השמנת יתר גוררת איומים והפחדות

(0)
לדרג

מחקר קובע כי ילדים הסובלים מהשמנת יתר מועדים יותר להפחדות ואיומים בהשוואה לחבריהם. החוקרים מציינים כי נחוצות התערבויות לטיפול בהפחדות ובעודף משקל

מאת: מערכת zap doctors

מתוצאות מחקר שפורסם בירחון ה-Pediatrics ב-3 במאי, עולה כי ילדים שמנים מועדים יותר להפחדות ואיומים בהשוואה לחבריהם הלא שמנים, ללא קשר למין, גזע, מצב סוציו אקונומי, כישורים חברתיים או הישגים לימודיים.

החוקרים מצאו כי ילדים הסובלים מהשמנת יתר היו מועדים כמעט פי 2 לסבול מאיומים והפחדות בהשוואה לחבריהם שלא סבלו מהשמנת יתר. ילדים שסבלו ממשקל עודף היו מועדים פי 1.2 לסבול מהפחדות בהשוואה לילדים בעלי משקל תקין.

לאחר התאמה של הניתוח, עדיין נמצא כי ילדים הסובלים מהשמנת יתר נתונים בסיכון הגבוה פי 1.6 לחוות איומים והפחדות בהשוואה לילדים ללא השמנת יתר, וילדים בעלי משקל עודף הדגימו סיכון של פי 1.1 לחוות איומים והפחדות בהשוואה לילדים בעלי משקל תקין. החוקרים מסבירים כי הקשר הושפע חלקית, אך לא התבטל תחת שקלול של גזע, מצב סוציו אקונומי, אופיו הדמוגרפי של בית הספר, כישורים חברתיים והישגים לימודיים.

הסיכון לחוות איומים והפחדות בקרב ילדים עם השמנת יתר היה שווה בין המינים, בין הגזעים, בין המעמדות הסוציו אקונומיים וכן בין כל בתי הספר עם נתונים דמוגרפיים שונים. הקשר בין הפחדות והשמנת יתר היה חזק במידה דומה גם לאורך קשת הכישורים החברתיים וההישגים הלימודיים. תוצאות דומות נתקבלו גם עבור ילדים עם משקל עודף, אולם ללא מובהקות סטטיסטית.

לדברי החוקרים, הועלה ספק טרם קבלת ממצאי המחקר, באשר לקיום הקשר בין השמנת יתר ואיומים, לאור השכיחות הגבוהה של השמנת יתר בקרב הילדים בימים אלו המגיעה עד 1 לכל 4 ילדים באוכלוסיות מסוימות.

במחקר נכללו 821 ילדים בכיתות ג', ה' וו' אשר היו חלק ממחקר התנהגותי והתפתחותי. במסגרת המחקר נמדדו משקלם וגובהם של המשתתפים על-פי פרוטוקולים מתאימים. כמו כן התבקשו הילדים לענות על שאלון שכלל 18 שאלות, בעוד ששאלון בעל 43 שאלות ניתן למורי הילדים ולאימותיהם. 14.6% מהילדים סבלו ממשקל עודף, ו-17.3% סבלו מהשמנת יתר. מעט יותר ממחצית מהילדים היו זכרים, ו-18.9% מהנבדקים לא השתייכו לגזע הלבן.

הסטיגמות לא השתנו

מתוצאות המחקר עולה כי המורים דיווחו על 33.9% מהילדים בכיתה ו' כעל כאלו שחוו איומים והפחדות. ההורים דיווחו על 44.5% מאותם ילדים ככאלו שסבלו מאיומים והפחדות, בעוד שרק 24.9% מאותם ילדים דיווחו על איומים והפחדות.

החוקרים מציינים כי התערבויות לטיפול בהפחדות ואיומים במסגרת בתי הספר הינן מצרך דרוש ביותר, וכך גם התערבויות לטיפול בבעיית השמנת יתר במסגרת הפרט והקהילה. החוקרים מוסיפים כי על אף עליית שכיחות השמנת יתר בילדים, הסטיגמות לגבי אותם ילדים לא השתנו, והיות והפחדות ואיומים המופעלים על ילדים עם השמנת יתר הינם תוצאה של תפיסות לקויות של הבעיה, ממליצים החוקרים להמשיך ולחקור כיצד ניתן לשנות תפיסות שכאלו.

החוקרים ממליצים עוד לרופאים המטפלים לנסות ולעודד ילדים שמנים להרגיש בטוחים דיים בכדי לספר על כל חוויה של איומים או הפחדות שחוו. כך, הם טוענים, ניתן יהיה לטפל במועד בהשלכות השליליות שיש לחוויות מסוג זה. בנוסף, הם קוראים להורים להמנע משימוש בחווית ההפחדות כדרך לשכנעם לרזות.

החוקרים מסכמים כי כאשר ילדים נלחמים בהשמנת יתר, על המטפלים וההורים מוטלת חובת האמפתיה והחיזוק החיובי של הילדים.

בואו לדבר על זה בפורום דיאטה, תזונה והשמנת יתר - בשיטת ד"ר לוי.

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום