מי מתאימה להיות אם פונדקאית?

(0)
לדרג

מהם הפרמטרים שיש לעמוד בהם כדי להיות אם פונדקאית? מדוע אסור לעשן? מה המבדקים הפסיכולוגיים שיש לעבור? שישה דברים שלא ידעת על פונדקאות בישראל

שירותים בתחום הריון ולידה
052-8885870

1. מי מפקח על הליך הפונדקאות בישראל?

על פי חוק הפונדקאות, המדינה ומשרד הבריאות מפקחים על הליך זה באמצעות הוועדה לאישור הסכמים לנשיאת עוברים, אשר מונתה על ידי שר הבריאות מכוח חוק הפונדקאות.

הוועדה מוסמכת לתת לזוגות העומדים בקריטריונים אישור ראשוני להתחיל בהליך פונדקאות, קובעת את הקריטריונים לנשים המעוניינות להיות פונדקאיות, ומאשרת הליכי פונדקאות עבור זוגות ופונדקאיות. ביצוע הליך פונדקאות בישראל ללא אישור הוועדה מהווה עבירה פלילית.

פונדקאות (אילוסטרציה)
פונדקאות (אילוסטרציה)

2. באיזה מצב גופני ובריאותי צריכה להיות אישה כדי להפוך לאם פונדקאית?

כדי להיות פונדקאית, אישה צריכה להיות במצב בריאותי תקין, ולעמוד בכל הקריטריונים אשר נקבעו בחוק הפונדקאות ובנהלי הוועדה (המשתנים מעת לעת). בין יתר הקריטריונים: נשים בגיל 22 עד 38 עברו לידה אחת לפחות, אך לא יותר משלוש לידות, והן מגדלות את ילדיהן. כמו כן, מדובר על נשים שלא עברו יותר מניתוח קיסרי אחד, ושההריונות הקודמים שלהן היו תקינים, והילדים נולדו בשבועות מתקדמים (שבוע 35 ומעלה) ובמשקל תקין.

קריטריונים נוספים שנבדקים: משקל תקין, מחלות רקע, בדיקות דם, בדיקות גניקולוגיות ועוד. חשוב לציין כי אישה מעשנת לא יכולה להיות אם פונדקאית.

גם בני הזוג עצמם, בנוסף לפונדקאית עצמה, צריכים לעמוד בקריטריונים בריאותיים ופסיכולוגיים שונים, וכן להוכיח מבחינה רפואית שהם אינם מסוגלים לבצע הריון בשום דרך אחרת, טרם כניסה להליך עצמו.

3. אילו קריטריונים נוספים נדרשים מאישה פונדקאית, פרט להיבט הרפואי?

הבירוקרטיה הנדרשת מאישה פונדקאית לא מסתיימת אך ורק באבחונים הבריאותיים התקינים, אלא גם בתעודת יושר (עבור הפונדקאית ובן זוגה) מהמשטרה, אישור על שירות צבאי או פטור מצה"ל ואישור ממשרד הפנים המעיד על דתה של הפונדקאית.

4. האם פונדקאות מחייבת אישור של פסיכולוג או של פסיכיאטר?

כל אישה שמעוניינת להיכנס להליך פונדקאי צריכה לעבור אבחון פסיכולוגי על פי קריטריונים ומבחנים הנדרשים על ידי הוועדה. האבחון נועד לבדוק את מצבה הנפשי של המועמדת ואת בשלותה והתאמתה להליך הפונדקאות המורכב אך המרגש, בהצלחה - מבחינה רגשית.

חשוב לציין כי אישה שנוטלת או נטלה בעבר תרופות פסיכיאטריות, או שהייתה מלווה בטיפול פסיכיאטרי, תידרש לקבל אישור ועדה גם לעניין זה על סמך חו"ד פסיכיאטרית.
בכל מקרה הליך הפונדקאות מחייב כי הזוג יפקיד עבור המועמדת תקציב של 9,000 שקלים , עבור מטרה זו בלבד - ועל חשבון בני הזוג.

5. מי פסולה מראש מלהיות אם פונדקאית?

אישה שעברה למעלה מניתוח קיסרי אחד, אישה שסובלת ממשקל יתר או שעברה ניתוח לקיצור קיבה (שרוול), אישה הסובלת מחלה כרונית מסוגים מסוימים, שעברה הריונות לא תקינים או בסיכון גבוה (רעלת הריון, סוכרת וכיוצ"ב) , אישה שעברה ניתוחים גניקולוגיים מסובכים, אישה שסובלת ממחלה אוטואימונית ועוד.

6. מה בעצם מביא נשים לרצות לבצע הליך פונדקאי?

האינטרס של אישה להפוך להיות אם פונדקאית נובע תמיד משני היבטים.

ההיבט הראשון הוא ההיבט הכלכלי. חשוב לציין כי נשים המעוניינות להיות פונדקאיות הן בדרך כלל לא עניות או חלשות. ברוב המקרים מדובר על נשים ממעמד בינוני אשר משולבות בקשת המקצועות במשק. יחד עם זאת, הן גם לא הנשים העשירות ביותר, ולכן ההיבט הכלכלי עשוי לשרת אותן, בפרויקט כמו קניית דירה או הבטחת עתיד כלכלי לילדיהן.

ההיבט השני, והוא אף החזק יותר, הוא התחושה שברצונן לעשות מעשה טוב בעולם הזה, מעשה בעל משמעות, עבורן ועבור אנשים אחרים. נשים שמחפשות את חוויית הפונדקאות מתייחסות אליה כאל חוויה מעצימה, מחזקת, נשית ומשמחת אשר מותירה, בסופו של יום, את הנושא הכלכלי כנושא שולי באופן יחסי.

עו"ד סיגל רוסק-גיסין, מרכז "חיים חדשים"

בואו לדבר על זה בפורום פונדקאות בדוקטורס

  • קבע פגישה
  • שאל אותי
רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום