמייתיים, על מנת להבין לעומק את טיב הקשר בין עישון ודיכאון.

בואו לדבר על זה בפורום דיכאון - אבחון וטיפול.

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום