פוריות והפריה חוץ גופית: כל החידושים

(7)
לדרג
תוכן מקודם

אורח החיים המערבי גורם לעלייה מתמדת בהיקף בעיות הפריון, בקרב גברים ונשים. למרבה המזל, מגוון חידושים רפואיים מאפשרים כיום אבחון מדויק של הסיבה לבעיה - ופתרונן יעיל, בדרך להריון הנכסף

מומחה לטיפולי פוריות ,מומחה ליילוד וגינקולוגיה
077-2307850 (מספר מקשר)

מדינת ישראל ידועה זה מכבר כמעצמת פריון - לא רק בזכות אחוז ההצלחות הגבוה בטיפולי פוריות, אלא בעיקר בגלל מערך המרפאות והגופים העוסקים בבעיות פריון שונות.

חשוב לדעת כי מרפאות הפריון אינן עוסקות רק במה שאנו מכירים מהתקשורת (המתרכזת בנושאים מסוימים, כגון: פונדקאות לזוגות חד-מיניים). מרפאות הפריון עוסקות בקשיי פריון בקרב כל הציבור. בעיות פריון מתגלות כבר בגיל צעיר, גם אצל נשים וגם אצל גברים. כיום, מטפלים במרפאות הפריון בכ-20% (!) מהזוגות המנסים להיכנס להריון - ואינם מצליחים בכך.

מי נזקק למרפאות פריון?

הפונים למרפאות פריון הם זוגות שקשה להם להיכנס להריון, נשים מבוגרות או זוגות עם מאפיינים ייחודיים (כגון: זוגות חד-מיניים). לעיתים, פונות נשים אשר דוחות ככל האפשר את ההריון הראשון; או אימהות יחידניות (נשים חד-מיניות או נשים שאינן רוצות בן זוג). כמו כן, פונים גברים הבוחרים להביא ילדים לעולם כחלק מהורות משותפת או בעזרת פונדקאות לזוגות הומואים. במרפאות אלה, מנסים לשפר את הסיכוי שלהם להיכנס להריון, על אף שלעיתים הניסיון נעשה כנגד כל הסיכויים.

שימוש בתרומת ביצית או במיקרו-מניפולציות שונות. צילום: שאטרסטוק

כיצד חדשנות רפואית בתחום הפריון מסייעת למעוניינים בהריון?

החדשנות הרפואית, שנועדה בתחילה לפתור בעיות של זוגות שנכנה "קונבנציונליים" - מצאה פתרונות כגון: הפריה חוץ גופית (הפריית מבחנה), שימוש בתרומת ביצית או במיקרו-מניפולציות שונות, כדי לשפר את הסיכוי להרות. השינויים החברתיים שחלו בתקופה האחרונה גורמים לכך שבחידושים אלה נעזרים (מטבע הדברים) יותר נשים מבוגרות או זוגות חד-מיניים.

כך, נוצר רושם שמרפאות הפריון עוסקות רק בשיטות חדשניות לצורך השגת הריונות לא קונבנציונליים. חשוב לדעת שכיום פונים למרפאות פוריות גברים צעירים ונשים צעירות, שאינם "אמורים" לסבול מקשיי כניסה להריון - אך סובלים בפועל מקשיים. הדבר מדאיג את הרופאים, המנסים למצוא חידושים ופתרונות יצירתיים גם לציבור הפונים הצעירים.

מהם הגורמים לפגיעה המתמשכת בפריון, שאנו עדים לקיומה בשנים האחרונות?

אנו יודעים בוודאות שבגלל אורח החיים המודרני ובעיות סביבתיות, חלה ירידה עקבית מזה שנים, בפוריות הגברים והנשים. יש לכך סיבות שונות, חלקן גנטיות וחלקן פיזיולוגיות.

יש מקרים רבים, בהם מתעוררים קשיים בלתי מוסברים בכניסה להריון, מעבר לקושי הברור להיכנס להריון בגיל מבוגר. איכות הזרע והביציות יורדת משנה לשנה. יש מחקרים המצביעים גם על ירידה הדרגתית ברמת הטסטוסטרון אצל גברים.

נראה כי 40% מבעיות הפריון - אצל גברים; 40% מהבעיות - אצל נשים; ו-20% מהבעיות מסיבה לא ברורה. עם השנים, שיעור בעיות הפריון אף צפוי לגדול.

מהן הסיבות הגורמות לפגיעה בפריון?

קיימות סיבות "רגילות", המוכרות מזה שנים לרופאים, כגון: מחלות (למשל: אנדומטריוזיס),  בעיות הורמונליות (אצל נשים) או תנועה נמוכה של זרע (אצל גברים).

לסיבות אלה, נוספו סיבות מודרניות, ובהן: זיהום אוויר, זיהומים שונים (קרקע ומים), חשיפה לחומרי הדברה, עישון, צריכת סמים, שתיית אלכוהול, עודף משקל אצל גברים (גורם לפגיעה באיכות הזרע) ועודף משקל אצל נשים (גורם לפגיעה באיכות ביציות ובסיכוי להיקלטות העובר), זיהומים שונים באיברי הרבייה (הנגרמים גם כתוצאה מאורח חיים מתירני; וגם כתוצאה מאורח חיים לא בריא, הפוגע בזרימת הדם התקינה לאיברים).

מהן הבעיות שפוגעות בפריון הגבר?

פוריות הגבר נפגעת כאשר יש נזקים ב-DNA שלו, בעקבות גורמים סביבתיים ואורח חיים. הפגמים מאותרים בבדיקה חדשנית, הנקראת הלוספרם. בדיקה זו קובעת את איכות הזרע, לפי ה-DNA. זרע פגום יוצר עוברים פגומים, שחלקם מופלים על ידי הרחם; וחלקם מונע כניסה להריון - והשתרשות ברחם.

כיצד הבדיקה החדשנית של הזרע משפרת את סיכויי הכניסה להריון?

הבדיקה החדשנית שונה מהבדיקות שהיו עד כה - ובחנו רק את כושר התנועה, הריכוז וצורת הזרע. כיום, אנו מקבלים הרבה יותר מידע, שמבהיר לנו עד כמה הבעיה קשה.

כיום, בדיקות אלה מאתרות את הפגמים עד תום, כדי לטפל בפגמים - ולשפר את סיכויי הכניסה להריון. עקרונית, ככל שנדע יותר על הזרע ועל מבנה הזרע - כך נוכל לבחור את הזרע הנכון, שייתן סיכוי רב יותר להריון.

כיצד בוחרים זרע עם פוטנציאל פריון?

הבחירה בזרע אופטימלי עם DNA תקין אפשרית במספר דרכים. הדרך הטובה ביותר היא הדרך שמזהה זרע יותר איכותי, לפי מספר פרמטרים. כיום משתמשים בשיטה הנקראת IMSI, שבה הזרע מוגדל פי 6,000 בצורה אופטית ונבחר הזרע בעל הפוטנציאל הטוב ביותר. בנוסף, יש שיטה הבודקת את יכולתו של הזרע להיקשר לחומר שנקרא Hyaluronan בשלבי ההבשלה. הדבר מעיד על תקינותו ועל הפוטנציאל שלו לפריון.

מהן בעיות הפריון המוכרות אצל נשים?

מאגר הביציות של האשה, איכות המאגר, גיל האשה ומצבה הרפואי - קובעים את פוטנציאל הפוריות של האשה. כך, מתאימים לאשה את הטיפול המתאים, במקרים בהם עולים קשיים בכניסה להריון.

מחלות שונות, גנטיקה, אורח חיים, זיהומים חוזרים באיברי הרבייה, חומרי הדברה, עישון וצריכת אלכוהול וסמים - עלולים לגרום פגיעה בפוריות. בנוסף, ידוע כי משקל גבוה מקשה על כניסה להריון. לכן, מומלץ לרזות לפני ניסיון כניסה להריון.

בדיקת הביציות במיקרוסקופ מזהה מספר פקטורים חשובים. צילום: שאטרסטוק

כיצד בודקים את מצב פוריות האשה?

כיום יש מספר בדיקות המאפשרות לנו לשפר את הטיפול בפוריות האשה. בעבר, היה קשה לבדוק את מצב הרזרבה השחלתית של האשה ואת איכות הביציות. כיום מכניסים לשגרת הבדיקות בדיקה הנקראת AMH - Anti mullerian Hormone - הורמון שנותן לרופאים תמונה יותר מדויקת על מצב מאגר הביציות של האשה. כך, אם המאגר מדולדל, הרופאים מתחילים בטיפולי פוריות המתאימים לאשה.

כיצד יודעים מהי איכות הביציות?

בדיקה נוספת היא בדיקה של הביציות, שנשאבו מהאשה למטרת הפריה חוץ גופית. בדיקת הביציות במיקרוסקופ מזהה מספר פקטורים חשובים: מבנה רקמת המעטפת של הביצית, בשלותה, גמישותה, מבנה הביצית ופרמטרים שונים, שעוזרים לקבוע את פוטנציאל הפוריות של האשה.

כיום ניתן גם לזהות ולבדוק את גופיפי האנרגיה של הביצית, המרקם הגנטי והפעילות המטבולית. כך, נוכל לבחור את הביצית האיכותית ביותר, שתשפר את סיכויי ההפריה וההשתרשות. בנוסף, חדשנות בפריון מצליחה לשפר את האיכות, על ידי הזרקת גופיפי אנרגיה לביציות, שבהן המספר נמוך.

לסיכום: בעיות פריון (בקרב גברים ונשים) הולכות ומתרבות בשנים האחרונות. מלבד הגברת המודעות לכך בקרב גברים ונשים, כדי שישפרו את אורח החיים ואת סיכויי הכניסה להריון - אנו נעזרים בחדשנות רפואית, בכל שלב של ההפריה, כדי לשפר את הסיכויים. בשלב ההתחלתי, בעזרת זיהוי בעיות פריון אצל הגבר והאשה; ובהמשך, בפעילות שמגבירה את סיכויי הצלחת ההפריה החוץ גופית.

פרופ' יעקב (ג'קי) אשכנזי הוא מומחה בתחום הפריון, פוריות האשה, פוריות הגבר והפריה חוץ גופית.

סייעה בהכנת הכתבה: איילת מיטש, כתבת zap doctors.

 

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום

עוד בתחום