החיים עם סוכרת: מיתוסים ועובדות

(13)
לדרג
תוכן מקודם

מתמודדים עם סוכרת? אתם בוודאי יודעים שחשוב להקפיד על תזונה ופעילות גופנית. ובכל זאת: 5 טיפים שיאפשרו לכם גם להתפנק לפעמים, לשתות אלכוהול ולאכול פירות

רופא אנדוקרינולוג
053-7932020 (מספר מקשר)

כל מטפל בסוכרת יאמר לכם כי הדברים אינם תמיד "שחור או לבן", כאשר מדובר בניהול הטיפול בסוכרת. אמנם, נכון כי ישנם קווי הנחיה והמלצות לטיפול מיטבי - אבל החיים דינמיים ומשתנים מיום ליום, כך שלא תמיד מתאפשר לאנשים ליישם את ההמלצות המתאימות ביותר עבורם, בעיקר מבחינת אורח חייהם - תזונה מיטבית ופעילות גופנית.

למעשה, הטיפול בסוכרת גמיש הרבה יותר ממה שחשבנו. בנוסף, התרופות משתנות וההמלצות לטיפול משתנות. ריכזנו עבורכם מספר מיתוסים שחשוב לנפץ ומספר טיפים שחשוב לדעת.


כאשר אתם שותים אלכוהול, עשו זאת תמיד בליווי ארוחה מלאה. צילום: שאטרסטוק

כאשר אתם שותים אלכוהול, עשו זאת תמיד בליווי ארוחה מלאה. צילום: שאטרסטוק

הדרך המדויקת ביותר לדעת את השפעת המזון על רמות הסוכר שלי בדם היא באמצעות טבלאות אינדקס גליקמי - לא נכון!

באמצעות מדידות סוכר לפני האוכל וכשעתיים - שלוש שעות לאחר מכן, ניתן להכיר את ההשפעה האישית של כל מזון, על רמת הסוכר בדם.

טיפ 1: התחברו לתקופת ניסיון - למדו סוכר ללא דקירות; ובזמן הזה, בדקו את רמת הסוכר שלכם כמה שיותר פעמים ביום (בצום, לפני ארוחות, לאחר ארוחות, לאחר ארוחת ביניים קטנה, לפני השינה). במקביל, נהלו יומן אכילה. לאחר תקופת הניסיון, נסו להסיק מסקנות לבד או עם דיאטנית - לגבי שינויים רצויים בתפריטכם.

כאשר סופרים פחמימות, יש לחשב גם את כמות הפחמימות שמקורה באלכוהול - לא נכון!

האלכוהול אינו נכלל כחלק מספירת הפחמימות. יתרה מזאת: אלכוהול עלול לגרום להיפוגליקמיה (נפילת סוכר מתחת ל-70 מ"ג/ד"ל), עד מספר שעות לאחר שנצרך.

טיפ 2: כאשר אתם שותים אלכוהול, עשו זאת תמיד בליווי ארוחה מלאה. במקרה שאתם שותים בשעות הערב והלילה - חשוב מאוד לבדוק סוכר מספר פעמים לאחר מכן, לפני השינה ואף באמצע הלילה. זאת, על מנת למנוע היפוגליקמיה. מאותה הסיבה, ניתן לאכול גם ארוחה קטנה לפני השינה, המכילה פחמימות מורכבות.

הטיפול הנכון ביותר בהיפוגליקמיה (סוכר נמוך מ-70 מ"ג/ד"ל) - הוא לצרוך 15 גרם של פחמימות זמינות, שמקורן בטבליות גלוקוז או נוזל מתוק - נכון!

וביתר פירוט: יש לאכול או לשתות 15 גרם של פחמימות זמינות, כאשר יש לך היפוגליקמיה (לדוגמה: בקבוקון קטן של נוזל המכיל גלוקוז או 4 טבליות גלוקוז או שני-שליש כוס מיץ מתוק).

טיפ 3: לא מומלץ לנסות להתאושש מהיפוגליקמיה, על ידי מזון מתוק המכיל גם שומן (כגון: שוקולד, ופלים וכו'). זאת, מכיוון שמאכלים אלה מתפרקים לאט יותר לסוכר - כך שהסוכר מגיע בקצב איטי יותר לדם; כך, ההתאוששות מהיפוגליקמיה - תהיה איטית יותר.

רק המזון משפיע על רמות הסוכר בגוף - לא נכון!

מזון הוא אחד הגורמים העיקריים המשפיעים על רמות הסוכר בדם - אבל מזון הוא רק פקטור אחד, מתוך מספר גורמים משפיעים (כגון: פעילות גופנית, מחלות וסטרס(.

טיפ 4: במקרה שנוכחתם לדעת כי פעילות גופנית או סטרס משנים לכם את רמות הסוכר - מומלץ למצוא דרכים קבועות להפגת הסטרס: תרגולי נשימות, יוגה או מדיטציה, שיחות עם פסיכולוג או חבר קרוב וכו'. עם השפעת הפעילות הגופנית על רמות הסוכר בדם, ניתן להתמודד ע"י שינוי במינוני האינסולין, שינוי התזונה או שינוי סוג הפעילות.


מומלץ לאכול ביחד עם הפרי חופן קטן של שקדים או אגוזים. צילום: שאטרסטוק

מומלץ לאכול ביחד עם הפרי חופן קטן של שקדים או אגוזים. צילום: שאטרסטוק

לסוכרתיים אסור לאכול פירות - לא נכון!

במסגרת תפריט מאוזן, הכולל ספירת פחמימות - גם אדם סוכרתי יכול לשלב אכילת פירות בתפריטו. הכמות המומלצת משתנה מאדם אחד לשני (השינוי תלוי בהשפעת הפירות על רמות הסוכר בדם).

מומלץ לאכול ביחד עם הפרי חופן קטן של שקדים או אגוזים, אשר יאטו את ספיגת הסוכר לדם - ובכך ישפיעו על המדד הגליקמי של הארוחה.

טיפ 5: אין קשר בין צבעו או טעמו של הפרי - לכמות הסוכר שיש בו. גם פירות חמוצים או מרירים (כגון: תפוח ירוק חמוץ או אשכולית) - מכילים כמות גדולה של סוכר. אפילו לימון נחשב פרי, מבחינת כמות הסוכר שיש בו. מסיבה זו, אכלו את הפירות שאתם אוהבים, ללא קשר לטעמם או לצבעם - אבל הקפידו על כמות מוגבלת. מומלץ לפזר את אכילת הפירות לאורך היום - ולא לצרוך אותם בבת אחת.

לסיכום: צאו, תבלו אך קחו אחריות על הסוכרת - הקפידו על תזונה נכונה, פעילות גופנית והימנעות מסטרס. חשוב לזכור כי הכללים אינם בבחינת "שחור או לבן" - ובכל מקרה, יש לשמור על ערנות ותשומת לב.

ד"ר מריאנה ירון היא מומחית ברפואה פנימית ואנדוקרינולוגיה, במרכז DMC לטיפול בסוכרת; ובמכון לאנדוקרינולוגיה, מטבוליזם ויתר לחץ דם במרכז הרפואי ת"א (איכילוב).


  • קבע פגישה
  • שאל אותי
רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום

עוד בתחום