שיקום נשימתי: קחו אוויר

(0)
לדרג
תוכן מקודם

סובלים מבעיות נשימה? הרקע לכך עשוי להיות מחלת ריאות, מחלת ניוון שרירים, סרטן או בעיה בלב. לצד הטיפול התרופתי, תוכלו להיעזר בשיקום נשימתי פרטני

רופאה למחלות ריאה
077-2310125 (מספר מקשר)

אנשים הסובלים מבעיות נשימה יכולים להיעזר - לצד התרופות - גם בגישה של שיקום נשימתי. בכך, נעסוק במאמר זה.

מהי גישת השיקום הנשימתי?

גישת השיקום הנשימתי היא גישה טיפולית רב מקצועית, המשלבת תרגילי נשימה, ייעוץ תזונתי, ריפוי בעיסוק, טיפול פסיכולוגי, פעילות גופנית מבוקרת (עם או בלי חמצן) ועוד. הגישה מיועדת לכל חולה עם קושי נשימתי. בגישה זו, אפשר לטפל בחולים שעדיין מתפקדים ועובדים; וגם בחולים הקשים ביותר - חולים מונשמים.

לצד התרופות, המסייעות לסובלים מקושי נשימתי - ניתן לעזור לחולים אלה גם בעזרת שיקום נשימתי. צילום: שאטרסטוק
לצד התרופות, המסייעות לסובלים מקושי נשימתי - ניתן לעזור לחולים אלה גם בעזרת שיקום נשימתי. צילום: שאטרסטוק

האם מחלות נשימתיות תוקפות בעיקר בחורף?

הדעה הרווחת בקרב הציבור היא כי מחלות נשימתיות תוקפות בדרך כלל בחורף, כאשר מזג האוויר מתקרר - ואנו נמצאים יותר זמן במקומות סגורים. עם זאת, בפועל: מי שסובל מבעיות נשימתיות מתמודד עם קושי כל ימות השנה. חולים שמפתחים זיהום בתקופת החורף, יסבלו מקושי נשימתי מוגבר, יחסית לאנשים בריאים.

מהן המחלות הגורמות לקושי נשימתי?

קושי נשימתי עשוי לנבוע ממחלות הפוגעות בריאות, כגון: אסתמה, ברונכיטיס, סיסטיק פיברוזיס, מחלת ריאות חסימתית כרונית, מחלות ריאה רסטרקטיביות, זיהומים עקב וירוסים או חיידקים וכו'.

בנוסף, קושי נשימתי עלול להיות תוצר משני למחלות ניוון שרירים למיניהן (ALS, טרשת נפוצה, PMD ועוד), מחלות לב או סרטן. בנוסף, טיפולים כימותרפיים והקרנות גורמים לעלייה בעומס הנשימתי. אפשר לטפל בגישה זו גם בקושי נשימתי עקב טראומה (תאונות דרכים, נפילות, פציעות), סיבוכים לאחר ניתוח ועוד.

האם שיקום נשימתי עשוי לסייע לחולים מונשמים?

אכן, גם חולים מונשמים יכולים להיות מטופלים בשיטה זו - באופן שעוזר להצלחה בגמילה מהנשמה (לפחות באופן חלקי) ולשיפור מצב החולה.

לצד התרופות, המסייעות לסובלים מקושי נשימתי ומקלות על קוצר הנשימה - ניתן לעזור לחולים אלה גם בעזרת שיקום נשימתי, המשפר מאוד את איכות החיים שלהם.

שיקום נשימתי הוא גישה טיפולית רב-מקצועית, העוזרת לשפר את היכולת הפיזית של הנשימה ויכולת המאמץ; וכתוצאה מכך, לשפר את איכות החיים של החולה. השיקום מתאים לחולים מכל דרגות הקושי - מחולה אמבולטורי מתפקד; ועד לחולים קשים ביותר (כגון: חולה באי ספיקה נשימתית, המונשם בבית החולים או בבית). אחוזי ההצלחה של השיקום הנשימתי גבוהים מאוד: יותר מ-80%.

כיצד מתרחש תהליך הנשימה - וכיצד השיקום הנשימתי מסייע?

הנשימה מופעלת ע"י שרירי הנשימה: הסרעפת, שרירים שאיפתיים בין הצלעות, שרירים אקססורים - לשאיפה; שרירי הבטן, שרירים נשיפתיים בין הצלעות, חלק משרירי הגב - לנשיפה.

חיזוק שרירי הנשימה עוזר לשיפור היכולת הנשימתית, מסייע להקלה משמעותית בנשימה; ומביא לשיפור התפקוד הכללי בגוף ואיכות החיים, במקביל להפחתה בתרופות. במקרים רבים, שיקום נשימתי אף עשוי למנוע אשפוז.

הטיפול נעשה בגישה פרטנית, כלומר אחד על אחד (לא בקבוצות).

פעילות גופנית המותאמת לחולה יכולה לסייע לשיקום הנשימתי. צילום: שאטרסטוק
פעילות גופנית המותאמת לחולה יכולה לסייע לשיקום הנשימתי. צילום: שאטרסטוק

מה כולל שיקום נשימתי?

תרגילי נשימה: לחיזוק שרירי הנשימה (שאיפה ונשיפה), שיפור גמישות בית החזה והריאות, שיפור הכוח הנשימתי ושיפור יכולת ויעילות השיעול והדיבור.

פיזיותרפיה נשימתית וכללית: פועלת להגמשת בית החזה והריאות וסילוק הפרשות, עבודה על טווחי תנועה של כל המפרקים וחיזוק הגפיים. זאת, על ידי הפניה לפיזיותרפיסטים (פרטי, או דרך קופ"ח).

פעילות גופנית: מותאמת ליכולת התפקוד של החולה. כך, למשל: חולה עם שיתוק או חולשת שרירים ברגליים - אינו יכול לעשות פעילות על הליכון או אופני כושר; עם זאת, חולה כאמור - כן יהיה מסוגל לבצע פעילות עם אופני ידיים.

חינוך להבנת המחלה וכיצד המחלה הבסיסית משפיעה על הקושי הנשימתי: כיצד טיפולים שונים עוזרים לשיפור בתפקוד; ובנוסף, חינוך לשימוש נכון במשאפים שונים. זאת, לאחר שרופא ריאות המליץ על התרופות המתאימות. התפישה הרווחת כיום היא שחולה שמבין את המחלה שלו, מצליח להשתפר יותר.

הערכה, הנחיות טיפול ומעקב תזונתי (הפניה לדיאטנית קלינית).

ייעוץ פסיכולוגי וייעוץ גסטרואנטרולוגי - במקרה שעולה צורך בכך (הפניה לאנשי המקצוע המתאימים).

ייעוץ קלינאית תקשורת וריפוי בעיסוק (לפי הצורך).

תמיכה נשימתית לא חודרנית וחודרנית (BPAP): התאמת מכשירים; והנשמה לא חודרנית לפי הצורך.

הניסיון מלמד כי רוב העבודה נעשית על ידי החולה בביתו, עם הדרכה - פעם במספר שבועות, במסגרת המרפאה. הטיפולים הנוספים (פיזיותרפיה, ריפוי בעיסוק וכו') נעשים במסגרת השירות בקהילה (קופ"ח) או באופן פרטי.

לסיכום: מתמודדים עם קשיי נשימה? לצד הטיפול התרופתי, ייתכן כי תוכלו להיעזר בשיקום נשימתי - גישה רב תחומית, המשלבת תרגילי נשימה, פיזיותרפיה ופעילות גופנית; במקרה הצורך, משולבת גם מעורבות של דיאטנית, קלינאית תקשורת וטיפול פסיכולוגי.

ד"ר דיצה גרוס (PhD) היתה מנהלת היחידה לשיקום נשימתי, במרכז הרפואי תל אביב; לפני כן, עבדה בבית החולים "הדסה" בירושלים.

בואו לדבר על זה בפורום שיקום נשימתי.

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום