חדר ניתוח או כסא דנטלי?

(7)
לדרג
תוכן מקודם

היכן לבצע טיפולי שיניים בהרדמה כללית או בסדציה? רק בחדר ניתוח אמיתי, כי בבריאות - בטיחות היא מעל הכל

רופא שיניים
1-599-501599

סדציה או הרדמה כללית לצורך טיפול שיניים היא הרדמה כללית לכל דבר. העובדה שהליך ההרדמה הכללית נועד עבור טיפול שיניים ולא עבור ניתוח לב פתוח, לא משנה את החשיבות של הצורך בהקפדה על כללי בטיחות אוניברסליים, הנדרשים בהתערבות במצב ההכרה.

בדיוק כפי שלא נבצע הרדמה כללית במקרה של ניתוח לב פתוח בחדר הבדיקה של הכירורג, אלא בחדר ניתוח מצויד ומפוקח, כך גם טיפול שיניים בהרדמה כללית יש לבצע בחדר ניתוח משוכלל ולא בחדר טיפולים דנטלי רגיל.

במקום להביא למרפאת השיניים מרדים עם מזוודה של חומרי הרדמה, בטיחות הטיפול מחייבת לבחור בחדר ניתוח אמתי, הכולל את כל הציוד של מרפאת שיניים מקצועית, ערוך לכל הפתעה ומאפשר תגובה לכל מצב חירום.

זו המשמעות של בטיחות; וחשוב לזכור כי אין להקל בדרישות הבטיחות רק בגלל שמדובר "בטיפול שיניים".

גם במקרה של סדציה עמוקה כלומר, התערבות תרופתית ללא מכונת הרדמה, המרפאה חייבת להיות מצוידת במכונת הרדמה ומוניטורים המאפשרים, במידת הצורך, מעבר למצב של הרדמה. לעיתים טיפול מתחיל כסדציה תרופתית, אך התגובה של המטופל שונה מהממוצע, המטופל שוקע מעט יותר ויש צורך לתמוך בו מיידית עם מכונת הרדמה מבלי שיגרם לו נזק.


בהרדמה כללית, רופא השיניים והמרדים עובדים יחד. צילום: באדיבות מדארט

בהרדמה כללית, רופא השיניים והמרדים עובדים יחד. צילום: באדיבות מדארט

מיטה רפואית או כסא דנטלי?

רק מיטת רפואית!

כסא דנטלי מותאם לטיפולים קצרים יחסית. בטיפול שיניים רגיל, גם אם הוא אורך מספר שעות, המטופל כל הזמן זז על הכסא ומשנה תנוחה.

במצב של הרדמה כללית או סדציה עמוקה המטופל שוכב ללא תזוזה ולכן ישנה חשיבות רבה להשכבת המטופל בתנוחה ניתוחית נכונה. (positioning).

מהי השכבה ניתוחית נכונה?

השכבת מטופל בתנוחה ניתוחית נכונה היא תורה שלמה. השכבה לא נכונה, מיטה או כסא ללא אמצעי תמיכה מתאימים עלולים לפגוע באיכות הטיפול ובבריאות המטופל. כאשר המטופל במצב של טשטוש עמוק או הרדמה, הרפלקסים ההגנתיים של שמירה על דרכי הנשימה מדוכאים. המטפלים (הרופא המטפל והמרדים) אחראיים על שמירת דרכי האוויר במקום המטופל.

השכבה ניתוחית נכונה מתייחסת לתמיכה בצוואר, שמירה על גפיים עליונות, גפיים תחתונות וטמפרטורת הגוף:

תמיכה לצוואר - שמירה על זווית המאפשרת מעבר אויר אופטימלי. במיטת חדר ניתוח ישנן כריות התומכות את הצוואר באופן פסיבי. בכסא דנטלי אין כל תמיכה לצוואר; המטופל מחזיק את הצוואר בעצמו.

תומכי ידיים - הגפיים לא זזות במהלך הרדמה כללית. בחדר ניתוח קיימים תומכי ידיים, המאפשרים תמיכה לטרלית ליד (שלא תישמט מהמיטה). יש לרפד את סביבת המרפק על מנת למנוע לחץ על עצבים פריפריים.

תומכי רגליים בחדר ניתוחים קיימים שרוולים המחוברים לרגליים ומבצעים מסאג במהלך הטיפול כולו, על מנת לשמור על זרימת דם תקינה מהרגלים למרות חוסר התזוזה.

טמפרטורת גוף - המטופל מכוסה בשמיכת אוויר חם, השומרת על חום גופו. כמובן שאין מדובר בשמיכה חשמלית רגילה (היכולה לגרום לכוויה בשל חוסר תזוזה).

חשוב לזכור כי כסא דנטלי אמנם זמין ונוח יותר לעבודה לרופא השיניים המטפל, אך בטיחותי פחות למטופל שאינו בהכרה. שמירה על בטיחות המטופל מחייבת ביצוע ההליך בחדר ניתוח.

מי שומר על דרכי הנשימה של המטופל במצב של טשטוש?

המרדים כמובן!

בטיפולי שיניים, בניגוד לרוב הטיפולים האחרים ברפואה בהרדמה כללית, הרופא המטפל (רופא השיניים) והמרדים עובדים יחד באותו חלל, חלל הפה. בעת שרופא השיניים עובד בחלל הפה עם מים, מסלק אבנית מזוהמת ומשתמש בחומרים שונים, המרדים צריך להשתמש באותו חלל כדי להגיע לדרכי הנשימה עם חמצן ולאפשר הנשמה בטוחה ויציבה לכל אורך הטיפול, מבלי שטיפת מים או חומר אחר יחדרו בטעות לקנה הנשימה.

בטיפול תחת הרדמה כללית, לאחר הטשטוש הראשוני, המטופל מחובר למכונת הנשמה השומרת על רמת חמצן יציבה ובטוחה לכל אורך הטיפול. מכונת ההנשמה מאפשרת הפרדה מלאה בין חלל הפה בו עובד רופא השיניים עם מים, שאריות אבנית מזוהמת וחומרים שונים לבין האזור החיוני להנשמה ונשלט על ידי המרדים.

גם בטיפולים בהם נדרש טשטוש קל יותר, וקיימת התחושה שאין צורך בהנשמה והמטופל עירני מספיק על מנת לשמור בעצמו על דרכי האוויר (דהיינו להשתעל, אם טיפת מים מגיעה לגרונו ולא לשאוף אותה לריאות), צריך להימצא כל הציוד הנדרש, על מנת לספק למטופל במידת הצורך, חמצן באמצעות מכונת הנשמה.


ברפואת שיניים רק 8% מהרופאים הם מומחים. צילום: באדיבות מדארט

ברפואת שיניים רק 8% מהרופאים הם מומחים. צילום: באדיבות מדארט

התאוששות, היכן? בחדר התאוששות או בחדר המתנה של המרפאה?

רק בחדר התאוששות!

נכון שטיפול שיניים הוא טיפול פשוט מבחינה כירורגית, אך סדציה עמוקה או הרדמה כללית הם התערבות תרופתית במצב ההכרה של המטופל. בסיום הטיפול יש צורך בהתאוששות מבוקרת, עד שהמטופל יוכל לחזור לביתו.

חשוב לבצע את התאוששות בפיקוח צוות מקצועי הכולל אח סיעודי ומרדים שמשגיחים על המטופל בחדר התאוששות. בדרך כלל המטופל ישוחרר לביתו לאחר שעות ספורות, אך יש להיות ערוכים לאפשרות של אשפוז במקרה הצורך.

מי מטפל בך? רופא שיניים כללי או רופא שיניים מומחה?

רק רופא מומחה!

אחרי שהבנתם את החשיבות של חדר ניתוח אמתי חשוב לבחור צוות מומחה:

צוות הרדמה: מרדים מומחה, וצוות סיעודי של אח/אחות טיפול נמרץ, המקבלים את המטופל עם הגעתו, מלווים אותו במשך הטיפול ואחראיים לשחרור המטופל בסיום ההתאוששות. וכשמדובר על צוות הכוונה לצוות, לא מרדים יחיד, טוב ומנוסה ככל שיהיה. עדיף שהטיפול יבוצע במרכז רפואי, בו כל הזמן ישנם במקביל מרדימים נוספים וצוות סיעודי לתגבור בכל מצב.

צוות רפואי: טיפול שיניים בהרדמה כללית או סדציה רשאי להעניק רק רופא שיניים מומחה ברפואת הפה; כירורגייה פה ולסת; רפואת שיניים לילדים; או רופא שעבר קורס מזורז לטיפולי שיניים בהרדמה כללית.

ברפואת שיניים רק 8% מהרופאים הם מומחים. ברור לכולם שבעת טיפול שיניים בהרדמה כללית רצוי שהמרדים יהיה רופא מומחה בהרדמה. בדיוק אותו היגיון ברפואת שיניים. רצוי שהטיפול הדנטלי יבוצע עי צוות של רופאי שיניים מומחים, הפועלים לפי תכנית הטיפול. ניתן ורצוי לשלב באותו טיפול בהרדמה מומחה ברפואת הפה, מומחה בכירורגיה, מומחה בטיפולי שורש או מומחה אחר בהתאם לצורך הרפואי.

לסיכום: טיפול שיניים בהרדמה כללית או סדציה עמוקה מחייב את המטופל להיערך כראוי ולשאול את עצמו מספר שאלות חשובות:

האם הטיפול מבוצע בחדר ניתוח אמתי או בחדר טיפולי שיניים שמגיע אליו מרדים?

האם הטיפול יבוצע על כסא דנטלי או מיטת חדר ניתוח?

האם יש חדר התאוששות במרפאה ומי הצוות שילווה אותי בהתאוששות?

האם הרופא המטפל הוא מומחה ברפואת הפה? מומחה בכירורגיה פה ולסת? מומחה ברפואת שיניים לילדים או רופא כללי שסיים קורס?

ד"ר גלית כהן היא מומחית לרפואת הפה, מנהלת מרפאות השיניים של קבוצת מדארט.

סייעה בהכנת הכתבה: יערית טרבלסי, כתבת Zap Doctors.

בואו לדבר על זה בפורום רפואת שיניים בהרדמה מלאה.

  • קבע פגישה
  • שאל אותי
רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום

עוד בתחום