מחלות כבד: חידושים בתחום

(0)
לדרג

ניתוחים לפרוסקופיים לכריתת גידולים, תרופות ביולוגיות וטיפול חדש למיגור צהבת מסוג C - המחקר הרפואי בתחום מחלות הכבד נושא פרי ומביא תקווה למיליוני חולים

רופא גסטרואנטרולוג ,מומחה לרפואה פנימית
077-2310258 (מספר מקשר)

בשנים האחרונות חלו חידושים משמעותיים בתחום הטיפול במחלות כבד, בשורה חשובה עבור מיליוני אנשים ברחבי העולם. הכבד הוא איבר חיוני ביותר בגוף האדם, והוא אחראי בין השאר על נטרול רעלים, על הפקת כימיקלים נחוצים ועל סינתוז של חלבונים. הפרעות בתפקודי הכבד ומחלות כבד נמצאות במוקד המחקר הרפואי. מדובר במחלות כמו דלקת כבד נגיפית B או C (הפטיטיס), שחמת הכבד, כבד שומני, סרטן הכבד, אי ספיקת כבד ועוד מחלות שבהעדר טיפול מתאים יכולות להוביל למצב של סכנת חיים.

"פריצת הדרך הגדולה ביותר בתחום רפואת כבד הינה בטיפול ובהתמודדות עם הפטיטיס C", אומר ד"ר אורן שבולת, מנהל יחידת הכבד במכון למחלות דרכי העיכול והכבד במרכז הרפואי ת"א ע"ש סוראסקי. "מדובר באחת ממחלות הכבד השכיחות ביותר. בעולם יש כ-200 מיליון נשאים של הנגיף מחולל המחלה ובישראל בין 60,000 ל-100,000 נשאים. הנגיף, שבו ניתן להידבק בעקבות חשיפה לדם נגוע ותוצריו, גורם לדלקת כרונית בכבד, אשר בשנותיה הראשונות היא נטולת תסמינים. הדלקת הכרונית גורמת להרס איטי ומתמשך, שבסופו הכבד נהרס ונפגע ועלולות להתפתח מחלות קשות, ביניהן שחמת הכבד וסרטן הכבד, כך שבסופו של תהליך עלולה המחלה להוביל לתמותה.

מחלות כבד
מחלות כבד

למגר את הצהבת

"לאחרונה פותחו שתי תרופות פורצות דרך לטיפול בצהבת מסוג C - 'ויקטרליס' ו'אינסיבו' - שמעלות משמעותית את הסיכוי להחלים מהמחלה לחלוטין. בזכות הטיפול החדש, שאושר לאחרונה לשימוש, מתאפשרת החלמה מהמחלה והכחדת הנגיף בקרב 85% מהחולים. בזכות פעילות התרופות בגוף, התרבות הנגיף מדוכאת והוא מוכחד, מה שבולם את המשך התפתחות המחלה ומונע את סיבוכיה. מדובר בהישג משמעותי. חשוב לציין כי הטיפול בתרופות איננו קל למטופלים בשל תופעות הלוואי הקשות שלו, אולם כיום מצויות בפיתוח בשלב מתקדם תרופות המסוגלות להכחיד את הנגיף ואשר לא יגרמו לתופעות לוואי קשות כפי שגורמות התרופות הללו".

תחום נוסף הקשור לרפואת כבד ואשר נעשתה בו התקדמות משמעותית הוא תחום הטיפול בסרטן כבד ראשוני. מדובר במצב תחלואה שבו מתחיל להתפתח גידול ממאיר בכבד, להבדיל ממצב של גרורה בכבד שהגיעה מגידול סרטני באיבר אחר בגוף. סרטן ראשוני בכבד עלול להתפתח בקרב חולי שחמת הכבד, בקרב חולי דלקת כבד נגיפית שלא מטופלת, בקרב צרכני אלכוהול וכן בקרב הסובלים מכבד שומני במשך שנים רבות.

טיפול רב מערכתי בסרטן

"שכיחותו של סרטן הכבד עלתה מאוד בשנים האחרונות", אומר ד"ר שבולת. "הטיפול בסרטן הכבד הוא רב מערכתי. כאשר מאותר מטופל עם סרטן כבד נבנית עבורו תוכנית טיפולית רחבת היקף ורב תחומית, המותאמת לו באופן אישי בהתאם למאפייניו השונים. בבית חולים איכילוב משתתפים בבניית התוכנית הטיפולית רופאים מתחומים שונים רופא כבד, כירורג, מומחי רנטגן והדמיה פולשנית אונקולוג ועוד. הטיפול, לרוב, כולל טיפול מקומי של הזרקה פנימית של כימותרפיה המוגבלת לגידול ופגיעה באספקת הדם שלו (נקרא TACE), החדרת מחט לגידול ופגיעה בו באמצעות קרינת רדיו (נקרא RFA), מולקולות קטנות כגון התרופה החדשנית 'נקסאבר', וכן טיפול כירורגי. הטיפול הכירורגי כולל הוצאת הגידול על ידי כריתת הגידול ו/או חלק מהכבד, או - במקרים אחרים - כריתת כל הכבד וביצוע השתלת כבד, שמהווה כיום את הטיפול היעיל ביותר.

"חידוש משמעותי בהתמודדות עם סרטן הכבד היא היכולת לבצע כריתה חלקית שלו לשם הוצאת הגידול בשיטה לפרוסקופית, כלומר מבלי לפתוח את הבטן, אלא באמצעות החדרת מצלמה וכלי ניתוח דרך חתכים זעירים בדפנות הבטן.

"ניתוח לפרוסקופי נחשב בטוח יותר ומסוכן פחות מניתוח שבו פותחים את הבטן. חשוב לציין כי מדובר בניתוח מורכב, בייחוד לאור העובדה שהכבד חולה, ולכן מומלץ שיבצעו אותו רופאים מומחים ובעלי ניסיון בכירורגיה מסוג זה. כריתת כבד לפרוסקופית היא מהפכה של ממש, המבטיחה לחולים אפשרות טיפולית מתקדמת עם פחות סיכונים. כריתת כבד באופן זה מאפשרת החלמה מהירה יותר, מקטינה את הסיכוי לסיבוכים וזיהומים, מקצרת את משך התאוששות הנדרשת לאחר הניתוח, גורמת לפחות כאבים ומאפשרת, בשל כך, צריכה נמוכה יותר של תרופות משככות כאבים ואף משיגה תוצאה קוסמטית טובה יותר בשל הצלקות הקטנות המחליפות את הצלקת המשמעותית שנותרת מפתיחת הבטן בניתוח פתוח".

בואו לדבר על זה בפורומים הבאים:

פורום מחלות כבד
פורום כירורגיה של הכבד ודרכי המרה

  • קבע פגישה
  • שאל אותי
רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום