המצאות ישראליות בעולם הרפואה - מיוחד ליום העצמאות

(49)
לדרג

בישראל, הגניוס היהודי עובד שעות נוספות ולכבוד יום העצמאות ה-76 של מדינתנו האהובה, הנה כמה פיתוחים רפואיים חדשניים מתוצרת הארץ

מאת: ליהי גיאת - מערכת זאפ דוקטורס

לפי נתונים שפורסמו על ידי אדריאן פילוט ב"כלכליסט", דו"ח חדש של ה-OECD חושף כי מערכת הבריאות בישראל היא היעילה ביותר בין מדינות הארגון. הדו"ח מצא גם כי תוחלת החיים בישראל היא הגבוהה ביותר מבין מדינות ה-OECD וכי ציוני איכות הטיפול נמצאים ברמה גבוהה מאוד.

הנתונים הללו לא מפתיעים את מי שמצוי בתוך המערכת כי אין ספק שמדינת ישראל, ששמה דגש עצום על רפואה חדשנית, פורצת דרך בתחומים רבים ובעיקר בתחום הרפואי. למעשה, למרות שאנו מדינה קטנה עם מספר יחסית נמוך של אזרחים מדענים, ישראל מהווה מרכז חשוב לחדשנות ולפיתוחים טכנולוגיים בתחום הרפואה. אז נכון שאולי אנחנו לא מרגישים את זה ביום יום שלנו, כשאנחנו מתקשים למצוא תור פנוי לרופא עיניים בקופת החולים, אבל אם נזדקק לטיפול פורץ דרך שיציל את הראייה שלנו, ככל הנראה נהיה בין הראשונים בעולם שנקבל אותו, בין היתר בזכות העובדה שהוא הומצא, פותח, נבדק ומבוצע בישראל.

בישראל, הגניוס היהודי עובד שעות נוספות, ולכבוד יום העצמאות ה-76 של מדינתנו האהובה, הנה כמה פיתוחים ישראליים חדשניים בתחומי הרפואה.

העיוורים חוזרים לראות

התחלנו עם דוגמה למחלות עיניים, אז בואו נמשיך: חברת נאנו רטינה פיתחה סורק עיניים נייד שמעניק יכולת ראייה לעיוורים באמצעות העברת תמונה ישירות לעצב הראייה. הפיתוח פורץ הדרך מעניק תקווה חדשה לליקוי שעד כה נחשב כגזירת גורל. הטכנולוגיה הייחודית מאפשרת לאנשים שאיבדו את ראייתם לראות שוב באמצעות העברת תמונה ישירות לעצב הראייה.

איך זה עובד? סורק העיניים הנייד מורכב ממשקפיים מיוחדים שעל המטופל העיוור להרכיב. המשקפיים מצוידים במצלמה זעירה הקולטת תמונות מהסביבה. מעבד תמונה מתקדם מתרגם את התמונות לאותות חשמליים המועברים לעצב הראייה באמצעות אלקטרודות זעירות המושתלות בעין. כתוצאה מכך אנשים שאיבדו את ראייתם זוכים לראות שוב וליהנות מחייהם.

פתרון חדשני לטיפול בסרטן

חברת אינסייטיקס פיתחה את טכנולוגיית Dose-On-Demand המאפשרת מינון מדויק של תרופות לסרטן ישירות לתוך הגידול, ובכך צמצום תופעות הלוואי.

איך זה עובד? טכנולוגיית Dose-On-Demand מבוססת על ננו-חלקיקים זעירים, המכילים את תרופת הסרטן. הננו-חלקיקים מצוידים במנגנון ייחודי המאפשר להם להשתחרר רק בתוך הגידול הסרטני, תוך הימנעות מפגיעה ברקמות בריאות. כתוצאה מהמינון המדויק, תופעות הלוואי הנפוצות של טיפולי סרטן, כגון בחילות, הקאות, נשירת שיער ופגיעה במערכת החיסון, מצטמצמות משמעותית, והמינון המדויק ישירות לתוך הגידול מגביר את יעילות הטיפול.

גלולת מצלמה במקום קולונוסקופיה

טכנולוגיה ישראלית פורצת דרך היא גלולה מצלמת לאבחון מחלות במערכת העיכול,. המוצר מאפשר לרופאים לבחון את מערכת העיכול מבפנים בצורה לא פולשנית, באמצעות גלולה קטנה שניתן לבלוע. הגלולה מצלמת תמונות וסרטונים של מערכת העיכול ומספקת מידע חשוב לאבחון מחלות ומצבים רפואיים.

איך זה עובד? גלולת המצלמה מורכבת מהרכיבים הבאים: מצלמת וידאו זעירה, תאורת לד, משדר אלחוטי, סוללה ואפילו זוג אנטנות. היא נבלעת על ידי המטופל ומפיקה תמונות במהלך מעברה במערכת העיכול במשך כשמונה שעות, עד שהיא מופרשת מהקיבה בדרך טבעית. התמונות נקלטות על ידי מקלט חיצוני ומאפשרות בדיקה של אזורים שקשה להגיע אליהם בצורה אחרת, או שניתן להגיע אליהם רק בדרך פולשנית/ כירורגית.

יתרונות גלולה-מצלמה זו עצומים: היא מאפשרת אבחון לא פולשני ולא כואב, כך שמטופלים שנרתעו בעבר מבדיקת קולונוסקופיה מסכימים להיבדק בשיטההזו. היא מציעה אבחון בדיוק גבוה מאוד ובנוסף מאפשרת לאבחן מחלות ומצבים רפואיים בשלב מוקדם יותר.

מעקב רפואי מהבית

פתרון טכנולוגי פורץ דרך נוסף היא מערכת ניטור מרחוק, המאפשרת לחולים כרוניים לקבל מעקב רפואי רציף מביתם. הפתרון מתאים לאנשים הסובלים ממחלות לב, ריאה, סוכרת וכליות ונאלצים להגיע בקביעות למרפאה או לבית החולים על מנת לעבור ניטור. המערכת מאפשרת לרופאים לקבל תמונה מלאה ומעודכנת יותר על מצב החולה, גם בין ביקורים במרפאה, ולזהות אם חלה הידרדרות במצבם.

איך זה עובד? המערכת אוספת נתונים פיזיולוגיים חיוניים באופן אוטומטי, כגון לחץ דם, קצב לב, רמות סוכר בדם ועוד, ומאפשרת לרופאים לזהות הידרדרות במצב החולה מוקדם יותר ולטפל בו בהתאם. לדוגמה, במקרה של מחלות לב, המערכת יכולה לעקוב אחרי לחץ דם, קצב לב, אלקטרוקרדיוגרמה (EKG) ועוד. במקרה של סוכרת, המערכת יכולה לעקוב אחרי רמות סוכר בדם, לחץ דם ונתונים נוספים, ועוד.

טיפול ברעד בידיים ללא ניתוח מוח  

רעד בלתי נשלט בידיים הוא תופעה ידועה וכואבת. לא מעט אנשים סובלים מרעד כזה כתוצאה ממחלות נוירולוגיות ועד כה, הטיפול היעיל היחיד היה ניתוח מוח. חברת "אינסייטק" פיתחה טכנולוגיה חדשה המשתמשת באולטרסאונד לריפוי רעד בידיים, וכך נמצא פתרון שאינו חודרני אך יעיל מאוד.

איך זה עובד? החולה שוכב בתוך מכשיר MRI, הרופא מזהה את הנקודה במוח שדורשת טיפול. באמצעות קסדה מיוחדת, הוא משגר גלי אולטרסאונד מדויקים אל תוך המוח. הטיפול נעשה ללא הרדמה, חתכים או ניסור הגולגולת. עשרות טיפולים מוצלחים כבר בוצעו בשיטה זו, ואנשים נפטרו מהרעד הלא רצוי.

צנתור מרחוק - הרופא במקום אחד והמטופל באחר

צנתור לב מרחוק הוא טכנולוגיה ישראלית פורצת דרך המאפשרת לרופא לבצע צנתור לב על מטופל מרחוק, תוך שהמטופל והרופא נמצאים במקומות שונים. זה נשמע כמו מדע בדיוני, אך זה קורה ואף פותח אפשרויות טיפול רחבות יותר עבור חולים באזורים מרוחקים או במקרים בהם הגישה למטופל קשה מסיבות שונות.

איך זה עובד? הרופא מצויד במערכת שליטה מרחוק המחוברת לזרוע רובוטית הנמצאת בקרבת המטופל. הזרוע הרובוטית מחזיקה בקטטר, שהוא צינור דק המוחדר לווריד או לעורק של המטופל. הרופא שולט בזרוע הרובוטית ויכול לבצע פעולות עדינות ומדויקות בתוך כלי הדם של המטופל. המטופל נמצא תחת מעקב רפואי צמוד לאורך כל התהליך, וצוות רפואי נוסף נמצא בחדר בו מבוצע הצנתור. הצנתור הרובוטי מדויק מאוד ומפחית את הסיכון לזיהומים. שימושים בצנתור מרחוק נעשים לטיפול במחלות לב וחסימות כלי דם.

גירוי מגנטי עמוק של המוח באמצעות קסדה טיפולית

קסדה טיפולית שפותחה על ידי חברת בריינסוויי הישראלית משתמשת בטכנולוגיית גירוי מגנטי עמוק של המוח (TMS) לטיפול במגוון מחלות נוירולוגיות ופסיכיאטריות, ביניהן דיכאון, הפרעה טורדנית כפייתית (OCD) והתמכרות לעישון ואלכוהול.

איך זה עובד? הקסדה פועלת על ידי יצירת שדה מגנטי חזק המוחדר עמוק לתוך המוח. השדה המגנטי גורם לגירוי חשמלי של תאי עצב באזורים ספציפיים במוח, אשר קשורים למחלות היעד. הטיפול מתבצע בקליניקה, תוך שהמטופל יושב בנוחות. הקסדה מונחת על ראשו של המטופל, והטיפול עצמו נמשך מספר דקות. ניתן לחזור על הטיפול מספר פעמים בשבוע, בהתאם לצורך.

תוך 15 דקות תדעו אם אתם צריכים אנטיביוטיקה

טכנולוגיה ישראלית חדשה מאפשרת לזהות תוך 15 דקות האם הזיהום אצל החולה הוא חיידקי או נגיפי, מה שמצריך אופן טיפול שונה. זהו פתרון מצוין להפחתת שימוש היתר באנטיביוטיקה, אשר גורם לתופעות לוואי קשות ולעלייה מדאיגה בעמידות חיידקים לתרופות.

איך זה עובד? הבדיקה מבוססת על ניתוח דגימת דם פשוטה של המטופל, אך באמצעות טכנולוגיה מתקדמת, הבדיקה מסוגלת לזהות ביו-סמנים ייחודיים בדם המעידים על מקור הזיהום. הבדיקה מציגה דיוק גבוה בזיהוי מקור הזיהום, והתוצאה שלה – לאחר רבע שעה בלבד - מסייעת לצמצם אבחנות שגויות ולטיפול אנטיביוטי מיותר.

במקום ניתוח: טיפול בסרטן באמצעות גלי קול

שיטה ישראלית חדשנית, המשלבת גלי קול ממוקדים בעוצמה גבוהה להשמדת תאים סרטניים, יעילה כנגד סוגים רבים של סרטן ומצמצמת משמעותית תופעות לוואי קשות.

איך זה עובד? הטיפול מבוסס על מכשיר מיוחד המפיק גלי קול בעוצמה גבוהה, הממוקדים אל תוך גוף המטופל, שם הם גורמים לתופעה פיזיקלית הנקראת "קביטציה". הקביטציה יוצרת בועות זעירות בתוך התאים הסרטניים, אשר מתפוצצות וגורמות להרס התאים. זהו טיפול יעיל, לא פולשני, מדויק מאוד, כאשר גלי הקול ממוקדים אל תוך הגידול הסרטני תוך פגיעה מינימלית ברקמות בריאות סמוכות ועם תופעות לוואי מועטות.

מעקב ביתי אחרי ביציות בטיפולי הפריה

לסיכום, איך לא, אנחנו הרי במדינת ישראל, שמעודדת פריון. לכן, לא מפתיע שהמוצר שסוגר את הרשימה, מתוך עשרות פיתוחים רפואיים ישראלים חדשניים, הוא מכשיר אולטרסאונד ישראלי חדש המאפשר לנשים שעוברות טיפולי פוריות לבצע מעקב אחרי התפתחות הביציות מהבית. נשים שעוברות טיפולי פריון צריכות להתייצב במרפאה לבדיקות זקיקים כמעט בכל יום ולפעמים בכל יום. השיטה החדשנית תאפשר להם לבדוק את עצמן והתוצאות עוברות לרופא.

איך זה עובד? המכשיר מבוסס על טכנולוגיית אולטרסאונד מיניאטורית, המאפשרת לנשים לבצע בדיקות אולטרסאונד קלות ונוחות בביתן. הנתונים מהבדיקות מועברים באופן אוטומטי לאפליקציה ייעודית, שם הגניקולוג שמטפל בהן יכול לנתח אותן ולעקוב אחרי התפתחות הביציות.

(צילום ראשי: שאטרסטוק)

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום

עוד בתחום