שחיקת שיניים: השתמשו בהתקן סיליקון בלילה והפחיתו סטרס

(13)
לדרג
תוכן מקודם

אורח החיים המערבי כרוך בסטרס עמוק, ואנשים רבים חורקים שיניים מתוך שינה מבלי להרגיש, באופן שעלול לגרום נזק בלתי הפיך לשיניים. מומלץ להשתמש בסד לילי מיוחד, שימנע את שחיקת השיניים

מרפאת שיניים
077-9967598 (מספר מקשר)

בשנים האחרונות חלה עלייה משמעותית באחוז האנשים הסובלים משחיקת שיניים. אורח החיים הלחוץ שרובנו מנהלים מוביל להתגברות של סטרס, מתח ודאגות. בקרב רבים, הלחץ מתבטא בחריקת שיניים, הנעשית ברוב המקרים בזמן השינה - ומובילה עם הזמן לשחיקת שיניים. רבים מהאנשים הסובלים מהתופעה כלל אינם מודעים לה. כך, הם מגלים את ה"הרגל" בעקבות הערה של בן או בת זוג; ולעיתים, במקרה היותר גרוע, כשמתחילים להופיע כאבי שיניים, כאבי ראש, רגישויות לחום ולקור ותסמינים נוספים.

 עלולה להוביל לאובדן גובה השיניים האחוריות. צילום: שאטרסטוק

מדוע כה חשוב לטפל בשחיקת שיניים?

שחיקת שיניים עלולה להוביל לאובדן גובה השיניים האחוריות ולהשפיע על הסגר ועל המנשך של האדם הסובל ממנה ואף לגרום כתוצאה מכך לשיניים הקדמיות להישחק. בהמשך, הדבר עלול להוביל לכאבי שיניים, כאבי ראש, רגישות למזון ושתייה (חמים או קרים) ולקליקים במפרקי הלסת. בנוסף, בתהליך שחיקת השיניים, נשחקים גם החריצים הטבעיים המהווים חלק מהמבנה האנטומי של השיניים הטוחנות. כשחריצים אלה נשחקים, חיתוך וטחינת האוכל נפגעים, ומגיעות לקיבה חתיכות מזון גדולות מדי. הדבר עלול לפגוע בפעילות הקיבה ולגרום לתופעות כגון כאבי בטן, נפיחות של הבטן ועוד.

כיצד ניתן לטפל בשחיקת שיניים?

הפתרון היעיל ביותר לטיפול בשחיקת שיניים הוא התאמה אישית של סד לילה, עמו יידרש המטופל לישון, מעתה והלאה בכל לילה. סד הלילה עשוי סיליקון, ומעוצב במעבדה בהתאם למידות המדויקות של הפה של המטופל, תוך חישוב היחסים בפנים, כדי להבטיח תמיכה מיטבית למפרק הלסת. מטופלים רבים חוששים כי לא יצליחו לישון כראוי עם סד הלילה, אחרים דואגים כי חלילה יבלעו אותו. חשוב לציין כי אין כל אפשרות לבלוע את הסד במהלך השינה, מכיוון שהוא מולבש על השיניים בצורה הדוקה, על פי המבנה המדויק של המטופל. בנוגע לאיכות השינה, רוב המטופלים מדווחים כי תוך יומיים-שלושה הם כבר אינם מרגישים את נוכחות הסד בפיהם במהלך השינה ומצליחים לישון היטב.

 טיפול להחזרת הגובה הרצוי של השיניים שנשחקו. צילום: שאטרסטוק

מה ניתן לעשות אם שחיקת השיניים כבר הגיעה למצב מתקדם?

שימוש יומיומי בסד לילה יעצור את תהליך ההחמרה של המצב, יציל את השיניים של המטופל משחיקה נוספת, ימנע את איבוד המנשך, את הפגיעה במפרק ואת הכאבים הכרוכים בהם.

מה ניתן לעשות כאשר המטופל מגיע לטיפול בשלב שהוא כבר סובל מאיבוד משמעותי של גובה השיניים ומאובדן המנשך? האם ניתן להחזיר את מצב השיניים לקדמותו?

אם השיניים הטוחנות עדיין בריאות ומצבן מאפשר לנו להימנע מטיפול שורש, ניתן להשתמש בציפויים מיוחדים, ה"מולבשים" על השיניים, כדי להחזיר לשיניים את הגובה הרצוי. ישנם ציפויים העשויים מחומרים קומפוזיטיים, אך הציפויים המומלצים יותר לאנשים שחורקים שיניים הם ציפויי Emax, העשויים מחומר חזק ועמיד במיוחד. אם השיניים הטוחנות כבר נשחקו, עד למצב של כאבים ורגישות לחום ולקור, לא יהיה מנוס מביצוע טיפולי שורש. לאחר טיפולי השורש, יולבשו כתרים קבועים על השיניים. גם כתרים קבועים אלה וגם הציפויים שתוארו לעיל, יותאמו על פי הדמייה ממוחשבת, הלוקחת בחשבון את הפרופורציות של הפנים, כדי להבטיח מנשך שלא יפגע במפרק. בנוסף, הן הציפויים והן הכתרים הקבועים יכללו את החריצים הנדרשים במבנה השן, כדי להבטיח לעיסה וטחינה מיטבית של המזון. לאחר החזרת גובה השיניים הטוחנות, באחת מהדרכים האמורות, יותאם למטופל סד לילה למניעת המשך שחיקה.

לסיכום: שחיקת שיניים נוצרת כתוצאה מחריקת שיניים, המתרחשת בדרך כלל במשך הלילה כביטוי לסטרס ומתח, אותם חווה המטופל. שחיקת שיניים עלולה לגרום לכאבי שיניים, כאבי ראש, רגישות לחום ולקור, וכן לפגיעה במפרק הלסת ואפילו בקיבה. הפתרון לשחיקת שיניים הוא שינה יומיומית עם סד לילה. בחלק מהמקרים, יידרש קודם לכן טיפול להחזרת הגובה הרצוי של השיניים שנשחקו.

ד"ר אסתר אירנה גינזבורג היא רופאת שיניים, בעלים ומנהלת של מרפאת שיניים בראשון לציון.

סייעה בהכנת הכתבה: ענת ניסני, כתבת zap doctors.

  • צור קשר
ד"ר גינזבורג אסתר אירינה
שדות שמסומנים בכוכבית הם חובה
חשוב לדעת: לאחר מילוי הטופס פרטיך יועברו למרכז השירות של Zap Doctors ומשם לרופאים. לעיתים רחוקות לא נוכל להעביר את הבקשה, או שהיא תועבר באיחור. לכן, בכל מקרה של בעיה דחופה אנו ממליצים להתייעץ עם רופאים בקופ"ח או בבי"ח ולהימנע ממילוי פרטים אישיים, רגישים או חסויים בטופס.
רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום

עוד בתחום