פורום לקויות למידה

ברוכים הבאים לפורום ליקויי למידה. מטרת הפורום היא לתת מענה לכל שאלה על ליקויי למידה אצל כל סוגי התלמידים - החל מבעלי קשיי למידה ועד לסובלים מלקויות שונות, באבחונים דידיקטיים ופסיכודידקטיים, בהוראה מתקנת והקניית אסטרטגיות למידה.
1808 הודעות
1596 תשובות מומחה

מנהל פורום לקויות למידה

10/04/2024 | 01:51 | מאת: אמי

שלום. שאלה קצת שונה. אני בת 34, רוקדת בלט כ-11 שנים. אני לא רקדנית מקצועית אבל אוהבת את התחום ומשקיעה בו. מאז שהתחלתי לרקוד יש לי קושי משמעותי בזיכרון של התרגילים. הראש לא מבין מה צריך לעשות ואז גם הרגליים לא מצליחות לזוז. אני כל הזמן עסוקה בזיכרון ולא מצליחה להתפנות לעבוד על הטכניקה. ניסיתי הכול – התחלתי כמה פעמים קורסים ממש מהבסיס, אני לוקחת שיעורים פרטיים על בסיס קבוע, מתאמנת בבית על התרגילים, רושמת את התרגילים וממרקרת כאילו אני לומדת אותם למבחן, לוקחת כדורי ממורייז לזיכרון, החלפתי הרבה מורות עד שמצאתי את המורה המתאימה... כל עוד מדובר בתרגילים חדשים אני לא מצליחה לזכור וליישם את הוראות המורה, אני צריכה לחזור הבייתה ולעבור על התרגיל שוב ושוב ושוב (לפעמים במשך כ-3 ימים) כדי לזכור אותו. זה מתסכל וגורם לי לחוסר ביטחון וחרדה. אני רואה את הבנות האחרות זוכרות אחרי הסבר או שניים ואני לא מבינה מה הבעיה אצלי. ניסיתי לדבר עם נוירולוג והוא טען שבגלל שיש לי קשיים רגשיים הוא לא ממליץ שאקח כדור כלשהו ולכן אני לוקחת כדורים על בסיס טבעי. באבחון שעשיתי כשהייתי נערה (גיל 22) נמצא שיש לי אינטילגנציה גבולית ושקיימות יכולות גבוהות הרבה יותר אבל בגלל קשיים רגשיים זו התוצאה שהתקבלה במבחן. בנוסף גם סיימתי כעת תואר ראשון בהצטיינות על אף הקשיים. גם בתואר לא הבנתי כמעט תמיד שום דבר בשיעור ורק אחרי שינון ועבודה קשה הצלחתי אבל בבלט אני לא יכולה לעשות את זה כי מצפים ממני לזכור את התרגיל מייד אחרי שהדגימו אותו ומאד קשה לי לזכור רצף של תרגילים. נ.ב - חשוב לציין שאני מרגישה שהקושי הוא בזיכרון לטווח הקצר. כאשר מראים לי את התרגיל אני לא מצליחה להפנים אותו בשיעור אבל אחרי אימונים בבית שוב ושוב אני אזכור אותו לתקופה ארוכה והוא ממש יטמע לי בגוף עד שאם אצטרך לשנות אותו יהיה לי מאד קשה מרוב שעבדתי עליו כל כך הרבה. מה ניתן לעשות? דיברתי עם המורה. היא תומכת בי מאד וקידמה אותי הרבה. עם זאת בגלל שהיא מורה לבלט לא כל כך הצלחתי לקבל דגשים לנושא הקוגניטיבי.

21/03/2024 | 01:04 | מאת: גפן

אוקיי אז ככה יש לי איזה קטע שלפעמים כשמדברים עליי ישירות ומבקשים ממני משהו או מנסים להסביר לי משהו לוקח לי זמן לקלוט את מה שאומרים לי ואני מרגישה ממש מטומטמת ואני לא חושבת שזאת בעיית קשב וריכוז כי אני לא ממש מרגישה שקשה לי להתרכז פשוט יש פעמים שלוקח לי זמן להבין את מה שאומרים לי ואני קצת חולמת ויש לי בעיית זיכרון אני כל הזמן שוכחת דברים ופשוט מרגישה מעופפת יש לזה שם או הסבר מסויים כי זה ממש מבאס אז רציתי לדעת אם זה חלק מהפרעת קשב וריכוז או שזה משהו אחר?

שלום לך, את מתארת כמה סימפטומים ש*עשויים* להיות קשורים להפרעת קשב. אבל חסרים פרטים רבים מאוד כדי לדעת. מה גילך? האם תמיד הרגשת כך או שזה משהו של התקופה האחרונה? איך בתחומי הלימודים? האם את עובדת? איך זה מתבטא בעבודה? האם את מרגישה סימפטומים נוספים כמו היפראקטיביות או אימפולסיביות? האם יש לך בעיות רפואיות ידועות? ועוד. לכן, אני ממליצה לך לקרוא קצת על הפרעת קשב מאתרים אמינים כמו אתרי קופות החולים למשל או העמותות להפרעת קשב, ואם נראה לך שייתכן ואת מתמודדת עם הפרעת קשב, לפנות לאבחון מסודר - אצל נוירולוג או פסיכיאטר ש*מתמחה בהפרעת קשב*, ואם יש צורך בבדיקת התפקוד האקדמי, אז גם לאבחון דידקטי מסודר ומוכר. בהצלחה.

10/01/2024 | 20:03 | מאת: נעמה

היי אני עושה שיעורים פרטיים בקריאה לתלמיד בכיתה ד', דו לשוני - יחסית די הרבה זמן ואני לא רואה שום התקדמות, הקריאה שלו בקצב של כ40 מלד שזה קצב של תחילת כיתה ב' (פער של שנתיים) אם יש לך המלצות איך לעבוד איתו ומה יכול לקדם אותו , (עבדתי הרבה עם אנליזה וסינתזה שמיעתיים ועבודה על עיבוד שמיעתי, וזה ממש מוזר שתקופה של כמה חודשים הילד לא התקדם בכלל ונשאר באותו קצב, מה גם שעכשיו הוא נוטה לקריאה התרשמותית מאוד, בגלל הקצב האיטי שלו, . )

שלום נעמה, איזה יופי שאת כל כך עירנית ודואגת לתלמיד שלך. אני ממליצה לשלוח אותו לאבחון דידקטי אצל מאבחנת לקויות למידה מוסמכת, ובהתאם לממצאים לבצע התאמות בתוכנית ההוראה. כדאי גם לבדוק איך הוא מתפקד בשפה השנייה שלו, ומי השפה הדומיננטית אם יש. מבחינת אסטרטגיות לעבודה, זה באמת תלוי בממצאי האבחון אבל דבר כללי שיכול מאוד לעזור הוא לבצע הטרמה לטקסט עם מילים מאתגרות או משמעותיות. בהצלחה.

בני כיתה י"א קיבל התאמות 07 לבגרות האם כאשר יקבל את הבגרות זה יצויין שקיבל התאמות 07 או שאי אפשר לדעת? והאם יש השלכות שליליות בנוגע לצבא? חוששת שלא יוכל לקבל תפקידים משמעותיים תודה רבה

שלום לך. אני לא עוסקת בכך אבל למיטב ידיעתי ההתאמות אינן נרשמות בתעודת הבגרות. לגבי צה"ל - ממליצה לבדוק מולם, ולקרוא באתר המתגייסים: https://www.mitgaisim.idf.il/ בהצלחה

תודה רבה

בשמחה ובהצלחה.

08/09/2023 | 23:58 | מאת: טל

ערב טוב. הבן של בן 15.5 עבר אבחון פסיכו דידקטי וקיבל את כל ההקלות האפשרויות. אולם התוצאות שלו מתחת לממוצע בכל התחומים. הוא תלמיד טוב .לאבחון הוא הגיע בסוף אוגוסט מנותק מהחומר הנלמד.הוא לא לקח את הריטלין. האם אני יכולה לעשות לו אבחון חוזר. התוצאות באבחון ומנת המשכל שרשומה שם ממש לא מתאימות לו. האם אבחון שיעשה בתוך שנת הלימודים, והוא עם ריטלין.. ישנה את התוצאות? תודה

שלום לך, היכן ובאיזו מסגרת עשיתם את האבחון? האם המאבחן/ת ישבו איתכם בתחילת האבחון לצורך קבלת רקע מלא ובסוף האבחון לצורך הסבר התוצאות? האבחון הוא מסמך מקצועי שמכיל נתונים סטטיסטיים אשר לא בהכרח מוכרים למי שאינו עוסק בתחום ולכן עליכם לקבל הסבר על התוצאות. באופן כללי, תמיד אפשר לקבל חוות דעת נוספת ולנסות אבחון אחר (חשוב לבדוק שלמאבחן/ת יש הכשרה מתאימה- תואר שני, ובדיוק איזה סוג אבחון צריך), אך הייתי ממליצה לפנות ראשית למאבחן/ת הנוכחי ואם לא תקבלו מענה, ניתן להתייעץ עם אגודת אגד"ל - מומחים ללקויות למידה. בהצלחה.

28/08/2023 | 12:05 | מאת: שוש

שלום, תלמיד כיתה ו עם קושי בקריאה שמתגבר אליו. תלמיד טוב. חסר מוטיבציה ללמידה. רואה בכך קושי והכרח בלבד. איך לעזור לו לתגבר מוטיבציה?

שלום, האם מאובחן? האם מקבל הוראה מתקנת (מותאמת) במסגרת כלשהי? כדאי לערב את המורה המתקנת, המחנכת, ואם יש מת"לית (אחראית על תחום לקויות הלמידה בבית הספר), גם אותה. בגיל זה הייתי מתמקדת בדיבור ב"גובה העיניים", הסבר החשיבות, במקביל ובלי לוותר על הרבה חיזוקים חיוביים גם בתחום הקריאה וגם בתחומי החוזק שלו. בהצלחה.

10/07/2023 | 09:10 | מאת: השחא

אני בן 27 עם אינטליגנציה מעל הממוצע אבל עם בעיות כתיבה וקריאה ,מה אני יכול לעשות יש טיפול/תרגול לזה

שלום לך, כתבת מאוד בכללי, מהן הבעיות? האם קשה לקרוא מבחינת דיוק ו/או קצב? האם יש שגיאות כתיב? האם קשה בהבנת הנקרא? בהבעה בכתב? האם הקשיים היו תמיד או שהחלו לאחרונה? אם אתה סטודנט, ממליצה לפנות למרכז התמיכה במוסד שבו אתה לומד ולהתייעץ איתם. אם אתה חושד שייתכן שיש לך לקות למידה, יש לפנות לאבחון, מומלץ מסוג מת"ל. בהצלחה.

15/08/2023 | 22:48 | מאת: השחא

יש לי קריאה נחושית אני לא קורא את כל המילה אלה מנחש

אוקי, התשובה היא אותה התשובה שכתבתי למעלה.

31/05/2023 | 22:08 | מאת: שירה

שלום.. אני בת 29 ומלפני כצה חןדשים כבר אני שמה לב בעצמי שיש לי מן בעיה קוגנטיבית של לא להצליח לקשר דברים.. לפעמים זה מגיע לרמה של קשה להבין שיחת חולין עם אדם כלשהו. התחלתי ללמוד תואר לפני כמה חודשים.. לא מוותרת לעצמי למרות שקשה מאד אך במקביל אני לא מפסיקה להתמקד בבעיה שלי ואני מגדילה אותה וזה גןרם לי לחוסר בטחון מטורף, לפחד קהל, ובעיקר לעצבות וחוסר אונים. לאחרונה ראיתי בחדשות שאיזה מפורסם אמריקאי חלה במחלה קוגנטיבית שנקראת "אפאגיה" וכשנכנסתי לקרוא על המחלה אני נלחצתי נורא כי חלק מהדברים התאימו לי. אני לא יודעת איזה שם יש לבעיה שלי אבל בהחלט יודעת שיש בעיה ואני נכנסת לחרדות מיום ליום ואפילו לא יודעת מה להסביר ואיך להתבטא בפני הניורולוג על מנת שיאבחן לי סוג בדיקה/טיפול.. האם את מכירה אפגיה או האם מוכרת לך הבעיה שהגדרתי לך ?

אשמח למענה

שלום שירה, אני חושבת שהסברת היטב ואלה בדיוק הדברים שעלייך לציין בפני הנוירולוג. התופעות שאת מתארת יכולות להיות קשורות למגוון של דברים. אומנם יש ברשת הרבה מידע אך אני ממליצה לא לקרוא ולהיכנס לחששות מיותרות אלא לפנות לרופאים המומחים ולהתייעץ. כמו כן אם יש קושי רגשי להתמודד עם המצב, ממליצה לפנות לעזרה בתחום הזה, אין סיבה שתתמודדי לבד. בהצלחה ורפואה שלמה.

14/03/2023 | 17:44 | מאת: מור

היי אני בת 27 ואני מאוד אוהבת ללמוד שפות. מאוד קל לי לכתוב את מה שאני שומעת ולהבין את מה שאני שומעת, כמו כן מאוד קל לי לקרוא ולהבין את הכתוב. אך שמתי לב שזה מגיע לדיבור, כל הידע שלי נעלם, כאילו אני לא יודעת פתאום להשמש בכל הידע שצברתי לגבי השפה שאני לומדת וממש לדבר אותה. גם באנגלית, שאני לומדת מגיל צעיר, שאקרא אבין גם מילים מאוד קשות כי האוצר מילים שלי גודל אבל אם ארצה לדבר או לכתוב באופן חופשי, לא אשתמש ב1% מהאוצר מילים שיש לי ולא אדע כמעט לבנות משפט, הכוונה שלא אצליח פתאום להשתמש בדקדוק ובאוצר המילים שיש לי, אבנה משפטים מאוד דלים.. רציתי לדעתי למה זה ככה ומה אפשר לעשות על מנת לשפר את זה? תודה (זה קורה בעיקר בשפות זרות אבל לפעמים אפילו בעברית.. תודה )

שלום מור, ייתכן שהקושי שלך נובע מקשיי שליפה, שיכולים להיות קשורים או לתחום הרגשי (למשל חרדה, ביישנות, פחד במה, חוסר ביטחון) או לתחום הקשבי. מכיוון שיכולות להיות מספר סיבות לכך הייתי ממליצה להתייעץ עם קלינאית תקשורת וקבל את חוות דעתה. בהצלחה.

10/03/2023 | 16:37 | מאת: יורי

T איזה שיפור יכולים לעשות משחקי מחשב אם משחקים אותם בגיל מתקדם והאם הם עוזרים גם להיות תגובתי/עירני יותר ?

שלום, למיטב ידיעתי, למשחקי מחשב קוגניטיביים יכולים להיות יתרונות, אך זה צריך להיות משחק אשר מיועד לעבוד על התחום המסוים אותו רוצים לשפר (כמו זיכרון למשל). זה פחות קשור ללקויות למידה וקשב אלא יותר לבעיות נוירולוגיות בתחומי זיכרון בגיל המבוגר. ניתן להתייעץ עם מרפאות נוירולוגיות-קוגניטיביות כמו זו שבאיכילוב או רמב"ם למשל. בהצלחה.

22/02/2023 | 23:58 | מאת: נעמה

שלום אני בחורה בת 20 לקוית שמיעה לומדת מקצוע הנדסאי תוכנה לאחר שאניכן חשבתי ללכת ללימודים יותר קלים אבל אחרי הרבה התיעצויות עם אנשים תעסוקתים אמרו שאין סיבה שלא הלך להיטק (מבחן תיל וגרפלוגיה)ושאני מראה שאני מוכשרת ויש לי את זההלכתי למכללה חדשה עם עוד חברה אחת מכריה שם קצת מהביס אבל רובם חדשות לי... אני כעת בשנה שניה של לימודים בשנה א היה לי מאוד קשה חוזרת הביתה בוכה שלא רוצה להמשיך לא מבחינת החברה ולא מבחינת הלימודים לא מבינה כלום וכו... לאחר תמיכה שבהוראה לא יהיה לי טוב יותר נשארתי שם כעת בשנה ב קצת יותר טוב בחברה וגם בשיעורים אבל נכשלת במבחינים ברמה שלא עוברת אותם בתיכון אף פעם לא היה כזה דבר נראלך קשור או שיש לי בעיה בלהקשיב? שאני לומדת למבחן אני לא מצליחה לקלוט וושאני עושה שב הרבה פעמים חיבת לראות את של חברה בעוד שהרבה עושות את זה לבד

שלום לך, אם את שואלת האם יש לך הפרעת קשב וריכוז, יש לעשות אבחון מסודר אצל פסיכיאטר או נוירולוג. הפרעת קשב היא הפרעה רב תחומית שיכולה להתבטא במגוון אופנים ותחומי חיים שונים. לגבי הקשיים שלך באופן ספציפי - אני לא יודעת היכן את לומדת אבל כיום בכל המוסדות האקדמיים קיים מרכז תמיכה/נגישות שתפקידו לסייע לכל מי שיש לו צורך מיוחד או מוגבלות רפואית, ולקות שמיעה כמובן רלוונטית. אם עוד לא פנית אליהם, פני אליהם בהקדם ותבררי איתם מה הם יכולים לסייע לך, גם במהלך הסמסטר וגם בהתאמות בבחינות. ברמה האישית - חשבי עם עצמך אם את מעוניינת לעבוד בכך ואוהבת את המקצוע שאת לומדת. בהצלחה!

עד כמה זה אפשרי? מה התהליכים העיקריים? הכרחי אבחון ?איפה? קובע לגמרי? אולי קישור להסבר מקוצר בעניין?

הארכת זמן בבחינה היא אחת מההתאמות שקיימות, שנועדו לאפשר לתלמיד עם לקות למידה, הפרעת קשב או מוגבלות רפואית להיבחן בתנאים המתאימים לו. אם יש חשד ללקות למידה ו/או הפרעת קשב, רצוי ומומלץ לבצע אבחון, לא רק על מנת לבדוק אפשרות להתאמות, אלא גם על מנת להבין את הקושי ולהציע דרכי עזרה, כעת וגם בעתיד. לגבי נהלים ספציפיים של משרד החינוך, ניתן לראות באתר שלהם את כל המידע העדכני ביותר בנוגע לתהליך. בהצלחה!

28/11/2022 | 22:28 | מאת: 33

את מתעסקת גם עם שאלות של הפרעות בזכרון לגברים בפורום בזה ?

שלום, להפרעות בזיכרון מומלץ לפנות לבירור נוירולוגי. ניתן לפנות למרפאות נוירו-קוגניטיביות שיש בבתי חולים שונים בארץ. בהצלחה.

14/11/2022 | 20:31 | מאת: מיכל

ערב טוב בתי נחשבת לתלמידה מאד טובה, אחת החזקות בכיתה. מקובלת אהובה. בכיתה לא מפריעה משתתפת..מביעה עצמה בעפ הרבה מעל הרמה. ציוניה בכל המקצועות שואפים ל100.(מתמטיקה..אנגלית) איפה הבעיה? בכל פעם שמקבלת טקסט ארוך בעברית עם שאלות- חוזרת בוכה שלא הבינה כלום ..מצד שני קוראת ספרים והרבה מבינה ונהנית מהם. לא מצליחה להבין. ילדה שקוראת הרבה ומהר כל לילה לפני השינה ובטקסטים מאבדת את זה.. אשמח להמלצתך.

שלום מיכל, במצב כזה מאוד ממליצה על הוראה מתקנת פרטנית של אסטרטגיות למידה - בדגש על הבנת הנקרא והבעה בכתב. חשוב למצוא מורה להוראה מתקנת (ולא מורה פרטית "כללית") שמתמצאת באסטרטגיות שרשמתי. עבודה יסודית שתלמד את ביתך איך להבין את הטקסט (יש הבדל בין טקסט סיפורי לטקסט מידעי, וייתכן שהיא מבינה באופן פאסיבי אבל לא יודעת להסביר את הרעיונות המרכזיים), לזהות מסר גלוי וסמוי, להביע את תשובותיה בכתב וכו' יכולה מאוד לעזור. בהצלחה.

17/11/2022 | 15:56 | מאת: מיכל

תודה תמר על תשובתך המפורטת. ברשותך שאלה נוספת. אם אני כאמא מעוניינת ללמוד את הנושר על מנת לעזור לבתי( יש לי את הסבלנות והזמן והקשר בינינו מצוין היא מאד רוצה שאשב איתה..) האם תוכלי להמליץ לי איפה? אנע בעלת תואר שני. מעונינת רק בהקשר של בתי לסייע לה.

שלום מיכל, אני מבינה את הרצון הטוב אם כי מניסיוני, אם אינך מורה מתקנת (לא כתבת באיזה תחום התואר השני), מידת האפקטיביות יורדת, ויש את עניין הקשר אמא-בת לעומת מורה-תלמידה, שאני מבינה שאת מוכנה לקחת על עצמך. להערכתי המקצועית הכי עדיף למצוא מורה מתקנת לאסטרטגיות למידה, אם את מאזור ירושלים תוכלי לפנות למכון "אות ועוד", לאזורים אחרים בארץ תתייעצי עם אגודת אגד"ל (מומחים ללקויות למידה). על מנת ללמוד בעצמך את התחום כדי לעבוד עם ביתך- תנסי לבדוק אם זהבה קלנר מעבירה השתלמויות בנושא, או תבדקי גם עם אגד"ל. המון הצלחה.

10/11/2022 | 14:46 | מאת: יהודית

מה הקריטריונים להעברת בני מכיתה קטנה לכיתה רגילה והאם אני יכולה לדרוש וועדת השמה כדי להעביר?

שלום יהודית, מדובר על מדיניות של משרד החינוך, לכן עדיף לפנות אליהם ישירות כדי לקבל את המידע העדכני ביותר. מצרפת קישור לאתר של משרד החינוך, שמתייחס לועדות זכאות ואפיון: https://parents.education.gov.il/prhnet/special-education/committees/entitelment-committee בהצלחה!

שלום הבן שלי עולה לכיתה ז'. אובחן עם ליקוי למידה קשים. הוא מתקשה מאוד לקרוא ולכתוב. קבל שעות שילוב במסגרת ביהס וגם הוראה מתקנת באופן פרטי. הוא לא הצליח לרכוש את הקריאה כמו שצריך. עברנו ועדת השמה וקבל קוד לכיתה של חינוך מיוחד על רקע ליקויי למידה וADHD אנחנו גרים בצפון הארץ שאין בישוב שלנו כיתה מיוחדת לליקויי למידה, ובסביבה כל הכיתות מלאות אז שיבצו אותו בכיתה מיחדת לבעיות רגשיות. איך זה יכול סייע לו אם הבעיה שלו על רקע של לקות למידה? ושאלה נוספת האם ידוע לכם כל מקומות מומלצות שעוזרים ללמד שיטות קריאה לילדים עם דיסלקיצה דרך זום? באזור שלנו לא מצאתי מורה. תודה מראש

שלום לך, צריך לבדוק את הנושא מול צוות ביה"ס, עם המת"לית או היועצת. לגבי הוראה מתקנת בצפון, ממליצה לבדוק באתר של האגודה למומחי לקויות למידה (אגד"ל) או באתר של מכון אותיות, המאגד מורים מרחבי הארץ. בהצלחה.

שלום, אני סטודנטית בשנה ב, לומדת מדעי ההתנהגות. ביצעתי אבחון פסיכודידקטי שהצביע על אינטילגנציה גבולית, עם זאת הממוצע שלי מעל 90 בתואר. איך זה יכול להיות? האם ככל הנראה מדובר באבחנה שגויה? יש דרך נוספת לבחון אינטילגנציה מלבד איבחון פסיכודידקטי? אני כל הזמן בקונפליקט כי מצד אחד אני מצליחה ומצד שני מוגדרת עם אינטיליגנציה מתחת לממוצע. אני מעוניינת לדעת באמת מה הקשיים שלי ונראה שהאבחון לא משקף באמת.

שלום אילה, מבחן האינטליגנציה של האבחונים הפסיכולוגיים הוא מדד טוב אך הוא אינו המדד היחיד לאינטליגנציה. כמו כן הצלחה בלימודים גם היא לא המדד היחיד. מתי ביצעת את האבחון? אם ביצעת אותו לפני גיל 18 ועברו 5 שנים, הוא כבר אינו תקף. מבחינת השאלות שלך: מבלי לראות את האבחון איני יכולה לקבוע מדוע הפער שאת מרגישה, אבל אם את מרגישה שיש איזשהו קושי שלא בא לידי ביטוי ואת מעוניינת למקד אותו, אני ממליצה לך לפנות לאבחון מת"ל, שהוא אבחון המיועד לסטודנטים ומטרתו לבדוק האם קיימת לקות למידה ו/או הפרעת קשב. יש מרכזי אבחון מת"ל ברחבי הארץ. בהצלחה.

12/02/2021 | 09:51 | מאת: אמא

שלום, בני סטודנט מעולם לא אובחן אבל תמיד היתה לו בעיה של אטיות והוא לא מצליח לענות על כל המבחן לא בגלל בעיה של ידע, אלא בגלל האיטיות שלו. בנוסף הוא סובל ממעי רגיז וחרדות(לא יודעת אם קשור ) מאחר שהוא תמיד היה מצטיין אז סביר שאין לו לקות למידה פרט לאטיות שהיום מאוד פוגעת בגלל שהוא סטודנט. 1. האם אבחון יכול לעזור לקבל הארכת זמן? 2. אם כן איזה אבחון עליו לעבור? 3. האם בעיית החרדות והמעי רגיז יכולים לעזור? תודה

שלום לך, איטיות היא סימפטום ולא אבחנה. תוספת זמן וכל סיוע אחר ניתן לקבל רק על בסיס אבחנה של לקות למידה, הפרעת קשב או בעיית נגישות. במקרה של בנך, בהחלט ייתכן כי מעי רגיז ו/או חרדות עונים לקריטריונים של נגישות, ולכן מומלץ לפנות אל מרכז הנגישות במוסד האקדמי שבו הוא לומד (ישנו מרכז כזה בכל המוסדות) ולבדוק איזה סיוע או התאמות לבחינות הוא יכול לקבל. בהצלחה.

18/01/2021 | 14:54 | מאת: נועה

אני סובלת מהפרעות קשב וריכוז ומאובחנת כבר מכיתה ז'. עשיתי בחיי 5 אבחונים במכונים שונים שכולם מראים שיש לי הפרעות קשב וריכוז וליקויי למידה ותמיד אישרו והמליצו לי על התאמות בחטיבה ובתיכון. בתיכון קיבלתי אפילו התאמות ממשרד החינוך. בנוסף, אני מטופלת בתרופה להפרעת קשב וריכוז כבר מכיתה ט'. לאחרונה ניגשתי לאבחון מת"ל באוניברסיטה בה התחלתי ללמוד. אחרי שהועדה עברה על האבחון שלי ועל התיק שלי (עם כל אבחוני העבר) הם החליטו שלא לאשר לי שום התאמה ללימודים האקדמים שלי בטענה שהאבחון שעשיתי אצלם לא מראה על שום הפרעת קשב ושום לקות למידה. אני ממש מרגישה שאני לא יכולה לעבור את הלימודים האלה בלי לפחות תוספת זמן, ומתלבטת מה לעשות? אם לפי דעתך אגיש ערעור, יתחשבו בי? ואם אני מגישה, מה כדאי לי להוסיף או לציין? אני מאמינה שזה שהלך לי אולי טוב באבחון שלהם זה יוצא מן הכלל שלא מעיד על הכלל. שזה 5 אבחונים מהעבר וניסיון שלי בלימודים עם התאמות ובלי. תודה רבה.

שלום נועה, אבחון מת"ל הוא כיום האבחון המתאים ביותר למבוגרים. כאשר תוצאות האבחון אינן תואמות להיסטוריה של המאובחן, יכולות להיות לכך מספר סיבות. מכיוון שכל מקרה הוא לגופו, בלי להכיר את הפרטים איני יכולה לדעת מדוע לא נמצאת זכאית לסיוע, ולכן אני ממליצה לך לבצע שני דברים: לבקש פגישה עם מרכז התמיכה במוסד הלימודים שלך על מנת להבין את ממצאי האבחונים השונים ואבחון המת"ל, ובמידת הצורך, את יכולה להגיש ערעור. במצב של הגשת ערעור, האבחון שלך נשלח למכון מת"ל אחר, בו מאבחנת אובייקטיבית עוברת על הממצאים שוב. בנוסף, רשמת שאת נוטלת תרופות להפרעת קשב – אם יש בידייך מסמך רפואי מפורט של רופא מומחה בתחום הקשב (נוירולוג או פסיכיאטר), מומלץ להציגו למרכז (ייתכן שיבקשו חוות דעת עדכנית). מאחלת לך הצלחה.

25/12/2019 | 16:58 | מאת: דן

האם הארכת זמן שייכת לעניין קשב וריכוז או ללקויות? כי קשב וריכוז דורש גם מומחה(פסיכיאטר וכו) 2. האם קיים קישורל מסמך שמתאר בפרוטרוט את הבחינות במת"ל? האם בכל המוסדות אותם בחינות?

לקריאה נוספת והעמקה

שלום דן, אני מניחה שאתה סטודנט/לקראת לימודים לפי שאלותיך. הארכת זמן יכולה להינתן לסטודנט עקב לקות למידה, הפרעת קשב או מסיבת נגישות, זאת בהתאם לממצאי האבחון ולמידת הפגיעה התפקודית, ובשיקול דעת בלעדי של המוסד האקדמי שבו הוא לומד. כלומר, המוסד האקדמי מחליט אילו התאמות לתת לסטודנט על פי שיקולים מקצועיים, אקדמיים ולוגיסטיים. אבחון מת"ל הוא אבחון למבוגרים, שנועד לבדוק האם קיימת לקות למידה או סבירות גבוהה לקיומה של הפרעת קשב (האבחנה בדבר הפרעת קשב וגם המלצות לטיפול ניתנות על ידי רופא מומחה בתחום) ואת ההשלכה על תפקודי הלמידה של הסטודנט. מערכת אבחון מת"ל אחידה בכל המכונים המעבירים אותו בארץ, ואבחון זה משמש את כל המוסדות להשכלה גבוהה. מידע נוסף תוכל למצוא באתר המרכז הארצי לבחינות והערכה. כמו כן אם הנך סטודנט במוסד אקדמי בארץ, כדאי לפנות להתייעצות עם הצוות המקצועי במרכז התמיכה במקום שבו אתה לומד, לצורך קבלת ייעוץ אישי לצרכיך. בהצלחה,

14/05/2019 | 11:53 | מאת: ענת

שלום יש לי ילד שלומד בכיתה ח מאובחן בלקות למידה בנוסף קיימים אצלו גם קשיים חברתיים ודימוי עצמי נמוך. הגענו לסוף כיתה ח הילד צבר פערים משמעותיים בכל מקצועות הלימוד. היינו בטיפול רגשי והוא לא תרם בהרבה , אי אפשר לדבר איתו הוא ישר בורח ומתעצבן. בבית הספר יש לו מערכת אישית אבל הוא מתנגד אליה לא רוצה להראות שונה. יש לנו התלבטות האם להעביר אותו למסגרת של כיתה קטנה בגלל הבעיות שישי שם ושזה לא יתסכל אותו יותר כי בבית ספר שנמצא בו עכשיו נהנה מבחינה חברתית. אנחנו לא יודעים מה לעשות נשמח לעצה

לקריאה נוספת והעמקה

שלום ענת, במקרה מורכב זה רצוי להתייעץ עם הגורמים בביה"ס המכירים את הילד, בכלל זה מת"ל/ית ביה"ס, היועצ/ת, המנהל/ת, המחנכ/ת והפסיכולוג/ית. בהתאם למצבו הלימודי ניתן גם לשקול סיוע פרטני בדבר הוראה מתקנת. באשר למצב הרגשי ניתן לשקול לערב איש מקצוע בתחום. בהצלחה,

13/03/2019 | 17:41 | מאת: הילה

שלום, בתקופת התיכון שמתי לב שהרבה פעמים התבלבלתי בספרות 4 ו-5, זה התחיל בכך כששמתי לב בבואי לפתור תרגיל מורכב יחסית עם תהליך ארוך בעזרת מחשבון ומחברת, וטעיתי בתוצאה. ושהלכתי צעד צעד אחורה הבנתי שטעיתי בין הספרות, ונניח במקום לכתוב 4 כתבתי 5 או להיפך. כשזה היה מוצג על המחשבון וכתבתי במחברת או להיפך, כשהופיע במחברת ואני מקלידה במחשבון. סימתי את הלימודים כבר לפני יותר מעשור ולא נתקלתי לאורך השנים בתופעה הזו שוב ובכלל שכחתי ממנה. לפני כמה שנים נזכרתי בכך אבל לא ראיתי שזה חוזר על עצמו.. לאחרונה, זה שוב חוזר. וזה מטריף, אני שמה לב (בדיעבד) שאני טועה המון בין הספרות האלו בלבד. מעבר לזה, אין לי לקויות למידה כלשהן, לא בספרות ולא בכתיב. אשמח לאיזו תובנה, תודה

לקריאה נוספת והעמקה

שלום, איני מכירה בספרות המקצועית התייחסות לקושי ספציפי שכזה. בכל מקרה על מנת לספק ייעוץ מקצועי יש צורך במידע נוסף. במידה והדבר מפריע לך, ממליצה לך להתייעץ עם מאבחן/ת דידקטי/ת, ובמידת הצורך לשקול לבצע אבחון מקיף של תפקודי הלמידה. בהצלחה,

אני כרגע עושה סמינריון בנושא "מאפייני השתלבות בתעסוקה בקרב ליקויי למידה בוגרים" ואני לא מוצאת שאלון כמותי הקשור למאפייני התעסוקה אצל מבוגרים עם לקויות למידה , אשמח לעזרה זה ממש דחוף תודה, לינוי.

לקריאה נוספת והעמקה

שלום לינוי, לצערי איני מכירה שאלון בנושא זה. בהצלחה בעבודת הסמינריון שלך!

01/02/2019 | 09:05 | מאת: יסכה

בכיתתי ילד אינטילגנטי ונבון עם הפרעות למידה (משולב). ילד שקט ומתוק הלומד בכיתה ד'. הילד ניגש אלי עשרות פעמים בכל יום ושואל אותי: מה עושים עכשיו? מתי הצלצול? מה צריך להוציא מהתיק? מתי מגיעות ההסעות (בי"ס מוסע)? ועוד ועוד.  ניסיתי לתת מענה לכל השאלות שלו מבעוד מועד: סדר היום כתוב מאורגן וברור על הלוח, אנחנו עוברים עליו בכל תחילת יום. בכל שיעור כתוב מה עושים בו. על השולחן מודבקת לו מערכת השעות. יש בכיתה שעון שהוא יודע לקרוא וגם אני מודיעה ועושה הכנה לתלמידים לפני כל פעילות.  ועדיין...הוא לא מפסיק לקום ןלשאול את אותן שאלות, ונראה שהוא בחרדה (ילדי הכיתה החלו ללעוג לו בנושא).  אם אני לא נמצאת הוא שואל את אנשי צוות (שגם הם כבר התחילו להתלונן באזני ואין להם סבלנות להכיל זאת). הוא מאוד נפגע כשלא עונים לו ואף מתחיל לבכות או נסגר ולא משתף פעולה.  אשמח לשמוע אם יש לכם רעיונות כיצד להתמודד עם המצב? מה יכול לעזור לו מעבר למה שכבר ניסינו? 

לקריאה נוספת והעמקה

שלום לך, מבלי להכיר לעומק את המקרה אוכל רק לתת הצעה משוערת ואין לראות בכתוב להלן המלצה רשמית מכל סוג: ראשית, אני חושבת שרעיונותייך יצירתיים וחיוביים ומאמינה שיועילו לא רק לו, אלא גם לשאר התלמידים. לצד זאת, ייתכן, לפי מה שאת מתארת, שאכן מעורב כאן מרכיב רגשי, שכן מבחינה ארגונית אכן ביצעתם פעולות רבות לשם שיפור המצב. לפיכך, אולי כדאי לערב את יועצת או פסיכולוג בית הספר. האם יש מורת שילוב או מת"לית המספקת לו סיוע? האם הוא מאובחן עם לקות למידה? בנוסף, האם ההורים מודעים לבעיה? הייתי ממליצה לברר האם הדבר מתרחש גם במסגרת הביתית. כמו כן, האם מדובר על תופעה חדשה או כזו הנמשכת לאורך זמן. על שאלות אלו ואחרות הייתי ממליצה לענות, בשיתוף כל הגורמים המעורבים, ולנסות למצוא פתרון אשר יטיב עם הילד. בהצלחה.

17/12/2018 | 12:26 | מאת: מיכל

ביתי בכיתה יא, לומדת במסגרת רגילה בתוכנית 07. אחת המורות קבוע מגישה מבחן בכתב יד, לבת שלי זה מאוד קשה בגלל ליקויי הלמידה שלה להתמקד גם בפיענוח הכתב הלא ברור וגם בהבנת השאלה. זיכרון לטווח הקצר. המורה מוכנה לבחון אותה רק בעפ, אבל ביתי אומרת שקשה לה להבין השאלה רק משמיעה, היא צריכה את השילוב של השמיעה עם הקריאה. האם יש חוק ברור בעיניין? האם במגרות של על יסודי יש חובה להדפיס מבחנים? אם כן בבקשה תפנו אותי למקור.. יש לי אסיפת הורים אני צריכה הוכחות.

שלום רב, איני מכירה את הנהלים בנושא ממשרד החינוך, אשר עשויים להשתנות משנה לשנה, ולכן ממליצה לפנות למת"לית בית הספר (או ליועצת/מנהלת) ולבקש מהן המלצות ומידע. בהצלחה.

10/11/2018 | 12:53 | מאת: ירון

הבת שלי כנראה סובלת מהפרעת קשב. היא עשתה אתמול בדיקת מוקסו ויצא שיפור ניכר בקשב לאחר מתן ריטלין. היא אומרת שבכיתה היא לא מקשיבה ועיקר הלימוד נעשה לבד בבית והיא משיגה ציונים גבוהים. השנה היא לומדת בכיתה י"א ויש קפיצת מדרגה בשעות הלימוד, כך שדווקא עכשיו יש לה פחות זמן ללמוד בבית. בית הספר התיכון מקפיד מאוד על העדרויות ומאיים להוריד ציונים על העדרויות. עקב העומס היא הפסיקה ללמוד מקצוע בחירה של 5 יחידות לימוד ושוקלת להפסיק ללמוד פיסיקה 5 יחידות לימוד, מה שישחרר לה עוד 7 שעות בשבוע. 1. האם יש מסגרות לימודיות שמאפשרות לימוד עצמי בשילוב עם בית הספר (צריך גם חיי חברה)? 2. איך כדאי להתנהל מול בית הספר? האם לדעתך אבחון להפרעת קשב יספיק לקבלת פטור משהות בשיעורים, כך שתוכל ללמוד בלי לוותר על מקצועות לבגרות?

לקריאה נוספת והעמקה

שלום רב, שאלות אלה נוגעות למערכת החינוך וניתן לבדוק זאת מול צוות ביה"ס, בכללן המת"לית, היועצת והמנהלת. בנוסף, אבחון מוקסו אינו אבחון מלא של הפרעת קשב, אלא כלי תומך החלטה. האבחון הסופי צריך להיות מבוצע על ידי רופא מומחה בתחום (בד"כ נוירולוג או פסיכיאטר). ייתכן כי יש צורך באבחון נוסף או בדיקות נוספות. יש מסגרות שונות ללמידה ברחבי הארץ, ויש תוכניות הוראה פרטניות/כיתתיות שיכולות לסייע (למשל הקניית אסטרטגיות למידה), אך מומלץ מאוד טרם קבלת החלטה להתייעץ עם צוות בית הספר המכיר את המקרה באופן אישי. בהצלחה.

27/08/2018 | 23:36 | מאת: בתאל

יש לי ילדה קושי ולמה אובחנה קשב וריכוז היום עולה ד קושי חברתית וגם לימודים להבנת הנקרה חשבוןממש לא יכולה לשבת לאורך זמן קשים לימודים אפילו בכיתה כל רבע שעה לא יוצאת ריכוז בעיות חברתיות עם כיתה קטנה יעזור או מורה הוראת מתקנת גרוש שלי אומר מנגד לעבור לכיתה קטנה הוא רוצה הוראת מתקנת אני רוצה רק לטובת ילדה ילדה יש קשים לימודים חברתית

לקריאה נוספת והעמקה

שלום, מדברייך נראה כי ילדתך חווה קשיים במספר תחומים. על מנת לבחון את הדרך הטובה ביותר לסייע לילדתך, אני ממליצה להתייעץ עם צוות ביה"ס (יועצת, מחנכת ובמידת הצורך פסיכולוג ביה"ס), ולשקול דרכי התערבות מתאימות. במידת הצורך, ניתן לפנות לאבחון המתאים לפי תחומי הקושי. בהצלחה,

05/06/2018 | 11:30 | מאת: מרב

היי. נאמר לי על ידי בית ספר תיכון של הבת שלי שהיא צריכה לעשות אבחון דידקטי. אני לא יכול להרשות לעצמי ללכת למקום פרטי, אז אני רוצה ללכת לאחד המכונים שהקופה שלנו עובדת איתם. האחד הוא אפק והשני גלאי. האם מישהו כאן מכיר את המקומות האלה ואם כן מה דעתכם? תודה, מרב

לקריאה נוספת והעמקה

שלום מרב, איני מכירה באופן אישי את המכונים הללו. אם את מעוניינת, תוכלי להתייעץ עם מכון אות ועוד בירושלים, המבצע אבחונים לגילאים השונים, בטלפון: 02-5611561. בהצלחה,

17/05/2018 | 11:02 | מאת: גלעד

שלום, בני מסיים בימים אלו כיתה י' ועולה לכיתה יא' . בשנה האחרונה מתקשה מאוד במבחנים ולא מביא את עצמו לידי ביטוי . אני מעוניין לעשות לו בקיץ איבחון פסיכודידקטי ולבדוק האם יש לקויות למידה כלשהן והאם זכאי להתאמות לקראת הבגרויות ב יא' ו יב' . יועצת בית הספר טוענת שזה כבר מאוחר מדי , ומשרד החינוך לא יקבל איבחון זה כי אין רקע היסטורי של לקויות למידה מהיסודי ומחטיבת הביניים , ושבית הספר בחודש מאי (עכשיו) שולח בקשות התאמה לתלמידים ולכן בקי זה כבר מאוחר מדי . האם טענה זו נכונה ??? האם לבני לא יהיה הזדמנות להבחן להתאמות בגלל עיתוי זיהוי הבעיה ועיתוי האיבחון ? אשמח לעצה מה לעשות ? תודה גלעד

לקריאה נוספת והעמקה

שלום גלעד, איני יכולה לענות בשם משרד החינוך והנהלים שלו. תוכל לברר ישירות דרך אגף לקויות למידה והפרעות קשב של משרד החינוך (יש להם אתר אינטרנט), או לנסות להתייעץ עם מכון אות ועוד בירושלים המבצע אבחונים לגילאים השונים, בטלפון: 02-5611561. בהצלחה,

01/05/2018 | 22:56 | מאת: ילד מכיתה רגילה לקטנה

רציתי לדעת בקשר לכיתה קטנה . הוא נימצא כעת הרגילה . ואני רוצה להעביר במיוחד שמציקים לילד כי רואים שהוא עדין וחלש ולא מחזיר . מבחינת לימודים קשה לא כי המורה לא יכול לעזור רק לו מול 30 ילדים . אבל הוא ילד חכם . אבל אני רואה את הקושי ושלא טוב לא שם ? האם להעביר לכיתה קטנה ?

שלום שאלתך מורכבת וקשורה להיבטים רבים אשר בלא ידיעת פרטים נוספים לא ניתן להשיב עליה באופן מלא. ממליצה לפנות לצוות בית הספר כגון יועץ, מחנך ואם יש צורך גם פסיכולוג בית הספר והמנהל ובהתחשב בתמונה המלאה לשקול כיצד לסייע לילדך. בהצלחה

13/01/2018 | 15:13 | מאת: מיכל

שלום יש לי nld (לקות למידה לא מילולית) חשבתי ללכת לנוירופידבק או לשיטת טומטיס (בעזרת צלילים) מה יותר מומלץ ?

לקריאה נוספת והעמקה

שלום רב איני מכירה את השיטות שציינת בהקשר של NLD, ממליצה לך להתייעץ עם מי שאבחן אותך. בהצלחה,

03/07/2020 | 22:46 | מאת: רמי

שלום, לבני בן ה 19 יש לקות למידה לא מילולית. אני מעוניין ליצור קשר עם אנשים בעלי לקות זו או הוריהם על מנת ללמוד מניסיונם. איך אפשר לאתר אנשים כנ"ל ? בתודה מראש, רמי

20/11/2017 | 13:46 | מאת: לימור

תמר שלום בני בן 4.5 אובחן עם עיכוב שפתי יש לו פער של שנה וחצי בדיבור לפי הקלינאית , האם זה נכון שלילד עם עיכוב שפתי יש גם לקויות למידה? האם כדאי לבצע אבחון לליקוי למידה כבר עכשיו? אודה על תשובתך

לקריאה נוספת והעמקה

שלום לימור, לפי ידיעתי, יש לעיתים קומורבידיות בין קושי שפתי ללקות למידה, כלומר ייתכן שאדם שסובל מהאחד יסבול גם מהשני (לא בהכרח). בכל אופן, אבחון לקויות למידה נהוג לבצע רק החל מחודש מרץ של כיתה ב'. מציעה להמשיך במעקב עם קלינאית התקשורת ובהמשך עם בית הספר. ניתן, במידת הצורך, לבצע הוראה מתקנת בעברית בשלב מוקדם יותר. בהצלחה.

21/11/2017 | 09:18 | מאת: לימור

תמר שלום תחילה מודה לך על תגובת המהירה המקצועית והעניינית תוכלי להסביר לי למה התכוונת הוראה מתקנת בעברית , זה להביא מורה ולהתחיל ללמד אותו עברית אם כן באיזה בגיל בערך? והאם כדאי להשאיר את הילד שנתיים בגן חובה? שיהיה יותר מוכן לכיתה א'? כמובן בשילוב של עזרה מבחוץ של קלינאית והוראה מתקנת. הוא מקבל כרגע טיפול של קלינאית תקשורת, ריפוי בעיסוק הפסקנו אחרי 3.5 חודשים כי הילד התחיל להשתעמם וראו גם שהילד מקדם את עצמו לבד לכן הפסקנו בגן הוא יושב במפגשים לעיתים יש קושי בהקשבה בגלל הקושי השפתי אבל יש שיפור משמעותי משנה שעברה, יש לו אינטרקציה עם ילדים הוא צריך יותר עזרה בתיווך עם ילדים בגלל הקושי השפתי ומקבל סיוע וליווי אישי בנושא בתוך הגן+ גננת שילוב , שעתיים בשבוע אין לו בעיות התנהגות או משמעת , שולט בכעסים שלו , אין לו התפרצויות זעם גם בבית אין לנו קשיים איתו הוא קצת מפונק כי הוא הקטן בבית, ילד רגיל לחלוטין מלבד הקושי השפתי שמשתפר מיום ליום אודה על תשובתך

היי אשמח לדעת מהי הדרך הטובה ביותר לשפר את הזיכרון של ביתי במיוחד לפני מבחנים?

לקריאה נוספת והעמקה

שלום לך, שאלתך מאוד כללית והתשובה אליה תלויה בגורמים שונים כמו סגנון התפקוד הספציפי של ביתך, גילה, קשייה ונקודות החוזק שלה. יש טכיקות שונות ללמידה יעילה למבחנים וחשוב להתאים את הדרך המתאימה עבורה. בין היתר, ניתן לעשות זאת באמצעות הוראה מתקנת של הקניית אסטרטגיות למידה. במידה ותרצי, מידע נוסף ניתן לקבל בטלפון של מרכז "אות ועוד" בירושלים 02-5611561. שיהיה בהצלחה.

01/10/2017 | 20:13 | מאת: שלהבת

שלום וברכה - הילד שלי בן 13 מאוד מאוד מתקשה בחיים ובמערכת החינוך במיוחד. הוא לא מצליח לתקשר עם הסביבה בצורה הולמת ומרגיש דחוי הוא התחיל לפתח חרדות ופחדים ולאחרונה אף מקבל טיפול תרופתי . לפי מה שקראתי הוא עונה על מרבית הקריטריונים של לקות למידה לא מילולית. הוא עבר אבחונים פסיכודידקטים ולמרות שגם שם הראה ציונים נמוכים מהממוצע לגילו בכל הפרמטרים, לא הוזכר המושג לקות למידה לא מילולית. כרגע אנחנו בטיפול פסיכולוגי בעקבות החרדות ותפיסת מציאות לא אמיתית. האם ישנו אבחון ספציפי ללקות למידה לא מילולית ואם כן היכן הוא נערך? ובנוסף אשמח מאוד לקבל טיפים לסייע לו ולתמוך בתחושת הייאוש וחוסר האונים שהוא נמצא בה כרגע. תודה רבה

לקריאה נוספת והעמקה

שלום שלהבת, המקרה שאת מתארת אכן נשמע מורכב. לדעתי במקרה זה מומלץ לפנות עם תוצאות האבחונים הקודמים לנוירופסיכולוג ופסיכיאטר העוסקים בתחום ולנסות לקבל אבחנה מבדלת והמלצות מותאמות עבורו. שיהיה בהצלחה.

01/09/2017 | 16:13 | מאת: אתי

הבו שלי עלה היום לכיתה ז. הגיע מכיתה רגילה לכיתה קטנה במטרה לקדם אותו ולעזור לו מבחינה לימודית לבן שלי יש לקויות למידה ואין שום בעיית התנהגות . היום הוא יצא מבוהל ובהלם מפני שהכיתה מורכבת מילדים עם בעיות התנהגות . גם אנחנו ההורים ראינו חלק קטן מההתנהגות של ילדי הכיתה בסוף היום והיינו המומים. הוא לא מוכן ללכת לבית הספר! אנו מבקשים להעביר אותו לכיתה רגילה ומוותרים על הכיתה הקטנה. מה אפשר לעשות באופן מידי על מנת שלא נבזבז זמן יקר. תודה מראש.

לקריאה נוספת והעמקה

שלום אתי, אני חושבת שבמצב כזה כדאי לפנות במיידית להנהלת בית הספר (מנהל/ת, יועץ/ת ואם יש מת"לית אז גם אליה). בעתיד, במידה ויחזור לכיתה רגילה ויהיה צורך בסיוע לימודי, ניתן לשקול מתן הוראה מתקנת. שיהיה בהצלחה!

07/08/2017 | 10:32 | מאת: שרון

תמר שלום, ביתי בת 11 היא ילדה חכמה ונבונה, קוראת הרבה אבל יש לה שגיאות כתיב. ניסינו לעבוד על זה בבית אבל זה לא הלך. מה את מציעה לעשות? האם כדאי לעשות לה אבחון או לפנות להוראה מתקנת? במידה ומדובר באבחון האם יש מכון אבחון מומלץ באזור השרון? תודה, שרון

לקריאה נוספת והעמקה

שלום שרון, האם יש רק שגיאות כתיב או גם קשיים נוספים בקריאה או בכתיבה? האם בכתיבה יש קשיים נוספים מעבר לשגיאות כתיב? חשוב גם לשים לב אילו סוגי שגיאות כתיב יש והאם הן משפיעות על קריאות הכתב. בכל אופן אם יש קשיים בכתיבה בהיבט הדיוק (שגיאות כתיב) מומלץ לפנות להוראה מתקנת. אבחון דידקטי מיועד לבחון את תפקודי הלמידה ובודק תחומים כגון קריאה, כתיבה, הבנת הנקרא, שפה, זיכרון, וכד'. לכן במידה ויש קשיים נוספים בתפקודי הלמידה ו/או הוראה מתקנת לא מביאה לשיפור מספק, מומלץ לפנות לאבחון. מרכז "אות ועוד" נמצא בירושלים, את מוזמנת להתייעץ עימנו בטלפון 02-5611561. בהצלחה,

27/05/2017 | 11:29 | מאת: ליקוי למידה

שלום ..בתי בת ה 8 לקויית למידה מקבלת פרטני+הוראה מתקנת.. אך התקדמותה איטית.שיקולינו (גם בית ספר) להעברה לכיתה קטנה.. רציתי לקבל מידע לגבי כיתה קטנה האם מומלץ? ואילו בתי ספר בצפון יש ללקויי למידה בלבד??

לקריאה נוספת והעמקה

שלום רב, מרכז "אות ועוד" נמצא בירושלים. לגבי העברה לכיתה קטנה, אנו ממליצים לערוך אבחון פסיכודידקטי. אבחון זה נועד לבדוק את הרמה האקדמית של הילדה ביחס לילדים בגילה ובודק היבטים רגשיים. כך יהיה לכם קל יותר להחליט האם מומלץ לילדה כיתה קטנה או לא. כמו כן, כפי שכתבנו, המרכז שלנו נמצא בירושלים ואנו לא מכירים בתי ספר בצפון. בהצלחה!

30/04/2017 | 12:59 | מאת: יונתן

באבחון דידקטי נמצא כי יש ליקויי למידה והומלץ ללכת לשיעורים פרטיים בתחום מסויים - האם יש ללכת רק למורים פרטיים שמתמחים בלקויות למידה ? מי הגוף שעומד מעל המאבחנים הדידקטיים?

לקריאה נוספת והעמקה
30/04/2017 | 14:25 | מאת: אות ועוד

שלום רב, במידה והאבחון מלמד כי יש לקויות למידה ויש צורך בלמידה פרטנית, עלייך לקבל שיעורים בהוראה מתקנת. אצלנו במכון ניתן לקבל הוראה מתקנת. נשמח לתאם לך שיעור הערכה עם מנהלת מקצועית, עלייך להביא עמך את האבחון והמנהלת המקצועית תכין בעבורך תכנית למידה אישית ללמידה במכון. נשמח לתת מידע ופרטים נוספים. מס' הטלפון שלנו הוא: 02-5611561 מרכז "אות ועוד" רחוב סוקולוב 15 ירושלים

16/04/2017 | 18:03 | מאת: אלה

שלום, האם בבגרויות אפשר הכתבה לבוחן ניטרלי וגם מבחן מותאם או שצריך לבחור אחד מהם ?

לקריאה נוספת והעמקה
19/04/2017 | 10:07 | מאת: מנהלת הפורום

שלום, במקרים שישנה הצדקה למתן שתי ההתאמות ניתן להמליץ על שתיהן. שימי לב שהכתבה לבוחן ניתנת על ידי אבחון דידקטי ואילו לשם קבלת המלצה על מבחן מותאם יש לבצע גם השלמה פסיכולוגית לאבחון זה. בהצלחה!

31/03/2017 | 14:11 | מאת: רוני

שלום, מאז גיל 16 הבחנתי אצלי בקשיי קשב וריכוז, ובהפרעה שבה אני יכולה לרשום בצורה תקינה ורהוטה אך פעם לכמה להתבלבל בין מילה אחת לאחרת, או בין אות-שתים. ברצוני לדעת מאיזה סוג של דיסגרפיה אני סובלת? מהן הסיבות בד"כ? ומה הן דרכי הטיפול? תודה מראש!

לקריאה נוספת והעמקה
19/04/2017 | 10:10 | מאת: מנהלת הפורום

שלום, לא ציינת בת כמה את, אך אם את בוגרת ניתן לבצע אבחון להפרעת קשב וריכוז אצל נוירולוג המתמחה במבוגרים. דיסגרפיה מאובחנת באמצעות אבחון דידקטי, אך במידה ואת מעוניינת לטפל בקשיי הכתיבה ניתן להגיע לסיוע של הוראה מתקנת ללא אבחון קודם. אבחון למבוגרים מומלץ בעיקר למי שהינם סטודנטים או לקראת השכלה גבוהה, ואז יש לפנות לאבחון מת"ל. בהצלחה רבה!

שלום, בני בן 11 - תלמיד כיתה ה' מתקשה מאוד ברכישת הקריאה. הוא מקבל שילוב בבית הספר בו הוא לומד. הוא אובחן לפני שנתיים כלקוי למידה. בדקנו את נושא הקשב ואין לו הפרעת קשב. הוא מקבל שיעורים פרטיים אחה"צ ממורה להוראה מתקנת. שינו לו שיטות קריאה מספר פעמים ואף שיטה לא עבדה. אני פונה אליכם מכיוון שאני כבר מיואשת ולא יודעת מה עוד עלי לעשות. בבית הספר רוצים להעביר אותו לכיתת חינוך מיוחד. אני מסרבת בתוקף. לא מוכנה !!!האם אין עוד דרכים לטפל בילד שלי מלבד כיתת חינוך מיוחד? אני מוכרחה לציין שהבן שלי מאוד שמח ללכת לבית הספר ויש לו הרבה חברים. כמו כן, הוא די טוב בתחום המתמטי. אשמח לשמוע מכם מה עוד ניתן לעשות. תודה רבה !!

לקריאה נוספת והעמקה

אשמח לעצה. תודה רבה

28/03/2017 | 15:26 | מאת: מנהלת הפורום

שלום רב, לפי מה שאת מתארת, יתכן ושיטות העבודה המשמשות לעבודה עם בנך אינן מתאימות לו, ולכן חשוב לנסות ולעבוד בשיטת קריאה מותאמת יותר. יתכן, למשל, שישנו קושי בזכירת סימני הניקוד, ואילו ההוראה המתקנת מתמקדת בשטף קריאה או באסטרטגיות למידה, ולכן אין התאמה בין הצרכים ובין העבודה שנעשית. אני ממליצה לפנות אלינו, למרכז "אות ועוד", ולבצע הערכה דידקטית על מנת להבין את עומק הקשיים וכיצד מומלץ לעבוד בצורה שתתאים לילד. במרכז "אות ועוד" אנו עובדים בשיטת קריאה בעלת אחוזי הצלחה ניכרים, המותאמת לתלמידים המתקשים ברכישת הקריאה - גם בגילאים מבוגרים יותר. הערכה מדויקת היא הצעד הראשון בדרך לקידום בנך. לפרטים נוספים ולקביעת הערכה, מוזמנת להתקשר - 02-5611561. בהצלחה!

שלום רב, האם כתיבת אבחנה וסיכום נוירולוג לאחר מבחן MOXO מספיקה ע"מ לקבל הקלות בחטיבת ביניים? תודה מראש, שרון

לקריאה נוספת והעמקה
14/03/2017 | 13:53 | מאת: "אות ועוד"

שלום רב, נוירולוג יכול להמליץ על חלק קטן מהתאמות. כדאי לפנות אליו ולשאול מהם האפשרויות שלו במתן הקלות. כמו-כן, לבדוק בחטיבת הביניים, האם ההתאמות שנתן הנוירולוג, קבילות. בהצלחה!

14/03/2017 | 13:53 | מאת: "אות ועוד"

שלום רב, נוירולוג יכול להמליץ על חלק קטן מהתאמות. כדאי לפנות אליו ולשאול מהם האפשרויות שלו במתן הקלות. כמו-כן, לבדוק בחטיבת הביניים, האם ההתאמות שנתן הנוירולוג, קבילות. בהצלחה!

12/03/2017 | 22:27 | מאת: אמא מבולבלת

אני אמא ל4 ילדים כאשר הגדולה שלי כיאה למיקומה במפחה הינה ילדה חכמה מאד,מתוקה ולא חוצה גבולות בעוד שאחותה השנייה בת 8.5 כבר מגיל מאד צעיר בודקת גבולות בכל הדמנות. יש אנשים שמאד אוההים אותה כמובן כנחנו ההורים אך אני מרגישה שעבור אחריל היא לעיתים ממש בלתי נסבלת. היא תמיד רוצה להיות במרכז. היא חסרת מעצורים. אוהבת מאד לדבר בידיים. היא פעמים רבות כשהיא כועסת היא מתקשה ללוט בעצמה.המורה טוענת שהיא הרבה פעמים מתפרצת ומתקשה לנהוג בסבלנות ושהיא מתחככת הרבה עם ילדים. היא חריפה מאד בחשיבה ויש לה דרכים שונות אך שנונות לפתור בעיות אך אני לא יודעת האם כל הדברים הללו מהווים נדבך לאבחון או שנחכה עוד קצת?בלי קשר אני לא חושבת שאם אכן תתגלה איזו לקות או קושי שאסכים שהיא תיקח ריטלין או משהו... אז מה עושים?

לקריאה נוספת והעמקה
14/03/2017 | 13:48 | מאת: "אות ועוד"

היי.. אבחון דידקטי בודק אם יש חשד לקושי בתפקודי הלמידה. הכוונה לקריאה, כתיבה, הבנת הנקרא, זיכרון וכו'. לפי התיאור שלך, אין חשד לתפקודים אלו ולכן אין צורך לפנות לאבחון דידקטי. לעומת זאת, אם יש חשד לקשיי קשב וריכוז, ניתן ומומלץ לפנות לנוירולוג לבירור מעמיק בנושא הקשב, אשר יוכל להמליץ על טיפול תרופתי במידת הצורך. בהצלחה!

03/11/2016 | 20:24 | מאת: ילי

בת משפחה הייתה בכיתה טיפולית אם ילדים אוטיסטים . יש לה לקות למידה גם אימא שךה בעבר אובחנה לא נכון והייתה בבית ספר מוגבל ואחרי שנים גילו שבכלל חכמה ממש. הילדה הוצאה והועברה לכיתה רגילה . נכון יש לה קשיים ולא נותנים לה שעות הם מתעקשים להוריד אותה בחזרה פסיכולוג אמר שהיא צריכה עזרה אבל לא כיתה אם אוטיסטים . מה לעשות

לקריאה נוספת והעמקה
10/11/2016 | 16:31 | מאת: אביה בטקר

יולי שלום, על מנת שנוכל לעזור לך בצורה מקצועית יותר, נשמח אם תיצרי קשר עם המכון שלנו, נוכל לקבל ממך יותר פרטים לגבי בת המשפחה שלך ולתת לך עזרא וייעוץ. טלפון 02-5611561

02/11/2016 | 00:53 | מאת: דנה

שלום, איזה סימנים יכולים להצביע על דיסלקציה אצל מבוגרים? אני בת 26 ומאוד אוהבת לקרוא, קוראת הרבה מגיל צעיר וקוראת בקצב טוב בעברית. שמתי לב שאני לא מפענחת את המילה אלא מזהה את המילה כתבנית שאני זוכרת. זו הסיבה ש"קשה" לי לקרוא שמות, כלומר אני בדרך כלל קוראת אותם לא נכון. העניין העיקרי הוא הקושי בקריאה באנגלית שם יש לי פחות שנות ניסיון ופחות הכרות עם מילים לכן יש לי בילבול עם יותר מילים וגם במילים יותר פשוטות לדוגמה קוראת את המילה alter כalert וכד'. הלכתי בתחילת הלימודים באוני' לאיבחון כלשהו אבל היחידה לסטודנטים עם לקויות למידה של האוניברסיטה לא הסכימו לאשר. האם זה אכן לא רלוונטי ופשוט עניין של ריכוז/ לקרוא לאט יותר/ להתאמן, או שאכן כדאי לנסות בדיקה אחרת? תודה

לקריאה נוספת והעמקה
10/11/2016 | 16:28 | מאת: אביה בטקר

שלום רב, דיסלקציה מתחילה בגיל הילדות ולא בגיל מבוגר. ייתכן ושיטת הלימוד שקיבלת עודדה זיהוי תבניות ולא פענוח המילה. במכון שלנו ניתן לעזור לך על ידיי שיעורים של הוראה מתקנת שיתמקדו בפענוח מילה. נשמח לתת פרטים נוספים. טלפון: 02-5611561

15/09/2016 | 23:39 | מאת: שרון

שלום רב, הבן שלי תלמיד כיתה ג', סובל מלקות לימודית מסוימת ואני לא מצליחה לשים את האצבע מה היא. ברור לי שבפלטפורמה זו לא יכול להיערך אבחון, אבל כיוון מסוים מאד יעזור לי. יש לו קושי בקריאה: מזהה כמובן את כל האותיות, אך מדלג על אותיות בזמן קריאה. באופן כללי הקריאה לא שוטפת ודי איטית, וזאת אע"פ שהוא קורא לא מעט (מתעקשים איתו. הוא לא רוצה כי קשה לו). בנוסף, הכתב שלו גדול, לא ברור ולא מסודר. ממש ברמה שהוא לא מצליח לקרא את מה שהוא כותב. כואב לי עליו כי הוא ממש עושה מאמץ וקשה לו מאד. אין לו בעית סבלנות או ריכוז. הוא יושב ומתאמץ, גם אם לוקח לו שעות להכין את שיעורי הביתה. אגב, יש לו גם "קלאמזיות" מסוימת (דוחף בגדים לארון במקום לקפל, מרים מכנסיים בצורה עמוקה לאחר הליכה לשירותים), אולי זה גם סימפטום למשהו. רופאת המשפחה, שלא ממש חקרה אותנו בשאלות, הפנתה לאבחון אצל פסיכיאטר אם מדובר בהפרעות קשב וריכוז. אני מרגישה שזה לא זה, אבל ייתכן מאד שאני טועה. אפשר בבקשה לשפוך לי קצת אור על מה שעובר על הילד? כיוון לקריאה ברשת בקשר ללקויות מסוימות? תודה רבה, שרון

לקריאה נוספת והעמקה
18/09/2016 | 11:18 | מאת: אביה בטקר

שרון שלום רב, הפרעות קשב וריכוז ומתן תרופות, ניתן לאבחן על ידיי נוירולוג. שלב אחד קודם, במכון שלנו ניתן לאתר את הלקויות הן על ידיי אבחון דידקטי/פסיכודידקטי-(אחד מהמרכיבים לבדיקת קשב הוא אבחון דידקטי) וכמו כן, לתאם איתנו הערכה. הערכה מתבצעת עם המנהלות המקצועיות שלנו. בה נוכל לזהות את הקשיים ולבנות לילד תכנית עבודה להוראה מתקנת. ניתן ליצור קשר אצלנו במכון "אות ועוד" רחוב סוקולוב 15-ירושלים 02-5611561 בברכה ובהצלחה!

07/11/2016 | 13:36 | מאת: אביה בטקר

שלום שרון, הפרעות קשב וריכוז ניתן לבדוק ע"י נוירולוג. כמו-כן, ניתן לעבור אבחון דידקטי שדרכו ניתן יהיה ללמוד האם יש לקות למידה, על הקצה הפרעות קשה והיבטים רגשיים. המאבחנות שלנו יוכלו לתת לכם גם המלצה, האם יש צורך בהשלמה פסיכולוגית או לא. לגבי קושי בהתארגנות ובעיית כתב, ניתן להגיע אלינו להוראה מתקנת. אנו עורכים הערכה עם מנהלת מקצועית ובונים במידה ויש צורך, תכנית למידה אצלנו. לקבלת פרטים נוספים, ניתן להתקשר אלינו למכון 02-5611561

אני מתענין בלימודים ובדקתי בכל אותם מקומות לימוד אילו סוגי אבחונים הם מקבלים ומה ההטעמות שהם נותנים. בגלל הגיל שלי 37 כולם יקבלו אבחון דידקטי של ניצן. ביסודי עשיתי אבחון והציעו ריטלין והטעמות לא לקחתי ריטלין אז. לפני מספר שנים פניתי לאבחון מוקסו ואחכ לרופא נאורולג וקבלתי ריטלין. רציתי לשאול כמה דברים : לאבחון דידקטי בניצן האם לגשת למבחן עם ריטלין ? מנהלת המכון הסבירה לי לקחת ריטלין לאחר שספרתי לה ואז חשבתי ואמרתי אולי בעצם אם לא אקח ריטלין הם יבחינו בכל הבעיות שלי ויאבחנו יותר טוב מאשר עם ריטלין ? דבר נוסף האם עלי לגשת שוב לנאורולג לצורך מינון אחר או סוג אחר של ריטלין קבלתי בשחרור מושהה. תודה רבה

לקריאה נוספת והעמקה

שלום רב, אצלנו, במכון "אות ועוד", נהוג לשאול את התלמיד, האם הוא ילמד עם רטלין? במידה וכן, מומלץ לעבור את האבחון עם רטלין. בברכה, "אות ועוד" רחוב סוקוךוב 15 ירושלים 02-5611561

30/08/2016 | 22:45 | מאת: משהי 33

זה מה שאני חווה מגיל צעיר- קושי בהבנת הדברים שהם מעט מורכבים..."לא מבינה עניין", "החשיבה שלה פשוטה.. לא מורכבת". קושי רב בסיכום דברים שנאמרים בעל פה-קשה לי מאוד לכתוב פרוטוקול או לסכם שיעור. קשה לי "לתקתק" דברים.. מבחינה פיזית- אני רואה בסדר גמור,אבל אני מרגישה מתח,עומס בעיינים. ביסודי היה לי מאוווווד קשה עם לוח הכפל. ביסודי בחטיבה ובתיכון קיבלתי תוספת של 15 דקות למבחנים. היו לי קשיים במתמטיקה ובאנגלית. קשה לי לקרא קטעים ארוכים...הקריאה שלי היא קריאה מרפרפת כמעט תמיד. האם אלה דברים שקשורים ללקויות למידה....?

לקריאה נוספת והעמקה
18/09/2016 | 11:35 | מאת: אביה בטקר

שלום רב, לפני הבנתנו את בעייתך. ניתן לתאם עמנו הערכה, הערכה מתבצעת עם אחת מהמנהלות המקצועיות שלנו. בה נוכל לאתר את הקושי שלך ולבנות לך תכנית אסטרטגיות אישית בהוראה מתקנת. נשמח לעזור, בברכה, "אות ועוד" סוקולוב 15 ירושלים 02-5611561

14/03/2016 | 15:33 | מאת: אמא של

ביתי בת 13 לא מצליחה לסיים בחינות לאחר תוספת זמן במיוחד באנגלית. רעש בכיתה גם מאוד מפריע לה. התארגנות באופן כללי איטית, קופצת מדבר לדבר ולרב מאחרת. עיקר הביעיה היא הכתיבה האיטית באנגלית ואי סיום בחינות.

15/03/2016 | 16:29 | מאת: אביה בטקר

שלום, נשמע שלביתך קשיים מורכבים. הסימנים שאת מתארת יכולים לכוון אולי לקושי בהיבטי הקשב והריכוז, אולי לקשיים ספציפיים באנגלית, אך מהפרטים שציינת קשה להכווין אותך באופן ברור. אם תרצי התייעצות מפורטת יותר, נשמח לסייע בטלפון 02-5611561. בהצלחה, אביה

13/03/2016 | 09:24 | מאת: שושי

הבן שלי עולה שנה הבאה לכיתה א כנראה יש המלצה שיהיה בכיתה קטנה של לקות למידה לא רגשי חברתי אני מתלבטת אם אפשר לקבל קצת מידע על כיתות אלה והאם יש הפרדה לכיתות עם בעיות רגשיות לבין כיתות באמת לימודיות והאם אם ארצה להעביר אותו בהמשך לכיתה רגילה זו תהיה החלטה שלי אשמח לקצת מידע ועזרה

לקריאה נוספת והעמקה
15/03/2016 | 16:32 | מאת: אביה בטקר

שלום שושי, כל מוסד חינוכי מקצה לכיתות קטנות משאבים שונים, לעתים יש אפשרות להפריד בין כיתות ולעתים אין. מומלץ להתייעץ עם ביה"ס אליו רשמת את בנך כדי לבחון את האפשרויות שבית הספר מציע באופן יותר נקודתי. מעבר לכך, אם אכן קיימים קשיי למידה כבר מגיל גן, מומלץ לשקול בדיקת מוכנות לא' וסיוע בהוראה מתקנת במידת הצורך, שיוכל לעזור לצמצם את הקשיים שעלולים לעלות. במידה ותרצי לשמוע פרטים נוספים על הוראה מתקנת, נשמח לסייע בטלפון 02-5611561. בהצלחה רבה, אביה

1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 > ... 37