נטורופתיה: ניקוי לקראת הקיץ

(0)
לדרג

לפני שהקיץ מגיע רשמית, זה הזמן לנקות את הגוף והנפש מרעלים בדרך הנטורופתית. בתפריט: צומות, ירקות, צמחי מרפא, פעילות גופנית ומעבר לאורח חיים פעיל ובריא

מאת: עינת בודנשטיין

במהלך החורף הגוף צובר כמות גדולה של רעלים המגיעים ממזון ומזיהום סביבתי. הטיפול הטבעי הנטורופתי ממליץ לקראת הקיץ על תהליך ניקוי של הגוף והנפש מהרעלים שהצטברו ומאיימים על התפקוד התקין ועל בריאותנו. בדומה למכונית, גם גוף האדם זקוק לטיפול תחזוקה שנתי הכולל ניקוי מסננים (כליות, כבד, ריאות, עור ומערכת העיכול) והכנסת דלקים מזינים וממריצים. בניגוד למכונית שחלקיה ניתנים להחלפה, גוף האדם אמור ללוות את בעליו עד סוף חייו.

במהלך השנה אנו צורכים מזונות עתירי שומן וחלבון מהחי, מזונות מעובדים ומשומרים, וצוברים בגופנו עודפי הורמונים ותרופות. אנו גם חשופים לחומרי ריסוס והדברה, זיהום אוויר, עשן סיגריות, אוויר מזגנים מזוהם, ועוד. בעונת הקיץ אנו מסירים את שכבות הבגדים, מרבים לצאת ולהתאוורר הן נפשית והן גופנית. זוהי תקופה טובה לערוך סדר וניקיון בנפש, להכניס מעט רוגע ושלווה, לצאת לחופשה, להניע מפרקים בעזרת פעילות גופנית ולקבוע יעדים חדשים שיעזרו לנו להתקדם בחיי היום יום. הנטורופתיה רואה קשר הדוק בין גוף לנפש, ולכן חשוב גם לשחרר מחשבות שליליות וחסימות ולהרפות מתחים בעזרת דמיון מודרך, יוגה וכדומה.

לאחר פגישת ייעוץ אצל רופא, נבנית תכנית טיפול והתאמת הניקוי על ידי נטורופת מוסמך, המלווה את התהליך, מאבחן את המטופל וכן מודע למצבו הבריאותי. תהליך הניקוי כולל שינוי תזונתי זמני למטרת ניקוי רעלים מהגוף ולאחר מכן חזרה לתזונה מאוזנת בצרוף פעילות גופנית ותמיכה נפשית. אין מדובר בדיאטה חריפה, אלא בהטמעת אורח חיים בריא ופעיל, כשהתוצאה היא העלאת האנרגיה ותמיכה פנימית בכל אברי הגוף.

תהליך ניקוי הרעלים

הרפואה הסינית והנטורופתית רואות באביב זמן מתאים לניקוי הכבד, הנחשב אחראי לצבירת רעלים ופסולת, ומאידך דואג לנטרול ופירוק הרעלים מרקמות התאים שבגופנו. ניתן לנקות את הכבד בעזרת צריכה של מזונות כמו ירקות ממשפחת המצליבים - כרוב, כרובית, כרוב ניצנים, קולרבי, ברוקולי ולפת. כמו כן, חשוב לנקות גם את הכליות האחראיות על ניקוי הגוף על ידי יצירת חומצת שתן. ניתן לעשות זאת באמצעות הוספת עלים ירוקים טריים לתפריט: פטרוזיליה, שמיר, כוסברה, תרד, רוקט, עלי סלק וסלק, חמציצים, עלים צעירים, וכן פירות העשירים בוויטמינים ובמינרלים. את מערכת העיכול ניתן לחזק בעזרתם של ירקות כתומים לבישול - בטטה, גזר, דלעת ודלורית - העשירים בבטא קרוטן ועוזרים לתמיכה במערכת העיכול והעור. רצוי להוסיף סיבים חזקים לתפריט. אלה מצויים בקטניות, דגנים מלאים, ירקות חיים ופירות, ולצרף לימון העוזר בניקוי פנימי ובתמיכה במערכת העיכול. במקביל לניקוי, רצוי להמעיט בצריכת מזונות מהחי ומזונות מעובדים, ולהימנע ממזונות עשירים בסוכר ובפחמימות פשוטות, כגון קמחים, שמרים, אורז לבן, קוסקוס, פתיתים, בורקסים ועוד. רצוי להרבות בשתיית מים ולהימנע ממשקאות מתוקים או ממשקאות המכילים קופאין ואלכוהול הפוגעים בכבד.

במידה שהחלטתם לערוך ניקוי באמצעות צום, להלן מספר אזהרות:

צום ללא אוכל ושתייה נעשה רק בפיקוח רפואי, תוך מעקב יומי אחר לחץ דם, דופק, חום ומצב המטופל. הוא אינו מומלץ ואף מסוכן, במיוחד ללא פיקוח. החזרה לאכילה מהצום עלולה לעייף ולהתיש את הגוף, ולכן חשוב להתייעץ עם איש מקצוע בכל שלב. צום בלווי נוזלים אף הוא מחייב מעקב צמוד והנחיות מפורטות ואינו מומלץ לאנשים הסובלים ממחלות נלוות ללא פיקוח רפואי.

צום מיצי פירות וירקות ניתן לעשות במשך מספר ימים בלווי הנחיות מפורטות מאיש מקצוע ותוך מעקב יומי אחר המטופל. ניקוי באמצעות חוקן אף הוא יעיל ודורש התערבות רפואית.
אנשים אשר אינם מפסיקים את שגרת היום-יום שלהם עלולים להיתקל במספר בעיות במהלך הצום: עייפות, חולשה, נטייה ללחץ דם נמוך וכן סוכר נמוך, נטייה לעילפון, סחרחורות והפרעות ראייה. לכן חשוב מאוד לערוך את כל שלבי הצום תחת פיקוח רפואי ותוך הנחיות מפורטות לחזרה מהצום.

את החזרה מהצום יש לעשות בשלבים. רצוי לצרוך אך ורק מזונות טבעיים (אורגניים) ולשתות כמויות גדולות של מים. יש לצרף חזרה לתפריט בנפרד בכל כמה ימים קבוצת מזון אחרת, רצוי שתכיל מעט סיבים ככל הניתן. בדרך כלל נהוג לשתות מיצי פירות וירקות ולאחר מכן לעבור לירקות מבושלים ומאודים ולמרקים. בשלב מאוחר יותר ניתן להוסיף מעט דגנים עדינים, כגון אורז, קינואה, כוסמת, ודוחן, ולבסוף לצרף לתפריט את משפחת הקטניות בהדרגה: עדשים, מש, לוביה, אזוקי, אפונה יבשה ועוד. את משפחת המזונות מהחי רצוי לדחות ככל הניתן, להתחיל עם דגים ולאחר מכן לצרף מעט ביצים.

ניקוי באמצעות צמחי מרפא

ניתן לשלב ניקוי גוף בעזרת פרחי באך, צמחי מרפא ושיטות הרפיה מעולם היוגה והאימון אישי, העוזרים להפגת המתחים ולסילוק הרעלים הנפשיים מהגוף, שידועים כמחלישים את המערכת החיסונית.

להלן דוגמאות לצמחי מרפא לניקוי הגוף שניתן להשתמש בהם לאחר אבחנה וייעוץ מאיש מקצוע:

ארטישוק, cynara scdymus: מנקה מיצי המרה מהגוף, משפר זרימת מרה וממריץ ייצור מרה בכבד, ולכן חשוב לניקוי רעלים מהכבד, הכליות וכיס המרה. התוצאה: הפחתת מאגרי השומן בגוף, הורדת רמות הכולסטרול בדם, המרצת הפרשת השתן והגברת חילוף החומרים בגוף.

תלתן אדום, trifolium pretense: מטהר דם, ממריץ ומשתן, מתאים לניקוי כבד וכליות, ניתן כתומך בזמן הניקוי. גדילן מצוי, silybum marianum: מכיל כמות גבוהה של נוגדי חמצון ומסייע בתהליכי ניקוי הגוף שלהם אחראי הכבד. שן הארי, off taraxacum: אחד ממנקי הכבד החזקים בטבע. משפר תפקודי כבד ומגביר ייצור מיצי מרה, המסייעים לטיהור הכבד מרעלים.

לפה, :arctium Lappa מכיל שמנים נדיפים וכן נוגדי חמצון חזקים ומטהרי דם, העוזרים בפינוי הפסולת באמצעות העור.

לעיתים קיימות תופעות לוואי לתהליך ניקוי הגוף מרעלים והן חולפות כלעומת שבאו, בהן עייפות, סחרחורות, חולשה, כאבי ראש ועצבנות, המתבטאות בעיקר במקרי גמילה מקפה או מממריצים אחרים. תופעת לוואי נפוצה אחרת כתוצאה מניקוי איברים פנימיים היא הופעת פצעים על פני העור, אך גם אלה חולפים תוך זמן קצר. מומלץ להתייעץ עם נטורופת מוסמך, שיבנה תכנית טיפול ויתאים את סוג הניקוי למבנה הגוף, מחלות נלוות, תרופות ואורח חיים.

לפעילות הגופנית יש חלק נרחב בהצלחת תהליך הניקוי. היא מסייעת להזרמת הדם ולהנעת מערכת העיכול. כמו כן, היא חשובה לשמירה על כל מערכות הגוף, במיוחד הלב, וכן עוזרת בניקוי פנימי באמצעות הזיעה הנידפת מהעור בזמן מאמץ. את הפעילות הגופנית יש להתאים לכל אדם על פי מצבו הבריאותי ולדאוג שיוכל להפיק ממנה הנאה ולהתמיד בה לאורך זמן.

עינת בודנשטיין היא נטורופתית במרפאת כללית רפואה משלימה, הרצליה.

בואו לדבר על זה בפורום נטורופתיה.

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום