פונדקאות: למה כדאי בישראל?

(0)
לדרג
תוכן מקודם

מי כשיר לגשת לשירותי פונדקאות בישראל? מהן האפשרויות של מי שאינם מתאימים לפונדקאות? כל מה שרציתם לדעת על הליך פונדקאות בישראל

שירותים בתחום הריון ולידה
052-8885870

במדינה שלנו, אולי יותר מכל מקום אחר בעולם, החשיבות של ערכי הקמת המשפחה והרצון העז להביא ילדים לעולם - מובילים את חיינו לא פעם. במידה רבה, הבאת ילדים והקמת משפחה נחשבים לדבר המשמעותי ביותר שאנו עושים כיחידים וכחברה.

ובכן, מה עושים כאשר לא מצליחים להביא ילדים לעולם, מבחינה רפואית? על פי סקר מעניין שערכנו באתר zap doctors, גילינו כי רק 25% מהזוגות בישראל שוקלים הליך פונדקאות בתוך מדינת ישראל; 30% מהם כלל אינם עומדים בתנאים; וכל השאר לא מעוניינים. מדוע? רוב המשתתפים בסקר חששו מהעלות הכספית הגבוהה של ההליך ומגורמים נוספים הקשורים בו. רק 22% מהם ציינו כי יבצעו את ההליך בצורה עצמאית, כאן בישראל. כל השאר לא ציינו האם יבצעו את ההליך לבד, או בליווי של מכון מקצועי.

אז מי הם בכלל הישראלים המעוניינים בהליך פונדקאות בישראל?

זוגות היכולים לבצע בארץ הליך פונדקאות הם קודם כל זוגות של גבר ואישה שחיים ביחד (נשואים או ידועים בציבור), אשר יש להם בעיה רפואית אמיתית להיות בהריון, כאשר האישה לא יכולה לשאת את ההריון או כאשר ההריון מסכן את חייה או את חיי העובר. הבעיה הרפואית חייבת להיות מוכחת ומאושרת על ידי גורמים רפואיים מוסמכים.

בשנה שעברה, עלתה הצעת חוק על ידי שרת הבריאות דאז, יעל גרמן, אשר עסקה בתיקון עתידי לחוק, שיאפשר גם לנשים ולגבריים חד-הוריים לגשת להליך. אבל יחד עם נפילת הממשלה, ההצעה לא התפתחה לכדי תיקון אמיתי - וכיום מדובר רק על גבר או אישה סטרייטים, בסטטוסים המדוברים, שיכולים לעבור הליך פונדקאות.

כיצד פועל הליך פונדקאות בישראל?

ראשית: זוג שרוצה להיכנס להליך פונדקאות צריך להגיש בקשה לוועדה לאישור הסכמים של משרד הבריאות להליך פונדקאות, הליך אותו הוועדה צריכה לאשר באישור ראשוני. לעומת האפשרות להיות פונדקאית בישראל, שאינה מוכרת לרוב הציבור ולנשים בפרט, האפשרות לבצע מצד בני הזוג הליך פונדקאות, באמצעות אם פונדקאית, היא דווקא אפשרות ידועה. זאת מכיוון שבדרך כלל הצוות הרפואי המטפל בבעיות הפריון של בני הזוג, שולח אותם להליך זה, אם אין פתרון אחר.

פונדקאות (אילוסטרציה צילום shutterstock)
פונדקאות (אילוסטרציה צילום shutterstock)

מהם היתרונות של ביצוע הליך פונדקאות בארץ, לעומת ביצועו בחו"ל?

לדעתי, מכל בחינה, כדאי לבצע את ההליך בארץ. סיבה ראשונה לכך היא כי מיטב רופאי הפריון בעולם הם ישראלים. הרפואה אצלנו נחשבת בין המפותחות ביותר בעולם המערבי - ולכן ברור כי עדיף שהתינוק של הזוג יעבור את ההליך כאן, כאשר רופא מקצועי ילווה את ניסיון ההפריה וההריון (ולא בהודו או בגיאורגיה, או בכל מדינת עולם שלישי, שבה הרפואה מתקדמת הרבה פחות).

מעבר לכך, כאשר הזוג מבצע את ההליך בחו"ל - הוא כמעט לא מעורב בהליך הקליטה ובהריון עצמו. ככה זה, כאשר העובר והוריו נמצאים ב"מרחק ים" זה מזה. מכאן שהזוג לא הולך לבדיקות עם האם הנושאת את ילדו ולא נמצא בסקירות, בבדיקת מי השפיר וכדומה.

לעומת זאת, בארץ, הזוג מעורב בכל שלב הקשור בהריון, ובכל בדיקה - מהפשוטה ביותר ועד למורכבת ביותר. כאשר נוצר מצב שבו תינוק נולד בחו"ל לאם פונדקאית, בני הזוג צריכים לצאת מהארץ לאותה המדינה ולשהות שם תקופה בת חודש וחצי, עד שנותנים להם ולתינוקם לעלות לארץ.

במקרים רבים, זוגות חד מיניים נתקעו בארץ הפונדקאית גם חצי שנה, בציפייה לאישורים מטעם הרשויות, להוציא את התינוק לישראל. אלה דברים שלא יכולים לקרות בארץ.

פונדקאות (אילוסטרציה צילום shutterstock)
פונדקאות (אילוסטרציה צילום shutterstock)

כאשר מבצעים הליך פונדקאות בחו"ל: כיצד נקלט התינוק בישראל?

זוג שמבצע את הליך הפונדקאות בחו"ל צריך להעביר את התינוק שנולד הליך גיור, גם כאשר מדובר בגנטיקה של שני הורים יהודים; זאת מפני שהזהות של הילוד - מבחינת דת - היא הזהות של האם הנושאת אותו. בארץ הפונדקאית היא יהודייה; בחו"ל היא בדרך כלל לא יהודייה.

בנוסף, ההורים הביולוגיים צריכים לאמץ את הילד שלהם, בהליך אימוץ בירוקרטי, כי נשאה אותו אישה אחרת. כיום, אט אט, בתי המשפט מתחילים לשנות את ההליכים האלה, לאחר תביעות ומשפטים רבים, ולחסוך מההורים הביולוגיים של הילד את הליך הגיור והאימוץ.

מה עולה יותר? פונדקאות בארץ או פונדקאות בחו"ל?

בארצות הברית, הליך פונדקאות עולה כחצי מיליון שקל. בארץ, כל הפרויקט עולה כ-250 אלף שקל, וכך גם בארצות העולם השלישי. לכן, מבחינה כלכלית, לבצע פונדקאות בארץ או בהודו - יעלה לזוג המיועד אותו הדבר.

בארץ, הכסף שהשקיעו בני הזוג בפרויקט החשוב להם כל כך, נשאר מוגן לאורך כל הדרך. לאחר שמקבלים אישור לבצע את ההליך, על ידי הוועדה לנשיאת עוברים, כל הכסף נסגר בחשבון הנאמנות של עורך הדין על שם הזוג; ועל פי החוזה בין בני הזוג לבין הפונדקאית, הכסף עובר לפונדקאית בשלבים - על ידי הנאמן, תוך כדי ההריון, הלידה וגם אחריה. אם ההריון לא נקלט אצל הפונדקאית, הכסף נשאר אצל בני הזוג. כאשר מבצעים את ההליך במדינות עולם שלישי, לעתים מפסידים את כל הכסף - הבלתי מוגן - גם אם לא נקלט כל הריון.

מי לא יכול לבצע את הליך הפונדקאות בארץ - ונדרש לבצע אותו בחו"ל?

הורים יחידנים, אנשים בעלי עבר פלילי, וגם זוגות שעברו את גיל הפריון - עד גיל חמישים - לא יוכלו לעבור הליך פונדקאות בארץ.

מהו החסרון בהליך פונדקאות בארץ?

החיסרון האמיתי הוא עניין של זמן. בארץ לוקח כמה חודשים טובים לאתר את הפונדקאית המתאימה לבני הזוג. זוג שמבצע את ההליך לבד, עלול להסתבך גם למעלה משנה, ועד לשנים ארוכות, בחיפוש שגוי אחר פונדקאית. הפתרון לכך הוא לפנות למרכז ייעוץ מקצועי המתמחה בנושא, לאתר פונדקאית מתאימה - בתוך חודשים ספורים, וכך לקבל ליווי מקצועי צמוד מרגע ההחלטה, ועד לרגע הלידה.

מה נדרש מזוג העתיד לעבור הליך פונדקאות במדינת ישראל?

ראשית, נדרש אישור ראשוני מהוועדה של משרד הבריאות. אחרי שזוג מקבל אישור, כאמור, הוא צריך לפנות למרכז ייעוץ, כדי לאתר עבורו את הפונדקאית המתאימה - ולהכין עבורו את שלל המסמכים, עבור הוועדה לנשיאת עוברים, מטעם משרד הבריאות. לאחר ההליך הבירוקרטי והאישורים הנדרשים, מתחילים את ההליך הרפואי. בדרך כלל, חולפת חצי שנה מרגע הפנייה למרכז ייעוץ - ועד לתחילת התהליך הרפואי עצמו, מול הפונדקאית.

סיגל גיסין היא עורכת דין המתמחה בנושא פונדקאות בישראל ומנהלת המרכז "חיים חדשים - פונדקאות", יחד עם עו"ד תמר רובינשטיין.

בואו לדבר על זה בפורום פונדקאות.

  • קבע פגישה
  • שאל אותי
רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום