הפרעות אכילה: סימני אזהרה

(5)
לדרג
תוכן מקודם

קיימים שלושה סוגים עיקריים של הפרעות אכילה: אנורקסיה נרבוזה, בולימיה נרבוזה ואכילת יתר. הטיפול בהפרעות אכילה משלב טיפול רפואי - לצד טיפול נפשי

פסיכותרפיסט
050-7525600

העידן הפוסט מודרני שאנחנו חיים בו הוא עידן שמצד אחד, מקדש את היופי ואת המראה החיצוני; ומצד שני, רווי ושופע פיתויים קולינריים. אין פלא אפוא שבעידן הזה יותר ויותר אנשים, נשים וגברים, סובלים מהפרעות אכילה.

מהי הפרעת אכילה?

הפרעת אכילה היא מחלה נפשית, אשר גורמת למי שלוקה בה להפר את האיזון התזונתי של הגוף שלו. כתוצאה מכך, משתבש מנגנון הרעב והשובע, ניכר שינוי דרסטי במשקל ונגרמות בעיות בריאותיות רבות.

נכון להיום, 90% מהמאובחנים כסובלים מהפרעות אכילה הן נשים, בעיקר בגיל 16-20. אבל גם גברים סובלים מהפרעות אכילה; ובנוסף, נשים וגברים בגילאים צעירים מאוד ובגילאים מבוגרים יותר.

מהם הסוגים המרכזיים של הפרעות אכילה?

קיימים שלושה סוגים עיקריים של הפרעות אכילה.

אנורקסיה נרבוזה: צמצום כמויות המזון הנאכלות, אשר מביא לירידה דרסטית במשקל ולתסמינים פיזיולוגיים, כמו הפסקת המחזור החודשי אצל נשים.

בולימיה נרבוזה: התקפי אכילה קיצוניים, בהם מאביסים את הגוף בכמויות מזון גדולות, כגון סיר פסטה שלם או מספר קופסאות של גלידה, שלאחריהן מוציאים את כל האוכל שנכנס בהקאות, באמצעות משלשלים או בפעילות ספורטיבית מוגברת. פעמים רבות, משקל הגוף של הסובלים מהפרעה זו נראה תקין, אך אינו בריא, מכיוון שהבולמוסים וההקאות משפיעים לרעה על הלב ועל מערכות הגוף השונות.

אכילת יתר: בדומה לבולימיה, גם הפרעה זו מתבטאת באכילת כמויות גדולות של מזון. אבל, לעומת בולימיה, כאן החולה אינו מוציא את האוכל מהגוף - ולכן ניכרת עלייה קיצונית במשקל, שמובילה לתחלואים רבים.

מה בנוגע למי שהמשקל שלו קצת תנודתי? גם הוא סובל מהפרעת אכילה?!

זה המקום לציין, כי לא כל מי שאוכל קצת פחות או קצת יותר, עולה או יורד במשקל, מוגדר כסובל מהפרעת אכילה. הקריטריונים הרפואיים משקללים את המדדים הגופניים, כמו ה-BMI, מחזור סדיר אצל נשים, רמות האשלגן, הברזל, ההמוגלובין וכו', יחד עם המדדים הנפשיים, המתבטאים בעיקר בעיוות התפיסה העצמית ובהתעסקות אובססיבית במשקל הגוף, עד כדי הפרעה ממשית לתפקוד היומיומי.

מהם הגורמים להפרעות אכילה?

הגורמים להפרעות אכילה הם רבים ושונים, פיזיולוגיים, נפשיים וחברתיים - סביבתיים; לא ניתן להצביע על גורם אחד ספציפי. השילוב בין כל הגורמים האלה - הוא שמביא להתפתחות של הפרעות אכילה.

מבחינה פיזיולוגית, הפרעות האכילה גורמות לשיבוש מנגנוני הרעב והשובע במוח; בנוסף, מבנה הקיבה משתנה, כך שבמשך הזמן, הוא "דורש" כמות גדולה או קטנה יותר של אוכל, בהתאם לסוג ההפרעה.

מבחינה נפשית, הפרעות אכילה דומות להתמכרויות אחרות. לרוב, הן נובעות מדימוי עצמי וגופני שלילי ומתחושה של חוסר שליטה. העיסוק האובססיבי מעניק תחושה של כוח ושל שליטה.

מבחינה חברתית-סביבתית, כאמור, אנחנו חיים בעידן שמקדש יופי ורזון. ערוצי התקשורת השונים מלאים ב"כוכבים" רזים ויפים, אינספור פרסומים לדיאטות שונות ומשונות ואינספור "סיפורי אושר", של אלה שהצליחו לרדת במשקל.

איך מזהים הפרעת אכילה?

בשל העובדה כי הגורמים רבים, מגוונים ודינמיים, אין אפשרות "לנבא" מי נמצא בקבוצת סיכון ללקות בהפרעת אכילה. פעמים רבות, אף קשה "לתפוס" את ההפרעה בשלביה הראשונים.

אולם, נורות אזהרה עשויות להידלק כאשר אתם מרגישים שהעיסוק שלכם במשקל ובמה שאתם אוכלים - גוזל מכם זמן ואנרגיות רבות; או אם אתם מרגישים חולשה, כאבי ראש ונוטים להתעלפויות.

כאמור, אלה יכולים להוות סימפטומים ולא בהכרח אבחון. לכן, במקרים כאלה, מומלץ להיוועץ ברופא או באיש מקצוע. ככל שתעצרו את זה מוקדם יותר, כך התהליך יהיה קצר יותר, תפגעו פחות בגוף שלכם ותוכלו לשוב לניהול אורח חיים תקין.

מה ניתן לעשות כאשר מתעורר חשש לקיומה של הפרעת אכילה אצל אדם קרוב?

אם מתעורר בכם חשד לגבי מישהו הקרוב אליכם, נסו לברר את העניין בזהירות ובעדינות, בלי ללחוץ. כאמור, לא כל דיבור על משקל מעיד על הפרעת אכילה. אבל חשוב לשים לב להתעסקות בזה, גם אצל ילדים קטנים. אם אתם רואים, למשל, שהילד או הילדה שלכם אינם אוכלים דברים מסוימים "כי זה משמין", או רוצים ללבוש רק בגד מסוים "כי הוא מרזה" - כדאי שתבדקו.

חשוב מאוד לא ללחוץ, שכן פעמים רבות העיסוק שלכם במשקל ובאוכל של אותו אדם, בייחוד כאשר מדובר במתבגרים, עלול לעודד אותו להמשיך ואף להקצין את התופעה, או להסתיר אותה מכם. והכי חשוב - נסו לקחת אותו לראות רופא משפחה, שייתן לכם אינדיקציה טובה יותר.

איך מטפלים בהפרעת אכילה?

הטיפול בהפרעות אכילה משלב טיפול רפואי, לצד טיפול נפשי. הטיפולים הרפואיים מסייעים להשבת האיזון הגופני בהדרגה, תוך כדי ליווי צמוד של דיאטנית. הטיפול הנפשי עובד על דימוי הגוף והביטחון העצמי, בדגש על כך שהערך של אדם - כאדם, אינו תלוי רק במשקל, אלא גם בדברים אחרים. במקרים קשים של ההפרעה, ייתכן גם אשפוז במחלקה להפרעות אכילה, באחד מבתי החולים.

בעזרת טיפול נכון, ניתן להתגבר על המחלה ולחזור לחיים רגילים. אבל, גם לאחר ההחלמה, חשוב להיות רגישים וערניים לתסמינים, שכן מדובר בהפרעה נפשית בעיקרה, שעלולה לחזור במצבים רגשיים שונים במהלך החיים.

איך מונעים הפרעת אכילה?

לצערנו, תהליך של שינוי חברתי סביבתי הוא כמעט בלתי אפשרי, בוודאי לא בטווח קצר. לכן, חשוב לאזן בבית את המסרים החיצוניים - ולשדר לילדים, כל הזמן, מסרים של אהבה עצמית, בלי קשר למראה שלהם. חשוב לשים לב לעיסוק שלנו, המבוגרים, בכל נושא המשקל ודימוי הגוף - ולהפחית ככל האפשר דיבורים על משקל הגוף של אחרים או של עצמנו.

מיה בן חנוך היא פסיכותרפיסטית, מומחית בטיפול בהפרעות אכילה ובעלת קליניקה פרטית בראשון לציון.

סייעה בהכנת הכתבה: יערית טרבלסי, כתבת zap doctors

בואו לדבר על זה בפורום פסיכותרפיה גופנית-שיקומית.

  • קבע פגישה
  • שאל אותי
רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום