פורום הפרעות בתקשורת

פורום זה סגור לשליחת הודעות חדשות. לפורום הפעיל - הפרעות בתקשורת - שמיעה, שפה, דיבור ובליעה
פורום הפרעות בתקשורת נועד לתת מענה ראשוני להורים בכל הנוגע לאבחון של הפרעות בתקשורת בקרב פעוטות וילדים. בין היתר המענה יהיה על הפרעות בדיבור והיגוי, הפרעות בשמיעה, הפרעות קול, הפרעות בליעה ועוד. אנו מאחלים לגולשים גלישה מהנה בפורום.
129 הודעות
116 תשובות מומחה

מנהלי פורום הפרעות בתקשורת

16/08/2015 | 12:43 | מאת: חן

שלום ביתי בת שנתיים וארבעה חודשים, אינה ובטאת ק. היא אומרת תומי במקום קומי. ירות במקום ירוק. האם זה דרוש טיפול או שיעבור מעצמו? תודה!

31/03/2015 | 22:29 | מאת: אבי

שיחקתי עם אחיין שלי מה גדול ממה, הראיתי לו ביד אחת 3 אצבעות וביד שניה 2 אצבעות. אח"כ בקשתי ממנו שהוא יעשה אותו דבר והוא לא הצליח לפתוח 3 אצבעות לבד. ידוע לי שיש לו בעיות של שרירים בידיים וצריך לחזק אצלו את השרירים. יש תרגילים מומלצים לפתיחת אצבעות?

לקריאה נוספת והעמקה
31/03/2015 | 22:35 | מאת: אבי

שכחתי להוסיף שהוא עוד חודש בן 6

אבי שלום, זה פורום הפרעות בתקשורת... אנא פנה לפורום הנכון

30/12/2014 | 14:21 | מאת: ניסי

יש לי בת בת 3 היא מאוד מפותחת ומתקדמת מבחינת דיבור. בחודשיים האחרונים החלה ממש להתקע עם מילים ולגמגם.היא לא מגמגמת בכל המילים אלא בעיקר במילה הראשונה של המשפט. האם יש לנו סיבה לדאגה? האם יש צורך לקחת אותה לבדיקה כלשהי? תודה רבה!

לקריאה נוספת והעמקה

ניסי שלום בדרך כלל מדובר בתופעה נורמלית בהתפתחות הניכרת חוסר שטף התפתחותי. חשוב מאוד כיצד מגיבים לנושא: להתנהג כרגיל - לא להתייחס לאיך אומרת אלא לתוכן, להיות סבלניים ולשדר הכר כרגיל. בתקופה כזו מומלץ להפחית בדרישות השפתיות כלומר לא לשאול אותה שאלות 'הדגמה' מול אחרים (ספרי לסבתא מה עשינו אתמול וכדומה) ולהעדיף שאלות שניתן לענות כן/ לא. במקביל חשוב לא לוותר בעניינים אחרים כגון משמעת כדי שלא יהפוך לכלי יעיל להשגת מטרות. התופעה הזו לרוב עוברת תוך 1-3 חודשים. פונים לאבחון קלינאית תקשורת כאשר : - התופעה נמשכת מספר חודשים - כאשר יש החמרה משמעותית באופן בן נתקעת או שמביעה לחץ , נמנעת משיחה וכו' - כאשר אתם מוטרדים מאוד בהצלחה

16/08/2014 | 17:31 | מאת: רונה

שלום יש לי בן בן שנתיים מאד בוגר לגילו מבין הכל וקשוב למה שקורה סביבו למעט נושא האלימות הוא מרביץ לכולם ונושך וכמה שלא מסבירים לו הוא כאילו לא מבין אותנו אנחנו ממש לא יודעים איך להגיע אליו נשמח לעצה

02/08/2014 | 15:45 | מאת: סלימאן

שלום, אני בן 25, אני חווה בזמן האחרון קושי לומר כמה מילים ספציפיות, או צירוף של כמה אותיות, למשל מילים כמו: ארט"ילר"י, "לצמצ"מם , "סטטיס"טיקה,אינטו"איצי"ה, רוב המילים שנגמרות ב ציה. יש לציין שאני מדבר טוב ורגיל, אולי הייתי ביישן שנים רבות ולא דיברתי בקול רם, אך בצבא הייתי בתפקיד שהכריח אותי להגביר את הקול, שמאז החלו להתגלות כול המילים קשות שאני מנסה להתמודד איתם. האם תוכלי בבקשה להכווין אותי לסוג הבעיה והפתרון?

לקריאה נוספת והעמקה

סלימאן שלום אם מדובר בתופעה שהופיעה בפתאומיות יש צורך תחילה בברור רפואי במידה וזו תופעה קיימת שפשוט מפריעה לך יותר יכום עליך לפנות לאבחון קלינאית תקשורת. באבחון יבדקו במה מדובר וכיצד ניתן לעזור בכל מקרה יש לבצע גם בדיקת שמיעה בהצלחה

03/07/2014 | 11:54 | מאת: טל

האם מוכרת תופעה שילד מגמגם בבית אבל לא בגן? (ילד בן שנתיים ושיבעה חודשים)

לקריאה נוספת והעמקה

דבר ראשון בגיל שאת מתארת לרוב מדובר בחוסר שטף התפתחותי ולא בגמגום. האם בוודאות התופעה לא מופיעה בגן או שיתכן שהם פשוט רואים זאת כדבר נורמלי (וחוסר שטף התפתחותי הינו תופעה נורמלית). בכל מקרה חוסר שטף יכול להיות בולט יותר במצבים מסוימים. באופן כללי חוסר שטף התפתחותי הינו תופעה המורכבת מחזרה על מילים או על ההתחלה של המילה, ללא תסכול מצד הילד והדבר אורך סביב 3-4 חודשים . כאשר מדובר בתופעה כזו ההמלצה הינה לא להתייחס ולהתנהג כרגיל ברוב התחומים. בתחום הדיבור מומלץ בתקופה כזו לשאול בעיקר שאלות כן/לא ולאפשר לילד ליזום דיבור. אם מדובר בסימנים אחרים או שאתם מודאגים אז שווה לפנות לאבחון קלינאית תקשורת בהצלחה

08/06/2014 | 13:42 | מאת: יעל

בני בחל לגמגם לפני חודש. מתי כדאי ללכת לקלינאית תקשורת? אם קראנו את כל ההוראות שיש באינטרנט להורים (כמו לא להאיץ בו, לא לבקש ממנו להגיד מילים אלא לחכות שזה יבוא ממנו, וכו') - האם עדיין יש טעם ללכת לטיפול?

לקריאה נוספת והעמקה

בן כמה בנך? כאשר מדובר בילד מתחת לגיל 6 מחכים כמה חודשים יש להגיע לאבחון אם הגמגום נמשך יותר מ3-4 חודשים או שבנך מתחיל להביע תסכול או שניכרת החמרה בגמגום

25/04/2014 | 00:20 | מאת: שרה

נכדי בן שנתיים וחודשיים אומר אך ורק: אבא ואמא. אנחנו מבינים אותו בד"כ וגם מבין אותנו, עושה רושם ששומע טוב, אך כל דבר שעונה הוא משתמש במילה אחת קבועה: "אגה" (עם פתח). מתהלך על קצות האצבעות. רופא אורטופד אמא שאין מה לטפל ברגליים. שזה יעבור. כל הזמן הולך על קצות האצבעות. לאחר כל הנתונים שציינתי מה עם הדיבור??? להמתין או שזה בעייה שרק אומר שני מילים??? תודה.

לקריאה נוספת והעמקה

שרה שלום, אם ההורים חוששים מאיחור בדיבור מומלץ ביותר לפנות לאבחון קלינאית תקשורת אשר תתרשם גם מיכולותיו התקשורתיות של נכדך ומרמת הבנת השפה ולא רק מהבעת השפה, אוצר המילים וההיגוי. לפני האבחון יש לבצע בדיקת שמיעה, לא תמיד ההתרשמות לגבי השמיעה תואמת את מצב השמיעה בפועל. בהצלחה!

27/02/2014 | 15:15 | מאת: יעל

בני בן 6 ושלושה חודשים, לא מבטא נכון את האות צ. הוא ילד עם הרבה קשיים ומטופל כבר שלוש פעמים בשבוע (ספורט טיפולי, מרפאה בעיסוק וטיפול ריגשי). האם כדאי כבר להתחיל בטיפול אצל קלינאית תקשורת או שלא ממש חשוב מתי מתחילים? אם אפשר לחכות - עד איזה גיל?

לקריאה נוספת והעמקה

יעל שלום, לא ציינת את סוג השיבוש באות צ. אני יוצאת מנקודת הנחה שמדובר בשיבוש מסוג דחיקת לשון, הגיית ההגה כשהלשון מבצבצת מבין השיניים. אם בנך לא מביע תסכול מהשיבוש ניתן לחכות. הטיפול יהיה יעיל יותר כשיעשה בתקופה בה יש לכם פנאי לתרגל ובה יש לילד מוטיבציה לשינוי ההגייה שלו. בהצלחה!

25/02/2014 | 18:53 | מאת: אמא מודאגת

רציתי לשאול ולברר לגבי גמגום פתאומי שהופיע אצל בני (עוד 3 חודשים בן 3) לפני כמה ימים הרגשתי משהו מוזר באופן התבטאות בני והגיית המילים הוא פתאום נעצר לפני שהוא מדבר לוקח לו זמן להוציא מילה וגם כשהיא יוצאת המילה מגומגמת וקטועה רציתי לציין שלפני זה בני היה מדבר באופן רציף ושותף הוא ילד מאוד פעלתן ומבין עניין. שאלתי במעון את המטפלת אם היה משהו שיכול לגרום לו לבהלה או משהוא קיצוני שבגללו נגרם הגמגום אך לא קיבלתי תשובה מספקת ואמרה שיכול להיות נבהל כשעבדו בגן פועלים עם מקדחה. אשמח לקבל יעוץ והכוונה בנושא כי אני מאוד מודאגת ולחוצה מהענין. תודה

לקריאה נוספת והעמקה

שלום לך, את מתארת תופעה נפוצה. ל 20% מהילדים בגיל הרך יש חוסר שטף בדיבור ול-5% מהילדים יש גמגום הנמשך למעלה מחצי שנה. ברב המקרים תופעה זו חולפת. אם את מודאגת פני להדרכה על ידי קלינאית תקשורת. את יכולה להעזר בינתיים באתר המצויין של אמב"י (ארגון מגמגמים בישראל) בחלק: "מידע להורים". http://www.ambi.org.il/information-for-parents.html בהצלחה!

17/02/2014 | 20:20 | מאת: אמא1234

האם ניתן להשעות ילד על הרצף של התקשורת מבית ספר כאשר מדולב יחידני עם סייעת 24 שעות בשבוע?

שלום לך, אם תרצי כתבי את פרטי המקרה וננסה לחוות דעה או להציע פתרון.

11/02/2014 | 16:16 | מאת: שירן

יש לי ילד היום הוא בן שלוש ואני אציג בקצרה את הבעיה מגיל קטן עשה בעיות הוא לא רצה לינוק היה תינוק לא רגוע מכיוון שלא רצה לינוק ולא ישב באופן רגוע על השד היה מאוד קשה להעביר אותו לבקבוק. זה המשיך בכך ששי לא היה ישן טוב לא נרדם מוקדם היה קם באמצע הלילה כאילו נגמר... משם המשיך לכך שהיה יותר גדול מגיל שנה הייתי קוראת לו והוא לא היה מסתכל ולא מסובב את ראשו אלינו היה משחק רק במכוניות או בגלגלי המכוניות לא היו לו תחומי משחק בכלל וחוסר הצבעה . היום הוא בן שלוש עדיין אין לו קשר עין (יש קשר עין אבל מאוד קצר) יש לו אחות בת שנתיים והוא לא משחק איתה בכלל אין לו שום תחומי משחק מגוונים הוא לרוב משחק עם מכוניות,גם היום נרדם מאוד מאוחר בשעה עשר אחת עשרה שישן רק שעה בצהריים,שהוא רוצה משהו הוא נשכב על הרצפה וצרח צרחות מונוטוניות (כאלה שחוזרות על עצמן) שאני משווה את התפתחותו להתפתחות של אחותו היא עוקפת אותו בהרבה. הדבר שמדאיג אותי זה ששנה הבאה אמור להיכנס למסגרת של גן תת-חובה ואני לא שלמה עם האבחון שבו נקבע כך: מדובר בילד עם איחור שפתי משמעותי וקשיים קלים של תקשורת נכון לגיל שנתיים ...יש לציין שאת האבחון ביצעתי אצל פסיכולוגית קלינית ולא במכון. ואני מפחדת שילך שם לאיבוד ושיכנס למסגרת שאינה מתאימה לו. מה דעתך האם ישנה אפשרות שאכן מדובר באוטיזם? ועוד משהו שרציתי לציין נעשה לו אבחון בגיל שנתיים CRAS ע"י פסיכולגית ויצאה תוצאה של 28 ומציון 30 זה נחשב לאוטיזם האם זה גבולי?

לקריאה נוספת והעמקה

שירן שלום כמובן שלא ניתן לבצע אבחנה ע"ס דיווח. אם את לא שקטה עם האבחנה זה בהחלט לגיטימי לקבל חוות דעת שניה. עלייך לפנות למכון להתפתחות הילד לביצוע אבחון מקיף או לפסיכיאטר ילדים לגבי מסגרת בשנה הבאה האם הומלץ גן מיוחד? שפתי / תקשורתי? כדי להתיעץ עם הצוות שמטפל בבנך איזו מסגרת תתאים לו ותעזור לו להתקדם בהצלחה

היי, אשמח להמלצה לקלינאי תקשורת במרכז איזור ראשל"צ,ת"א יהוד , אפשרי ם איזורים אחרים במארכז, לנערה בגיל 13 עם דיבור מהיר ובליעת מילים, תודה רבה .

ורד שלום, לא ניתן להמליץ על קלינאי/ות תקשורת במסגרת הפורום. תוכלי למצוא רשימת קלינאיות תקשורת לפי הדרישות שציינת באתר האגודה הישראלית לקלינאי תקשורת http://ishla.org.il/%D7%A2%D7%9E%D7%95%D7%93-%D7%94%D7%91%D7%99%D7%AA/ באזור "חיפוש קלינאי תקשורת". וכן המלצות בקבוצת הפייסבוק "מטפלים ומטופלים מתקשרים". https://www.facebook.com/groups/383124295093223/ בהצלחה!

16/01/2014 | 12:09 | מאת: גמגום בגיל 11.5

הי, בני ילד מאד רגיש, יש לו קשיים בלמידה ובעקבות כך תסכולים רבים ובטחון עצמי ירוד. הוא גם יחסית ילד חרד ודאגן. הוא התחיל לגמגם מעט בגיל 4, זה לא היה גמגום משמעותי ועלה וירד לסירוגין. בכיתה ג זה הפך להיות מציק אך שוב רוב הזמן לא היה מגמגם. גימגם יותר במצבי לחץ. כעת הוא בכיתה ו' ולאחרונה הגמגום מפריע לו להתבטא. בכיתה הוא מונע מעצמו לפעמים לדבר כדי שלא ישמעו (למרות שהמורה אומרת שאינה חשה בכך והוא דוקא משתתף), בבית כשהוא נתקע הוא מתאמץ לומר את המילה עד שהיא יוצאת (זה קורה פעם ביום) ולרוב כשהוא מתחיל לדבר הוא מתחיל בלומר: ו ו ו ...אמא אני רוצה... או- אבל אבל אבל... זה מציק לו והוא אומר את זה, אך אני מרגיעה אותו ואומרת שזה ממש לא בעיה וזה יסתדר (כדי לא להעצים את הבעיה ולתת לה מקום) אך אני מוסיפה ואומרת שאם זה מציק לו והוא היה רוצה עזרה אפשר ללכת לקלינאית תקשורת שתלמד אותו להתגבר על הקושי. ייתכן שאני טועה בגישה שלי ואת זה הייתי רוצה לשאול כאן...אני פשוט חוששת להעצים את הבעיה מכיוון שהיו עליות וירידות ואני תמיד מקוה שהירידה תישאר היכן שהיא...וזה יעבור. יש לציין שבעלי מגמגם באופן קל, ייתכן שהוא מנסה להזדהות איכשהו? האם זה תורשתי? תודה רבה, אשמח לתשובה בהקדם.

לקריאה נוספת והעמקה
16/01/2014 | 14:19 | מאת: נטע

היי טלי, ממליצה לך ליצור קשר עם דייב למלמן. טיפל באחיין שלי עם מקרה מאוד דומה ועשה נפלאות.

טלי שלום, טוב עשית שהצעת לבנך לפנות לטיפול. הוא מודע כעת לאפשרות ויודע שאם יהיה מעוניין בכך אתם תתמכו. לפעמים הנסיון לא לדבר על נושא משמעותי בבית יכול להעצים את הבעיה יותר מאשר אם היא מונחת על השולחן. לגמגום יש גם גורמים תורשתיים אך לא רק. אני ממליצה לך לעיין באתר של אמב"י- ארגון מגמגמים בישראל במיוחד בחלק של "מידע להורים". בהצלחה!

16/01/2014 | 11:56 | מאת: טלי

16/01/2014 | 11:56 | מאת: סיגל

שלום, בתי בת כמעט 3 ויש לה עיכוב בדיבור. אנחנו בתהליכי קבלת תור לאיבחון, וכרגע על סמך הרגשתנו והשוואה לילדים אחרים בני גילה, אנחנו מבינים שיש עיכוב. יש לה אוצר מילים גדול, היא אומרת משפטים בני 3-4 מילים, לעיתים 5, אך יש מצבים שאיננה מסוגלת לומר את מה שרוצה וקשה לה לתכנן את המשפט. היא מחליפה את האותיות ג,ק ב-ד,ת. ולא תמיד מסוגלת לבטא ח ו-ר. אני יודעת שההתרשמות שלך היא מצומצמת, אך לאור מה שכתבתי ולאור נסיונך, האם יש סיכוי לגשר על הפער הזה עד גיל מסוים ולא יהיו לה יותר בעיות שפתיות? או שבמצב כזה הילדים בדר"כ גדלים עם להיות לקויי למידה? האם גורלה נחרץ?? תודה מראש.

לקריאה נוספת והעמקה

סיגל שלום, טוב עשית שהתחלת באבחון. אבחון וטיפול מתאימים ומוקדמים יכולים בהחלט לגשר על הפערים שציינת. בהצלחה!

22/12/2013 | 14:07 | מאת: שירן

שלום בני הפעוט בן שנה שישה חודשים לא ממלא הנחיות / מטלות שאני מבקשת ממנו . יש לי במשפחה אחיין אוטיסט PDD , ולכן אני מודאגת נורא . יש לציין שבני מגיב לשמו ,מזהה ושמח שבאים לקחת אותו מהגן ,נהנה ממשחק משותף ,יש קשר עין רציף ,ממלמל { ואפילו אומר כמה מילים כמו קח ,במבה ,אור ומצביע על האור אפצי לפי מילים של השיר . מבחינת מוטורית הוא נהדר הולך ,רץ ,עולה במדרגות , משחק בונה מגדלים בלגו. הבעיה היא שאני יודעת שסימפטום האוטיזם הוא גם אהבה לסבב גלגלים והוא אוהב לסובב גלגלים . והבעיה היא שהוא אינו מקשיח למהנחיות שלי כגון : הוא יושב ליד המוצץ או בקבוק , ואני אגיד לו להביא לי . הוא מתעלם לחלוטין. הוא יסתכל אך לא יביא לי .? יש מצב שהוא לא מבין אותי ? אני יושבת לידו ומושיטה יידים ואומרת " תן לאמא " - הוא לא נותן . האם אני צריכה אבחון מעמיק ? האם אני צריכה קלינאית תקשורת ? יש מצב שיש לו שמיעה סלקטיבית ? אשמח לקבל תשובה תודה רבה .

לקריאה נוספת והעמקה

שירן שלום הרבה סימפטומים של בעיות הינם נורמלים במינון מסויים (לדוגמא סיבוב גלגלים), את מתארת הרבה דברים יפים על השפה והתקשורת אך מאוד קשה לאבחן על סמך דיווח. מאחר ואת מאוד מוטרדת ויש לך דוגמא למה יכול לקרות אני ממליצה לך לעבור אבחון קלינאית תקשורת. ככה תקבלי מענה אמיתי ומדוייק לדאגותיך בהצלחה

28/11/2013 | 14:18 | מאת: hagar

כמה זמן אחרי ניתוח כפתורים ושקד שלישי אפשר לצפות לשיפור בדיבור (ילד בן שנתיים)?

לקריאה נוספת והעמקה

במידה וזו הסיבה העיקרית לאיחור השיפור לרוב מהיר מאוד. יחד עם זאת לא תמיד הוא מספק מאחר ולפעמים הפער שנפתח מבני הגיל גדול. בנוסף בהרבה מקרים קיים איחור שפתי שאינו קשור למצב השמיעה ואז השיפור יהיה קטן מאוד בכל מקרה אם הילד אינו משלים את הפערים תוך 2-3 חודשים מהניתוח כדאי להגיע לאבחון קלינאית תקשורת ולהתיעץ בהצלחה

24/11/2013 | 10:02 | מאת: מרדכי

שלום רב יש לי תלמיד בשיעור פרטי, בן 16, שהופנה אלי בעקבות בעיות של קשב וריכוז. התחושה שלי היא שזו כלל לא הבעיה,אולי רק תוספת. אתאר בשני משפטים איך זה נראה בשטח: מדי פעם הוא 'נעלם' לי אפילו באמצע משפט, הוא מתנתק וכאילו שוקע בהרהורים באופן שהוא כמעט לא מגיב בכלל או מגיב אבל נראה ממש כמו מתוך שינה,רק עם עיניים פקוחות,בוהות לא ממוקדות . הוא לא שומע אותי, כלומר טכנית הוא שומע מצויין, ואם אדרוש ממנו בקול רם, הוא מסוגל לחזור מילה במילה (כאמור זה נראה כמו מתוך שינה) על מה שאמרתי, אבל אין לו שמץ של מושג מה המשמעות של מה שאמר גם אם השאלה הייתה מה השם שלו. הוא לא ידע לענות על השאלה או יענה בלי קשר בכלל. בזמן הזה הוא לא מסוגל ליצור קשר עין גם אם אבקש או אנזוף בו (לצורך בדיקה-כמובן) שיסתכל עלי הוא לא יעשה את זה-נראה שיש לו מחסום פנימי שלא מאפשר לו. כשהוא 'מתעורר' הוא יכול לצחקק על הטעויות שלו אבל לא להיות מודע לכך שהתנתק וכמובן להתנתק שוב אחרי כמה רגעים. ההתנתקות יכולה להיות לרגעים קלים וגם לדקות ממושכות. דיברתי עם כמה ממומחים שהעלו אפשרויות של אוטיזם או אספרגר למעשה זה נראה כמו נרקולפסיה אבל עם עיניים פקוחות ולא כתוצאה מעייפות. זה רק נראה כך. אשמח לשמוע דעות בעניין.

לקריאה נוספת והעמקה

התופעות שאתה מתאר יכולות לנבוע מסיבות רבות ושונות : נוירולוגיות (קשב וריכוז, אפילפסיה , אחר), רגשיות, שפתיות (אספרגר) ורבות אחרות. כמובן שבלי אבחון מקיף לא ניתן לדעת וזה בהחלט מצדיק אבחון. בשלב ראשון כדי להפנות לנוירולוג אם תאור התופעה כפי שהיא נראית אצלך כדי שישקלו אבחונים נוספים

שלא ניתן להבין אותו. זכיתי באב נפלא מוצלח משכיל ואוהב. ובבעל נפלא. אינטליגנטי. בעיות הדיבור הן מינוריות וגרמו לי להיות סבלנית כלפי בעלי הגמגום ובעיות הדיבור ככלל. זה לא מפריע אם כמוני למדתם לבקש מהבן אדם לחזור שנית על דבריו או לדבר לאט יותר. הם יודו לכם תאמינו לי.

ילד בן 2.7 איחור התפתחות של שנה בדיבור והבנה. מטופל בקליני תקשורת פעמיים בשבוע. בגן מיוחד רק בשנה הבאה יכניסו אולי. בינתיים איך אפשר לעזור לו להתקדם?הוא בן גן פרטי.

לאה שלום, אני ממליצה לשאול את הקלינאי/ת המטפל/ת את השאלה הזאת. הקלינאית תוכל לענות לך בהתאם לשלב השפתי בו הוא נמצא ובהתאם למטרות הטיפול. כאשר יש שיתוף פעולה בין הקלינאי/ת למשפחה הטיפול מתקדם בצורה הטובה ביותר. בהצלחה!

27/11/2013 | 21:31 | מאת: אילנית

אם הילד מתחבר ל IPAD יש המון אפליקציות בעברית של בעלי חיים/פירות/ירקות וכו' כאשר לוחצים על התמונה של החיה/חפץ השם שלה נאמר בקול רם וככה הילד קולט טוב יותר מילים חדשות לאוצר המילים שלו. אני אישית לא ממליצה לך להכניס לגן מיוחד - once את נכנסת לתחום החינוך המיוחד - קשה מאוד לצאת משם (מניסון של כמה חברות). את צריכה לעבור המון ועדות לשם כך. בכל מקרה, באופן אישי מציעה לך לתרגל את נושא השפה עם הבן שלך ככל האפשר. לקחת כל פעם מילה אחת או שתיים ולעבוד עליהם עם הילד עד שאת מבינה שהוא מבין אותם ולעבור הלאה. עבודה רק אצל קלינאית התקשורת לא מספיקה - צריך המון תרגול בבית. זה עוזר ! הבן שלי (בן שנתיים וחצי) לפני 7 חודשים ידע אולי 3 מילים היום אוצר המילים שלו למעלה מ - 120 מילים !! לגבי הגן לשנה הבאה - עצה אישית: תביאי סייעת פרטית לגן פרטי שתעזור לו. את יכולה לבקש מעו"ס במכון להתפתחות הילד שתכתוב לך מכתב לרווחה בעיר שבא את גרה שתרשום לך שהיא ממליצה קבלת סייעת לילד למירב השעות ואז עם המכתב בצירוף דוחות רפואיים של הילד את ניגשת ללשכת הרווחה ומבקשת למלא טופס לקבלת סייעת. סייעת אישית עושה פלאות לילד (מניסיון). בהצלחה

שלום רב, יש לי תינוק בן 4 וחצי חודשים, תופעה שהחלה בחודש האחרון, כאשר אנו הולכים לבתים אחרים ושם המשפחה המורחבת, הוא מתחיל לצרוח ולבכות ללא הפסקה ואף אינני מצליחה להרגיע אותו אפילו שהוא על הידיים, זה קרה לו בבית של אחותי שהיו שם הדודים, זה קרה בבית של סבא וסבתא (הוריו של בעלי). כאשר אנחנו בבית שלנו ואנשים באים לבקר, בהתחלה הוא קצת בוכה אבל אז נרגע. תמיד אני לוקחת לו איתי צעצוע מוכר, את המוצץ ואפילו את הכיסא שלו(כיסא תינוק) בכדי שהוא לא יבהל ויבכה, אך ללא הצלחה. שאנו מטיילים בחוץ, הוא לא בוכה ולא נבהל, אודה לעזרתכם בנושא תודה.

בגיל הזה התנהגויות יכולות להופיע ולהעלם במהירות. כדאי לבדוק יותר לעומק מה מאפיין סיטואציות אלו - האם יש רעש רב, האם הרבה אנשים ניגשים אליו בבת אחת וכולי. בכל מקרה כדאי להתיעץ עם רופא הילדים שלך

22/07/2013 | 20:52 | מאת: א

שלום אני בן 20 ופיתעום התחלתי לגמגם ואני לא יודע מה הסיבה ומה לעשות בנוגע לכך

לקריאה נוספת והעמקה

א שלום, האם חלו שינויים נוספים מלבד הגמגום? אני ממליצה לל להגיע לפגישת אבחון עם קלינאית תקשורת ובמקביל לפנות לרופא משפחה/נוירולוג. בהצלחה!

11/01/2014 | 10:45 | מאת: זיוה מעיין

בד"כ כשגמגום מופיע בגיל כזה , הסיבה היא רגשית. נסה גם לברר את האספקט הרגשי.

30/06/2013 | 15:10 | מאת: רינה

הילד בן שנתיים וחצי שמדבר בערך 40 מילים משובשות כמו אטוס -מטוס . אות - מדרגות . אית-מעלית , אוש- טוש . אייטד- אייפד , הופ , אוטו . אבא , אמא , אקו - שוקו , אתי ( גננת ) אפו - ציפור , אפא- פרפר , עוד , אוגה - אוגר , עגה - עוגה . יודע להגיד קוקו לשאלה איך עושה תרנגול ויודע כלב נחש חתול פרה . הוא יודע גם להשלים מילה אבל עדיין לא מצרף מילים האם ילד כזה יכול להיות עם דיספרקסיה ?

לקריאה נוספת והעמקה

רינה שלום, לא ניתן לקבוע לפי התאור ששלחת את הסיבה לאחור בדיבור. יש לשלול קודם ירידה בשמיעה ואחור בהתפתחות השפה והדיבור שלא קשור לדיספרקסיה. ממליצה לך לגשת לרופא הילדים על מנת להתחיל בתהליך של אבחון קלינאית תקשורת וכן לבקש הפנייה לבדיקת שמיעה. בהצלחה!

16/06/2013 | 09:39 | מאת: עדי

שלום רב הבן שלי בגיל 10 מגמגם בערך מגיל 5 , אנחנו מטופלים אצל קלינאית תקשורת קרוב לשנה , הוא השתפר מבחינת אוצר מילים ואין לו בלוקים ומצמוצים בזמן הדיבור אבל צורת הדיבור השתנתה הוא חוזר על כל מילה כמה פעמים לדוגמא אאאאא אמא אאאאאאני רררררוצה מים וזה מקשה עליי מאוד, הקלינאית אומרת שצריך לדבר לאט אבל קשה ליישם את זה עם חברים וכו מה לעשות?

עדי שלום, כדאי להתייעץ עם הקלינאית המטפלת בנוגע ליישום. אחת הדרכים היא להזמין חבר או את אחד האחים לטיפול כשלב ראשוני בהכללה. בהצלחה!

12/06/2013 | 10:45 | מאת: ליאור

ביתי בת 3 וחצי, לא יודעת להגות את האות ר ומחליפה אותה עם האות ל' לדוגמא פרפר - פלפל שחר- שחל. למי עליי לפנות ומתי ?

לקריאה נוספת והעמקה

ליאור שלום, האות ר' יכולה להרכש באופן טבעי עד גיל 4 בערך ולאחר גיל 4 כדאי לפנות לטיפול קלינאית תקשורת. בגלל שתהליך הקבלה לטיפול אורך בדרך כלל זמן ומצריך גם אבחון לפני הטיפול אני ממליצה לך לגשת כבר עכשיו לרופא/ת הילדים ולבקש הפנייה לקלינאית תקשורת. במקביל יש לבצע בדיקת שמיעה. בהצלחה!

19/04/2013 | 20:24 | מאת: רינת

שלום, ילד בן 4.5, מאובחן עם דיספרקסיה וירבלית ומוטורית... והשאלה שלי היא כזו: יש לו קושי רב ביציאות. הוא לא מסוגל לעשות קקי כשמושיבים אותו בשביל כך והוא אומר "קשה לי", "לא יוצא"... ואחרי זמן קצר כשהוא עסוק במשהו אחר ולא נמצא בשירותים הוא עושה על עצמו... האם זה יכול להיות קשור לדיספרקסיה? ז"א גם פה לא מצליח לעשות באופן רצוני, וכשזה לא רצוני אז הוא עושה? תודה רבה

לקריאה נוספת והעמקה

רינת שלום עד כה לא שמעתי על קשר בין תי התופעות ובמרבית המקרים שאני נתקלתי בהם של איחור בשליטה ביציאות היה חלק מאיחור התפתחותי או סיבות אחרות. בכל מקרה מומלץ לפנות לרופא תפתחותי שיוכל לבדוק את כל הגורמים המשפיעים והמליץ על דרך ההתיחסות בהצלחה

18/04/2013 | 08:34 | מאת: טלי

בני בן שנה וחמישה חודשים. יש לו כ 15 מילים (נראה שיש התקדמות בחודש האחרון) אבל לא אומר אמא. האם זה סביר בגיל הזה? חשבתי שאולי קשה לו עם האות מ' אבל לאחרונה התחיל למלמל "אמממ" כשהוא רוצה לאכול.

טלי שלום, ממה שאת מתארת השלב השפתי בו בנך נמצא מתאים לגילו. אולי הוא לא אומר את המילה "אמא" אך אני מניחה שהוא פונה אליך ומתקשר איתך בדרכים אחרות מילוליות ולא מילוליות. הוא בודאי יגיד את המילה אמא בקרוב- דווחי לנו!

16/05/2013 | 08:26 | מאת: טלי

לפני שבועיים. תודה!

14/04/2013 | 17:14 | מאת: דסמונד

אני נער בן 17 ועליתי לארץ כשהייתי קטן. מאז אני לא מצליח להגות את האות ר'. כשהייתי קטן שלחו אותי לקלינאי תקשורת אבל לא המשכנו עם זה. לפני כמה שנים הצלחתי באופן טבעי להגות את האות ר' הרוסית. ולפני שנה הלכתי לקלינאי תקשורת והצלחתי גם ללמוד להגות את הישראלית. אבל הבעיה שעדיין קשה לי. הפסקתי ללכת לקלינאי לפני שסיימתי את הטיפול וחשבתי שאני אצליח את הטיפול לבד אבל מסתבר שלא. היום אני יכול להגיד את האות באופן רצוף, אבל כשאני משלב במילים, אפילו במילה אחת, זה נשמע כזה ארוך ומאולץ, ובמשפטים בכלל. האם לדעתכם אם אמשיך להתאמן, לדוגמה בחודש הקרוב, אוכל לסיים את הטיפול בעצמי? או שיש צורך לחזור לקלינאי התקשורת?

דסמונד שלום, כשלומדים הגה חדש ההיגוי בהתחלה מסורבל ועם התרגול והשימוש ההיגוי נעשה טבעי יותר. חשובה המודעות ביומיום על מנת להשתמש בהיגוי החדש. על מנת להיות בטוח שההיגוי שלמידת את עצמך הוא ההיגוי "התקין" והיעיל ביותר ועל מנת לקבל הדרכה ליישום מומלץ שתיפגש עם קלינאי/ת תקשורת. יתכן שתזדקק רק למפגש אחד או שניים על מנת להגיע לההשתמש בהגה הנ"ל. בהצלחה!

27/03/2013 | 14:44 | מאת: אילת

בני בן שנה וחודשיים ונמצא במכון להתפתחות הילד מגיל תשעה חודשים לאחר שלא זחל. מאז זוחל זחילת גחון ומתיישב אך אינו עולה לעמידת שש ואינו נעמד עדיין. באיבחון התפתחות מגיל שנה אובחן כמעוכב ואינו מתאים לגילו כיון שאינו יוצר קשר עין תמידי ואינו מצביע על חפצים או עושה ביי ביי. כמו כן כושר המשחק אינו מתאים לגילו. זורק כל דבר לדעתי מחפש גירוי בשמיעה. אינו מחזיק פרי או כריך ולא בקבוק או מוצץ הכל נזרק לריצפה. לפני כחודש התחילו לצאת שיניים ומאז נהיה עצבני מאוד. היה רגיל לישון ולאכול טוב ומכור למוצץ ובשבוע האחרון לא רוצה מוצץ מושך בשיער מרביץ לעצמו ולא רוצה לישון. בדיקת eeg תקינה. מחכים לאיבחון פסיכולוגי ונמצאים בטיפול של קלינאית תקשורת וכנראה נתחיל ריפוי בעיסוק. האם יש המלצות לשיטות טיפול? איני מכירה דבר זה ילד ראשון ואני גרה באילת אז אשמח שתייעצו לי ותחוו דיעה. תודה

15/04/2013 | 10:40 | מאת: חן לדרר

הטיפול ההתפתחותי הינו המתאים ביותר בגיל זה כך שיש תקשורת בין המטפלים השונים. רוב המטפלים ההתפתחותיים עובדים בשיטות טבעיות כלומר למידה דרך פעילות ומשחק בהצלחה

27/02/2013 | 12:38 | מאת: אמא דואגת

שלום רב, בתי בת שנה ושלושה חודשים. מוטורית מתפתחת נהדר ונראה שההבנה שלה די טובה. בנוסף יוצרת קשר נדהר, מבחינת קשר עין, הצבעה, משחק, משחקי קוקו, הוראות פשוטות כמו ידיים למעלה/ תביאי לי, תכניסי X ל-Y וכו. א-ב-ל, כל התקשורת כמעט נעשית במחוות. מדברת מעט מאוד. מקשקשת הרבה אבל רק עיצורים בודדים - מ,ב,ג, לא יותר (לא אומרת ד,ת,ל,נ). מבחינת תנועות משתמשת רק בקמץ וחיריק. בנוסף החלה לחקות מילים רק בחודשיים האחרונים אבל גם זה במסגרת המגבלות שרשומות למעלה. אומרת אימא ואבא אבל לא משתמשת בהם כדי לקרוא לנו (קוראת אבאא ומהמה תמיד כשרוצה משהו, כל דבר). אציין שהילדה דו לשונית, אני ובעלי מדברים איתה עברית אבל ההורים שלי שמאוד מעורבים בחייה מדברים ברוסית וכך גם הגננת שלה. שאלתי היא האם מדובר בעיכוב? אני לא חושבת שיש לה בעיית שמיעה כי מגיבה יפה לצלילים. כיצד ניתן לעודד אותה להפיק עיצורים נוספים או תנועות נוספות מלבד לדבר איתה הרבה?

לקריאה נוספת והעמקה

ממה שאת מתארת התפתחותה עדיין בתחומי הנורמה. יש לזכור שבגיל זה הנורמה מאוד רחבה ולכן חשוב לראות בעיקר שיש התקדמות הן בהרחבת אוצר המילים והן מבחינת מגוון הצלילים שמפיקה. אם אין שינוי רב אז כדאי להגיע לאבחון קלינאית תקשורת. חשיפה הינה חשובה אך חשוב שתהיה מותאמת - כלומר לדבר אליה במשפטים קצרים (בני מילה - שתיים) וחזרתיים ולהשאיר לה תמיד מקום להגיב (גם אם בהתחלה לא מגיבה). כאשר היא אומרת דבר מה או מביעה אותו במחווה (ואז אומרים את המילה המתאימה) לחזור אחריה בעידוד ולחפש אם יש לה עוד מילים (הרבה פעמים מפספסים חלק מהמילים הראשונות כי אינן דומות לשפת המבוגר). מבחינת מגוון הצלילים כדאי ללוות משחקים מוכרים בצלילים חוזרים וכך לעודד משחק קולי - למשל להסיע רכבת ולהגיד טו -טו - טו עושים זאת הרבה פעמים עם הפסקות ולרוב הילד ינסה לחקות בשלב מסויים בהצלחה

בתי בת שנתיים וארבעה חודשים ובקושי מדברת. היא אומרת מילים בודדת ומלמלת הרבה אך בלי מילים הגיוניות. רק לאחרונה התחילה לחבר רצף של שתי מילים אך אוצר המילים שלה דל מאד. יש לציין שיש לי ילד נוסף בבית בן ארבע שהחל לדבר בצורה שוטפת וברורה כבר בגיל שנה ועשרה חודשים. אשמח להדרכה כיצד אפשר לעזור לה

לקריאה נוספת והעמקה

עדי שלום, כדאי לבצע בדיקת שמיעה ולפנות לאבחון קלינאית תקשורת. קלינאית התקשורת באבחון תוכל לתת לך הדרכה ספציפית לפי הקשיים שתראה. דברים נוספים שניתן לעשות בינתיים הם לדבר איתהברמה השפתית שלה (לפחות בחלה מן היום). זאת אומרת במשפטים בני מילה או שתיים ולא במשפטים ארוכים. ניתן לחזור על המילה שאמרה ולהוסיף עוד מילה, כמו שהורים עושים באופן אינטואיטיבי. לדוג' אם היא אומרת "בובה" אז אפשר להגיד "נכון, בובה חמודה". ניתן לבחור מצבים שחוזרים על עצמם יומיום וליצור שגרה גם במלל המלווה את הסיטואציה. למשל בזמן אמבטיה לחזור ולהדגיש את אותן המילים. בהצלחה!

שלום רב, אינני יודעת אם אני מפנה את שאלתי לפורום הנכון, ואם לא- אשמח לקבל הכוונה לאן לפנות. בני בן ה-4 מרבה "להתבכיין" כאשר איננו משיג את מבוקשו ו/או כשהוא איננו מרוצה מהמצב (למשל צריך להתלבש/לאכול/להתקלח והוא נאלץ להפסיק לשחק, וכו'). הבעיה שאנו נתקלים בה היא כשהוא למעשה איננו מסוגל לשלוט בבכי ולהפסיק אותו והסיטואציה נמתחת ונמתחת גם כשכבר אין על מה לבכות. (למשל: הוא כבר סיים להתלבש, להתקלח וכו') ניסינו בכל דרך לטפל בסיטואציה כזו, החל מלנסות ולהרגיע, וכלה בהתעלמות. דבר לא עוזר. כיצד גורמים לילד (נבון ותקשורתי מאד) להתגבר על הבכי ולדעת "לעבור הלאה"? אדגיש כי אין מדובר בהתנהגות "חדשה" אלא במשהו שהיה קיים כמעט מאז ומתמיד, אולם חשבנו כי ככל שיגדל ילמד לווסת ולהתגבר על רגשותיו/תסכוליו. לצערי, לא חל שיפור בעניין זה ככל שגדל. האם מדובר בבעית תקשורת? בעיה רגשית? האם כדאי לפנות לטיפול?

לקריאה נוספת והעמקה

דנה שלום, כדאי להפנות את השאלה בפורום בענייני הורים וילדים, הדרכת הורים, ופסיכולוגיה של הילד (למשל כאן: http://www.doctors.co.il/forum-3284). בהצלחה!

10/02/2013 | 08:05 | מאת: עינת

בני בן שנה וחודשיים. כשהוא רואה כלב הוא עושה קול נביחה. הוא מצמיד טלפון (או חפצים אחרים) לאוזנו ואומר הלו (נשמע כמו הלה) אומר הרבה אבא אך לא ברור אם מתוך כוונה לאביו כי הוא אומר את זה הרבה גם כשאביו לא נמצא. האם מדובר באיחור שפתי? ואם לא - מתי זה יחשב כעיכוב שפתי אם לא יופיעו עוד מילים?

לקריאה נוספת והעמקה

ממה שאת מתארת יש כבר כמה מילים ומניסיוני יתכן שאם תחפשי תמצאי עוד מילים (מילה בגיל זה נחשבת כאשר יש צליל קבוע לדבר קבוע גם אם הצליל אינו דומה לשפת המבוגר) באופן כללי בגיל הזה הנורמה מאוד רחבה. עליך לעקוב ולראות שאוצר המילים מתרחב וזה העיקר כרגע . כן נצפה לגדילה משמעותית באוצר המילים ב3 חודשים הקרובים נסו בבית לדבר אל בנכם במילים בודדות או משפטים קצרים תוך חזרות רבות בהצלחה

שלום בני בן 10 חודשים. מזה כ-3 חודשים, אנחנו עובדים איתו על התחלת התקשורת: קוראים בשמו, מוחאים כפיים מולו, ומנפנפים את היד ואומרים "ביי-ביי". אנחנו לא בטוים אם הוא מזהה את שמו, כיון שלפעמים הוא מגיב ולפעמים לא. הוא לא מוחא כפיים איתנו ולא אומר "ביי-ביי" או מנופף בידו. הוא אפילו אינו מנסה. הוא חוזר הרבה על הברות, אבל לא חוזר אחרינו, וגם אינו מצביע על חפצים. בדיקת שמיעה מייד לאחר הלידה היתה תקינה, ואנחנו בטוחים שהשמיעה שלו בסדר כי הוא מתעורר מרעשים בינוניים. רופאת הילדים אמרה שכדאי לתת לו עוד קצת זמן האם זה תקין או שכדאי להתעקש על בדיקה התפתחותית?

לקריאה נוספת והעמקה

נעמה שלום, כל מה שאת מתארת תקין לגילו. אציין כי בגיל הזה, אם אין בעיה מיוחדת, הילד רוכש שפה ויכולות תקשורתיות באופן טבעי ואין צורך "לעבוד" איתו על תפקודים אלה. כמו כן, בדיקת הסינון בלידה אינה שוללת בוודאות ירידה בשמיעה כיום. נוזלים באוזניים יכולים גם הם לגרום לירידה בשמיעה (הפיכה) והם יכולים להופיע גם הרבה אחרי הלידה. אם את עדיין מודאגת מאיחור שפה, כדאי לבצע קודם כל בדיקת שמיעה. בהצלחה!

27/01/2013 | 20:32 | מאת: דליה

בני בן 4 , סבל מעיכוב בדיבור והייתה תקופה שגמגם , היה מטופל אצל קלינאית ועשינו הפסקה עד לביצוע אבחונים וכרגע ממתינים לקלינאית התפתחותית , לבני חוסר בטחון עצמי , הוא לא משחק עם ילדים שהוא לא מכיר ולא מסכים להשתתף בחוגים שאני לוקחת אותו. מה אני יכולה לעשות כדי לחזק את הבטחון העצמי שלו ? נ.ב - הוא מאוד קשור לאחותו בת ה 6 שהיא ההפך הגמור ממנו , וכשהם משחקים יחד היא מכניסה אותו לעניינים ומכירה לו ילדים חדשים. לאחרונה אני לוקחת אותו לבד בלי אחותו בכדי שינסה לבד. האם זה נכון ?

דליה שלום, את מודאגת מהביטחון העצמי של בנך ולכן אני ממליצה לך לפנות להדרכת הורים על ידי מטפל רגשי. ניתן לעשות זאת במקביל לטיפול קלינאית תקשורת. אחד מתוצרי הלוואי של השיפור בדיבור הוא בדרך כלל גם עלייה בביטחון העצמי של הילד וזה כמובן מבורך. בהצלחה!

27/01/2013 | 00:35 | מאת: יעל

שלום, בני בן ה-6 מגמגם. הציעו לי ללכת לקלינאית תקשורת שתעבוד איתו על פי טכניקת הגל או קצב המטרונום. אפשר לקבל הסבר כיצד הם מתבצעים? האם יש טכניקה נוספת? מה עדיף ?

יעל שלום, יש גישות רבות לטיפול בגמגום בגיל 6. חלק מן הגישות כוללות טכניקות לשיפור שטף הדיבור על ידי "עיצוב " חלקים שונים של הדיבור- כמו הטכניקות שהזכרת. ויש כמובן שילוב של בחינת הדיבור במצבים תקשורתיים שונים בחיי היומיום של הילד והתייחסות לכך. חפשי קלינאי /ת לפי המלצות ולפי ה "כימיה " שנוצרת בינה ובינכם. בהצלחה!

בגיל הזה ההתייחסות למצבים התקשורתיים היא כמובן עקיפה. הכוונה כאן היא לטיפול אינטראקטיבי (נעשה ב"שיבא" ובעוד מקומות) וטיפולים נוספים בגישות שונות כמו הגישה של פרופ' ניצה כץ.

23/01/2013 | 14:49 | מאת: אמא1של1תינוקת

שלום, ביתי בת שמונה חודשים ושבוע, עד לא מזמן הכל התפתח בקצב ה"נורמלי", חייכה, צחקה ,יוצרת קשר עין , מלמלה וגם חיברה יותר מהברה אחת(לא חזרה אחרי מה שאמרנו עדיין). לפני שבועיים שמנו לב שכל הסופ"ש לא קישקשה בכלל ולקחנו אותה לרופאה שאמרה שיש לה בצקת על מיתרי הקול. טופלה באינהלציה. והתחילה כמעט מיד לחזור לקשקש,אך מיד פיתחה שיעול וליחה שמאוד הפריעו לה. היא כבר כמעט ולא משתעלת, אך לא חזרה לקשקש כמו פעם - היא מתמקדת בעיקר ב אה,אה,אה (A / E) לפעמים דברים אחרים אבל לא חיבור הברות כמו פעם (היא גם לא חוזרת אחרי הברות שלנו). ( אוהבת לעשות אה... ולשים יד לעצמה על הפה לסירוגין כדי להשמיע קולות ) חוץ מזה היא מתקשרת יפה,צוחקת , מאוד אוהבת חברה, בעלי חיים, משחקת יפה מאוד יודעת להביע מתי לא רוצה לאכול יותר וכו'. אני חוששת מכך שהפסיקה לקשקש (ומכך שאינה חוזרת על מה שאנו אומרים) , מתי לפנות לגורם מקצועי? (ואיזה) תודה

שלום לך, אני ממליצה לחזור לבדיקת א.א.ג. ולראות שהבצקת במיתרי הקול חלפה ושאין ממצא על המיתרים. אם עדיין את ממשיכה לראות נסיגה פני לרופא הילדים. בהצלחה!

20/01/2013 | 21:58 | מאת: נעמה

בני בן 12 ולארונה הוא התחיל לגמגם בתקופה אחרונה רציתי לדעת למי לפנות

לקריאה נוספת והעמקה

נעמה שלום, פני לקלינאי/ת תקשורת (ניתן לחפש באתר אגודת קלינאי התקשורת, דרך המלצות או דרך קופת החולים). תוכלי לקבל מידע נוסף גם באתר אמב"י. בהצלחה!

04/03/2013 | 23:42 | מאת: זיוה מעיין

מי שמתחיל לגמגם בגיל כזה, רוב הסיכויים שהבעייה היא רגשית ורצוי לפנות לפסיכולוג.

31/12/2012 | 07:35 | מאת: נחמה

שלום, בני בן שנתיים התחיל לאחרונה לבטא כמעט כל מילה עם מ' סופית בסיום המילה. למשל במקום אבא הוא אומר אבם. במקום טלי הוא אומר טלים, וכן הלאה. אני לא יודעת אם יש לכך קשר, אבל בני במהלך השנה האחרונה נמצא בטיפול ובמעקב עקב מים שיש לו באוזן. מה יכולה להיות הבעיה? בתודה, חוה

לקריאה נוספת והעמקה

נחמה שלום, אם התופעה נמשכת ואם הדיבור לא ברור באופן כללי, פני לאבחון קלינאית תקשורת. נוזלים באוזניים יכולים בהחלט לגרום לשיבושי היגוי.

שלום ושבוע טוב.. לפני כשבוע רופא במרפאה להתפתחות הילד בישר לנו לאחר ביקור של 15 דקות שבני בן השנה סובל מבעיית תקשורת מאחר ולטענתו "לא יוצר קשר עין עם זרים" .. אני חייב לידע שבני נולד בחוויה טראומתית ונולד 3 חודשים לפני הזמן במשקל של 870 גרם כך שגילו המתוקן הוא בערך 8 חודשים.. עד אותו יום הכל היה בסדר וכולם הללו את הפלא שקיים בו אך מאותו יום אשתי מתוסכלת ופתאום כל אותם רופאים ומטפלות (ויש לנו המון) שלפני אותה אבחנה לא מסרו לנו שיש בעיה כלשהי ולהפך תמיד הוא שיתף איתם פעולה מספרים לנו שאכן הם רואים זאת.. מבחינה אישית אני יכול להגיד שהבן שלי תמיד משתף איתי פעולה תמיד מזהה אותי תמיד מחייך לי ותמיד מחפש ליצור איתי קשר עין .. כך גם עם אשתי.. עם משפחתי והוריה קצת פחות אך עדיין לעיתים קרובות. עכשיו לשאלתי האם אבחנה כזאת יכולה להיות חד משמעית או שהיא תלויה גם במצבו של הילד ספציפית לאותו רגע (עייף,רעב,עצבני וכו') והאם יכול להיות ששאר האבחנות (פזיוטרפיסטית ומומחית להתפתחות מטיפת חלב) הושפעו מאותה אבחנה שקראו לפני בדיקתו ? עברנו כל כך הרבה ואנחנו כל כך מחפשים את הנחת והחוסר מעש וידיעה פשוט מתסכלות אותנו מאוד אני ישמח לתשובה עצה או הפניה תודה מראש

אביב שלום, אני ממליצה לפנות אל הרופא. שיחה עם הרופא תוכל אולי להבהיר לו את התרשמותכם ואולי גם את תשמעו ממנו על מה ביסס את חוות דעתו. מה היתה ההמלצה בסופו של האבחון? האם נפגשתם גם עם קלינאית תקשורת? אני ממליצה לכם להעמיק בברור התקשורתי אפילו אם יש רק משהו קטן שמדאיג אתכם בתחום זה. התערבות (טיפול) בגיל צעיר יכולה להביא לשיפור משמעותי ולמנוע פגיעה במעגלים רחבים יותר בחיים החברתיים של הילד. בהצלחה!

26/12/2012 | 22:40 | מאת: מיטל

שלום, יש לי ילד בן שנה ו-4 חודשים. יש לו כבר אוצר מילים די מכובד לילד בגילו והוא מתקשר ללא כל בעיה העניין הוא שהוא פשוט מתחיל לצרוח באופן פתאומי וללא כל סיבה הוא שם את שתי ידיו על אוזניו ופשוט צורח. אם מעירים לו הוא מעצים את הצרחות אך אם מתעלמים הוא חדל לצרוח לאחר כמה שניות. העניין חוזר על עצמו במהלך היום פעמים רבות ורציתי לשאול מהי הסיבה לצרחות האלו והאם ניתן לטפל בהם בדרך כל שהיא. תודה

מומלץ להתיעץ עם רופא הילדים שלך בנושא ובמקביל לבצע בדיקת שמיעה

18/12/2012 | 11:34 | מאת: aarr

שלום רב, בתי בת 3 שנים ו5 חודשים, בעלת שפה עשירה למטע חוסר היכולת לבטא את האותיות כ,ח,ר. אני מניחה שנהוג להמתין עד גיל 6 בכדי להתחיל טיפול אצל קלינאי/ת תקשורת אך אינני מעוניינת להשהות את העניין ואני מעוניינת לטפל בעניין כבר בחודשים הקרובים. (מנסיון עם חברותי להן ילד וילדה מעל גיל 6 שאינם משת"פ עם תרגילי הקלינאית) למי אני יכולה לפנות בעניין? האם ישנם תרגילים שאני יכולה לבצע עם הקטנה? (פרט מאשר לגרגר מים - זו הדרך היחידה לגרום לה לבטא ר') לכל עיצה אשמח

שלום לך, אין צורך לחכות עד גיל 6 לטיפול בשיבושים שתארת. אני ממליצה לך לגשת לאבחון קלינאית תקשורת, על מנת לשקול טיפול היגוי. אם את כבר מתרגלת איתה גרגור מים והיא מצליחה- את יכולה להתקדם ולנסות לתרגל את אותו הגרגור גם בלי מים (עם הרוק בלבד...) כך היא תתקרב להגייה נכונה של האות ר'. כדאי להיות בהדרכה או בטיפול קלינאית תקשורת על מנת להתקדם משם. בהצלחה!

שלום וברכה, ביתי בת השלוש וחצי מדברת בשפה עשירה ואוצר מילים רחב, אך קצב הדיבור שלה איטי מאד. האם זה תואם לגיל? האם דורש טיפול? תודה מראש!

רחלי שלום, האם יש איטיות כללית במוטוריקה של כל הגוף? אם כן מומלץ לפנות להערכת נוירולוג ילדים. אם רק בדיבור באופן שנראה לך חריג ומפריע לה בתקשורת היומיומית-מומלץ לפנות לאבחון קלינאית תקשורת.

26/11/2012 | 23:39 | מאת: לילו

שכחתי לציין שהיא מפותחת יפה פיסית הולכת מגיל שנה אוכלת לבד ללא כף בוחנת ומשחקת עם משחקים גם לבד וגם ביחד. ממלמלת אבב אמאא תתא .מחייכת לרוב ומגיבה למשחקי דגדוג והרמה.

נכדה בת 13 וחצי חודשים. שמתי לב שכאשר אמא חוזרת לאחר יום עבודה ארוך התינוקת לא רצה אליה וגם לא מחייכת אלא הולכת לכיוון אחר. רק לאחר שקוראים בשמה היא באה ונענית לחיבוק או להרמה. היא אינה מבקשת קרבה כל היום או בשעת משחק. רק מבקשת להרים אותה אם אנחנו מתעסקות במטבח. הגננת שבמשחתון ספרה שהתנוקת גם אינה מבקשת קרבה כמו ילדים אחרים. כל היתר מתרפקים עליה והנכדה לא. המשך היום היא כן מסתכלת עליי וגם בשעת הארוחות . האם זה מחייב בדיקה?

יכולות להיות סיבות שונות לתופעות שאת מתארת , יחד עם זאת כדאי לבדוק את הנושא כדי לראות האם יש צורך בהדרכה או טיפול כלשהו. מומלץ לפנות למכון להתפתחות הילד לאבחון בהצלחה

24/11/2012 | 20:15 | מאת: ארנולד

עד שיכולת ההיגוי משתנה פחות או יותר ? מדבר על דיבור מהיר ויכולת גימגום קלה

24/11/2012 | 20:17 | מאת: ארנולד

מדובר על ילד בגיל 17

ארנולד שלום, משך הטיפול תלוי מאוד במידת המוטיבציה של המטופל, במודעות לדיבור ובמידת התרגול (אם נדרש). במקרה כמו המקרה שאתה מתאר אנחנו מצפים לראות שינוי כלשהו כבר בחודש הראשון לטיפול, אולם לא ניתן לתת הערכה ללא הכרות עם המטופל.

29/10/2012 | 18:40 | מאת: דנה

הבן שלי בן 5 עדיין לא הוגה נכון את האותיות ח,כ .היינו בקלינאית תקשורת .נאמר שאפשר לחכות .אחכ הגענו לפעם נוספת ובקשה שנרכיב משפטים שהאות ח' או כ' נמצאת במילים המרכיבים את המשפטים . מה עוד ניתן לעשות ?

דנה שלום, האם בנך חוזר על צלילים אלה ועל מילים שמכילות את הצלילים הללו? אם כן, אז השלב הבא הוא תרגול ברמה של משפט. אפשר לעשות את התרגול הזה בדרכים רבות, לאו דווקא בחזרה שלו על משפטים שאתם אומרים לו. השלב הבא אחרי שהוא אומר בקלות את הצלילים האלה ברמת משפט הוא תרגול של כמה משפטים ברצף, למשל כשהוא מתאר סיפור שההוא מכיר. על מנת להגיע ליישום בחיי היומיום, צריך לתרגל הרבה בהתאם להדרכה שקיבלתם מקלינאית התקשורת שמכירה אותו. בהצלחה!

25/10/2012 | 20:59 | מאת: אמא

ערב טוב הקטן שלי בן שנה ושבעה חודשים הריון ולידה תקינים התפתחות תקינה לגמרי חייכן רגוע אני זוכרת שבגיל שנה וחודש התחיל לומר ממא בבא לאחרונה אני שמה לב שהוא לפעמים לא מסתכל בעיניים ולפעמים מתעלם כאשר קוראים לו אך חוץ מזה הוא חכם נהנה ממשחקים איתנו ,מתרגש לראות אותנו כשמגיעים לאסוף אותו בסוף היום מהמטפלת אוהב את האחים שלו אנחנו מחכים לתור בהתפתחות הילד ובינתיים פניתי לקלינאית תקשורת באופן פרטי כשהגענו לקליניקה שלה היא ישבה עם המזכירה הקטן התקרב לדלת חייך אליהם והסתכל (היה קשר עין מצוין)היא קראה לו והוא התקרב יותר באיבחון היא שיחקה דיברה איתו וצפתה בו וכמובן שאלו אותי על ההתפתחות שלו בסוף הא בחון היא אמרה שיש כמובן לחכות לתור בהתפתחות הילד אך לדעתה אין מדובר באוטיזם הקטן התעניין בה היה קשר עין קיבל אותה כפרטנרית במשחק חיכה אותה במשחקים,הוא מודע לסביבה ועירני אך לדעתה הקר עין חלש ואינו עקבי וכנראה יש לו קושי בליצור קשר עם הסביבה ויש לחזק זאת והיא המליצה שנתחיל טיפול פעם בשבוע הטיפולים כמובן יהיו באופן פרטי אשמח לדעתך והאם באמת יש אפשרות שהקטן ישתפר והאם יש לך המלצות אחרות תודה רבה מראש

25/10/2012 | 21:04 | מאת: אמא

שכחתי להוסיף שהוא ממלמל כמה הברות,מבין הוראות קלות ,לרוב אני מצליחה להבין מה הוא רוצה למרות שאין לו בכלל מילים חוץ מ ממא בבא הוא מביא לי בקבוק המים כשצמא הולך לדלת אם בא לו לצאת החוצה בנוסף לשאלות שלי על ההתקדמות בעזרת טיפולים,רציתי לשאול האם לקטן יש עיכוב רציני בשפה????והאם טיפול אצל קלינאית תקשורת יעזור לו גם בתחום השפה???

שלום לך! טיפול קלינאית תקשורת בגיל שנה ושבעה חודשים יכול לעזור הן בתחום של יצירת קשר והן בתחום השפתי. אם את לא לגמרי שלמה עם ההמלצות שניתנו על ידי קלינאית התקשורת שאבחנה את בנך את יכולה ליצור עימה קשר ולשאול למה המליצה כך או לפנות לדעה נוספת. בדרך כלל כשיש קושי שפתי או תקשורתי ניתנת המלצה לטיפול קלינאית תקשורת. לעיתים לאחר אבחון הקלינאית ממליצה גם על ברור על ידי פסיכיאטר ילדים. אם לא המליצה כנראה שלא ראתה צורך בכך. בהצלחה!

17/10/2012 | 10:14 | מאת: לוי

שלום רב. האחיינית שלי הינה בת 2 וחצי. פגה שבוע 25. בעקבות שטף דם במוח בתקופה אחרי הלידה (IVH 4 בצד השמאלי של המוח) יש לה ציטרה פורנצפלית בצד שמאל של המוח ואטרופיה צרבלית. בכלליות יש לה עיכוב בהתפתחות. מבחינת הדיבור היא מדברת בצורה לא ברורה , והיא חוזרת אחרי מילים בקושי. כאשר היא חוזרת אחרי מילים או אומרת מיוזמתה, היא מוציאה בזמן הדיבור את הלשון בתכיפות גבוהה החוצה. כלומר, היא מדברת ובזמן הדיבור היא מוציאה ומכניסה את הלשון בחוץ. לדוג, היא אומרת חלון והיא בזמן אמירת המילה הי אמוציאה את הלשון בערך פעמיים. היתי רוצה לשאול מה דעתכם לגבי עניין זה?

לקריאה נוספת והעמקה

לוי שלום קשה להחוותדיעה על סמך מידע חלקי. במידה ויש קושי בדיבור יש צורך באבחון קלינאית תקשורת. לאבחון יש להביא את כל המידע הרפואי וההתפתחותי שבידי המשפחה ואז יוכלו לקבל חוות דעת מדויקת בהצלחה