מדרסים - שמים סוף לכאבים

(0)
לדרג

מדרסים הם כלי חיוני עבור בני האדם, שנאלצו במשך השנים - בשל תהליך אבולוציוני - להעמיס את כובד משקל גופם על כפות רגליהם. ללכת עם ולהרגיש בלי

מאת: מערכת zap doctors

גוף האדם דומה, במובן מסוים, לבניין. כאשר העמודים התומכים אינם יציבים, כל הבניין נמצא בסכנת קריסה. אם הבחנתם בשחיקת יתר לא סימטרית בנעליים או חוויתם פציעה בברך, בירך, באגן או בעמוד השדרה, כנראה העמודים שלכם, הרי הם כפות הרגליים, זקוקים למדרסים אורתופדיים.

מניעת בעיות אורתופדיות

"מדרס הוא למעשה מתאם בין הנעל למבנה הייחודי של כף הרגל ועל ידי כך מייצב אותה במנח הגרמי הנכון", אומר רן אבידור, מנכ"ל אבידור מרכזי בריאות לרגל ולגב. "תפקיד חשוב נוסף של המדרס הוא לפזר את הלחצים בכפות הרגליים בצורה תקינה, ובכך להפחית את הלחצים עליהם בזמן הליכה או כל פעילות אחרת. חשוב להבין שליקויים תפקודיים בכף הרגל משפיעים על כל השרשרת הקינמטית (תגובה של כל איבר בגופנו לתנועה או לחוסר תנועה)".

מדרסים משמשים למניעת בעיות אורתופדיות המתפתחות, בדרך כלל, בגיל מבוגר יחסית. "טעות לחשוב שיש צורך בהתאמת מדרסים רק לאחר פציעה או אבחון של בעיה מסוימת", אומר אבידור. "בין אם מדובר בכאבים באזור כפות ברגליים, כאבי ברכיים, כאבי שוקיים ועוד, חשוב לגשת למכון מסודר ולהתאים מדרסים, ובכלל זה, טוב יעשו ספורטאים, נשים הרות, ובעלי דפורמציות בכף הרגל אם ילכו עם מדרסים".

מדידת כף הרגל

לגבי בחירת מדרס, מומלץ להקפיד לבחור מדרסים בהתאמה אישית ולא מדרסים מוכנים מהמדף, ולהגיע עם הפניה מאורתופד או רופא משפחה, על מנת לתת את התמונה המלאה למדרסן.

אבידור מסביר כי התאמת מדרסים נעשית בכמה שלבים: "ראשית, תשאול ואבחון של טווחי מפרקים, כפות רגליים, יציבה, תנועה ותשאול מקיף על מנת לזהות את הבעיה. שנית, לקיחת מידה - הדגימה המדויקת ביותר נעשית בחצי שכיבה ללא נשיאת משקל, באמצעות מדידה תלת ממדית של כף הרגל, והיצמדות מושלמת לקימורי כף הרגל".

הפחתת הכאבים

מדרסים מיוצרים מחומרים שונים הנבדלים זה מזה במספר מדדים ובהם מידת גמישותם או קשיחותם: מדרסים רכים, מדרסים חצי קשיחים, מדרסים משעם לסובלים מאלרגיות ומדרסים פונקציונאליים. מדרסים אלה מותאמים ללקוח על פי מבנה כף רגלו, משקלו, גילו, עיסוקו, הפעילות הספורטיבית בה הוא עוסק וסוג הנעלים שהוא נועל. "המדרסן חייב להיות מיומן כדי לזהות מה מתאים ללקוח", אומר אבידור. "מומלץ לבחור מכון אורתופדי מוכר וידוע, שיעניק החזר כספי במידה והתוצאות לא מספקות. מדובר בשוק פרוץ מאוד ואיתו הסכנות שבלקיחת מידה באופן שגוי, אשר יכולה לגרום ליצור מדרס שאינו עונה על הדרישות ולא פותר את הבעיה".

למעשה, לכל נעל שאפשר להוציא ממנה את הרפידה הפנימית ויש בה מספיק מקום ניתן להתאים מדרס. קיימים כיום מדרסים דקיקים שיכולים להיכנס לכל נעל, גם לנעלים אלגנטיות. "ברוב המקרים מומלץ למי שצריך מדרסים להשתמש בהם תמיד; גם אם הכאבים פוחתים, אין זה אומר שהבעיה המקורית אינה קיימת", אומר אבידור. לדבריו, "ברגע שמסירים את המדרסים יש סיכוי גבוה שהכאבים יחזרו. מדרס הוא לא 'תרופת קסם' שמרפאת, אך זהו בהחלט אמצעי חשוב ביותר להפחתת כאבים, שיפור מנח כפות הרגליים, פיזור הלחצים ומניעת פציעות ללא התערבויות כירורגית".

בואו לדבר על זה בפורום בריאות כף הרגל.

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום