כיצד לזהות זיהום אצל ילדים?

(0)
לדרג

כ-7% מהילדים הפונים למיון עקב חום סובלים מזיהום חיידקי. בעזרת אלגוריטם קליני ניתן לשפר את יכולת הרופא להחליט באילו מקרים להתחיל טיפול אנטיביוטי

מאת: מערכת zap doctors

חום הוא סיבת הפנייה השכיחה ביותר לרופא ראשוני ולחדר המיון, וילדים עד גיל חמש שנים סובלים בממוצע מ-3-6 מחלות חום בשנה. במרבית המקרים מדובר במחלות ויראליות קלות שלא דורשות טיפול, אך בכ-5% מהמקרים מקור החום הוא זיהום חיידקי הדורש התערבות רפואית דוגמת UTI, דלקת ריאות, מנינגיטיס, בקטרמיה וכו'. במקרים רבים קשה להבדיל בין ילדים אלו לבין אלה הסובלים ממחלות ויראליות, אך לאיחור בתחילת טיפול אנטיביוטי עלולות להיות השלכות קשות. מטרת המחקר הנוכחי, שפורסם ב-BMJ, הייתה לבנות אלגוריטם קליני שיעזור לרופא להבחין בילדים הסובלים מזיהום חיידקי חמור.

שיטות

חוקרים מאוסטרליה עשו מחקר פרוספקטיבי מרשים בגודלו במהלך שנתיים. לגבי כל ילד מתחת לגיל 5 שנים שפנה לחדר המיון עם חום הוכנסו לתוכנת מחשב נתונים רבים שכללו 40 מאפיינים קליניים שכיחים. בוצע מעקב במהלכו נאספו נתונים על התפתחות המחלה והאבחנה הסופית. בסופו של דבר פותח אלגוריטם קליני הלוקח בחשבון את הנתונים שנאספו. לצורך המחקר נקבע זיהום חיידקי חמור בילדים עם UTI, פנאומוניה ובקטרמיה.

תוצאות

החוקרים עקבו אחרי 15,781 ילדים. ל-7.2% היה זיהום חיידקי - 3.4% UTI, ל-3.4% פנאומוניה ו-0.4% בקטרמיה. טיפול אנטיביוטי הותחל בזמן ב-66% מהילדים עם UTI, אצל 69% מהילדים עם פנאומוניה ו-88% מהילדים עם בקטרמיה. 20% מהילדים ללא זיהום חיידקי טופלו באנטיביוטיקה על סמך רושם קליני ראשוני. הרגישות של בדיקת הרופא לגילוי זיהום חיידקי חמור היא כ-50%, הסגוליות >90%.

על סמך הניתוח הסופי נבחרו 26 משתנים באנמנזה ובדיקה גופנית שהם בעלי קורלציה טובה להימצאות זיהום חיידקי. על סמך מאפיינים אלה נבנה אלגוריטם קליני להחלטה מתי להתחיל טיפול אנטיביוטי.

מסקנה

כ-7% מהילדים הפונים למיון עקב חום סובלים מזיהום חיידקי. בעזרת אלגוריטם קליני ניתן לשפר את יכולת הרופא להחליט באיזה מקרים להתחיל טיפול אנטיביוטי.

דיון

מחקרים רבים דנו בקשר בין מאפייני החולה ובדיקתו לבין הסיכוי להמצאות זיהום חיידקי. ייחודו של מחקר זה הוא בגודל המדגם העצום. לאור ריבוי המשתנים, לא ניתן לתמצת את האלגוריטם, אך המאמר המלא ניתן לקריאה בגישה חופשית ב-BMJ ללא תשלום, ומהווה כלי חשוב לרופא הילדים.

לתקציר המחקר - לחצו כאן.

לכתבות נוספות והרשמה לאתר ללא תשלום - הקליקו כאן.

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום