ניתוחי מוח מונחי ניווט מיקרוסקופי

(5)
לדרג
תוכן מקודם

בשנים האחרונות נכנסו לשימוש בדיקות MRI מיוחדות, המאפשרות ביצוע ניתוחי מוח מונחי ניווט. השיטה החדשנית נחשבת למדויקת מאוד ומקטינה משמעותית את הסיכונים

רופאים נוירוכירורג ,מומחה לנוירוכירורגיה
054-2291046

עד לפני מספר שנים, ניתוח מוח להוצאת גידול הצריך מהמנתח להבין מה מקום הגידול, בקירוב. באמצעות בדיקות CT ו-MRI ובאמצעות נקודות ייחוס קבועות על הגולגולת (כגון: גשר האף, ארובת העין ועוד) - היו נערכות מדידות, כדי לנסות למקם את הגידול, ביחס לאותן נקודות ייחוס. זאת, כדי שהמנתח יוכל להגיע קרוב ככל האפשר לגידול. כך, במיקום המקורב - היה פותח המנתח פתח גדול יחסית בגולגולת, כדי להיות בטוח שהוא יכול לראות את הגידול כולו ואת השוליים סביבו.

בשנים האחרונות, נכנסה לשימוש בדיקת MRI מתוחכמת ומיוחדת, שבאמצעותה מבצעים ניתוחי מוח מונחי ניווט, המאפשרים למנתח להיות הרבה יותר מדויק. כך, התהליך כולו הופך לפחות מסורבל.

מהם ניתוחי מוח מונחי ניווט?

ניתוחי מוח מונחי ניווט מתאפשרים באמצעות בדיקת MRI ייעודית לניווט. זוהי בדיקה שונה מבדיקת MRI רגילה. הבדיקה המיוחדת נקראת Navigation MRI.

הבדיקה נעשית יום לפני הניתוח ומייצרת הדמייה תלת מימדית של הגידול. בחדר הניתוח, באמצעות ההדמייה וקואורדינטות ספציפיות שהמערכת מספקת - המנתח יכול לראות על מסך המערכת כי המיקום בו הוא נמצא פיזית, על מוחו של המטופל, הוא אכן המיקום הנכון והמדויק בו נמצא הגידול.

בניתוח מוח מונחה ניווט הגישה אל הגידול היא הקצרה ביותר. צילום: שאטרסטוק
בניתוח מוח מונחה ניווט הגישה אל הגידול היא הקצרה ביותר. צילום: שאטרסטוק

כיצד מתבצע הניתוח?

כשהחולה מגיע לחדר הניתוח, ההדמייה של בדיקת ה-Navigation MRI שעבר - כבר הועלתה על מסך, שנמצא מול המנתח. בשלב זה, המנתח יכול לראות באופן מדויק את מיקום הגידול ועומק הגידול.

המנתח יכול לראות בבירור את השוליים של הגידול וגם להבדיל בין הגידול לבין בצקת שעלולה להיות סביב הגידול. מעבר לכך, מספקת ההדמייה גם את דרך הגישה הקצרה והבטוחה ביותר אל הגידול, הכרוכה במינימום סיכונים, לכלי דם ראשיים או איזורים חשובים במוח.

המנתח יתחיל את הניתוח על ידי זיהוי המכשירים בהם הוא משתמש. המנתח מעביר את המכשיר בצורה בה מערכת הניווט מזהה אותו - ואז כשהוא מעביר את המכשיר אל ראשו של החולה, הוא יכול לראות על מסך המערכת, אם הוא נמצא במיקום הנכון; ואם לא - מהו המיקום הנכון.

כלומר: המערכת מדריכה את המנתח מה צריך להיות מיקום הכניסה שלו לגולגולת, על עור הקרקפת, בהתאם למסלול הגישה הבטוח ביותר שזיהתה. המנתח מסמן על עור הקרקפת את נקודת הכניסה - ויכול ליצור חתך קטן באופן משמעותי, ופתיחת גולגולת קטנה משמעותית, מכפי שהיו נעשים בניתוחי מוח בעבר, כאשר לא היה עדיין שימוש במערכות ניווט.

לאחר הכניסה פנימה, המנתח מגיע לעצם הגולגולת - ובודק שוב שהמיקום שלו מדויק, על פי ההדמייה. אם המיקום מדויק, מתבצע ניסור של עצם הגולגולת, גם הוא בקוטר קטן הרבה יותר מאשר בעבר (מכיוון שהמנתח יודע בדיוק היכן לפתוח את הגולגולת ובאיזה גודל - אין צורך ליצור "מרווח ביטחון", שהיה נדרש בעבר).

אחרי ניסור עצם הגולגולת, מגיע המנתח אל מעטפת המוח - ובודק בפעם השלישית את מיקומו, ביחס למערכת הניווט.

כך, בכל שלב של הניתוח, יכול המנתח לוודא כי אין לו טעויות או סטיות קטנות - ולהגיע בדיוק אל המקום הרצוי במוח, בדרך הבטוחה ביותר. גם כשהמנתח נמצא כבר בעומק הגידול, הוא יכול לדעת - על פי ההדמיה - אם אכן הצליח להוציא את כל הגידול.

במה מתבטאת ההתייעלות המתאפשרת ע"י ניתוחי המוח מונחי הניווט?

ראשית, כאמור, הגישה אל הגידול עצמו היא הגישה הקצרה ביותר, הכרוכה במינימום סיכונים. גם קוטר החתך שיש לפתוח בגולגולת יכול להיות קטן הרבה יותר, מפני שהמערכת מאפשרת למנתח להתמקד ממש באיזור הגידול עצמו.

כתוצאה מכך, הפעולה הניתוחית מדויקת יותר; המנתח אינו צריך לחשוף אזורי מוח בריא ולגעת בהם. הוא יכול לפתוח ולחשוף רק את אזור הגידול ואת השוליים המיידיים של הגידול, על יד המוח.

בנוסף, במצבים בהם המנתח מחליט מסיבות כלשהן - שלא להוציא כרגע את הגידול, אלא רק לדגום אותו, כדי לעשות ביופסיה, מערכת הניווט מאפשרת לו להגיע בדיוק למקום אותו הוא רוצה לדגום, עם פתיחה מינימלית של הגולגולת ומעטפת המוח.

זמן האשפוז וההתאוששות מהניתוח בשיטה זו קצרים באופן משמעותי. פעמים רבות, גם משך הניתוח יכול להתקצר משמעותית. כאשר מדובר בניתוחי מוח, קיצור משך הניתוח - למרות שמדובר ביתרון - איננו המטרה הראשונה.

המטרה הראשונה היא להיות מדויק יותר במיקום: לדעת מהו המיקום, מהיכן להגיע אליו ועד לאן להתקדם בתוכו. כך, הפעולה בניתוחי מוח מונחי ניווט הופכת הרבה יותר מדודה, מצומצמת ומדויקת - אבל מאפשרת להפחית את הסיכונים ולא להחמיץ גידולים קטנים מאוד, שללא הנראות שמספקת מערכת הניווט, היה קשה מאוד לחפש אותם.

מהן ההכנות לקראת הניתוח?

כאשר מתגלה גידול במוח, המטופל צריך לעבור בשלב ראשון אבחון וייעוץ מקיף, הכולל מספר רב של פרמטרים: סוג הגידול, גודלו, מיקומו, מצבו הבריאותי הכללי של המטופל, גיל המטופל וכו'.

בחלק מהמקרים ניתן לבצע טיפול קרינתי מיוחד שיכול לייתר את הפעולה הניתוחית. במקרים אחרים - כמו במצבים בהם מדובר בגידול קטן, המנתח ירצה לחכות ולראות את קצב הגדילה שלו, לפני שיחליט על ניתוח.

אם אכן יוחלט לבצע ניתוח, יעבור המטופל מראש בדיקות CT ו-MRI סטנדרטיות ויתאשפז לקראת ניתוח, ביום שלפני הניתוח. במועד זה, המטופל גם יעבור את בדיקת ה-MRI הייעודית לניווט, שתוצאותיה כמובן יוצלבו עם תוצאות הבדיקות הקודמות.

המנתח מנתב מראש, על פי הקריטריונים הספציפיים של אותו מטופל, את אופן הביצוע ואת הטכניקה הספציפית של בדיקת ה-Navigation MRI.

המטופל צריך לעבור בשלב ראשון אבחון וייעוץ מקיף. צילום: שאטרסטוק
המטופל צריך לעבור בשלב ראשון אבחון וייעוץ מקיף. צילום: שאטרסטוק

מהו משך ההחלמה מניתוחי מוח מונחי ניווט?

בעבר, לפני שנכנסו לשימוש הניתוחים מונחי הניווט, הגעה לאיזור הגידול הביאה עמה גם התעסקות בחלקי מוח בריא, שנמצא בסביבת הגידול, או בדרך הגישה אל הגידול.

בעקבות זאת, ניתוחי המוח היו כרוכים בהרבה יותר סיכונים ותחלואה. כיום, מכיוון שהגישה אל הגידול מדויקת יותר ומתבצעת בדרך הכי קצרה - המהלך שלאחר הניתוח הוא הרבה יותר קל. רוב החולים משתחררים מבית החולים, לכל היותר 48 שעות לאחר הניתוח. גם ההחלמה בבית הרבה יותר קלה, מכיוון שהטראומה שעבר המוח קטנה הרבה יותר.

האם באמצעות ניתוחי מוח מונחי ניווט ניתן לעזור ליותר חולים? ישנם ניתוחים שללא שיטה זו - כלל לא היו יכולים להתבצע?

בעבר היו גידולים שונים שהוגדרו כבלתי נגישים מבחינה ניתוחית, מכיוון שהגישה אליהם היתה כרוכה בסיכונים רבים מדי. כיום, השימוש במערכת הניווט צמצם את מספר המקרים הללו.

מכיוון שמערכת הניווט מאפשרת מציאת מסלולים בטוחים אל הניתוח וגישה מדויקת, שהרבה פחות מסכנת אזורים סמוכים במוח - ניתוחים רבים, שבעבר הוגדרו כניתוחים בסיכון גבוה מאוד או לא נגישים, אפשריים כיום.

לסיכום: ניתוחי מוח מונחי ניווט מאפשרים גישה מדויקת, עם כמה שפחות סיכונים, אל גידולי מוח - לשם הוצאתם או דגימתם לבדיקת מעבדה. אם הגידול שהתגלה במוחו של המטופל אכן מצריך ניתוח, יוכל הניתוח להתאפשר באמצעות שיטה זו, תוך צמצום זמן ההחלמה וההתאוששות, השגת תוצאות מדויקות ומינימום סיכונים.

ד"ר אוריאל ולד הוא מומחה בנוירוכירוגיה, משמש כמנתח הבית בביה"ח אסותא, מעל 25 שנים.

סייעה בהכנת הכתבה: ענת ניסני, כתבת Zap Doctors.

בואו לדבר על זה בפורום נוירוכירורגיה.

שדות שמסומנים בכוכבית הם חובה
חשוב לדעת: לאחר מילוי הטופס פרטיך יועברו למרכז השירות של Zap Doctors ומשם לרופאים. לעיתים רחוקות לא נוכל להעביר את הבקשה, או שהיא תועבר באיחור. לכן, בכל מקרה של בעיה דחופה אנו ממליצים להתייעץ עם רופאים בקופ"ח או בבי"ח ולהימנע ממילוי פרטים אישיים, רגישים או חסויים בטופס.
רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום