השתלות שיניים ושיקום מיידי של הפה

(5)
לדרג
תוכן מקודם

השתלת שיניים בהליך מיידי ("הכול ביום אחד") היא הליך עם יתרונות רבים. עם זאת, חשוב לזכור: השתלה ביום אחד אינה מתאימה לכל מטופל. נדרשת זמינות טובה של עצם חניכיים ואחריות מוגברת מצד המטופל לשמירת היגיינה. מדריך

רופא שיניים - השתלות שיניים ,מומחה לרפואת שיניים ציבורית
09-8842488

האפשרות להשתלות ולהליכי שיקום מיידים ניצבת על הפרק כאשר המטופל מעוניין בהליך מזורז, במסגרתו יוכל לעקור שיניים ולצאת ממרפאת השיניים עם שיניים חדשות על גבי שתלים, עוד באותו היום.

חייבים להתקיים תנאים מסוימים, כדי לאפשר שיקום מיידי. צילום: שאטרסטוק

האם השתלה באותו יום היא יעד ריאלי?

מסתבר כי בקרב הציבור רווחת תפיסה (מוטעית!) לפיה הליך בזק כזה אכן אפשרי בכל המקרים. במאמר זה, אנסה לבחון את השאלה האם אכן ייתכן שיקום כזה, בפרק זמן כה קצר - 24 שעות; אם כן - מתי הדבר מתאפשר; ומהן המשמעויות האמיתיות של השתלות ושיקום ביום אחד.

מהו ההליך המקובל לביצוע שיקום על גבי שתלים?

בשיטה הקלאסית, המסורתית, לאחר עקירת שן יש להמתין 6-8 שבועות להחלמת אזור העקירה בחניכיים. בזמן זה, המטופל מסתייע בתותב שיכסה את החסר. רק לאחר זמן ההחלמה הנדרש, מתבצע צילום CT. אם הכול תקין, יבוצע שתל.

מרגע ביצוע השתל ועד לשלב לקיחת המידות לכתרים הקבועים, עשויים לחלוף 4-6 חודשים לכל הפחות; לעתים אף יחלפו 9 חודשים. כשמדובר בשתלים בלסת התחתונה, זמן ההמתנה יהיה קצר יותר, יחסית ללסת העליונה, ויסתכם ב-4 חודשים בלבד.

אם כך, מהו הליך שיקום פה מיידי?

שיקום פה מיידי הוא שיטה מהירה, לפיה מתבצעות עקירת השן או השיניים, השתלת השתל וכתרים זמניים - בטווח זמן קצר, 24 שעות. גם במקרה זה, הכתרים הקבועים, כמו בשיטה המסורתית, יבוצעו כעבור מספר חודשים. כך, במובן הזה, הכותרת "הכול ביום אחד" עלולה להטעות את הציבור.

כיצד מבוצע הליך שיקום הפה המיידי?

קיימות שתי דרכים עיקריות לביצוע ההליך:

  1. שיטת התכנות הממוחשב: זוהי השיטה המומלצת, על פיה מתבצע צילום CT, המתוכנת בעזרת מחשב, במטרה לקבל מיקום מדויק לביצוע השתל. כמו כן, בהדפסה תלת ממדית מודפס מדריך מדויק עם הוראות מדויקות לגודל השתל ולמיקומו. כך, יישלחו למעבדה הוראות מדויקות להכנת השיקום: השיניים המודבקות או המוברגות הזמניות יסופקו למטופל תוך שבוע או עשרה ימים, לכל המאוחר. כשהשיניים הזמניות מוכנות, על המטופל להגיע למרפאה ליום העקירות וההשתלות, כשהשיניים (הזמניות) כבר מחכות לו במרפאה.

  1. השיטה הקלאסית: בשיטה זו, יש צורך לפתוח את החניכיים, לצורך ביצוע השתל, תוך הסתמכות מוחלטת על המיומנות של הרופא. המטופל יסבול מחניכיים נפוחות וכואבות יותר, יחסית לשיטה הממוחשבת.

מהם היתרונות של השיטה הממוחשבת?

היתרונות של השיטה הממוחשבת ברורים ומשמעותיים: השיטה חוסכת זמן טיפול; ובעיקר, "חוסכת" חתכים מיותרים למטופל. כתוצאה מכך, מתקצר זמן ההחלמה ומתאפשר שיקום יותר מהיר. במקרה זה, יהיה על המטופל ליטול אנטיביוטיקה משך 5 ימים בלבד. יתרון ברור נוסף הוא רמת הדיוק של השיניים שהוכנו בשיטה הממוחשבת.

באילו מקרים מומלץ לבצע שיקום פה מיידי?

על אף האמור, ישנם מקרים בהם מומלץ לבצע שיקום פה מיידי, בשיטת "הכול ביום אחד". כך, למשל: כשמדובר בשן קדמית, שלרוב לא מופעל עליה עומס רב כתוצאה מפעולת הלעיסה.

במקרה כזה, חשוב לבצע שיקום מיידי, כדי לשמר את קו החניכיים. יש לכך ערך אסתטי חיוני, מבחינת המטופל. הישארות במצב חוסר שן כלל אינה מומלצת, עלולה לפגוע בשימור קו החניכיים ולהוביל לנסיגת חניכיים.

האם הליך שיקום הפה המיידי מתאים לכולם?

חייבים להתקיים תנאים מסוימים, כדי לאפשר שיקום מיידי, כך שיש מספר מצבים שאינם מאפשרים הליך מזורז:

  1. מומלץ לא לבצע שיקום מיידי כאשר מדובר באיזור האחורי של הלסת, בשל העומסים הרבים המוטלים על אזור זה. שתל הוא בורג המוחדר לתוך עצם החניכיים, בתקווה שתתבצע אינטגרציה ביניהם (אוסטאו-אינטגרציה) והשתל ייקלט. כאשר השתל מבוצע באזור המועד לעומסים רבים, הסיכויים לקליטתו פוחתים.

  1. שיקום פה מיידי אסור לכל מי שסובל מחריקת שיניים - מאחר שחריקת שיניים בלילות מפעילה עומס יתר, נוכח המתח הגבוה שנוצר בשרירי הפתיחה והסגירה של הפה. הליכים אלה פוגעים קשות בקליטת השתל בעצם החניכיים. בנוסף, חשוב להבהיר שאי התפתחות דלקת אינה מעידה בהכרח על היקלטות מוצלחת של השתל בחניכיים.

  1. אחד הסימנים המובהקים, העלולים לנבא כישלון קליטה של שתל הוא דלקת מעל השורש, המעידה על זיהום, במקום בו התבצעה העקירה. בנוסף, אם לא מנקים היטב את האזור ומקפידים הקפדה יתרה על ההיגיינה, הסיכון לכשל השתל הולך וגדל.

  1. אי זמינות מספקת של עצם: לפני ביצוע שתל, חובה לבצע CT, לבדיקת איכות עצם החניכיים. קיימים שני מדדים, בהקשר זה: איכות העצם וכמות העצם. אם כמות העצם הזמינה לביצוע השתל קטנה ובאיכות ירודה, לא ניתן לבצע שיקום פה מיידי, אלא בשיטה הקלאסית, המאפשרת זמני החלמה וקליטה ארוכים.

ערך מוסף אסתטי. צילום: שאטרסטוק

באיזה מקרים לא מומלץ או אסור לבצע הליכי שיקום מיידים?

שיקום פה (בכלל) ושיקום מיידי (בפרט) אינם מומלצים למי שהיגיינת הפה שלו אינה טובה.

לסיכום: יש יתרונות רבים להליכי שיקום מיידים, לרבות ביצוע מדויק, קיצור זמן טיפול ובעיקר קיצור הסבל וזמן ההחלמה של המטופל, הנהנה גם מהערך המוסף האסתטי, הנלווה לכל אלה. יחד עם זאת, חשוב לזכור כי הליכי שיקום מיידים מתאימים למצבים מסוימים בלבד, כמו למשל במקרים בהם מדובר בשיניים קדמיות, בזמינות של עצם חניכיים טובה בכמות מספקת וכאשר המטופל מקיים את אחריותו הבלעדית לשמירה קפדנית על היגיינת פה, החיונית לקליטת השתל ולהצלחת ההליך כולו.

ד"ר בסול לואי רופא שיניים בוגר הדסה בעל מרפאת שיניים רב תחומית בצוות המרפאה מומחה פה ולסת ומומחה לחניכיים .

סייעה בהכנת הכתבה: מארי-רוז גוטמן, כתבת zap doctors.

  • קבע פגישה
  • שאל אותי
רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום

עוד בתחום