הנקה מגנה מפני תופעות לוואי

(0)
לדרג

מחקר חדש מוכיח: הנקה בלעדית או חלקית מפחיתה את הסיכון לחום אחרי חיסוני ילדות, ללא קשר לגורמים סביבתיים אחרים

מאת: מערכת zap doctors

ידוע כי עד 40% מהפעוטות סובלים מתופעות לוואי אחרי חיסוני הילדות, והשכיחה שבהן היא הופעת חום. למרות שמדובר בתופעת לוואי קלה החולפת מעצמה, פעמים רבות היא גורמת לחץ רב, בדיקות דם ואף טיפולים אנטיביוטיים מיותרים. למערכת החיסונית של תינוקות יונקים ישנה יכולת התמודדות טובה יותר עם מספר מצבים זיהומיים שכיחים. מטרת המחקר הנוכחי, שפורסם השבוע ב-Pediatrics, היתה לבדוק האם יש הבדל בין תינוקות יונקים לכאלה הניזונים מפורמולה, בכמות ארועי החום לאחר חיסון.

שיטות

חוקרים מאיטליה עשו מחקר קוהורט פרוספקטיבי במשך שמונה חודשים. כל הפעוטות. שקיבלו את המנה הראשונה או השניה של החיסון המחומש + פרבנר גוייסו למחקר במידה והיו ללא מחלות רקע, מחלות אקוטיות או טיפול תרופתי. בזמן החיסון ההורים קיבלו מדחום סטנדרטי ויומן חום, ותודרכו על-ידי החוקרים למדוד חום לילדם שלוש פעמים ביום למשך שלושה ימים. בנוסף מלאו שאלון לגבי תזונת הפעוט. לאחר שלושה ימים יצרו החוקרים קשר טלפוני עם ההורים לקבלת תוצאות מעקב החום.

תוצאות

סה"כ השתתפו במחקר 450 פעוטות. 120 ילדים ניזונו מהנקה בלעדית, 154 שילבו הנקה עם פורמולה, ו-174 פעוטות ניזונו מפורמולה בלבד. חום לאחר החיסון נצפה ב-25% מהיונקים בלעדית, 31% מקבוצת ההנקה החלקית, ו-53% בקבוצת הפורמולה.

ההבדלים היו מובהקים מבחינה סטטיסטית. ה-relative risk לחום אחרי חיסון בקבוצת היונקים היה 0.46 (CI - 0.33-0.66), ובקבוצת ההנקה החלקית 0.58 גם לאחר התחשבות בגורמים סביבתיים שונים.

מסקנה

הנקה בלעדית או חלקית מורידה סיכון לחום אחרי חיסוני ילדות, ללא קשר לגורמים סביבתיים אחרים.

דיון

ידוע מזה זמן שחלב אם מכיל רכיבים המשפיעים על תגובת המערכת החיסונית למזהמים דוגמת docosahexaenoic acid ואימונוגלובולינים אמהיים. יתרונות ההנקה הוכחו במחקרים רבים, אך זהו אספקט מעניין שטרם נבחן בספרות. החוקרים הצליחו ליצור אחידות במדידת החום על-ידי תדרוך האמהות וניפוק מדי חום סטנדרטיים ועל-ידי כך להגביר את מהימנות המחקר. ללא ספק תפקידנו כרופאי ילדים לעודד במידת האפשר הנקה עד גיל 6 חודשים לפחות, כמומלץ על-ידי ארגון הבריאות העולמי.

לתקציר המחקר - לחצו כאן.

לכתבות נוספות והרשמה לאתר ללא תשלום - הקליקו כאן.

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום